Welk paard past bij mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:55

Elisa2 schreef:
Ierse hunters die hierheen geexporteerd worden mankeren juist vaak wat..dus heel goed laten keuren.

En de leeftijd zegt helaas niets over hoelang een dier mee gaat en wanneer het zal overlijden. Dat blijft altijd een risico maar ik begrijp wel dat je dan liever een jonger dier hebt.

Als je zulke lange benen hebt, sta je soms ook goed op een kleiner maar wat breder paard. {ik bedoel als een paard wat breder gebouwd is kun je wellicht iets afwijken van je stokmaat wens als je er daardoor wel goed op past}

Wat is mankeren, de mijne is voor ierse maatstaven gewoon wat aan de kleine kant.
Denk dat je gewoon ieder paard bij aankoop moet laten keuren.

Elisa2

Re: Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:01

Ik bedoel mankeren qua gezondheid {artrose, ks} net zoals bijv de export paarden uit Spanje is het belangrijk om daar extra alert op te zijn.

Idd goed laten keuren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:03

Mensen laten een "goedkoper" paard vaak niet keuren maar ze zijn niet voor niks (is dat Nederlands of Brabants) goedkoop.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:28

een goedkope zou ik persoonlijk ook altijd laten keuren... niet alleen voor mezelf maar ook voor het paard.
Wat nou als het beestje wat mankeert en gewoon een harde is of een hele brave die daar doorheen loopt. Zou dat toch wel graag willen weten voor de aankoop :)

silkeshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:41

misschien kan je een hannoveraan nemen die zijn toch behoorlijk groot en veelzijdig?
heb paar dagen geleden advertentie gezien voor hannoveraan va 6 jaar voor ik geloof 5000 euro

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:53

Sclimpre schreef:
GabberGill schreef:
2500 is niet raar hoor. Ik had een 3 jarige kwpner van 1,68 te koop staan voor 1500 euro. Glansrijk door de keuring heen gekomen ook rontgen gekeurd. Niks aan het hand met het paard. Zowel spring als dressuur inzetbaar. Afstamming bekend, maar nooit moeite gedaan om dat te achterhalen. Daarbij was hij springgefokt en had mooie ruime gangen. Bomproof ook voor groot verkeer en was al zadelmak en het erop stappen gewend.

Paard is verkocht en was binnen 4 weken mee op buitenrit.

Dan begrijp ik dan weer niet. Hier een eigen gefokt paard: had rond de 3000€ gekost tegen dat ze 3 jaar was en klaar was om zadelmak te maken. Die 3000€ was dus dekgeld, veeartskosten voor de merrie + het veulen, inentingen, smid en eten gedurende die 3 jaar. Paard is wel ingeschreven in het stamboek, dus ook een beetje adminkosten.

Waarom zou je een veulen fokken om het dan met fiks verlies te verkopen? Ik ga ervan uit dat 3 jaar en klaar om zadelmak te maken het startpunt is van het leven als rijpaard.

Ik heb hem gekocht met 4 maanden. Toen laten staan tot 7 maanden. Hij was voor mezelf bedoelt, maar na het castreren was onze klik volledig weg. Geld is voor mij niet geheel belangrijk en de gemaakte kosten was ik toch al kwijt. Zodoende heb ik hem voor een leuke prijs verkocht.

Een echte fokker verdient zijn brood ermee en dus snap ik de hogere prijzen. Voor particuliere totaal niet. Daarbij hoefde ik er ook geen paard voor terug en heb ik het beste huis voor hem dat ik me kon wensen

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 13:14

friesam schreef:
Mensen laten een "goedkoper" paard vaak niet keuren maar ze zijn niet voor niks (is dat Nederlands of Brabants) goedkoop.

Ik denk dat je het net moet treffen en een beetje geluk. Mensen die liever willen dat hun paard goed terecht komen en dan een iets mindere prijs vragen. Ik zou ook al is het paard goedkoop, het paard altijd laten keuren! :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:24

Shauniraquel schreef:
Jildau schreef:
Waarom moet het dier minimaal 1.70 zijn als je zelf 'maar' 1.80 bent? Denk dat als je die eis laat vallen je meer keus hebt.

