Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:15

Het liefst sla je natuurlijk gewoon niet. Er zijn ook andere manieren om een paard op zijn plek te zetten. Meestal heeft dat alles te maken met de opvoeding die er aan vooraf gaat. Een paard moet al vanaf de eerste ontmoeting duidelijk gemaakt worden dat jij een persoonlijke ruimte hebt die hij moet respecteren. En dat begint meestal niet met slaan.

Wat het bijten ed betreft daar gaat vaak wel het eea aan vooraf. Als iemand bij jou zonder waarschuwing ineens een zadel op je rug klapt, dan schrik je en ben je waarschijnlijk ook beledigd. Wanneer je rustig aan komt lopen, paard even laat ruiken aan het zadel en dan voorzichtig op legt, gaat het vaak al een stuk beter. Een paard kan niet raden of ruiken wat jij van plan bent, als je hem gewoon betrekt in wat je aan het doen bent en netjes voorbereid, is er meestal niks aan de hand.
Soms zullen de dingen die je wilt doen dan wat langer duren, maar gaat het wel zonder geweld te hoeven gebruiken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:15

@ Always: Maar mijn punt is dus dat je dan meestal al verschillende kleinere signalen gemist hebt waardoor je nu ineens groot moet zijn in je hulpen. Dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Komen er geen kleinere signalen van je paard of komen jouw kleinere hulpen niet door dan ga ik kijken of ik de situatie kan veranderen. Als het blijven wachten op haar eten te moeilijk is op dit moment zou ik die situatie anders maken waardoor je niet iets aan je paard hoeft te vragen wat ze op dat moment niet kan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:18

Maar denk je dan dat het paard altijd zo dwars is dat ik leiderschap afpers, ook op ander momenten? Want als dat het geval zou zijn lijkt het me een groter leiderschap/samenwerk probleem. :')

Vind het raar dat men er van uit kan gaan dat de relatie tussen mens en dier gelijk verkeerd is als het dier ook wel eens wat dwarsaf is.

@Ir, maar mag ik dan even een voorbeeld gebruiken (want ik kan alleen uit mezelf spreken)?
Die kleinere signalen, dus dat mijn paard gewoon naar stal wilt om te eten, zijn toch geen fouten in de opvoeding oid. Mijn paard is ongeduldig en is het gewend gelijk door te gaan naar stal. Als ik "Nee" zeg en ze vervolgens nog niet ophoudt en me omver trekt of wat dan ook, krijgt een tik en zet ik haar wat passen achteruit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:24

Ir111 schreef:
Jibbel schreef:
Wil je samen werken met je paard, of wil je dat je paard doet wat jij zegt? Dat verschil in gebruik van 'macht' is de clou denk.

Vaak hoef ik maar een vinger in de lucht op te steken met een hé! (op normale toon) en dan is het klaar, áls ze al iets proberen.

Ja, jij beschrijft goed het verschil dat ik bedoel. :j

Klopt, dat is hier doorgaans ook voldoende.

Maar een paard moet wel eerst leren wat hey betekend.
Dan komt er hier een paard op stal te staan met voernijd en die heeft niet geleerd wat hey betekend.
Komt met de oren in de nek door gewalst ondanks dat ik groot sta, ondanks dat ik mijn stem verhef.
Ja dan is het toch een flinke lel. Die heeft niet geleerd dat als een mens signalen uitzend hij daar ook gehoor aan moet geven.
En warempel, daarna word hey wel gelinkt.
Als ze eerst een baasje hebben gehad waar het wel bij kon moeten ze toch ook even leren dat het voorbij is.
En dat is niet door signalen missen en dat soort uitspraken, nee dat is omdat die paarden opvoeding hebben gemist of zelfs geleerd hebben dat doordenderen resultaat gaf.

Natuurlijk heb je paarden waar dat nooit bij hoeft, zelfs als ze niet zijn opgevoed.
Die zijn zelf niet dominant van karakter. Die schrikken direct van een hey en zijn daar wel zo van onder de indruk.

En dat is de truck, elk paard is anders en daar op inspelen.
Elk paard heeft een ander verleden, daar op inspelen.

De gemakkelijkste zijn die je zelf vanaf veulen hebt, maar zo komen de meeste niet aan als je op een handelstal rijd of zelf een pensionstal hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:26

AlwaysH schreef:
@Ir, maar mag ik dan even een voorbeeld gebruiken (want ik kan alleen uit mezelf spreken)?
Die kleinere signalen, dus dat mijn paard gewoon naar stal wilt om te eten, zijn toch geen fouten in de opvoeding oid. Mijn paard is ongeduldig en is het gewend gelijk door te gaan naar stal. Als ik "Nee" zeg en ze vervolgens nog niet ophoudt en me omver trekt of wat dan ook, krijgt een tik en zet ik haar wat passen achteruit.

Ik zou deze situatie zo veel mogelijk vermijden. Bijvoorbeeld zorgen dat er geen voer (waarschijnlijk een trigger voor haar gedrag) in stal leggen. Voer alleen aanbieden op een plek waar jullie geen misverstanden krijgen over het gedrag dat jij graag ziet.

