De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:36

freetorun schreef:
Heerlijk dat je daar ook zo van kan genieten. Horse agility ga je misschien ook samen super leuk vinden! Ik snap je voorkeur voor shetjes wel haha :j

Ja hé?! Ja, in horse agility wil ik me ook meer in verdiepen!

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:37

Ehm, misschien dat als je hem thuis hebt staan dat je nog een paarden maatje erbij moet hebben. Maar als je hem op een stal zet met meerdere mensen en paarden hoeft dat natuurlijk niet.

Succes met je zoektocht verder :)

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 20:43

Arianaaaa schreef:
Ehm, misschien dat als je hem thuis hebt staan dat je nog een paarden maatje erbij moet hebben. Maar als je hem op een stal zet met meerdere mensen en paarden hoeft dat natuurlijk niet.

Succes met je zoektocht verder :)

Dankjewel! Ja hij/ zij komt op een stalling te staan, niet aan huis en zeker met een paar vriendjes. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:57

Leuk dat je voor een shetlander kiest.
zelf heb ik er nu 3.
Mijn advies zou zijn, koop een zo groot mogelijke shetlander. Vanaf zo'n 105 cm, liefst 110 cm.
die kun je rijden, maar als je ooit besluit er mee te gaan mennen heb je toch wat meer power dan met een wat kleinere.
ik heb de eerste (bij toeval) van een fokker bij ons in de buurt.
de andere twee gewoon van een particulier. Allemaal top pony's. En groot genoeg om fijn mee te mennen.
als je gaat kijken moet het uiterlijk / uitstraling je aanstaan en je moet toch een beetje een klik voelen als je er mee om gaat.

als dat er is komt de rest " vanzelf " goed is mijn ervaring.

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 21:09

dingogirl schreef:
Leuk dat je voor een shetlander kiest.
zelf heb ik er nu 3.
Mijn advies zou zijn, koop een zo groot mogelijke shetlander. Vanaf zo'n 105 cm, liefst 110 cm.
die kun je rijden, maar als je ooit besluit er mee te gaan mennen heb je toch wat meer power dan met een wat kleinere.
ik heb de eerste (bij toeval) van een fokker bij ons in de buurt.
de andere twee gewoon van een particulier. Allemaal top pony's. En groot genoeg om fijn mee te mennen.
als je gaat kijken moet het uiterlijk / uitstraling je aanstaan en je moet toch een beetje een klik voelen als je er mee om gaat.

als dat er is komt de rest " vanzelf " goed is mijn ervaring.

Leuk dat je er zelf ook 3 hebt! Dankjewel voor de goede tips. :)

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:11

sascharoosje schreef:
PowerOfZoef schreef:
Leuk dat je een eigen paard krijgt! Houd je er ook rekening mee dat je het waarschijnlijk veel drukker met school gaat hebben? De overgang van de basisschool naar de middelbare school is erg groot, waar ik vroeger 10 minuten per week aan huiswerk had, heb ik nu 1 uur aan huiswerk per dag (minstens). Maar dat is mijn persoonlijke ervaring :P .

Als tips voor het kopen:
1. Kijken of het financieel mogelijk is, dat je niet straks tóch de pony moet verkopen, wat natuurlijk heel jammer zou zijn.
2. Ruim op tijd stalling hebben gevonden, en dat hij daar een (paard/pony) vriend(en) heeft staan.
3. Breng bij het bekijken van een pony iemand met veel verstand van het paardenlichaam mee (stand van rug/benen ect)
4. Veel plezier hebben als je hem hebt gekocht!! :D

Veel succes, en hopelijk veel plezier!! :)

Dankje, Ga ik zeker doen!
Ja die overgang is inderdaad erg groot. Daarom moet ik ook eerst een draai hebben gevonden op m'n nieuwe school en moet ik kijken hoeveel tijd ik per dag overhoud. Als ik goede cijfers haal (scheelt dat ik heel makkelijk leer!) En ik genoeg tijd heb, gaan we kijken voor een shet! :)

Top +:)+

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:47

Dit vind ik nou zo leuk! Houd er wel rekening mee dat de middelbare school een grote overgang is, goed plannen! Veel plezier me je setje!