'maar 1.80' ? Ik vind het nog behoorlijk lang :+. Aangezien ik erg lange benen heb en mijn benen dus altijd onder de buik uitsteken. Vind het ook mooier ogen op een groot paard. Namke en mijn bijrijrd paard zitten rond de 1.62 cm a 1.64 cm, en dat staat gewoon net niet mooi.

Nouja ik ben ook 1.80 en rijd een pony. Nou begrijp ik dat je dat niet wil als je de sport in wil maar ik vind mijzelf niet heel erg misstaan op mijn pony. Maar tusssen hem en 1.70 zitten natuurlijk onwijs veel paarden en dan heb je veel meer keus. :D

Afbeelding

Afbeelding

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 13:34

Ohh zie je er niet aan af! Ziet er goed uit zo!

Op mijn Fries stond het toen wel redelijk, niet super storend vond ik zelf.
Afbeelding

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:41

Ik denk ook dat je kleinere paarden dan 1.70 niet bij voorbaat aan de kant hoeft te schuiven. Als je een gezond gewicht hebt voor je lengte dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Op elk paard ziet het er anders uit. Bijkomend voordeel is dat kleine paarden (1.60-1.65) vaak in een iets lagere prijsklasse vallen.

Edit: Ik vind het niet storend op de Fries. Ik heb hele lange benen net als jij en ook op mijn leasepaard van 1.70 steken mijn voeten eronderuit.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 13:44

YellowGray schreef:
Ik denk ook dat je kleinere paarden dan 1.70 niet bij voorbaat aan de kant hoeft te schuiven. Als je een gezond gewicht hebt voor je lengte dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Op elk paard ziet het er anders uit. Bijkomend voordeel is dat kleine paarden (1.60-1.65) vaak in een iets lagere prijsklasse vallen.

Edit: Ik vind het niet storend op de Fries. Ik heb hele lange benen net als jij en ook op mijn leasepaard van 1.70 steken mijn voeten eronderuit.

Ik ben regelmatig ook aan het kijken van 1.65 t/m 1.70, inderdaad mijn horizon iets verruimen :+.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:12

friesam schreef:
Ik ben zelf 1.80 en heb onlangs een paard gekocht dat verder wel bij je zou passen en dus misschien een ras waar je je ook op kan oriënteren.

Mijn paard is 1.64 maar door zijn bouw voldoende groot voor mij met mijn 1.80 en lengtemaat 34/36 in broeken.
Ik heb een ierse hunter gekocht. Ruim binnen je budget hij is alleen wel grijs maar ze zijn er ook in andere kleuren.

Hij is stoer. Loopt makkelijk een dressuurwedstrijd springt goed en is ook in voor gekke dingen als zonder zadel en er op staan.

Foto toegevoegd
[ [url=m/ds6RnF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke!

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:23

Elisa2 schreef:
Ik bedoel mankeren qua gezondheid {artrose, ks} net zoals bijv de export paarden uit Spanje is het belangrijk om daar extra alert op te zijn.

Idd goed laten keuren.

Hier sluit ik me bij aan. Ook ik heb een export paard gekocht (uit Spanje), en uit voorzorg zowel klinisch als röntgenologisch laten keuren door een onafhankelijke kliniek :j
Keuringen sluiten natuurlijk niet alle (komende) blessures uit, maar je sluit op die manier wel teleurstellingen uit die je had kunnen voorkomen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:39

Shauniraquel schreef:
Ohh zie je er niet aan af! Ziet er goed uit zo!

Op mijn Fries stond het toen wel redelijk, niet super storend vond ik zelf.
[ Afbeelding ]

ik ook 1,78 en een fries van 1,57

Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:25

Het heeft echt heel erg met de bouw van het paard te maken vind ik en niet zozeer met de stokmaat. Op een smalle van 1.65 staat het waarschijnlijk minder mooi dan een brede die kleiner is.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:21

Kan klopt dat heb ik ook gehad. Ik reed een slanke kwpn merrie van 166 maar ik vond mij serieus mooier passen op de fries van 154 die een stuk breder was

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:12

Ja heb ik ook heel erg. Ik pas soms mooier op een haflinger dan op een grote slankere e pony ofzo. Ik rijd veel verachillende paarden.