Eigen paard: heleboel vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Re: Eigen paard: heleboel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 15:29

@LaurieVC: Duidelijk :+ ik ben echt zo'n watje, hahaha. Zal mijn instructrice wel vragen, heb het idee dat zij dat zó gepiept heeft, hahaha.

@Janntjuh: de tip van een reserve deken is slim! Die gaat op het lijstje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:53

Kijk even of van Rijs inderdaad ook met 2dehands zadels komt of alleen met nieuwe ! Mijn ervaring met van Rijs was niet goed, maar dat is al wel heel lang geleden ( meer als 10 jaar).

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 16:17

Van Rijs heeft volgens zijn website veel tweedehands zadels, maar ik geloof dat je specifiek moet vragen of hij die ook meeneemt. Vanwege de ervaringen ben ik inderdaad wat huiverig, zeker ook omdat er zo goed gelet moet worden op dingen zoals inchmaat, niet te lang voor het paard...dus als jij nog suggesties hebt voor omgeving Zuid Holland dan hoor ik het graag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:35

FatCat schreef:
Weinig zadelsmakers hebben 2de handse zadels. Ik zou dus nu al wat rond kijken en bellen zodat je meteen iemand met 2de handse zadels kan laten komen. Zoek ook even op bokt

Dat ligt er maar net aan. Mijn vriendin is zadelpasser/maker en heeft alleen maar tweedehands. Heeft er standaard zo'n 150 op voorraad liggen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:37

Hallo bokt!

Mijn vriend en ik gaan hopelijk binnenkort ons eerste gezamenlijke paard aanschaffen! :D ik heb eerder voor 8 jaar een eigen pony gehad, en meerdere bijrijdpaarden, dus gelukkig heb ik voldoende kijk op financiën en wat er bij een eigen paard komt kijken. :j

Gefeliciteerd! Leuk! Maak wel onderling goede afspraken, het samen hebben van een paard levert nog wel eens de grootste ruzies op.

Echter blijven er ook bij mij vragen over die ik nooit heb hoeven beantwoorden bij mijn eigen pony, omdat hij met pensioen was en 24/7 buiten stond. Ik hoop via bokt een antwoord te krijgen op die vragen waarvan ik nu dus het antwoord niet weet. Mijn lijstje is als volgt:

- Als je een paard aanschaft zonder zadel, laat je de zadelmaker komen. Is er dan een kans dat die direct een (2e hands) zadel mee heeft die past, of heb je eigenlijk altijd een periode van 2-6 weken (?) waarin je nog geen zadel hebt? Hoe werkt dit?

Ligt aan de zadel maker, de een heeft wel een en ander op voorraad, de ander weinig en met een paard met lastige maat kan het best problematisch zijn.
Je zit in de buurt van Rotterdam? Dan heeft de Starho in Rhoon nog wel eens een heel asortiment aan 2e hands zadels. Als je zadelmaker niet iets zou hebben en je heel lang zou moeten wachten. Van Rijs heeft ook vaak nog wel wat liggen.

- Wat betreft dekens: wat heb je nodig? Wij kopen een warmbloed en als het even kan willen we niet scheren (maar als het moet, moet het) maar we willen wel graag de vacht kort houden. Hoeveel winter/staldekens heb je nodig, hoeveel grams, en hoe zit dat met regendekens? En ook: wanneer moet je de dekens voor het eerst op gaan leggen?

Mede afhankelijk van hoe hij wordt gehuisvest. Indien hij nog lang buiten loopt (weiland) is het allicht handig om daar ook regendeken voor te hebben. Ik heb zelf alles gekocht zodat het water dicht is, heb ik nooit problemen. Stel die van jou komt buiten, zou ik zeggen 100 grams regendekentje of eentje met fleecje erin en een 300 grams (dus waterdichte is dan als regendeken/outdoordeken en staldeken te gebruiken om eens mee te beginnen. Verder is een fijne zweetdeken wel fijn, ik ben gek op wollen exemplaren, maar fleece is ook goede optie. Als je een 100 grams waterdichte reserve hebt heb je meer dan genoeg in 1e instantie. Paarden vriezen niet meteen dood, kunnen best goed tegen wat kouder weer.

- Mijn vriend rijdt nog niet zo ontzettend lang, en ik ben in januari naar van een jong paard afgevallen. Omdat mijn voet niet direct uit de beugel kwam ben ik eronder gezwaaid met als gevolg een gebroken rib en klaplong. Nu wil ik graag veiligheidsbeugels, maar welke raden jullie aan? Mijn vriend heeft immers nog niet dezelfde stabiliteit in zijn been/voet als ik, dus de beugel moet hem wel ondersteunen.

Goed koopste zijn denk ik de composite korfjes, die bijvoorbeeld bij de divoza te koop zijn. Die passen in je gewone beugels of in composiet beugels. https://www.ruitersportimport.nl/beugel ... opper.html deze moet je in je Eigen beugel doen.
En als compoleet setje van de divoza https://www.divoza.com/nl/feeling-compo ... eidsbeugel Maar zijn heel veel verschillende opties qua veiligheidsbeugels.

