paard redden van de slacht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneFellSwoop

Re: paard redden van de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:52

Uit de reacties kan ik al 1 tip vinden: ga na waarom het dier bij de slager terecht is gekomen. Als de vorige eigenaar ze weg deed vanwege 'overschot' is dat dus beter dan vanwege ziekte en/of pijn. Vind het eigenlijk wel stoer dat je zoiets wilt gaan doen. Doe je alles alleen of heb je mensen om je heen?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:52

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:53

8nnemiek schreef:
Mensen, dit gaat over paarden in Spanje, het overgrote deel wat daar naar de slacht gaat is gewoon gezond maar ongewild omdat het bv hengsten zijn of niet aan de rasstandaard voldoen of simpelweg omdat de eigenaren er geen geld of plek meer voor hebben.

Dat kan zijn, maar hoe zie je aan de buitenkant welk paard in welke categorie valt?
Als 7 van de 10 gezond zijn kan je alsnog een van die 3 stilletjes kapotte paarden kopen en dat is vreselijk oneerlijk voor het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:58

8nnemiek schreef:
Mensen, dit gaat over paarden in Spanje, het overgrote deel wat daar naar de slacht gaat is gewoon gezond maar ongewild omdat het bv hengsten zijn of niet aan de rasstandaard voldoen of simpelweg omdat de eigenaren er geen geld of plek meer voor hebben.

Ja en?
Dat geldt voor zo ongeveer al het slachtvee dat ze gezond zijn.
Paardenvlees is uitstekend vlees.
In Oostenrijk en Zwitserland werkt het precies hetzelfde. Na de keuring vertrekt een deel van de veulens tot 3 jarigen naar de slager indat ze 2e premie hebben.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:02

Ik zou in Spanje een paardje nemen van een stichting die paarden redden. Dan heb je toch een paard een tweede kans gegeven en heeft de stichting weer een plekje voor een zieliger paard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:03

Misschien kan je je aansluiten bij stichting paard in nood spanje. Die vinden het ook leuk om alles in leven te houden wat 4 benen heeft en hinnekt. Als je een leuke spaarpot hebt en je gratis en voor niets in wilt zetten wordt je vast met alle liefde ontvangen :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:12

In Spanje kunnen veel mensen de kosten van een paard niet meer ophoesten. Goed kijken wat je koopt, en iemand meenemen die verstand heeft ervan. Neem niet het risico op een paard met enorme kosten omdat er wat aan mankeert. Voor je andere paard zal het geweldig zijn een maatje te hebben. Hier wat info over een PRE, en ook een waarschuwing.
http://www.pre-stamboek.nl/pre-stamboek/een-pre-kopen/
Laatst bijgewerkt door Floortz op 16-06-17 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:14

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:15

Gentleteam schreef:
Hoi hoi allemaal,
ik woon in het buitenland ik heb mijn eigen paardje van 3 jaar oud en ik ga misschien eind dit jaar een paard redden van de slacht waar ik woon is dit mogelijk en dit is dan ook echt een droom die in vervulling zou gaan.
nu vraag ik me af wat zijn jullie ervaringen met paarden gered van de slacht?
En waar moet je allemaal op letten?

Bedankt al!

Op hetzelfde waar je altijd op moet letten :
Gezond!
Passend bij jouw (rij)wensen en kunnen,
Passend bij je andere paard (zelfde geslacht is het simpelste om op te gokken).

Ondervoed geweest zijn is niet altijd zonder lange termijn gevolgen incl. bijbehorende DA rekeningen en ellende voor het paard. Je schrijft dat er al zat aangeboden wordt wat niet verkocht wordt, keuze zat dus aan dieren die een nieuwe plek nodig hebben. Je keuze beperken door als eis paard moet extra zielig zijn is ronduit onverstandig. Dier moet passen en dat kan wel eens een gewoon kerngezond, goed opgeleid paard zijn waarvan de verkoper jouw toevallig lief vindt en een zacht prijsje vraagt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:30

Ik ben wel eens benieuwd naar wat zon "slacht" paard nou daadwerkelijk moet kosten.

Ik denk dat zodra ze merken dat je een slachtpaard zoekt ineens elk die aardig aan de prijs is en geslacht zal worden.

Er is vraag genoeg naar paarden in het buitenland dus als er correcte dieren tussen zitten gaan deze wel voor de export weg.