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 18:04

xmcw schreef:
Dit vind ik nou zo leuk! Houd er wel rekening mee dat de middelbare school een grote overgang is, goed plannen! Veel plezier me je setje!

Dankjewel! Ja is zeker een grote overgang!

BrechtCarlos

Re: De zoektocht naar mijn eerste eigen shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:08

Leuk zeg. ik kocht ook mijn eerste shetlander toen ik in de 1e zat. Als je echt op zoek bent naar een grote zwarte shetlander kun je eens een kijkje nemen op liebas.nl dacht ik.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:12

Super leuk dat je een shetje krijgt! Zelf heb ik ook 3 shetjes maar die dienen meer als grasmaaier en weide maatjes.

Ik ga je volgen en hopelijk vind jij je droomshettie!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:14

Ik wilde ook net stal Liebas aanraden! Erg aardige mensen met veel verstand van zaken. Fokken zelf grote maat, maar handelen er ook in en weten meestal wel wat te staan of kunnen bemiddelen. Succes!

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 18:42

BrechtCarlos schreef:
Leuk zeg. ik kocht ook mijn eerste shetlander toen ik in de 1e zat. Als je echt op zoek bent naar een grote zwarte shetlander kun je eens een kijkje nemen op liebas.nl dacht ik.

Dankjewel! Ja, de pony's van stal Liebas vind ik echt heel mooi :)

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 18:42

roosjenat schreef:
Super leuk dat je een shetje krijgt! Zelf heb ik ook 3 shetjes maar die dienen meer als grasmaaier en weide maatjes.

Ik ga je volgen en hopelijk vind jij je droomshettie!

Leuk! dankjewel. ;)

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 18:44

Pluttersput schreef:
Ik wilde ook net stal Liebas aanraden! Erg aardige mensen met veel verstand van zaken. Fokken zelf grote maat, maar handelen er ook in en weten meestal wel wat te staan of kunnen bemiddelen. Succes!

Dankjewel! :) Vind de pony's van stal Liebas echt ontzettend gaaf! Alleen weetje misschien of ze daar nog groen zijn? Of zitten er ook een paar tussen die al redelijk beleerd zijn?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:01

sascharoosje schreef:
Pluttersput schreef:

Dankjewel! :) Vind de pony's van stal Liebas echt ontzettend gaaf! Alleen weetje misschien of ze daar nog groen zijn? Of zitten er ook een paar tussen die al redelijk beleerd zijn?

Ik denk dat je ze daarover het beste even kunt mailen of bellen. Hangt ook van de leeftijd af. Volgens mij staat er nu ook een merrie van 10 te koop. Die kent vast al wel iets.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:13

Leuk dat je een shetlander koopt! Hou er wel rekening mee dat je de komende tijd nog veel zal groeien en dus ook snel te groot zal zijn. Shetlanders zijn sterk, maar ook voor hun geldt dat je er niet meer dan 12% tot 20% van hun eigen lichaamsgewicht (mits ze een gezond gewicht hebben) op kan zetten. Ik zie dat je rijden niet het belangrijkst vindt en dat je hier dus ook al over na hebt gedacht. +:)+
Ik heb een mini shetlander gekocht. Ik heb hem voor de kar en verder doen we grondwerk en vrijheidsdressuur etc. Ik heb geen moment spijt gehad van hem! Hij is ontzettend koel in zijn kop, maar heeft ook echt wel pit. Zeker een leuk ras inderdaad.
Succes met je zoektocht!!

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 20:32

Kcinarual schreef:
Leuk dat je een shetlander koopt! Hou er wel rekening mee dat je de komende tijd nog veel zal groeien en dus ook snel te groot zal zijn. Shetlanders zijn sterk, maar ook voor hun geldt dat je er niet meer dan 12% tot 20% van hun eigen lichaamsgewicht (mits ze een gezond gewicht hebben) op kan zetten. Ik zie dat je rijden niet het belangrijkst vindt en dat je hier dus ook al over na hebt gedacht. +:)+
Ik heb een mini shetlander gekocht. Ik heb hem voor de kar en verder doen we grondwerk en vrijheidsdressuur etc. Ik heb geen moment spijt gehad van hem! Hij is ontzettend koel in zijn kop, maar heeft ook echt wel pit. Zeker een leuk ras inderdaad.
Succes met je zoektocht!!