- Vanwege dezelfde reden: wat voor bit? Natuurlijk is dat per paard anders, en hopelijk kan de vorige eigenaar mij wat vertellen over welk bit het fijnst is voor het paard...maar als dat niet zo is, wat is dan het vriendelijkst? Mijn vriend is namelijk minder stil in zijn hand dan ik. Kan ik dan het beste een dubbelgebroken watertrens nemen?

Niet zo moeilijk denken, je koopt een beleerd paard neem ik aan gezien je vriend en je recente verleden, dan daar vragen hij gereden wordt (kan je uiteraard ook zien) En gewoon dezelfde kopen. Zou niet meteen wisselen als je daar niet een goede reden voor hebt.

- Hoe beslissen jullie welke beenbescherming een paard nodig heeft? Als de oude eigenaar aangeeft dat het nodig is, dan is dat makkelijk, maar hoe beslis je anders? Je wil immers niet het risico lopen dat het paard zich bezeert omdat jij wil uittesten of het bescherming nodig heeft of niet...

Als paard daar zonder beschermers gereden wordt, heb je al antwoord op je vraag. Soms kan het handig zijn bij het aanleren van zijgangen en kw's tijdelijk beenbescherming te dragen in dat geval en met springen etc. Indien een paard daar al blijkt te strijken of zo lomp is dat hij zich constant aantikt, zou ik hem niet eens kopen eerlijk gezegd, aangezien je op wedstrijd ook zonder beschermers moet kunnen rijden. Peesbeschermers prima als ze ze nodig hebben om een of andere reden, maar als niet nodig beter, zijn de benen wel beter in staat om zicht te koelen.

- Waar kan ik het beste verzekeren? Wij hebben een ruime pot, maar willen daarnaast ook echt verzekeren, zowel op dood als ziektekosten. Ik heb een offerte aangevraagd bij Equine Risk en kwam uit op 46,- euro. Wat is jullie ervaring?

Ik heb de mijne dit jaar uit de verzekering gehaald, uitzuigers zijn het. Maar dat is mijn mening, echter met het wijzigen van de polis naar en bij elk iets dat ze gaan mankeren Eigen risico en elk jaar, vond ik het welletjes. Premie is afh. van waarde van het paard. Als je paard te veel gaat kosten aan ziektekosten gooien ze je er nog wel eens uit (zie andere topics op bokt) Ik zet nu het geld gewoon opzij dat ik anders aan verzekering kwijt was (kleine 700 euro per jaar)

- Hoe vang je een wisseling in stalmanagement op voor het paard? Zowel in beweging, als voertijden, voersoorten, drukte van de stal...Wat is de ervaring van mensen? Hoe zorg je uberhaubt dat de overgang van stal naar stal zo stressvrij als mogelijk is? En hoe lang wacht je voor dat je er voor het eerst op stapt? Longeer je eerst een week, wandel je alleen maar...wat is jullie gedachte?

Ene paard is daar gevoeliger voor dan het andere. Stap 1 is weten wat het oude management en voer inhield, dan kan je bv zelfde voer aanschaffen in eerste instantie. Wanneer je er voor het eerst opgaat ligt ook aan het paard en aan jezelf.
De mijne heb ik op vrijdag uit Duitsland gehaald, op zaterdag los in paddock en mee gewandeld, op zondag zat ik erop, op maandag reed ik mee in de groepsles (let wel, betrof paard dat zeg maar zadelmak was en soort van een stuur had.) Was toen hartje winter, kon niet veel anders, alles was bevroren paddock ook. Ander paard met ander karakter had ik het allicht anders gedaan. Maar deze vind het al snel goed als er maar eten is.

- Edit: hoeveel kost keuren? Zowel klinisch als röntgen. Wij willen met een schone lei beginnen en willen het liefst ook de rug op de foto. Maar maak je alleen foto's als de dierenarts dat aanraadt, of sowieso? En wat doe je als het paard recent al röntgen goedgekeurd is? Doe je dat dan over, of doe je alleen klinisch nog een keer?

Minstens 400 als je ook rofo's laat maken, maar uiteraard DA afhankelijk, dus gewoon naar keurende dierenarts bellen en vragen wat het kost. Als paard recent (maar dan ook echt recent en niet vorig jaar) rontgenologisch gekeurd is foto's naar mijn Eigen DA en laten beoordelen, als geen correcte foto's of iets op foto te zien dan zou ik dat graag van hem horen. (Je kan veel verdoezelen door wat met opname richtingen etc. te rommelen) Ik zou klinisch en rontgenologisch keuren. Laatste keer dat ik paard kocht heb ik er 1 laten keuren, klinisch helemaal goed, maar voor net in het werk gezette 5 jarige vond ik 3 en op zijn straal benen wel heel hoog, heb hem om die reden laten staan. Wou het risico niet lopen. Paard is vrij snel daarna, zonder dat er eerlijk bij te zeggen verkocht als helemaal oke, die koper heeft hem niet op de foto laten zetten.

Ik mis vast een heleboel, maar dit zijn de vragen waar ik zo 123 geen antwoord op heb. Ik sta open voor informatie, feedback en suggesties, want zowel mijn vriend als ik willen zo voorbereid als mogelijk dit avontuur in! :j Er zijn uiteraard dingen die ik niet genoemd heb maar wel weet, maar schroom niet om alles te noemen wat in je opkomt. Dat is voor ons alleen maar handig.

Breek los!! *\o/*

Edit2: iets toegevoegd aan het stukje over dekens.
]

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 20:18

@LadyMadonna: die vriendin woont niet toevallig in de omgeving Rotterdam? :)

@Sjolvir: gelukkig is mijn vriend (en ik ook) een echte business persoon, dus wij hadden alles inderdaad al op papier gezet. Wij hebben allebei al eerder dieren gehad waar veel tijd in gaat zitten (ik een paard, hij een grote hond) dus wij hebben alles zo goed als mogelijk doorgesproken.

Je geeft hele fijne tips waar ik echt heel veel mee kan, dankjewel!!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:40

Urbiezira schreef:
Rambo's heb ik inderdaad veel goeds over gehoord. Goedkoop is duurkoop, dus dan liever een fatsoenlijke deken die jaren meegaat! Bedankt voor de tip!

Ik zou dan eerst zeker willen weten dat mijn paard of een (of meerdere) paddock/weidemaatjes de dekens niet slopen. Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar , goede vriendin van mij, nooit onder een deken gestaan. Maar hij stond aan zee. Nu bij mij, moet hij echt een vliegendeken om. Ik heb dus een wat goedkopere gekocht om te testen. En tot nu toe gaat het goed gelukkig. Voor de rest draagt hij dus nooit een deken. Die komt er alleen op als het echt nodig is. Hij heeft een vacht en die volstaat prima.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:12

Je bent je goed aan het voorbereiden en je hebt al veel goede antwoorden gehad!

M.b.t. dekens: als je je paard niet scheert, dan is zijn vacht zijn deken. Wilde paarden krijgen ook geen dekentje op. Natuurlijk kan het zijn dat als je een heel warmbloedig type koopt dat deze moet wennen aan buiten & kou. Maar in principe kan elk paard zonder een deken, als ze maar genoeg energie (ruw/voer) krijgen.

Ik zou op voorhand niet allemaal dekens aanschaffen. Merk je dat jouw paard het straks echt niet aankan, is een deken zo gekocht.

Maar als je al begint met een regendeken en ze niet laat wennen aan de regen/wind dan heb je erna vaak wel dekens nodig. Logisch, want de deken beschermt wat normaal de vacht beschermt.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:25

Urbiezira schreef:
Van Rijs heeft volgens zijn website veel tweedehands zadels, maar ik geloof dat je specifiek moet vragen of hij die ook meeneemt. Vanwege de ervaringen ben ik inderdaad wat huiverig, zeker ook omdat er zo goed gelet moet worden op dingen zoals inchmaat, niet te lang voor het paard...dus als jij nog suggesties hebt voor omgeving Zuid Holland dan hoor ik het graag.

Ben zelf klant van van rijs, mijn nieuwe zadel komt er vandaan, moet eerlijk zeggen dat ik met menno een veel betere ervaring heb dan met de andere mannen. Hij zag snel wanneer iets niet goed lag en liet ook zien / legde uit waarom dat het niet goed lag.
Ze nemen inderdaad met een pasconsult tweedehands zadels mee als je hier om vraagt maar volgens mij pas vanaf een waarde van 750/850 euro

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 09:24

@lughnassadh: goede tip! En uiteraard ook bekijken of je paard zelf niet een sloper is! :D dat merken we vanzelf, haha

@freetorun: dankje voor de tips! Uiteraard ben ik me bewust dat een paard zijn eigen vacht verzorgt, mijn pony is 8 jaar lang een teddybeer geweest in de winter, die kreeg helemaal geen deken op :D daarom juist de vraag hoe ik dat wil doen als ik het paard kort in de vacht wil houden maar niet wil scheren. Paarden zijn geen watjes en niet van suiker, en dat hou ik graag zo, maar ik wil wel graag fatsoenlijk door kunnen trainen in de winter. Vandaar de vraag. :-)

@nynkefleur: goed om een fijne ervaring te horen. Ik las al eens dat je om Jan moet vragen, maar weet niet of hij het nog doet? Of anders dus Menno? En vanaf die prijsklasse is geen enkel issue, ons budget voor een zadel mag bijna dubbel dat kosten. Als je nog meer informatie hebt die wellicht relevant is hoor ik dat graag!

