En wat is er veel verandert!Ik ben zelf een lange tijd met het rijden gestopt, omdat ik het vertrouwen in Zara ohz compleet kwijt was. Zara's gedrag is de laatste paar maanden in negatieve zin erg verandert. Ze schrikt letterlijk van alles. Mijn bijrijdster en ik snappen er niks van, ze was zo'n relaxte pony en nu ineens is alles eng?
We hopen dat dit komt doordat ze jong is en door de tijd van het jaar. Onder het zadel is ze vaak erg gespannen en druk. Er zitten best wel mooie stukjes tussen, maar dan ineens drukt ze haar rug weg, gooit ze haar hoofd omhoog en begint ze of onder je vandaan te lopen en ben je de controle compleet kwijt. Maar wat ze ook doet is juist haar rug bol maken en op de plaats met 4 benen de lucht in gaan, ook echt top. Daarnaast is het zadel ook echt een probleem bij Zaar. Haast elke maand laat ik de zadelmaker komen, maar Zara heeft bijna geen schoft en is zo rond dat alles op haar blijft glijden. We zitten nu al op zadel nummer 2, we hebben een anatomische singel, aangepast singelstoot systeem, meerdere malen aanpassingen gemaakt aan het zadel, grippad geprobeerd, niks werkt. Erg frustrerend, voor zowel mij, de zadelmaker als het paard.
Daarnaast nog een bit probleem. Zara kan moeilijk druk in haar mond verdragen. Verschillende bitten geprobeerd, 1x tandarts laten komen en 1x de dierenarts, maar haar gebit is prima. Als ze niet zo'n draak was tijdens het rijden had ik bitloos wel overwogen, maar ik vrees dat er dan helemaal geen rem meer op zit. Tijdens het longeren merk ik vooral dat ze niks in haar mond wil hebben. Voorheen longeerde ik haar nog wel eens aan de dubbele longe, maar dit werd zo'n gevecht met haar, dat ik dit maar achterwege heb gelaten. Ze wordt nu gelongeerd met longeerhulp, omdat ik toch wil dat ze leert die rug te ontspannen. Ze vindt daarbij nog steeds die druk in haar mond niet fijn, maar ze heeft nu gelukkig door dat als ze laag gaat met haar hoofd en haar rug ontspant die druk ineens op magische wijze verdwijnt.
Als dat nog allemaal niet irritant genoeg was, mevrouw schraapt uit verveling op stal haar hoeven kapot. Dus ze moet nu tijdens de wintermaanden ijzers voor en in de zomer als ze op het land staat halen we ze er weer vanaf.
Oja en ook nog iets, ze is ontzettend dominant ten opzichte van andere paarden. De afgelopen maanden heeft ze haar paddock kudde (groep van 5 merries) onwijs lopen terroriseren. Ze is zelf de jongste en de kleinste in de kudde, maar ze slaat regelmatig de andere paarden door de omheining heen. Mevrouw moet ook als laatste in de paddock worden gezet, omdat de andere paarden er niet meer in durven als zij er al in staat. Als madame dan zelf de paddock eindelijk in loopt jaagt ze iedereen eerst naar de plekken waar zij vindt dat ze horen te staan, en owee als het paard een aantal meter van die door haar toegewezen plek vandaan loopt... Als ze in stal staat en er loopt een paard langs schiet ze over de deur heen, oren in haar nek, tanden bloot en bijten. Ik schaam me af en toe echt dood als ik hoor wat voor ellende ze soms veroorzaakt. Naar mensen toe is ze gelukkig enorm lief. Dat dan weer wel
Ik heb de afgelopen tijd serieus overwogen om haar te verkopen, omdat ik gewoon niet zo goed meer weet wat ik ermee aan moet. Maar ze is jong en ik wil haar wel de kans geven om zich te ontwikkelen.
Verder is ze ook gewoon reuze lief, kan lekker met haar tutten, ze wordt onwijs knap en ze is ontzettend slim en leergierig. 
Ik zie qua uiterlijk ook echt wel dingen van Zara terug in jouw paard, grappig! Leuk dat je volgt. Ik ben ook erg benieuwd hoe jouw paard zich gaat ontwikkelen.
Ze krijgt nu 2x per dag 1/5 schep biks en 2x per dag 2/3 plakjes kuil.
Hopen dat ze mentaal van de zomer ook opknapt.
Ik heb foto's gemaakt, zie topic: