Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
8nnemiek schreef:Mensen, dit gaat over paarden in Spanje, het overgrote deel wat daar naar de slacht gaat is gewoon gezond maar ongewild omdat het bv hengsten zijn of niet aan de rasstandaard voldoen of simpelweg omdat de eigenaren er geen geld of plek meer voor hebben.
8nnemiek schreef:Mensen, dit gaat over paarden in Spanje, het overgrote deel wat daar naar de slacht gaat is gewoon gezond maar ongewild omdat het bv hengsten zijn of niet aan de rasstandaard voldoen of simpelweg omdat de eigenaren er geen geld of plek meer voor hebben.
Gentleteam schreef:Hoi hoi allemaal,
ik woon in het buitenland ik heb mijn eigen paardje van 3 jaar oud en ik ga misschien eind dit jaar een paard redden van de slacht waar ik woon is dit mogelijk en dit is dan ook echt een droom die in vervulling zou gaan.
nu vraag ik me af wat zijn jullie ervaringen met paarden gered van de slacht?
En waar moet je allemaal op letten?
Bedankt al!
Floortz schreef:In Spanje kunnen veel mensen de kosten van een paard niet meer ophoesten. Goed kijken wat je koopt, en iemand meenemen die verstand heeft ervan. Neem niet het risico op een paard met enorme kosten omdat er wat aan mankeert. Voor je andere paard zal het geweldig zijn een maatje te hebben. Hier wat info over een PRE, en ook een waarschuwing.
http://www.pre-stamboek.nl/pre-stamboek/een-pre-kopen/
Citaat:Gast3289 schreef:
Misschien kan je je aansluiten bij stichting paard in nood spanje. Die vinden het ook leuk om alles in leven te houden wat 4 benen heeft en hinnekt. Als je een leuke spaarpot hebt en je gratis en voor niets in wilt zetten wordt je vast met alle liefde ontvangen

Lowara schreef:Ik snap je niet zo eigenlijk
Waarom wil je een extra paard erbij? Je wilt toch bepaalde doelen behalen, type paard, karakter etc wat je aanspreekt? Waarom niet gewoon bij leuke stallen kijken voor iets wat echt bij je gaat passen?
Dat 'ik ga een paard van de slacht redden' is om heel eerlijk te zijn iets wat de kindjes van 10 hier blij roepen als ze les hebben ondat ze dat in de Penny lezen
Enige waardoor je in zo'n situatie terecht komt is als je een slachter kent en bv een keer bij toeval iets waanzinnigs leuks ziet staat wat de moeite waard is.
Maar met als reden ' ik ga een paard redden van de slacht' zal de kans erg klein zijn dat je er uiteindelijk blij mee gaat zijn...
Sizzle schreef:8nnemiek schreef:Mensen, dit gaat over paarden in Spanje, het overgrote deel wat daar naar de slacht gaat is gewoon gezond maar ongewild omdat het bv hengsten zijn of niet aan de rasstandaard voldoen of simpelweg omdat de eigenaren er geen geld of plek meer voor hebben.
Ja en?
Dat geldt voor zo ongeveer al het slachtvee dat ze gezond zijn.
Paardenvlees is uitstekend vlees.
In Oostenrijk en Zwitserland werkt het precies hetzelfde. Na de keuring vertrekt een deel van de veulens tot 3 jarigen naar de slager indat ze 2e premie hebben.
Gentleteam schreef:Dat is dan jou mening Lowara in denk daar anders over en voor altijd pennymeisje te roepen als je het met iemand oneens bent is nogal kinderachtig.

Gentleteam schreef:Sjonge jonge wat een reacties sorry hoor die (tips) hoef ik niet!
laat al maar zitten ik doe het zelf wel zal jullie zeker updates laten zien ervan!
In Spanje gaat dat dus anders!
Sizzle schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik laatst foto's zag van een kruising waarvan ik ook dacht: waarom moet toch alles maar verder gefokt worden, zo'n dier was ook een goede kroket geweest![]()
Ja het was vast gezond en lief....
Toen ik 10 was gingen al standaard hele vrachtwagens shetlandhengsten na de paardenmarkt naar de slacht. Die kon je voor 7.50 (gulden) per stuk "redden".
Als het slachtvee gered wordt dan gaat de markt van de betere paarden kapot.
Haflingers zijn daar een goed voorbeeld van.