Verder zou ik graag nog wat horen over verzekeringen (en al mijn andere vragen). Dus als iemand nog goede óf slechte ervaringen heeft met een bepaalde verzekeraar hoor ik dat graag.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:02

Ehh laat me even denken hoor

Bij een 2e hands zadel moet je het pas consult en de voorrijkosten betalen, bij een nieuw zadel hoeft dit niet.
Ook krijg je bij een nieuw zadel alles er bij ( singel, beugels, beugelriemen , een follow up afspraak , zadelhoes en dekje )

Je belt zeg maar voor een afspraak, hierbij geef je info over het paard en over de ruiter(s) dan bellen ze een week later terug met een afspraak ( of een appje, dat kreeg ik de laatste keer )

Als ik verder nog iets bedenk laat ik het wel weten.

Met verzekeringen heb ik geen ervaring, ik leg elke maand geld apart in een potje.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:02

- Als je een paard aanschaft zonder zadel, laat je de zadelmaker komen. Is er dan een kans dat die direct een (2e hands) zadel mee heeft die past, of heb je eigenlijk altijd een periode van 2-6 weken (?) waarin je nog geen zadel hebt? Hoe werkt dit?
Ik had gehoopt dat mijn zadelmaker een demo of 2e hands zadel zou hebben, maar helaas was dit niet het geval. Ik raad je aan om van tevoren te vragen aan de zadelmaker of hij / zij zadels mee kan nemen van het type dat je graag wilt. Dus dressuur / VZ of springen, misschien heb je al een idee bij het aantal inches. Ben je kieskeurig over de kleur? Ik hoor ook mensen positief zijn over Country Mill. Daar ga je met je paard naartoe en dan kan je heel veel nieuwe / gebruikte zadels passen (ook onder de man). Ik heb zelf een nieuw zadel besteld en heb daardoor 8 weken niet kunnen rijden. Toen heb ik andere dingen gedaan met mijn paard.

- Wat betreft dekens: wat heb je nodig? Wij kopen een warmbloed en als het even kan willen we niet scheren (maar als het moet, moet het) maar we willen wel graag de vacht kort houden. Hoeveel winter/staldekens heb je nodig, hoeveel grams, en hoe zit dat met regendekens? En ook: wanneer moet je de dekens voor het eerst op gaan leggen?
Mijne staat 24/7 buiten, maar ik heb lang gegroomd op een stal waar de paarden altijd binnen stonden. Als je paard altijd binnen staat heb je genoeg aan een zomerdekentje en een dikkere deken met vulling (ik denk dat 200 gram voor op stal wel genoeg is, tenzij hij op de tocht staat ofzo). Ik vind zelf het liner systeem van Rambo erg fijn. Je hebt dan een hele sterke, waterdichte overdeken en daaronder kan je verschillende (of geen) onderdeken doen. Het is een behoorlijke investering Rambo deken, maar voor mij is hij het nu al waard. Als je paard ook buiten komt, heb je een goede regendeken nodig. Let trouwens goed op aanbiedingen aan het einde van het seizoen. Ik heb behoorlijk wat dekens al ingeslagen tegen spotprijzen =P

- Mijn vriend rijdt nog niet zo ontzettend lang, en ik ben in januari naar van een jong paard afgevallen. Omdat mijn voet niet direct uit de beugel kwam ben ik eronder gezwaaid met als gevolg een gebroken rib en klaplong. Nu wil ik graag veiligheidsbeugels, maar welke raden jullie aan? Mijn vriend heeft immers nog niet dezelfde stabiliteit in zijn been/voet als ik, dus de beugel moet hem wel ondersteunen.
Ik rij zelf niet met veiligheidsbeugels meer. Ik heb wel gereden met die beugels die zo'n soort graasmasker aan de voorkant hadden. Dat vond ik echt ondingen. Erg lomp en ik kreeg nooit mijn voet daar lekker in. Ik zou als ik jou was kijken naar beugels die openklappen oid of een elastiekje hebben.

- Vanwege dezelfde reden: wat voor bit? Natuurlijk is dat per paard anders, en hopelijk kan de vorige eigenaar mij wat vertellen over welk bit het fijnst is voor het paard...maar als dat niet zo is, wat is dan het vriendelijkst? Mijn vriend is namelijk minder stil in zijn hand dan ik. Kan ik dan het beste een dubbelgebroken watertrens nemen?
Ik rij zelf met de dubbelgebroken golden wings van stubben. Erg fijn bit, maar ik zou (als ik jou was) een bitfitter laten komen voor de zekerheid.

