Een potentieel paardje bezocht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 15:07

Mijn vader vind haar potentieel. Niet een topper maar leuk als recreatiepaard. Maar zegt zelf ook dat ie waarschijnlijk nog veel moet leren, en dat ik voor mezelf moet beslissen of ik dat aankan/aan wil gaan of niet. Beide realiseren we ons wel dat dat echt een ding is, vandaar dat hij me adviseerde eens in te lezen over een trainingsstal.

Heb voor mezelf wel bedacht om waarschijnlijk gewoon een tweede keer te gaan, wanneer er iemand is om hem voor te rijden. Misschien is ie nóg groener dan ik dacht en beslis ik dat het echt te groen is, of blijkt ie toch wel potentieel voor mij te zijn. En dan even kijken of ik ergens een trainer kan 'huren' om met mij mee te gaan. Nogmaals kijken kan geen kwaad denk ik dan?
Laatst bijgewerkt door Mawrr op 06-06-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_Storm

Re: Een potentieel paardje bezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:09

Heb je het budget om het paard voorlopig bij een trainingsstal te plaatsen?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:17

Heb je geen vriend(in)/kennis/instructrice die ervaring hebben met paarden inrijden en die je zou kunnen vragen om mee te gaan met jou en er even op te gaan? Als ze een beetje ervaring hebben, weten ze snel genoeg wat voor vlees ze in de kuip hebben. :)
Lijkt mij de makkelijkste en veiligste optie :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:22

Als je bereid bent met een groen paard aan de slag te gaan, waarom dan niet rondkijken bij betrouwbare fokkers?
De beschrijving van deze handelsstal klinkt niet zo betrouwbaar. Hoeven netjes kappen moeten ze imo doen wanneer het paard er aankomt (+ hoeven in orde houden), niet pas wanneer het paard verkocht wordt, voorrijden moet toch altijd gebeuren, niet alleen wanneer de dochter toevallig tijd heeft.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:24

Mawrr schreef:
_Rataplan schreef:
Ik zou je ook adviseren niet een groen paard te kopen.
Er staan genoeg paarden te koop die aan je eisen voldoen.

Was dat maar zo.

Mawrr schreef:
Mijn vader vind haar potentieel. Niet een topper maar leuk als recreatiepaard.

maar wat versta jij als recreatiepaard? Veel paarden hebben potentieel om een leuk recreatie paard te zijn, wat het is een kwestie van training - niet talent.

Paarden waar je een relaxte buitenrit mee kan maken, gemakkelijk en nuchter in omgang en dan nog eens kunnen presteren op wedstrijd - die zijn nou moeilijk te vinden!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 15:34

Mawrr schreef:
Mijn vader vind haar potentieel. Niet een topper maar leuk als recreatiepaard.

maar wat versta jij als recreatiepaard? Veel paarden hebben potentieel om een leuk recreatie paard te zijn, wat het is een kwestie van training - niet talent.

Paarden waar je een relaxte buitenrit mee kan maken, gemakkelijk en nuchter in omgang en dan nog eens kunnen presteren op wedstrijd - die zijn nou moeilijk te vinden![/quote]

Ik hoef absoluut niet op wedstrijd, vind ik maar niks. Een recreatiepaard is een down to earth paard waar ik een fijne band mee kan opbouwen, naar mijn eigen hand kan zetten en waar ik lekker de natuur mee in kan gaan.
Op dat gebied ben ik dus niet veeleisend, maar wel als t gaat om lichaamsbouw en grootte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:46

Maar wat zoek je dan precies? Recreatie paarden genoeg, ook met maat en een prima bouw.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:51

Mawrr schreef:
Ik hoef absoluut niet op wedstrijd, vind ik maar niks. Een recreatiepaard is een down to earth paard waar ik een fijne band mee kan opbouwen, naar mijn eigen hand kan zetten en waar ik lekker de natuur mee in kan gaan.
Op dat gebied ben ik dus niet veeleisend, maar wel als t gaat om lichaamsbouw en grootte.

Dan zou ik persoonlijk deze laten liggen. Je kan hem namelijk nog niet testen op het buiten rijden. Een band op bouwen en naar je hand zetten kan ook perfect met een ouder paard.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:54

Anoniem schreef:
Maar wat zoek je dan precies? Recreatie paarden genoeg, ook met maat en een prima bouw.