In Nederland zijn de paarden op dit moment niet aan te slepen en zijn de prijzen hoog. Alles wat geschikt is gaat heus op transport ipv slacht.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:34

Floortz schreef:
In Spanje kunnen veel mensen de kosten van een paard niet meer ophoesten. Goed kijken wat je koopt, en iemand meenemen die verstand heeft ervan. Neem niet het risico op een paard met enorme kosten omdat er wat aan mankeert. Voor je andere paard zal het geweldig zijn een maatje te hebben. Hier wat info over een PRE, en ook een waarschuwing.
http://www.pre-stamboek.nl/pre-stamboek/een-pre-kopen/

Interessant artikel :j

Citaat:
Gast3289 schreef:
Misschien kan je je aansluiten bij stichting paard in nood spanje. Die vinden het ook leuk om alles in leven te houden wat 4 benen heeft en hinnekt. Als je een leuke spaarpot hebt en je gratis en voor niets in wilt zetten wordt je vast met alle liefde ontvangen :)

:j

Paar jaar terug ze hebben willen helpen om een dier van hen 50 hectare aan grond aan te bieden en het paard over te nemen, in dit geval een fries waar niet meer op gereden mocht worden en nog meerdere gezondheidsproblemen, en een berichtje terugkrijgen dat fries 2000 euro kost (hij was geloof ik 13 jaar, doet er verder ook niet toe, we wilden alleen net als TS een paard helpen) en bleek dat de papieren die volgens hen bij de fries hoorden helemaal niet van het dier was. Tja, toen ben ik onmiddellijk afgehaakt, niet om de papieren, maar meer om het feit.

Maar goed daar gaat het niet om. In welke streek woon je TS? In Cataluña is ook een opvang waar je paarden kunt adopteren, maar ze moeten dan wel in Cataluña blijven.

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:34

Nou bedankt voor alle reactie's!
Ik ga zeker iemand meenemen wanneer ik een paard van de slacht voor de kennis ervan.
Ook bedankt voor de succes wensingen! ik ga dit zeker niet zomaar doen .
Maar doen ga ik het zowieso!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:37

Ik snap je niet zo eigenlijk :=
Waarom wil je een extra paard erbij? Je wilt toch bepaalde doelen behalen, type paard, karakter etc wat je aanspreekt? Waarom niet gewoon bij leuke stallen kijken voor iets wat echt bij je gaat passen?

Dat 'ik ga een paard van de slacht redden' is om heel eerlijk te zijn iets wat de kindjes van 10 hier blij roepen als ze les hebben ondat ze dat in de Penny lezen :+
Enige waardoor je in zo'n situatie terecht komt is als je een slachter kent en bv een keer bij toeval iets waanzinnigs leuks ziet staat wat de moeite waard is.

Maar met als reden ' ik ga een paard redden van de slacht' zal de kans erg klein zijn dat je er uiteindelijk blij mee gaat zijn...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:40

Lowara schreef:
Ik snap je niet zo eigenlijk :=
Waarom wil je een extra paard erbij? Je wilt toch bepaalde doelen behalen, type paard, karakter etc wat je aanspreekt? Waarom niet gewoon bij leuke stallen kijken voor iets wat echt bij je gaat passen?

Dat 'ik ga een paard van de slacht redden' is om heel eerlijk te zijn iets wat de kindjes van 10 hier blij roepen als ze les hebben ondat ze dat in de Penny lezen :+
Enige waardoor je in zo'n situatie terecht komt is als je een slachter kent en bv een keer bij toeval iets waanzinnigs leuks ziet staat wat de moeite waard is.

Maar met als reden ' ik ga een paard redden van de slacht' zal de kans erg klein zijn dat je er uiteindelijk blij mee gaat zijn...

Een slager verkoop niets wat aan hem verkocht is voor de dood. Die worden gewoon geslacht. De tussenpersonen zorgen er echt wel voor de alleen onbruikbare paarden geslacht worden. Is een dier goed en correct dan levert hij altijd meer op als je je hem zo verkoopt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:43

Sizzle schreef:
8nnemiek schreef:

Ja en?
Dat geldt voor zo ongeveer al het slachtvee dat ze gezond zijn.
Paardenvlees is uitstekend vlees.
In Oostenrijk en Zwitserland werkt het precies hetzelfde. Na de keuring vertrekt een deel van de veulens tot 3 jarigen naar de slager indat ze 2e premie hebben.

dan heeft zo een stamboek wel heel veel macht in de selectie. poeh dat kan goed gaan of juist voor veel problemen zorgen...

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:44

Dat is dan jou mening Lowara in denk daar anders over en voor altijd pennymeisje te roepen als je het met iemand oneens bent is nogal kinderachtig.
ik wil er een paard bij zodat mijn paardje een vriendje erbij heeft! En omdat ik hier heel veel mensen ken ook van rescue centers die zeggen doen!
en waar de paarden van de slacht gered zijn die prachtpaarden zijn geworden.
Het ras van paard maakt mij niks uit en qua karakter en wat je kan behalen heb je bij slachters ook meer als genoeg keus.
ik denk toch dat dit nogaltijd meer mijn keus is.
Ik ken jullie mening ondertussen ben nogaltijd nieuwsgierig naar andere tips van mensen.