- Hoe beslissen jullie welke beenbescherming een paard nodig heeft? Als de oude eigenaar aangeeft dat het nodig is, dan is dat makkelijk, maar hoe beslis je anders? Je wil immers niet het risico lopen dat het paard zich bezeert omdat jij wil uittesten of het bescherming nodig heeft of niet...
Ik rij in principe zonder =P Als ik ga springen doe ik ze wel aan (peesbeschermers). Mijn paard tikt zich nooit aan en heeft ook geen ijzers (dus als het al zou gebeuren is er iets minder schade dan met ijzers). Ik vind juist dat je moet weten of je paard zich wel of niet aantikt (dat zou je ook aan de beschermers kunnen zien hoor). Mij is geleerd dat een paard dat zich aantikt niet goed in balans loopt. Dus ik zou niet ladieda mijn paard zich elke pas laten aantikken en denken: ach die beschermers lossen het wel op. Bedenk ook dat ze goed schoon moeten zijn ivm schuurplekjes van zand en dat ze de benen vaak te warm laten worden.

- Waar kan ik het beste verzekeren? Wij hebben een ruime pot, maar willen daarnaast ook echt verzekeren, zowel op dood als ziektekosten. Ik heb een offerte aangevraagd bij Equine Risk en kwam uit op 46,- euro. Wat is jullie ervaring?
Ik heb zelf geen verzekering. Ik heb wel gehoord dat het vaak nog kan tegenvallen wat er precies uitgekeerd wordt bij ziekte e.d. Ik weet niet hoe dat zit bij jouw verzekering, maar het is behoorlijk stom als je verzekerd en vervolgens nog steeds niks vergoed krijgt, omdat de verzekeraar niet vond dat het levensbedreigend was.

- Hoe vang je een wisseling in stalmanagement op voor het paard? Zowel in beweging, als voertijden, voersoorten, drukte van de stal...Wat is de ervaring van mensen? Hoe zorg je uberhaubt dat de overgang van stal naar stal zo stressvrij als mogelijk is? En hoe lang wacht je voor dat je er voor het eerst op stapt? Longeer je eerst een week, wandel je alleen maar...wat is jullie gedachte?
Elke wijziging duurt lang voordat je paard er echt aan gewend is. Probeer daarom zo min mogelijk te wijzigen (tenzij echt nodig natuurlijk). Als je iets wijzigt, probeer dan de rest zo constant mogelijk te houden. Bijvoorbeeld niet bij een omschakeling van hooi naar kuil ineens 4 weken je paard stil zetten. Wat betreft erop klimmen de eerste weken: Ik heb mensen gehoord die zeggen dat je beter eerst 3 weken kan wandelen, knuffelen en laten acclimatiseren en anderen zeggen dat je gelijk het werk moet beginnen zodat je paard weet waar hij is beland. Ik zou adviseren: Laat hem de eerste paar dagen een beetje, maar ga wel lekker poetsen / knuffelen / wandel een stukje / loop de stallen rond / aan de hand laten grazen / longeer een beetje. Je kan er best op dag 2 op hoor, het is niet zo dat je paard dan kapot gaat, maar probeer je paard niet direct te pushen door er 3 uur mee op buitenrit te gaan.

- Edit: hoeveel kost keuren? Zowel klinisch als röntgen. Wij willen met een schone lei beginnen en willen het liefst ook de rug op de foto. Maar maak je alleen foto's als de dierenarts dat aanraadt, of sowieso? En wat doe je als het paard recent al röntgen goedgekeurd is? Doe je dat dan over, of doe je alleen klinisch nog een keer?
Geen idee. Geen ervaring mee. Misschien een dierenarts in de buurt bellen voor een prijsindicatie? Volgens mij verschillen de prijzen per dierenarts ook behoorlijk.

Ik mis vast een heleboel, maar dit zijn de vragen waar ik zo 123 geen antwoord op heb. Ik sta open voor informatie, feedback en suggesties, want zowel mijn vriend als ik willen zo voorbereid als mogelijk dit avontuur in! :j Er zijn uiteraard dingen die ik niet genoemd heb maar wel weet, maar schroom niet om alles te noemen wat in je opkomt. Dat is voor ons alleen maar handig.

Super leuk dat je een eigen paardje gaat aanschaffen! Ik kan je adviseren om je goed te verdiepen in alles omtrent management, dus wat nou echt goed voer is, wat te doen in geval van ... etc. Ik had een soort mentor toen ik net mijn paard had en ze heeft me echt ontzettend veel geleerd over al dat soort dingen. Zoek iemand die veel ervaring heeft, je visie deelt en die je kan vertrouwen. Het liefst iemand op stal. Het is echt fijn als iemand ook je paard meemaakt als je tegen sommige dingen aanloopt. En je hoeft ook niet altijd het advies van iemand op te volgen he? Als je 3 mensen om advies vraagt, krijg je meestal uiteenlopende feedback. Dat is soms echt frustrerend, want wat is nou goed? Denk zelf logisch na en laat je niet onder druk zetten als je niet naar iemand luistert.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:46

LadyMadonna schreef:
FatCat schreef:
Weinig zadelsmakers hebben 2de handse zadels. Ik zou dus nu al wat rond kijken en bellen zodat je meteen iemand met 2de handse zadels kan laten komen. Zoek ook even op bokt

Dat ligt er maar net aan. Mijn vriendin is zadelpasser/maker en heeft alleen maar tweedehands. Heeft er standaard zo'n 150 op voorraad liggen...