Dit was mijn punt dus ook. Ik begrijp het niet. Wat maakt dit paard zo bijzonder dat je het risico wil nemen? Ook ga je best wel wat moeten uitgeven als je hem op training stal wil zetten, en dan nog wat lessen etc.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 15:56

^ Dat doet er niet zo toe.
Ik heb laatst contact gehad over eentje die me ook erg leuk leek, alleen iets boven mijn budget lag. Misschien moet ik daar toch maar eens gaan kijken. Toch kijk ik op een of andere manier met wat tegenzin verder.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 15:56

FatCat schreef:
Mawrr schreef:

Dan zou ik persoonlijk deze laten liggen. Je kan hem namelijk nog niet testen op het buiten rijden. Een band op bouwen en naar je hand zetten kan ook perfect met een ouder paard.

True!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:01

Allereerst mijn complimenten hoe je het aanpakt. Je denkt er gelukkig echt over na en weet ook wat je zelf wel en niet kan qua inrijden. Toch blijft dit een lastige situatie. Tuurlijk staan er zat paarden te koop, maar waarschijnlijk ben je toch inmiddels al verliefd geworden op deze en hoop je natuurlijk dat iedereen zegt at je het vooral moet doen.

Echter, zou het zo jammer zijn als dit paardje toch groener blijkt te zijn dan je dacht. Ga lekker nog een paar keer kijken, geen haast en zeker niet meteen kopen. Mocht het paardje toch al verkocht zijn, zie het dan als iets wat voorbestemd is en dat er vast een nog veel leuker en beter paardje op je wacht. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het.

Dus in het kort: Ga nog misntens 1x kijken, misschien ook onverwacht al kan ik me voorstellen dat niet iedere stal daarop zit te wachten. En maak een afspraak met de dochter, heb je haar tel.nr? Of zoek iemand die er wel op durft die je ermee kan helpen. Je vader misschien? Of een instructeur? Volg je gevoel en als dat zegt dat jij er niet op gaat voordat iemand anders erop heeft gereden, heb je eigenlijk je keuze al gemaakt als het voorrijden echt een probleem gaat worden.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:33

Ik kan eigenlijk heel goed begrijpen waarom je naar dit paard neigt. Het klinkt alsof je een hartstikke leuk paardje hebt gevonden. De kleine "tests" met meelopen, aanraken, even erbij in de stal, bladblazers etc., als dat goed gaat weet je dat de basis op de grond in elk geval goed is. Laten voorrijden is sowieso slim, zoals anderen ook al aangeven.

Met betrekking tot het buitenrijden, dit kun je natuurlijk niet 100% testen, maar is er geen mogelijkheid om met het paard aan de hand een klein stukje naar buiten te gaan? Eventueel met een sterk persoon (je vader?) erbij? Gewoon om te zien hoe het paardje is buiten. Is hij aan de hand relaxed, dan is dat onder het zadel ook te realiseren.

Succes met je keuze!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:43

Ik heb niet veel ervaring met het kopen van paarden maar wat een paard laat zien onder het zadel bij een bezichtiging betekend toch niet gelijk dat het paard echt zo is en zo zal blijven? Dus snap niet zo goed waarom je per se moet rijden als je een paard koopt, zeker als het paard nog niet doorbeleerd is? Dat je ermee verder moet trainen is al duidelijk toch? Dus nare trekjes onder het zadel kunnen gewoon nog verdwijnen, als dat bedoeld wordt?

Misschien kan je haar met tuig logeren? Ben je in ieder geval al een stap verder :)

Veel succes!

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 17:01

woepsie90 schreef:
Ik heb niet veel ervaring met het kopen van paarden maar wat een paard laat zien onder het zadel bij een bezichtiging betekend toch niet gelijk dat het paard echt zo is en zo zal blijven? Dus snap niet zo goed waarom je per se moet rijden als je een paard koopt, zeker als het paard nog niet doorbeleerd is? Dat je ermee verder moet trainen is al duidelijk toch? Dus nare trekjes onder het zadel kunnen gewoon nog verdwijnen, als dat bedoeld wordt?

Misschien kan je haar met tuig logeren? Ben je in ieder geval al een stap verder :)

Veel succes!