Dankjewel! :) Ja daar heb ik inderdaad al goed over nagedacht. Leuk, zijn echt onwijs leuke beestjes! /3

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:40

Wat onwijs leuk! Ben je al ergens gaan kijken of nog helemaal nergens? Ik volg ook wel even mee hoor;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:11

sascharoosje schreef:
Pluttersput schreef:

Het hangt er van af wat hij heeft staan. Toen ik ging kijken had hij wat groen spul, maar mijn keus viel op een zeer ervaren ruin van 6, beleerd voor de kar en meerdere concoursen gelopen. Top pony!
Als je zo ver bent gewoon even bellen :)

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:27

Super leuk! Ben zelf ook erg klein, 1.45m ofzow :D Shets zijn altijd erg leuk (vind ik) :)
Wat voor zich spreekt kijk goed uit bij het kopen, baas van mijn vroegere vp (die verhuist is) heeft een shet maatje gekocht voor dr pony maar die zat kennelijk onder de luizen :+ Weet verder ook niet waar zij hem vandaan had maar als je hem van een goede fokker oid koopt (heb totaal geen ervaring op t gebied van een pony kopen) krijg je daar vgm niet echt mee te maken! :D

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:09

Quickly2003 schreef:
Wat onwijs leuk! Ben je al ergens gaan kijken of nog helemaal nergens? Ik volg ook wel even mee hoor;)

Nee nog niet. Eerst maar eens aankijken hoe het komend jaar gaat op school. :) Ga havo/vwo tweetaligonderwijs doen, dus wordt zeker in het begin hard werken... ;)

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:13

Eenhoorni schreef:
Super leuk! Ben zelf ook erg klein, 1.45m ofzow :D Shets zijn altijd erg leuk (vind ik) :)
Wat voor zich spreekt kijk goed uit bij het kopen, baas van mijn vroegere vp (die verhuist is) heeft een shet maatje gekocht voor dr pony maar die zat kennelijk onder de luizen :+ Weet verder ook niet waar zij hem vandaan had maar als je hem van een goede fokker oid koopt (heb totaal geen ervaring op t gebied van een pony kopen) krijg je daar vgm niet echt mee te maken! :D

Ze zijn indd heel erg leuk haha. ;) Dankjewel! Ja je moet zeker goed opletten, zit ook heel wat "rotzooi" bij helaas...

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:17

Pluttersput schreef:
Het hangt er van af wat hij heeft staan. Toen ik ging kijken had hij wat groen spul, maar mijn keus viel op een zeer ervaren ruin van 6, beleerd voor de kar en meerdere concoursen gelopen. Top pony!
Als je zo ver bent gewoon even bellen :)

Wat leuk! Dankje, ga ik zeker doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:22

Is een shet je lievelingsras of meer omdat ze in aanschaf goedkoper zijn?

Vaak zijn shetten wat lastiger icm paarden die niet sober zijn, ze worden gauw te dik en zijn gevoelig voor verscheidene problemen. En ondanks dat rijden iets extra's is; met een grotere pony, waar je wel op kan rijden, kan je ook alle extra dingen doen, maar dan houd je de mogelijkheid om te rijden(en mennen kan dan ook). Dat is ook fijn.

Edit: verstandig dat je eerst de middelbare school aankijkt. Heb ik destijds ook gedaan en helpt toch met je keuze maken :)

sascharoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:27

JoskaH schreef:
Is een shet je lievelingsras of meer omdat ze in aanschaf goedkoper zijn?

Vaak zijn shetten wat lastiger icm paarden die niet sober zijn, ze worden gauw te dik en zijn gevoelig voor verscheidene problemen. En ondanks dat rijden iets extra's is; met een grotere pony, waar je wel op kan rijden, kan je ook alle extra dingen doen, maar dan houd je de mogelijkheid om te rijden(en mennen kan dan ook). Dat is ook fijn.

Edit: verstandig dat je eerst de middelbare school aankijkt. Heb ik destijds ook gedaan en helpt toch met je keuze maken :)

Nee, een shetlander is écht m'n lievelingsras! Heb al sinds m'n 8ste geroepen dat ik een shetlander wilde. :)