Ik vond het erg moeilijk om zo iemand in mijn omgeving te vinden. Zal er wel van af hangen waar TS zit en of ze vervoer heeft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:13

FatCat schreef:
Heb je al een stal gevonden? Dat is namelijk het moeilijkste.

Dit is een hele goede tip. Probeer een stal te vinden waar nog andere mensen staan, dan kun je altijd iemand om raad vragen als je het even niet precies weet :). Niemand weet meteen alles bij de eerste keer en je leert elke dag.

Over zadels is al genoeg gezegd, maar geef bij de zadelmaker wel meteen aan wat je zoekt en wie erop moeten rijden.

Dekens: dit weet je pas als je weet in wat voor stal je paard komt te staan. In een binnenstal raad ik aan om een horseware Amigo 200 of 250 grams waterdichte deken te nemen. Hiermee kan je paard ook het land en de paddock op als het regent.

Beugels: neem gewoon die beugels met zo'n elastiekje van opzij, die hebben erg weinig nadelen. Wel even extra stiekjes erbij kopen. De flexibeugels van Sprenger (en de neppers) zijn geen veiligheidsbeugels, je kan er nog steeds in blijven hangen.

Bit: neem gewoon wat de vorige eigenaar had en eventueel kun je het bit en hoofdstel erbij kopen?

Beenbeschermers: hangt beetje van het paard af, maar ik vind de flextrainers het fijnste omdat ze -dus- flexibel zijn. Voor buiten en longeren kun je misschien wel hardere beschermers nemen, maar let dan goed op dat ze niet te hoog zijn.

Verzekeren: hier zijn wel een paar heel specifieke topics over te vinden met genoeg tips.

Stalmanagement: vraag aan de oude eigenaar wat het voerschema was, welke type voer er gegeven werd en hoeveel het paard kreeg per dag. Probeer dat een beetje na te doen. Ga wel gewoon aan de gang met je paard met rijden en longeren. Als je onzeker bent of je paard wel rustig is, dan longeer je even voor je erop gaat. Probeer om niet overal een issue in te zien, gewoon doen alsof alles heel normaal is.

Keuren: je mag zelf bepalen wat je laat keuren en hoe. Let er wel op dat je goed afspreekt met de verkoper waar de kosten heen vallen bij afkeur. Maar denk er wel om dat je een paard helemaal plat kunt rontgenen en dat je dan nog niet weet of hij gezond oud gaat worden. Je keurt om gebreken te vinden die je met het blote leken-oog niet kunt zien. Dan moet je echt denken aan zaken als de conditie van de botjes in de ondervoet, artrose (niet alleen in de benen) en verbening en een eventuele peesblessure. In de klinische keuring wordt naar het algemene beeld gekeken, van de benen, maar ook van hart en longen, ogen, gebit en hoofdholtes. Het klinische deel is echt belangrijk en kan je niet overslaan.

Hoefsmid/veearts: vraag op je nieuwe stal gelijk even welke smeden er vaak komen en welke dierenarts er regelmatig komt. In het paspoort kun je vinden wanneer je paard voor het laatst geent is en je kan met stal overleggen wat het beleid is voor ontwormen.

Heel veel plezier met zoeken!!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:22

Nou TS je kan niet zeggen dat je er niet over hebt nagedacht. Heel goed hoor. Ik heb ooit een pony verkocht aan twee beginnende pony eigenaresses. Hun ouders wilde de pony met alles wat ze nodig hebben erbij. Dus voor deze meiden alle spullen erbij gekocht en ze zijn nog twee maanden bij ons op stal blijven staan. Zo konden ze nog een beetje gecoacht worden en was de overgang voor pony en dames op de nieuwe stal niet zo groot. Je moet maar net het geluk hebben om dat te vinden. Maar dat zou wel ideaal zijn.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:16

@nynkefleur: goede informatie. Als je een tweedehands zadel koopt krijg je dus niet alles erbij, gok ik?

@AlphaDaemon: Country Mill ga ik opzoeken! Ik heb geen trailer, en ben ook niet van plan die aan te schaffen, dus weet niet of ik heel mobiel zal zijn. Voor aankoop zal er een vriendin met een trailer meegaan, maar daarna zou ik dus moeten huren. Kleur ben ik niet kieskeurig over. Bruin is leuk, maar geen must.

Je geeft verder hele fijne en bruikbare informatie! Ik sta in goed contact met de mensen op de stal waar ik ga staan, aangezien ik daar nu in de manegelessen rij. Qua "mentor" heb ik dus al mensen op het oog die mij willen en kunnen helpen. Ik heb er vertrouwen in!