Dit weet ik niet zo goed, maar ik snap je punt. Misschien dat iemand hier meer van weet?
Wat natuurlijk wel zo is is dat je onder het zadel pas echt meemaakt hoe groen ze daadwerkelijk is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:15

Omdat een paard waar 2 keer opgezeten is wat 2 keer rustig en prima ging waarschijnlijk relatief eenvoudig verder op te leiden valt in de juiste handen. En wat betreft hoe groen die dan is, hartstikke groen. Dan begrijpen ze nog nauwelijks wat links, rechts, harder en zachter is.
Daar staat tegenover dat een paard waar men 2x op heeft proberen te zitten, 2x gigantisch vanaf gegaan is of niet eens op kwam, vooral enorm veel tijd, geld en zorgen oplevert. Ik zou zelf wel willen weten wat het geval is voor ik hem mee nam....het is al eerder gezegd, zadelmak verkoopt veel makkelijker (en voor meer geld) en een handelsstal heeft doorgaans echt wel iemand die er even op kan gaan zitten. Als ze dat niet doen zou mijn eerste gedachte ook zijn dat daar wel een reden voor zal zijn.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:25

Zal ik als verkoper dan zelf ook even reageren.

Paard is vorig jaar gekocht, wij fokken ze vaak op en zetten ze nog langere tijd terug op de wei. Inmiddels is het paard volgende maand 4 en een mooie leeftijd om rustig aan aan het werk te gaan.

Omdat mijn bijrijder, die alles voorrijd en onder mijn begeleiding doorrijd haar school heeft verpest mag ze tijdelijk niet naar de paarden. Inmiddels hebben wij een nieuwe vacature opstaan voor bijrijders, maar helaas die heb ik niet gevonden binnen een dag voor de verkoop. Helaas!

Paard mag op zeker voor gereden worden, in hoeverre je dit kan beoordelen. Paard is 2 keer eerder onder zadel geweest en de foto's heeft de ts. Paard is braaf en snapt het logischer wijs niet helemaal, maar doet wel wat gevraagd word. Ook mag ts zelf een voorrijden meenemen want dat is voor ons geen enkel probleem.

Daarnaast mag het paard gekeurd worden kosten koper. Daar zijn ze geheel vrij in. Dat wij als lopend bedrijf geen paarden vast houden voor klanten zonder aanbetaling is nogal logisch. Dus als het paard verkocht is, is dat helaas jammer.

Mits er duidelijke afspraken voor keuringen staan dan gaat het paard uit de verkoop.

Verder is er weinig gedaan maar een nuchter en lief dier. Groen maar dat weten ze en daar draaien wij onze hand ook niet voor om.

Succes met je beslissing ts. En we horen het wel, mocht het niet zo zijn is dat ook prima, alles vind vanzelf juiste baasjes en paarden baasjes vanzelf het juiste paard ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:07

Nou dat weet je dan ts. Ik vind wel dat een paard voorgereden moet kunnen worden. Kan wel zijn dat de testruiter het niet goed deed op school? Ik kreeg ook wel ooit te horen dat er geen tuig was voor het paard waar ik belangstelling voor had.Dus geen voorrijden. maar die mocht ik toen op proef meenemen om thuis te proberen.Ha, die moesten we met 3 man opzadelen ,het tuig vloog alle kanten op!Is helemaal goed gekomen.Maar als je dus een paardje zoekt om meteen in je eentje mee aan de slag te gaan,dan is zoiets groens niet aan te raden.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:09

Mawrr schreef:
Mijn vader vind haar potentieel. Niet een topper maar leuk als recreatiepaard. Maar zegt zelf ook dat ie waarschijnlijk nog veel moet leren, en dat ik voor mezelf moet beslissen of ik dat aankan/aan wil gaan of niet. Beide realiseren we ons wel dat dat echt een ding is, vandaar dat hij me adviseerde eens in te lezen over een trainingsstal.

Heb voor mezelf wel bedacht om waarschijnlijk gewoon een tweede keer te gaan, wanneer er iemand is om hem voor te rijden. Misschien is ie nóg groener dan ik dacht en beslis ik dat het echt te groen is, of blijkt ie toch wel potentieel voor mij te zijn. En dan even kijken of ik ergens een trainer kan 'huren' om met mij mee te gaan. Nogmaals kijken kan geen kwaad denk ik dan?

Precies!
Probeer dit keer wat zakelijker te gaan kijken.

