manege-leed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:24

dieseltje schreef:
Hilary schreef:
Heb je RSC Seurenheide al op je lijstje staan?

Ja, daar gaan we binnenkort op bezoek en daar heb ik ook zeker goede hoop op dat het daar beter zal zijn.

Dit is echt een super fijne manege voor kinderen, heb hier stage gelopen en in dat half jaar heb ik zoveel geleerd en ze gaan daar geweldig om met de paarden.
Ik zou ze eens opzoeken op facebook denk dat je daar wel een indruk van het bedrijf krijgt.
Ze organiseren zo ook los langs de lessen vanalles. Zo ook lessen waar ze leren hoe met een pony om te gaan enzovoort :)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:35

Oh ik kan me heel goed inleven in je dilemma. Natuurlijk wil je als paardenliefhebber geen manege sponsoren die het paarden welzijn duidelijk niet op nummer 1 hebben staan.

Wel kan ik me voorstellen dat voor zo'n jong meisje, een leuke (goede) manege toch erg leuk is. Vroeger vond ik het juist heerlijk om ook vriendinnetjes te maken daar. Met een verzorgpony en privé les mis je dat. Want wat heb ik veel geleerd, gespeeld en gedeeld met mijn paardenvriendinnen.

Zelfs nu vind ik het belangrijk dat m'n pensionstal gezellig is, en als ik alleen prive les zou volgen zonder het sociale aspect zou ik de paardensport waarschijnlijk toch minder leuk vinden.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:55

freetorun schreef:
Oh ik kan me heel goed inleven in je dilemma. Natuurlijk wil je als paardenliefhebber geen manege sponsoren die het paarden welzijn duidelijk niet op nummer 1 hebben staan.

Wel kan ik me voorstellen dat voor zo'n jong meisje, een leuke (goede) manege toch erg leuk is. Vroeger vond ik het juist heerlijk om ook vriendinnetjes te maken daar. Met een verzorgpony en privé les mis je dat. Want wat heb ik veel geleerd, gespeeld en gedeeld met mijn paardenvriendinnen.

Zelfs nu vind ik het belangrijk dat m'n pensionstal gezellig is, en als ik alleen prive les zou volgen zonder het sociale aspect zou ik de paardensport waarschijnlijk toch minder leuk vinden.

Snap ik helemaal en heb ik vroeger ook zo ervaren. Als kind dacht ik verder ook niet over het welzijn na...ik heb zelfs lange tijd op een manege gereden waar een deel van de pony's nog in stands stonden |(
Het nadeel (voor mijn dochter dus) is dat ik inmiddels wel beter weet en het welzijn extreem belangrijk vind....dus ookal is een manege voor haar leuk dan nog moet ik het als moeder op kunnen brengen er dik voor te willen betalen en het te kunnen aanzien wekelijks. Dus zullen we echt een plek moeten vinden waar zij het fijn kan hebben en waar ik ook vrede mee kan hebben. Ik kan mijn ogen niet sluiten voor het leed ookal heeft mijn kind er wel plezier....

Zoals ik het gisteren heb ervaren (donkere en kleine stallen, met de voeten dik in de mest, suffe en duffe uitstraling (=berusting?), kapotte dakplaten met daaronder hooi/stro, ongedierte dat wegschoot, rijden in hoofd/kont formatie met allemaal een zweep...) nee, daar gaat ze toch echt niet rijden, want daar kan ik echt niet tegen om dat iedere keer te zien! Thuis gaat het er heel anders aan toe, ieder dag mest ik uit, paarden hebben een flinke stal, overdag zijn ze de hele dag buiten in zonlicht en frisse lucht... ik wil dat mijn kind wel het onderscheid maakt tussen hoe het gebeurt en hoe het beter kan, ik zag dat niet toen ik zo klein was maar wil haar dat wel bijbrengen.

Moonlight17

Re: manege-leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:02

Ik weet niet of je een klein lijstje hebt van de Manege's hebt die je wilt gaan bekijken, misschien kan ik helpen met mijn ervaringen. Al ben ik nooit manege ruiter geweest, ken ik wel een aantal manege's in je buurt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:04

Moonlight17 schreef:
Ik weet niet of je een klein lijstje hebt van de Manege's hebt die je wilt gaan bekijken, misschien kan ik helpen met mijn ervaringen. Al ben ik nooit manege ruiter geweest, ken ik wel een aantal manege's in je buurt.