@Pipodipo: Stal is dus inderdaad al gevonden! En ook hier weer bedankt voor de tips! Ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen. Gelukkig ben ik redelijk nuchter (hoewel dat hier wellicht niet zo lijkt) met gezond verstand. Ook is dit niet geheel nieuw, met mijn eigen pony en bijrijd/leasepaarden heb ik ook al veel gezien.

Een combinatie van twee "leken" (zowel mijn vriend als ik) had ik onprettig gevonden, maar gelukkig durf ik te zeggen dat ik geen leek meer ben, haha :P uiteraard heb ik wel gewoon nog mijn vragen, dus daar zijn bokt en een mentor voor! Dankjewel!

@Jennyj01: dankje voor het compliment! Op stal zijn er veel kundige mensen aanwezig, en gelukkig heb ik een goede, stevige basiskennis, zeker in de omgang. Maar des te meer je van tevoren weet, des te rustiger je jezelf (én je paard) houdt als 'ie er net is! Is toch altijd een spannende tijd.

Dank jullie wel! Ik ben benieuwd of er nog meer tips binnenkomen! :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:34

Urbiezira schreef:
Een combinatie van twee "leken" (zowel mijn vriend als ik) had ik onprettig gevonden, maar gelukkig durf ik te zeggen dat ik geen leek meer ben, haha :P uiteraard heb ik wel gewoon nog mijn vragen, dus daar zijn bokt en een mentor voor! Dankjewel!

Was bedoeld als leek t.o.v. een dierenarts ;). Dus ik bedoelde het niet naar jullie persoonlijk toe, want je had al geschreven dat je al jaren in het paardenwereldje rond loopt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:48

Tegenwoordig heb je ook voor zowat elke regio wel een FB pagina voor vanalles dat met paarden te maken heeft... Daar komen ook oproepjes voorbij zoals: "Wie kent een betrouwbare/goede/blabla.. *dienst*"
Daar heb ik zelf veel aangehad :)
Ik heb inmiddels met een aantal mensen gewerkt die niet 'standaard' bij ons op stal komen en ben daar erg tevreden over. Dus je hoeft op die manier niet altijd afhankelijk te zijn van degene die je stalgenoten allemaal langs laten komen.

Qua dekens heb ik de mijne (warmbloed, winter in weer en wind overdag op de wei) in oktober een 2e hands 100gr Rambo regendeken opgelegd. Die was al wat ouder (4/5 jaar oud) en bleek helaas niet meer bestand tegen de snorkelpartijen in diepe plassen van meneer :') Dus toen een nieuwe 200gr Amigo regendeken aangeschaft en eigenlijk opgehad bij alles t/m 10graden. Die uitgebreid met hals toen het 0-5 graden was en kouder. Die heeft de hele winter een mooi dun vachtje gehad, heb niet gehannesst met dekens wisselen tussen buiten/op stal/scheren en hij zit nu ook zowat het dunst in z'n vacht van alles op stal := Misschien ook mazzel, maar ben er heel blij mee zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:24

Met zadels moet je idd wat geluk nodig.
Je wilt dus samen met je vriend gaan rijden, dan kan het zijn dat jullie beide een ander zadel nodig hebben.
Het gaat namelijk ook om de maat van je kont, de lengte van je benen en het model wat je prettig vind zitten.
Ik kan echt niet tegen harde zadels bijv.... En wanneer je het niet goed weet, probeer er dan veel.
Desnoods nu al op de "bok" in een winkel. Dan krijg je toch een idee.
Denk er iig niet te makkelijk over, dat het wel gaat wennen enzo... Zonde van je geld en je rijplezier.

Met dekens hangt het idd erg af van het paard en zijn Stalmaatjes en ook hoe de stal er mee om gaat.
Staat hij veel buiten, dan iig de outdoor in verschillende diktes zodat je kunt wisselen.
Staat hij veel binnen, dan is een staldeken prettiger vanwege het beter ademen van de deken.
Voor en na het rijden is fleece meestal prima. Wol is warmer en dus niet altijd handig.

Met hoefijzers zou ik wel voor goede beenbeschermers gaan.

Met rontgenologische keuren kun je niet altijd perfect verwachten. Vaak is 1 bemerking niet eens zo erg, maar soms zijn er meerdere die samen wel een probleem kunnen vormen. Prijs is vaak wel gunstiger.
Een foto van de rug gaat geloof ik nog wel, maar van het bekken gaat het niet.
Bedenk dat je niet alles kunt uitsluiten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:37

Ja, je laat een zadelmaker komen. Lees je goed in op bokt naar gebruikerservaringen en maak dan een keuze voor een merk. In de tussentijd kan je misschoen een leenzadel van de zadelmaker gebruiken

dat hangt er deels vanaf hoe snel een paard het koud heeft en hoe je paard gestald staat (24 uur buiten of nacht binnen). Vanaf circa 12 graden doe ik een regendeken op en elke 4/5 graden kouder komt daar 100 gr onderdeken bij. Ik heb dus een regendeken van Rambo en heb vier onderdekens van rambo.

