[VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 09:59

Poeh, dat is al weer een hele lange tijd geleden dat ik een update heb geplaatst. := En wat is er veel verandert!

Ik ben zelf een lange tijd met het rijden gestopt, omdat ik het vertrouwen in Zara ohz compleet kwijt was. Zara's gedrag is de laatste paar maanden in negatieve zin erg verandert. Ze schrikt letterlijk van alles. Mijn bijrijdster en ik snappen er niks van, ze was zo'n relaxte pony en nu ineens is alles eng? :? We hopen dat dit komt doordat ze jong is en door de tijd van het jaar. Onder het zadel is ze vaak erg gespannen en druk. Er zitten best wel mooie stukjes tussen, maar dan ineens drukt ze haar rug weg, gooit ze haar hoofd omhoog en begint ze of onder je vandaan te lopen en ben je de controle compleet kwijt. Maar wat ze ook doet is juist haar rug bol maken en op de plaats met 4 benen de lucht in gaan, ook echt top. +:)+ Ik heb er nu zelf weer 3x opgezeten, waarvan de eerste keer echt zo'n drama was dat ik nog net niet huilend ben afgestapt. De afgelopen 2x heb ik alleen maar gestapt, omdat ik totaal geen vertrouwen meer heb, maar toch dit keer door wil zetten. Als ik nu weer zo lang stop, stap ik er nooit meer op.

Daarnaast is het zadel ook echt een probleem bij Zaar. Haast elke maand laat ik de zadelmaker komen, maar Zara heeft bijna geen schoft en is zo rond dat alles op haar blijft glijden. We zitten nu al op zadel nummer 2, we hebben een anatomische singel, aangepast singelstoot systeem, meerdere malen aanpassingen gemaakt aan het zadel, grippad geprobeerd, niks werkt. Erg frustrerend, voor zowel mij, de zadelmaker als het paard.

Daarnaast nog een bit probleem. Zara kan moeilijk druk in haar mond verdragen. Verschillende bitten geprobeerd, 1x tandarts laten komen en 1x de dierenarts, maar haar gebit is prima. Als ze niet zo'n draak was tijdens het rijden had ik bitloos wel overwogen, maar ik vrees dat er dan helemaal geen rem meer op zit. Tijdens het longeren merk ik vooral dat ze niks in haar mond wil hebben. Voorheen longeerde ik haar nog wel eens aan de dubbele longe, maar dit werd zo'n gevecht met haar, dat ik dit maar achterwege heb gelaten. Ze wordt nu gelongeerd met longeerhulp, omdat ik toch wil dat ze leert die rug te ontspannen. Ze vindt daarbij nog steeds die druk in haar mond niet fijn, maar ze heeft nu gelukkig door dat als ze laag gaat met haar hoofd en haar rug ontspant die druk ineens op magische wijze verdwijnt. :roll:

Als dat nog allemaal niet irritant genoeg was, mevrouw schraapt uit verveling op stal haar hoeven kapot. Dus ze moet nu tijdens de wintermaanden ijzers voor en in de zomer als ze op het land staat halen we ze er weer vanaf.

Oja en ook nog iets, ze is ontzettend dominant ten opzichte van andere paarden. De afgelopen maanden heeft ze haar paddock kudde (groep van 5 merries) onwijs lopen terroriseren. Ze is zelf de jongste en de kleinste in de kudde, maar ze slaat regelmatig de andere paarden door de omheining heen. Mevrouw moet ook als laatste in de paddock worden gezet, omdat de andere paarden er niet meer in durven als zij er al in staat. Als madame dan zelf de paddock eindelijk in loopt jaagt ze iedereen eerst naar de plekken waar zij vindt dat ze horen te staan, en owee als het paard een aantal meter van die door haar toegewezen plek vandaan loopt... Als ze in stal staat en er loopt een paard langs schiet ze over de deur heen, oren in haar nek, tanden bloot en bijten. Ik schaam me af en toe echt dood als ik hoor wat voor ellende ze soms veroorzaakt. Naar mensen toe is ze gelukkig enorm lief. Dat dan weer wel :roll:

Ik heb de afgelopen tijd serieus overwogen om haar te verkopen, omdat ik gewoon niet zo goed meer weet wat ik ermee aan moet. Maar ze is jong en ik wil haar wel de kans geven om zich te ontwikkelen. :j Verder is ze ook gewoon reuze lief, kan lekker met haar tutten, ze wordt onwijs knap en ze is ontzettend slim en leergierig.

EstherTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:07

Hoi Confession!

Ik heb een (volle) broer van jouw paardje! Ik volg dus graag al jouw avonturen met Zara.

Dit is Zwieber van t Oudeland (a.k.a. Valentino). Hij is nu bijna 2 jaar en sinds een maandje in mijn bezit.
Afbeelding

Leuk om jullie te kunnen volgen!

miesnaom

Re: [VOLG] Van (zorg)boerderij pony tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:41

Hoi, ik zie nu net je topic pas. Hoe lang staat ze op stal/paddock. Wat krijgt ze te eten op een dag. Want het valt me op dat ze dit niet deed toen ze op het land stond.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:49

Neem op tijd de stap om je paardje te laten inrijden. Laat niet eerst te veel mis gaan. Niet iedereen kan een paard inrijden.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 15:50

EstherTamara schreef:
Hoi Confession!