Ik stuur je een PB

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:26

dieseltje schreef:
freetorun schreef:

Snap ik helemaal en heb ik vroeger ook zo ervaren. Als kind dacht ik verder ook niet over het welzijn na...ik heb zelfs lange tijd op een manege gereden waar een deel van de pony's nog in stands stonden |(
Het nadeel (voor mijn dochter dus) is dat ik inmiddels wel beter weet en het welzijn extreem belangrijk vind....dus ookal is een manege voor haar leuk dan nog moet ik het als moeder op kunnen brengen er dik voor te willen betalen en het te kunnen aanzien wekelijks. Dus zullen we echt een plek moeten vinden waar zij het fijn kan hebben en waar ik ook vrede mee kan hebben. Ik kan mijn ogen niet sluiten voor het leed ookal heeft mijn kind er wel plezier....

Zoals ik het gisteren heb ervaren (donkere en kleine stallen, met de voeten dik in de mest, suffe en duffe uitstraling (=berusting?), kapotte dakplaten met daaronder hooi/stro, ongedierte dat wegschoot, rijden in hoofd/kont formatie met allemaal een zweep...) nee, daar gaat ze toch echt niet rijden, want daar kan ik echt niet tegen om dat iedere keer te zien! Thuis gaat het er heel anders aan toe, ieder dag mest ik uit, paarden hebben een flinke stal, overdag zijn ze de hele dag buiten in zonlicht en frisse lucht... ik wil dat mijn kind wel het onderscheid maakt tussen hoe het gebeurt en hoe het beter kan, ik zag dat niet toen ik zo klein was maar wil haar dat wel bijbrengen.

Oh begrijp me niet verkeerd, ik begrijp je dilemma juist heel erg goed. Ook ik heb helaas leren rijden op zo'n manege, waar de paarden in stands stonden, er geen weidegang (of paddocks) waren en het tuig was belabberd. Maar voor mij kwam ook dat besef achteraf.

Ik hoop dat je een betere manege in de buurt kan vinden voor je dochter!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:14

Ik snap je.
Ik ga in ieder geval mijn stinkende best doen er 1 te vinden die zowel voor haar leuk is als acceptabel is voor mij. Kost even wat moeite, het gevoel moet enigszins kloppen en ik moet er toch echt vrede mee hebben hoe ze erbij staan, daar leert mijn kind ook van. Juist omdat nu dat besef er is wil ik dat niet negeren en meenemen in de beslissing.
Komt goed! Ik heb al wat tips gehad nu dus ik ga verder met vergelijken en aftasten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:50

dieseltje schreef:
Koper schreef:
Wat is de constructie met de leenpony? Valt die eventueel in te ruilen voor een geschikter leen-exemplaar?

Weet ik niet...denk het niet.
De leenpony staat hier te groeien omdat hij wat achterstand had (laagste in rang) en komt van een nette manege waar veel rijpony's zijn maar die worden natuurlijk voor de lessen ingezet. Dat is ook de toekomst voor die kleine die we te leen hebben.
Onze shet is begin van dit jaar helaas overleden en mijn paard stond alleen en destijds wilde ik geen andere aanschaffen even en was de leenpony zeker welkom als gezelschap voor mijn paard.

Als die manege in de buurt is is het dan geen optie als je dochter daar gaat lessen?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:06

Koper schreef:
Als die manege in de buurt is is het dan geen optie als je dochter daar gaat lessen?

Helaas is het daarvoor weer te ver rijden, dan ben ik ruim een half uur enkele reis aan het autorijden...
Het is wel een optie maar zou het toch liever dichterbij vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:14

Begrijpelijk. Voor je dochter is het natuurlijk ook leuker als ze over een paar jaar met vriendinnen zelf naar de manege kan fietsen enzo.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:03

Klopt inderdaad helemaal wat je zegt over hoe maneges hun paarden en ponys behandelen en hoe alles eruit ziet...
Misschien de oplossing of ze een verzorgpony ergens kan vinden waar ze lessen mee zou mogen rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:12