sorry, kan ik je geen advies in geven

afhankelijk van het paard. Alleen door middel van testen kan je hier achter komen

nodig of niet, mijn paard draagt ze. Een peesblessure vind ik vele malen duurder en vervelender dan dagelijks een uurtje bescherming. Ik kies dan voor de meest ventilerende bescherming zodat de pezen minimaal verwarmd worden. Bijvoorbeeld de le mieux snugboots

ik spaar zelf maandelijks 100,- en zorg dat ik minimaal 2000,- op de paardenspaar heb staan. Verzekering vergoed vaak niet volledig, moet je weer toestemming vragen of heb je eigen risico. Dit werkt voor mij het beste

afhankelijk van het paard. Eerst even een weekje apart om te wennen, of juist de volgende dag de groep in. Paarden gaan goed op structuur, dus probeer die zo snel mogelijk aan te bieden. Bijv. Stal/land uit, poetsen, grondwerk/longeren, naverzorgen en stal op/land in. Wederom naar je gevoel luisteren wanneer je erop wil en bijv samen met je instructrice erbij als extra steun.

klinisch is zo'n 100 euro dacht ik en rontgen bij mij 500,-. Ik zou altijd rontgen doen want ik zou het vreselijk vinden een beschadigd paard te kopen. Dan ben je er nog niet aan gehecht en kan je er vanaf zien. En de kosten die voort kunnen komen uit bemerkingen, zou ik mezelf besparen als dat kan en daarnaast zijn die vaak hoger dan een keuring. Ook altijd naar een eigen dierenarts gaan

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:21

Wat leuk! Misschien heb je nog wat aan mijn antwoorden :)

meestal kun je het zadel meekopen maar of je dat wilt is de vraag. Als je een goed aanpasbaar zadel neemt dan kan een zadelpasser veel op locatie. Ik kreeg toen mijn Ruis Diaz gelijk mee bijvoorbeeld. Ze heeft het kopijzer verwisseld en ter plaatse opgevuld.

- Wat betreft dekens: wat heb je nodig?
Vraag de vorige eigenaar wat het dier gewend is. Zeker als je een paard koopt rond de tijd dat de dekens weer op moeten of al op zijn. Ik heb in eerste instantie gewoon gedaan wat mijn paard gewend was en ben daarna zelf wat gaan 'experimenteren' om het maar zo te noemen.

Er zijn beugels met korf, die zijn fijn. Andere opties zijn ijsla derbeugels, beugels met een elastiek, open beugels of bijvoorbeeld de bow balance. Die keuze is heel persoonlijk, ik word bijvoorbeeld niet blij van de bow balance.

Dubbel gebroken zou ik sowieso aanraden. Ik heb er zelf een van sprenger, die is ook anatomisch gebogen. Alle 5 de paarden die we ermee gereden hebben lopen hier fijn mee. Inmiddels rij ik zelf bitloos maar mijn bijrijder gebruikt nog altijd dit bit :)

Tikt het paard zichzelf aan? Nee = geen bescherming. Ja = kijken waar en bijvoorbeeld strijklappen om doen. Wij rijden onze paarden zonder, ook het echte dressuurpaard. Vooral bij mijn paard worden de benen echt heel warm, zelfs met ventilerende beschermers. Dat kan zorgen voor schade dus ik rij liever zonder. Alleen met springen doe ik peesbeschermers om.

Onze 2 huidige paarden zijn niet verzekerd. Mijn ervaring is dat er tegenwoordig zo weinig wordt uitgekeerd dat ik het het niet waard vind.

Kijk naar je paard en doe wat goed voelt. Liever iets te lang wachten hou ik zelf altijd aan. Bij mijn laatste wisseling van stal zat ik er op dag 3 alweer heel rustig op. Ze vond het allemaal wel prima.
Die van mijn vriend heeft 2 weken geduurd voor hij erop is gegaan, die liet duidelijk merken dat ze alles heel spannend vond. Ik heb ze wel altijd de dag na de verhuizing meteen de wei op met de groep. Ik wil ze zo snel mogelijk in het nieuwe ritme en wil niet dat mijn paard binnen of alleen staat.

Geen idee niet gedaan. Bij die van mij heel bewust de gok genomen, die van mijn vriend kwam bij een bevriende fokker vandaan en mochten we voor een hele vriendelijke prijs zo meenemen, dus gedaan. Tot op heden (bijna drie en een half jaar later) nog geen spijt van. Beide gezonde, fijne paarden. Moet wel zeggen dat mijn vriend 4 jaar diergeneeskunde heeft gestudeerd en ik ook geen leek ben, natuurlijk kun je niet in een paard kijken maar dit was een gecalculeerd risico. Zeker het paard van mijn vriend die we al vanaf veulen kennen.

En verder... Geniet er gewoon van en als je eenmaal een paard hebt, zijn er ook nog genoeg mensen die je om raad kunt vragen! Zeker op een pensionstal.