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 20:44

Stamboek maakt mij niks uit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:48

Hallo EllenEstime. Ben je daar weer met een nieuw account?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:48

Kijk eens bij Los Caballos Luna Spanje. Die paarden hebben er meer aan om herplaatst te worden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:52

Gentleteam schreef:
Dat is dan jou mening Lowara in denk daar anders over en voor altijd pennymeisje te roepen als je het met iemand oneens bent is nogal kinderachtig.

Nee, zeggen dat je geen zin hebt in reacties die het je afraden is lekker volwassen :')

Edit: dan doel ik op deze reactie:
Gentleteam schreef:
Sjonge jonge wat een reacties sorry hoor die (tips) hoef ik niet!
laat al maar zitten ik doe het zelf wel zal jullie zeker updates laten zien ervan!
In Spanje gaat dat dus anders!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:54

Op een papier kan je inderdaad niet rijden.
Met de EU wetgeving tegenwoordig vermoed ik wel dat de regels voor slacht hetzelfde zijn als in NL, dus alles wat eenmaal op het slachtterrein is, gaat er enkel dood van af. Daarmee moet je dus alle beweringen van "van de slacht gered" in twijfel trekken, want daar zijn ze nooit geweest. De dreiging echter levert bij bepaalde doelgroepen een snelle verkoop en hogere prijs op. Verkooptruc van louche handelaren dus, zijn vaak juist wel de paarden die dusdanige problemen hebben dat ze dood beter af zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst foto's zag van een kruising waarvan ik ook dacht: waarom moet toch alles maar verder gefokt worden, zo'n dier was ook een goede kroket geweest :o
Ja het was vast gezond en lief....

Toen ik 10 was gingen al standaard hele vrachtwagens shetlandhengsten na de paardenmarkt naar de slacht. Die kon je voor 7.50 (gulden) per stuk "redden".

Als het slachtvee gered wordt dan gaat de markt van de betere paarden kapot.
Haflingers zijn daar een goed voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:58

Bij de meeste mensen die paarden willen 'redden' van de slacht 2 dingen door elkaar:
1. 'ik wil een goedkoop paard, dus ga ik naar een slager'
2. 'ik wil een redder van iets zijn en dus ga ik naar een slager'

Dus wat is eigenlijk je belangrijkste motivatie; wil je gewoon een goedkoop paard of wil je een redder zijn? Beide motivaties hebben eigenlijk niets te maken met het paard zelf, een gewoon verkoopspaard kun je namelijk ook redden van een onzeker lot door hem te kopen - zeker in Spanje, daar hoef je echt niet voor naar de slager want de paarden die vandaag niet op de normale manier verkocht worden komen daar morgen toch terecht.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:03

Sizzle schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst foto's zag van een kruising waarvan ik ook dacht: waarom moet toch alles maar verder gefokt worden, zo'n dier was ook een goede kroket geweest :o
Ja het was vast gezond en lief....

Toen ik 10 was gingen al standaard hele vrachtwagens shetlandhengsten na de paardenmarkt naar de slacht. Die kon je voor 7.50 (gulden) per stuk "redden".

Als het slachtvee gered wordt dan gaat de markt van de betere paarden kapot.
Haflingers zijn daar een goed voorbeeld van.

Haflingers en fjorden zijn weinig te koop. De goede zijn duur en de kapotte dieren zijn rijp voor de slager.

Waar je vroeger op markten hele rijen tegenkwam staat er tegenwoordig maar een enkeling.

Goede haflingers gaan niet voor de slacht weg echt niet. Ze gaan wellicht met opkopers op zon keuring mee maar die selecteren eerst nog eens goed.

Mocht je een vrachtwagen vol 3 jarigen weten voor prijzen rond de 500/600 euro (slachtprijs) dan hoor ik het graag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:09

Goede!!!! Gaan nooit weg voor slachtprijs.
Dat is het 'm nou juist.'
Kijk eens naar de gemiddelde haf in NL.
Vaak nakomelingen van reddingsacties tientallen jaren terug.
Vaak een schim van het mooie dier wat de haflinger kan zijn. Dit gooit de prijs omlaag zodat er een prijskrater ontstaat tussen goede dure en waardeloos goedkoop spul. De normale middenklasse is verdwenen door het fokken met 3e rangs dieren die misschien gezond zijn maar daarmee heb je het wel gehad, maar ja...goedkoop wel.