Misschien er toch over nadenken of je niet beter een pony kunt aanschaffen, gewoon een braaf beest, C pony. Het is voor haar de beste manier om te leren rijden en dan zorg je voor privéles bij jezelf thuis. Wanneer je alle reistijd, uren wachten op gaat tellen zal het thuis niet veel meer tijd kosten. En je dochter went meteen aan de verplichting dat er iets voor haar staat en (onder toezicht) gevoerd en verzorgt moet worden. Welke manege je ook kiest, langer dan een jaartje duurt het toch niet want dan zijn ze afgehaakt of hebben ze een eigen pony.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:25

bigone schreef:
Misschien er toch over nadenken of je niet beter een pony kunt aanschaffen, gewoon een braaf beest, C pony. Het is voor haar de beste manier om te leren rijden en dan zorg je voor privéles bij jezelf thuis. Wanneer je alle reistijd, uren wachten op gaat tellen zal het thuis niet veel meer tijd kosten. En je dochter went meteen aan de verplichting dat er iets voor haar staat en (onder toezicht) gevoerd en verzorgt moet worden. Welke manege je ook kiest, langer dan een jaartje duurt het toch niet want dan zijn ze afgehaakt of hebben ze een eigen pony.

Deze is wel heel drastisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:32

moonfish13 schreef:
bigone schreef:

Deze is wel heel drastisch.

Hoezo?? Onze kinderen hebben, ondanks eigen paarden thuis allemaal op de manege gezeten, bewust zeg ik gezeten want het echte leren doe je door meerdere uren per week op een dier te rijden en echt goed les te krijgen op een pony die wat kan of in ieder geval wil. Niets ten nadele van manege paarden maar de strakke ruggen door het gebonk, nageeflijkheid is er nogal moeilijk aan te rijden en dat zijn zaken die je moet leren aanvoelen. Toen ze redelijk konden blijven zitten kregen ze een pony, een goede leerpony. Ook het verzorgen hoorde daar zeker bij en één van onze kids heeft echt wel de keus gehad, stoppen of verzorgen. Die was zo gewend aan de manege, op en afzadelen en dat was het.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:48

Ik snap je dilemma, gelukkig hebben wij meer een poets meisje dan een ruitertje in de dop!
wij hebben het zo afgesproken ze leert thuis de basis en ze gaat ondanks dat ze 4 is op grondwerkles bij iemand thuis die dat met meer kinderen tegelijk doet. Ik zoek nog voltige maar dat is bij ons in de buurt niet helaas! dus zoeken we gewoon stilaan verder en bezoeken we onverwachts op het drukste moment een manage....dan zien we hoe het er toegaat als er net even wat minder tijd is. En of ze ook vriendelijk blijven bij vragen als is er een protecol voor ongevallen etc?
De leukste en beste was voor ons een klein schalig iets waar dus de western basis gegeven word.Het tuig is goed, en de dieren worden met liefde en respect behandeld.Gelukkig vind dochter het ook leuk daar. En de manage die zelfs landelijke prijzen heeft gewonnen viel ons enorm tegen!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 14:52

bigone schreef:

Op termijn is dat zeker een optie, maar voordat ik een pony koop voor haar wil ik eigenlijk wel dat ze verder is in het rijden dan ze nu is en ook wat meer verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Ze is nog jong, en dus wat grillig en ik wil niet een paardje kopen om deze dan weer na even te moeten verkopen. Ze heeft ng te weinig kunnen snuffelen aan de ruitersport om aan te kunnen geven of ze een eigen wil....

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:56

bij ons staat de pony er al, maar de echte sport kant hoop ik nog jaren uit te kunnen stellen.
het is wijs dat je idd nog even afwacht want ook hier vind ze het echt haar vriendje maar ze is ook dagen weer met andere dingen bezig...fietsen,spelen ,knutselen etc
Maar echt puur haar verantwoording dat kan een jong kind nog niet aan dat gaat beter als ze 10 zijn omdat ze dan ook beter dingen begrijpen, en dan is het ook leerzamer !

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 10:23

kwita schreef:
bij ons staat de pony er al, maar de echte sport kant hoop ik nog jaren uit te kunnen stellen.
het is wijs dat je idd nog even afwacht want ook hier vind ze het echt haar vriendje maar ze is ook dagen weer met andere dingen bezig...fietsen,spelen ,knutselen etc
Maar echt puur haar verantwoording dat kan een jong kind nog niet aan dat gaat beter als ze 10 zijn omdat ze dan ook beter dingen begrijpen, en dan is het ook leerzamer !