Ik heb een (volle) broer van jouw paardje! Ik volg dus graag al jouw avonturen met Zara.

Dit is Zwieber van t Oudeland (a.k.a. Valentino). Hij is nu bijna 2 jaar en sinds een maandje in mijn bezit.
[ [url=m/Bt2Vgm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk om jullie te kunnen volgen!

Wat leuk! En wat een plaatje <3 Ik zie qua uiterlijk ook echt wel dingen van Zara terug in jouw paard, grappig! Leuk dat je volgt. Ik ben ook erg benieuwd hoe jouw paard zich gaat ontwikkelen.

miesnaom schreef:
Hoi, ik zie nu net je topic pas. Hoe lang staat ze op stal/paddock. Wat krijgt ze te eten op een dag. Want het valt me op dat ze dit niet deed toen ze op het land stond.

Ze staat elke dag 3 uur in de paddock met een groep, in de avond probeer ik haar altijd nog een extra uurtje buiten te zetten, maar de rest van de dag staat ze dus op stal. Ik zou zelf willen dat ze de mogelijkheid had om heel de dag buiten te staan, maar in mijn woonomgeving valt dat helaas niet mee, de bodem is hier namelijk erg slecht. :( Ze krijgt nu 2x per dag 1/5 schep biks en 2x per dag 2/3 plakjes kuil.

Ik zat toevallig vanochtend over Zara's voer na te denken en ik bedacht mij ineens dat, toen ik aan het eind van de zomer begon met biks bijvoeren (land was kaal), het hele gezeur begon met haar. Ze begon aan het eind van de zomer namelijk voor het eerst ook gekke fratsen uit te halen. Misschien is het toeval of misschien staat het gewoon hartstikke in verband met het voer. Daarvoor at ze namelijk alleen gras en kreeg ze een halve Pavo Summerfit koek per dag voor de vitamines en mineralen en daarop ging het prima. Ik zit nu ook heel erg te twijfelen of ik in de laatste maand voor het land (ze gaan in mei het land op) nog misschien zelf bakjes met ander voer moet gaan maken. Maarja, wat moet ik haar voeren? Ik heb eerlijk gezegd niet onwijs veel verstand van paardenvoeding. Ze krijgt momenteel het standaard voer van stal: http://www.vente-paardenvoeding.nl/wp-c ... 17-aug.pdf

Rizette schreef:
Neem op tijd de stap om je paardje te laten inrijden. Laat niet eerst te veel mis gaan. Niet iedereen kan een paard inrijden.

Ik heb het rijden nu volledig uit handen gegeven, want ik was er inderdaad niet geschikt voor :j Mijn bijrijdster rijdt nu 3/4x in de week en die weet van aanpakken, heeft voor Zara al meerdere paarden keurig ingereden. Zij geeft helaas ook toe dat Zara echt wel een geval apart is af en toe en enorm heftig kan reageren op niks...

Het bijzondere is ook dat als we met Zara op buitenrit gaan er niks aan de hand is! Het lijkt echt een bak dingetje te zijn. Mijn bijrijdster is naar de bak van de ponyclub bij ons in de buurt gereden om te kijken of ze in een andere bak zich ook zo misdraagt. De weg naar de club toe gaat harstikke braaf, maar zodra ze daar in de bak komt gaat er gelijk weer een knop om en heb je je handen er vol aan. We snappen er niets van.

---
Ze is trouwens qua uiterlijk wel een ontzettend knappe dame aan het worden! :D Hopen dat ze mentaal van de zomer ook opknapt. :)

Afbeelding

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:15

Als je op buitenrit niet zo heel veel van haar vraagt en ze in de bak een draak is komt dat misschien doordat ze de bak dan associeert met hard werken en dat ze daar geen zin in heeft..?

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:10

Zara is zaterdag het land op gegaan en wat vindt ze het fijn! *\o/* Ik heb foto's gemaakt, zie topic: [ITP] Blij op de wei + eerste keer springen!

Ze heeft gisteren ook voor het eerst ohz gesprongen met mijn bijrijdster. We hadden er geen hoge verwachtingen van, maar Zara deed heel erg haar best al vond ze het nog wel een beetje moeilijk en raar.

Zelf rijd ik nu weer 2x in de week op Zara, omdat ik mij over mijn angst voor het rijden op haar heen moet zetten. Ze gaat vanaf woensdag a.s. weer 24/7 naar buiten dus dan hoop ik dat ze tijdens het rijden ook weer wat rustiger is.

Afgelopen 27 april was het een jaar geleden dat ik Zara kocht! Het was een erg moeilijk jaar dus ik ben benieuwd wat komend jaar ons gaat brengen.