Hoe ik zoiets aanpak hangt af van de plek en het paard. Dus bovenstaande is slechts een voorbeeldje van wat ik zou kunnen doen.

Ik ga er overigens niet vanuit dat jullie relatie verkeerd is hoor. Ik geef alleen hoe ik graag omga met paarden. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:29

Ik sla, ik schop en ik schreeuw, hoewel het gelukkig wel steeds minder wordt. Maar als meneer het nodig vind om me vol in m'n rug te bijten dan kan hij een rotschop onder z'n kont verwachten.

Helaas heeft hij hier en daar wat slechte gewoontes opgepakt voordat ik hem had (bijten, uithalen met longeren, zich los trekken, gewoon totaal níet reageren) en dan is de snelste en effectiefste methode om nét even wat harder te worden. Gelukkig heeft het effect: zelfs mijn stalgenoten en stalhouders geven aan dat hij nu veel beleefder is dan dat hij was toen hij kwam. Voor de rest is hij echt mijn maatje en we kunnen heerlijk staan kroelen, dus ik geloof niet dat het me echt kwalijk genomen wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:31

Wij zijn altijd heel streng geweest voor Abel. Niet slaan maar ik heb hem wel eens een stomp gegeven als hij door me heen liep en verder vooral vocaal corrigeren zonder te schelden. Hij zal nooit door me heen rennen of de stal inlopen zonder dat ik toestemming geef.

Als resultaat is het een heerlijk paard geworden die precies weet waar de grenzen liggen. En als hij wel eens boevig is en een ontstelde stem op zet, is 'ie ook zo weer braaf.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:37

Ik sla nooit, ik geef ze wel een tik als ze bijten of trappen naar me wel, tijdens het rijden betekend stil staan ook een tik van mij (als ie niet hoeft te plassen natuurlijk). Altijd gelijk erna. Maar bij straffen hoort belonen dus ik beloon ze ook zeker veel.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:45

Ik ben heel lief voor mijn paarden, maar verhef mijn stem als het nodig is en wijs met mijn hand in de lucht als ze uit mijn ruimte moeten met bijvoorbeeld voeren. Mijn jonkie (3) beet graag toen ze kwam, die heb ik een paar keer een flinke klap op haar neus gegeven en nu doet ze het eigenlijk nooit meer. Soms moet je gewoon in een keer duidelijk zijn :) heb nu heel lieve paarden, de hoefsmid zei het van de week nog dat ze zo prettig in de omgang zijn

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:45

Als ze goed zijn opgevoed hoef je eigenlijk maar zelden tot nooit te straffen. Helaas zijn veel paarden dat niet en dan krijgen ze inderdaad wel eens een tik. De huid vol schelden heb ik weleens de neiging toe, maar ik doe het niet omdat dat toch niet werkt of zelfs averechts werkt.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:45

Eens met jibbel en ir111 :j

Heb ook zo'n bijzonder paard die nooit vervelend is of bijt of trapt , dramt oid..

Wij werken al jaren perfect samen en dat is een absolute heerlijkheid *\%/*

Heb nog nooit hoeven mopperen op haar en mijn handen heb ik nog nooit gebruikt om haar te slaan ... alleen om te aaien en te liefkozen ..

Heerlijk en heel erg fijn dat er totale harmonie tussen ons is
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 27-06-17 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:49

Bij mij ging het meer met woorden, ja dat was ook wel eens schelden, maar ze kreeg ook wel eens een klap omdat ze nog wel eens over me heen wou banjeren op het moment dat zij ging stressen om een vliegje vergat ze nog wel eens dat ik er ook naast stond, dan eerst met woorden hallo ik ben er ook nog en als ze dan door ging een corrigerende tik, is maar een klein voorbeeld :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:54

Onder het zadel hoef ik hem eigenlijk nauwelijks te corrigeren. Als hij iets niet doet zoals ik het graag wil dan ligt het meestal aan mijn (gebrek aan) hulpen.

Aan de hand is mijn stem verheffen vaak genoeg. Meneer heeft er een handje van om meteen op gras af te lopen als we aan het wandelen zijn en ik ernaast loop. Maar dat is dan ook alles.