Bij veel twijfels, gewoon niet doen.

Maar het feit dat je dit topic gestart hebt, is omdat je gevoelsmatig dit een erg leuk paard vind.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:18

Bij mij gaan er een heleboel alarmbellen rinkelen. En een fatsoenlijke trainingsstal kost al gauw 800 euro per maand. Tel eens 2 maanden training op bij de aankoopprijs; is het dan nog steeds een aantrekkelijk aanbod.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:25

Vaag verhaal. Zo daar als eerste paard en jouw doelen niet aan beginnen. Koop een paard waar al lekker wat kilometers mee gemaakt zijn.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:48

Spaansepony schreef:
Omdat mijn bijrijder, die alles voorrijd en onder mijn begeleiding doorrijd haar school heeft verpest mag ze tijdelijk niet naar de paarden.

Op zich begrijpelijk, maar als je een handelsstal hebt en de verkoop afhangt van 1x voorrijden, waarom zou je daar dan niet een uitzondering voor maken? Of is het niet je eigen dochter? Voor hetzelfde geld gebeurt er volgende week iets waardoor het paard niks meer waard is, terwijl je nu een geinteresseerde koper hebt. Dan krijg ik als buitenstaander toch het idee dat jullie er zelf om wat voor reden dan ook niet meer op durven en zou ik het paard laten staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:59

Spaansepony schreef:
Paard mag op zeker voor gereden worden, in hoeverre je dit kan beoordelen. Paard is 2 keer eerder onder zadel geweest en de foto's heeft de ts. Paard is braaf en snapt het logischer wijs niet helemaal, maar doet wel wat gevraagd word. Ook mag ts zelf een voorrijden meenemen want dat is voor ons geen enkel probleem.

Misschien is er verschil in aanpak tussen Belgie en NL. In Belgie is het altijd iemand van de verkopende partij die het paard voorrijdt. Deze persoon kent het paard en kan een duidelijk beeld geven van wat het paard kan, of nog niet kan. Daarna rijdt de potentiele koper (of zijn/haar instructeur). Wat deze persoon dan voelt + wat hij/zij gezien heeft maakt samen het plaatje compleet.
Een handelsstal die niemand heeft om een paard voor te rijden ben ik hier nog nooit tegengekomen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:03

blue_sky schreef:
Bij mij gaan er een heleboel alarmbellen rinkelen. En een fatsoenlijke trainingsstal kost al gauw 800 euro per maand. Tel eens 2 maanden training op bij de aankoopprijs; is het dan nog steeds een aantrekkelijk aanbod.

Dan weet ik niet waar je zit, maar hier kost een trainingsstal om een paard/ pony door te rijden 250 euro per maand.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:37

Guinevere schreef:
Spaansepony schreef:
Omdat mijn bijrijder, die alles voorrijd en onder mijn begeleiding doorrijd haar school heeft verpest mag ze tijdelijk niet naar de paarden.

Op zich begrijpelijk, maar als je een handelsstal hebt en de verkoop afhangt van 1x voorrijden, waarom zou je daar dan niet een uitzondering voor maken? Of is het niet je eigen dochter? Voor hetzelfde geld gebeurt er volgende week iets waardoor het paard niks meer waard is, terwijl je nu een geinteresseerde koper hebt. Dan krijg ik als buitenstaander toch het idee dat jullie er zelf om wat voor reden dan ook niet meer op durven en zou ik het paard laten staan.

Maar wie zegt dat wij een zeer grote handelsstal zijn?
We hebben voornamelijk jong spul te koop, onder de 3 jaar en verkopen vaak alles onbeleerd omdat wij geen zin hebben in gedoe en voor ons al helemaal niet belangrijk is.

Toevallig is deze nu twee keer onder zadel geweest, n heeft onze verzorgster nu straf. School gaat voor paarden en dat is logisch, ik kan niet haar ouders verplichten dat ze haar moeten sturen.
Onze andere personeelslid is helaas verhuist en was te ver, we hadden dus al een vacature open staan.

Ik kan geen mensen uit een hoge hoed toveren voor een verkoop. Ts mag honderd keer langs komen, honderd keer zelf aan de slag. Maar we vermelden alles wel eerlijk. Paard vind wel een baasje hoor, ongeacht of het bij ts is of een ander. Dat maakt ons echt helemaal niks uit.