Precies, ze hoeft het ook echt niet alleen te doen, paarden zijn mijn passie en ik wil haar et alles helpen waar nodig. Mest en voer al 11 jaar iedere dag dus dat zit zo in mijn ritme....ik doe het graag.
Maar de daadwerkelijke aankoop van een pony, dat durf ik nog niet aan. Ze is te grillig en vindt alles leuk en ze moet wel echt graag willen. Ze weet ook niet dat het een optie is, zover denkt ze nog niet na en dat is goed. Ze moet het niet willen om het hebben van een pony, ze moet het echt vanuit haar hart willen, hunkeren naar een eigen paardje :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:51

Maar je hebt nu een leenpony als maatje voor je paard. Dan kan er in plaats daarvan toch net zo goed een pony voor je dochter lopen? Of ze het nou leuk vindt of niet maakt dan niet uit want het is dan een maatje voor je paard. En zo'n brave c pony maakt het dan niet uit of hij vakantie heeft of af en toe met je dochter loopt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 14:38

cissy schreef:
Maar je hebt nu een leenpony als maatje voor je paard. Dan kan er in plaats daarvan toch net zo goed een pony voor je dochter lopen? Of ze het nou leuk vindt of niet maakt dan niet uit want het is dan een maatje voor je paard. En zo'n brave c pony maakt het dan niet uit of hij vakantie heeft of af en toe met je dochter loopt.

Met dat verschil dat ik niet opdraai voor eventuele medische kosten aan de leenpony (als ook ontworming, enting en hoefsmid), bij een pony van onszelf is dat wel het geval natuurlijk. In januari hebben we onze eigen pony in moeten laten slapen, hij was erg ziek en pas 11 jaar. We hebben aan hem zodanig veel kosten gehad (en ook aan mijn paard die sinds april in de lappenmand zit) dat we even geen trek hadden/hebben in een eigen pony met alle risico's en kosten (aanschaf en ook tuig bv), daarvoor moeten we wel weer een nieuw spaarpotje opbouwen :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:54

Lastig probleem is dit idd
Mijn dochter van nu 10 rijdt sinds een tijdje lessen in Hoogeloon
Mooi 1 op 1 betrouwbare pony s en een leuke juf
Betaal € 15 per les en ze is 1,5 uur zoet
Pony borstelen en helpen zadelen
Ca 45 min prive rijden
En daarna pony verzorgen en naar de weide brengen

Heb haar eerder op echte manege laten rijden
Maar idd pony welzijn was niet echt hoog
Bovendien zure pony s die elkaar naar t leven stonden zo ongeveer
Ze is daar echt bang geworden en heeft lange tijd alleen maar op mijn merrie durven rijden
Maar die is groot en breed voor zo'n 10 jarig dametje

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 15:00

tsja...ik heb zelf een friese ruin van 1.65, barok type. Daar kan ze helaas echt niet op, hij is heel braaf maar mijn dochter is net 1.20 geweest en weegt zo'n 21 kilo....

Ze rijdt nu 1 op 1 met privé begeleiding en dat mag ze blijven doen tot ze haar draai heeft op een manege die ik oke genoeg vind. Ik gooi zeker geen oude schoenen weg voordat ik nieuwe heb. Vanavond weer bij een manege kijken, ik ben benieuwd!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:33

Seurenheide is zeker een aanrader.
Heb er gereden en mijn paarden in pension gehad. Toon Ria en Paul. Bij Sanne nog individueel gelest. Ze hebben hier altijd goed voor mijn paarden gezorgd en altijd leuk in de les meegereden. Fatsoenlijk stallen, leuke manege paarden en goede begeleiding.
Ben er wel al een tijd weg, heb de paarden nu bij huis.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:04

Misschien een gekke vraag, maar wat wilt je dochter. Heeft zij het hier naar haar zin en wil zij graag elke week rijden of vind ze dit ook voldoende? Zelf vond ik het als kind altijd prettig om een vaste pony te rijden. Dit kon bij mij gelukkig ook altijd.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 18:48

floorsil schreef:
Misschien een gekke vraag, maar wat wilt je dochter. Heeft zij het hier naar haar zin en wil zij graag elke week rijden of vind ze dit ook voldoende? Zelf vond ik het als kind altijd prettig om een vaste pony te rijden. Dit kon bij mij gelukkig ook altijd.

Heel goede vraag...
Ik krijg weinig hoogte van wat zij nou eigenlijk wil....ze vindt het allemaal leuk en prima maar zie zo weinig enthousiasme nog. Heel lastig.

We zijn weer ergens wezen kijken, zeker beter dan de vorige, maar ik ben er ng niet helemaal uit. Alles maar eens goed op een rijtje zetten eerst en dan zeker nog eens met dochter praten, kijken o ze wat meer loslaat.