Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ir111 schreef:Jibbel schreef:Wil je samen werken met je paard, of wil je dat je paard doet wat jij zegt? Dat verschil in gebruik van 'macht' is de clou denk.
Vaak hoef ik maar een vinger in de lucht op te steken met een hé! (op normale toon) en dan is het klaar, áls ze al iets proberen.
Ja, jij beschrijft goed het verschil dat ik bedoel.
AlwaysH schreef:@Ir, maar mag ik dan even een voorbeeld gebruiken (want ik kan alleen uit mezelf spreken)?
Die kleinere signalen, dus dat mijn paard gewoon naar stal wilt om te eten, zijn toch geen fouten in de opvoeding oid. Mijn paard is ongeduldig en is het gewend gelijk door te gaan naar stal. Als ik "Nee" zeg en ze vervolgens nog niet ophoudt en me omver trekt of wat dan ook, krijgt een tik en zet ik haar wat passen achteruit.
heb nu heel lieve paarden, de hoefsmid zei het van de week nog dat ze zo prettig in de omgang zijn

Vjestagirl schreef:Vandaag heeft m'n knol een keer of 40 geprobeerd om me te happen. Dat heb ik 39 keer vriendelijk en rustig afgeweerd en opgelost. De 40ste keer was het raak, en toen heb ik heel flink tegen hem geschreeuwd en hem een rotschop gegeven. Heel gek: daarna snapte hij ineens álles wat ik bedoelde....
Vjestagirl schreef:Vandaag heeft m'n knol een keer of 40 geprobeerd om me te happen. Dat heb ik 39 keer vriendelijk en rustig afgeweerd en opgelost. De 40ste keer was het raak, en toen heb ik heel flink tegen hem geschreeuwd en hem een rotschop gegeven. Heel gek: daarna snapte hij ineens álles wat ik bedoelde....