Hij dramt nooit, trapt niet, bijt niet, duwt niet, draait zijn kont niet naar me toe, loopt altijd netjes naast me en wacht netjes als ik wil opstappen of een praatje maak.
Misschien ben ik heel makkelijk, maar eigenlijk is hij gewoon ontzettend braaf met een heel makkelijk karakter. :)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:02

Ja die van mij krijgt wel eens een tik, niet vaak maar gebeurt wel. Eigenlijk vooral als ze weer eens schuurt na het rijden. Dan krijgt ze eerst 3 keer een duw of laat ik haar achteruit lopen. Maar soms stopt ze dan nog niet en dan krijgt ze zeker wel een tik.
Verder eigenlijk niet nodig.
Ik heb dr vanmiddag nog een tik gegeven waar ik wel spijt van had. Ik had zuring uit de weingehaald en zat in de kruiwagen. Daar probeerde ze van te jatten maar mocht ze niet van me, dat heb ik 3 keer lief geprobeerd tw vertellen, daarna kreeg ze de tik. Ze liep wel gelijk weg dus het heeft wel effect gehad.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:03

Tik, ja wel eens maar schelden? Wat heeft dat in vredesnaam voor zin?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:04

Ja, ik sla, schop en verhef mijn stem wel eens. Zeker nu de shet weer bij de rest staat, dat is zo'n ontiegelijke pismerrie dat je er moe van wordt.

Deken wisselen gaat niet zonder stemverheffing omdat ze anders constant staat te dreigen en momenteel heeft ze mijn merrie geclaimd waardoor ik niet eens bij m'n eigen paard in de buurt kan komen zonder dat ze me weg wil slaan. Heel jammer, maar dat betekend toch echt een maatje 41 onder d'r reet.

Gelukkig begint het kwartje wat te vallen en heb ik aan een "Hé! Denk erom!" vaak voldoende.

En ook mijn fjord krijgt er nog wel eens 1 als ze even vergeet dat ik ook nog besta. Of een tik met de zweep als ze halverwege het rijden denkt dat ze er wel klaar mee is.

Ik ben verder heel lief en aardig, maar het moet wel veilig voor mijzelf blijven. Wat betekend dat er niet geschop of gebeten wordt en dat we niet halverwege het rijden omdraaien en terug naar huis rennen.

Scheelt dat de meeste paarden heel snel door hebben dat je het meent en je het vaak met een stemverheffing al kunt oplossen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:09

Ik heb er 1 die nooit over de lijn gaat. Altijd bescheiden. Die corrigeer ik met een vingerknip en een stemcommando. Geen probleem mee. Als je die te grof corrigeert dan vang je d'r daarna een week niet. Ze weet wat de grenzen zijn en als ze er eens overheen gaat schiet ze net zo snel terug. De enige harde correcties die daar ooit aan te pas zijn gekomen was in het begin om d'r te leren dat ze niet in blinde paniek overal heen moet denderen (incl. onder een bus).

De andere daar en tegen. Die heeft echt in het begin wel moeten leren wat nee is en d'r plek. Die geef ik gewoon ook geen vinger. Als ze hengstig is (of wordt) wil ze wel is de extreme hebben. Dan plat ze de verzorgers tegen de muur, mept naar de hoefsmid... Als ze dan weet dat ze je heeft dan ben je ook wel redelijk de sigaar. Dus daar is geen ruimte voor wisselende verhoudingen. Ik ben de baas, jij volgt, zo niet dan zet ik je buiten de kudde.
Ben niet van de schoppen, maar ik reageer wel eerst en denk dan pas na. Dus dan zit er wel is een venijnig tikkie in.

Foeteren doe ik trouwens wel vaak hoor, maar ook op mezelf.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:48

Hahaha, eigenlijk is het hetzelfde als kinderen opvoeden :Y)

Bij slecht gedrag een keer zeer duidelijk en op het juiste moment corrigeren en de zaken zijn weer op de rit. Consequent, duidelijk en fair zijn.

(maar helaas lijkt dit toch voor velen een probleem te zijn als ik naar een hoop kindjes kijk := )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:19

Ik gooi zelfs met een borstel of flesje water als ik niet in de buurt sta en ik heb gewaarschuwd en ik heb dat in mn handen.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:20

Ligt aan de situatie. Als een paard mij bijt geef ik ze gelijk een tik terug. Maar omdat ze niet meelopen, ze iets onder het zadel niet snappen, oid, zou ik ze nooit slaan!

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:22

Behalve dingen als bokken tijdens het rijden natuurlijk, als ze bokt geef ik dr een tik met de zweep, anders doet ze het daarna nog 10x.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:23

Vandaag heeft m'n knol een keer of 40 geprobeerd om me te happen. Dat heb ik 39 keer vriendelijk en rustig afgeweerd en opgelost. De 40ste keer was het raak, en toen heb ik heel flink tegen hem geschreeuwd en hem een rotschop gegeven. Heel gek: daarna snapte hij ineens álles wat ik bedoelde....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 17:28

Vjestagirl schreef:
Vandaag heeft m'n knol een keer of 40 geprobeerd om me te happen. Dat heb ik 39 keer vriendelijk en rustig afgeweerd en opgelost. De 40ste keer was het raak, en toen heb ik heel flink tegen hem geschreeuwd en hem een rotschop gegeven. Heel gek: daarna snapte hij ineens álles wat ik bedoelde....

HAPPIE-HAP...

KNAL! AUW....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:28

Vjestagirl schreef:

Dat had je dan beter de tweede keer kunnen doen :P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:32

Vjestagirl schreef:

Benjamin Franklin sprak de beroemde woorden: 'Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.'

:')