Babootje schreef:Tekent de verkoper zo'n koopcontract bij mij niet dan koop ik het paard niet. Want dan geloof ik bij voorbaat het verhaal al niet. Zo simpel is dat.
Stalgebreken moeten idd zijn aangetoond (staan termijnen voor). Zomereczeem is een ander verhaal. Als een paard een echte eczemer is kan de DA dat zien (verdikkingen aan de manenkam/staart). En er bij een keuring opmerkzaam op (afgeschuurde manen of staart) zijn en een opmerking hierover op het keuringsrapport maken. Maar je moet echt in een contract zetten dat je geen eczemer wil want ook al kun je aantonen dat het paard het bij aankoop al had, krijg je een eczemer niet zomaar terug bij de verkoper.
ZE maakt een paard namelijk niet ongeschikt als rijdier en ik heb jurisprudentie gezien dat een rechter een claim niet toewees om die reden. Als je in een koopcontract hebt gemeld dat je dat expliciet geen eczemer wil, sta je daarin een stuk sterker.
Ook is bij "verkeersmak" ook echt wel aantoonbaar. Als een paard ook door een professional niet door het verkeer te leiden is, dan is ie gewoon niet verkeersmak. Etc. Een onbetrouwbaar paard (met losse achterbenen) kan niet als betrouwbaar worden verkocht. Dat merk je snel genoeg. En is best aantoonbaar. En dan moet het natuurlijk ook wel zo zijn dat het paard dat meteen al niet is, dus niet na een half jaar pas o.i.d.
Natuurlijk is "braaf" subjectief, maar er zijn ook echt wel excessen.
Overigens is een Z paard bij mij gewoon een paard dat Z geklasseerd is en niet Z 'loopt'. Dat is al heel makkelijk.
Op stalgebreken staan geen echte termijnen. Enkele dagen schrijft de wet voor (of dat er dan 2 zijn of een week is ter interpretatie) Immer is een luchtzuiger een luchtzuiger of wordt dat gemaakt (kopieergedrag, verveling, maagzweren, etc) Veel andere stalgebreken ken ik verder niet,waarop je echt zou kunnen verbreken. En mij dunkt me dat over luchtzuigen weinig verzwegen wordt, bovendien heb je een medische keuring.
Andere garanties evenmin, tuurlijk schrijft de wet dat voor. Maar hey we leven in een digitaal tijdperk. De meeste hebben fotos/filmpjes van hoe paarden eruit zagen bij of verkoop (zeker als je professioneel koopt), en dan zie je zelden dat dat niveau aangehouden of verbeterd wordt in geval mensen hun 'koop' willen verbreken. Meestal spelen er dan heel wat andere zaken mee, die vaak losstaan van het paard.
Verkeersmak, mij dunkt dat als je een dergelijk paard zoekt, je dus ook dat paard daarop test. En dan nog is dat relatief. Want opnieuw, iedere mens reageert anders, iedere situatie is anders. (mijn beste springpony sprong bvb met mij destijds nationaal en internationaal, met mijn zus klonk enkel het belletje)
Verder hoeft er maar 1 keer iets mis te gaan en je hebt foute boel (gekneusd vertrouwen, angst, pijn etc). Dan zou zo'n contract dus in het nadeel zijn van de verkoper, omdat jij als koper niet bekwaam bent. Ik dacht het ff niet.
Ik ken genoeg "brave" paarden die door onkunde echte boefjes werden en dus niet direct door een 'prof' na te rijden waren. Maar die kant wordt zelden belicht, want ja daar gaat het 'ego' van de ruiters. Want op dat gebied is dat best een heel narcistisch sportje. Het lukt niet, het gaat niet, dus ik ben opgelicht...
Een paard kopen is altijd een risico. Het is een levend dier, gevoelsdier en reageert dus op omgeving en mensen. Dus buiten medische zaken uitklaren, die je doel ansich niet in de weg kunnen leggen, moet je vooral geloven in wat je koopt. En een medische keuring is nooit een garantie. Een momentopname. Je paard kan zich zo maar na de medische keuring vertrappen en een hoefbeen breken ofzo (zelf voorgehad)
Mijn ervaring is ook dat tegenwoordig mensen allemaal voor een enkeltje een ferrari onder hun kont willen hebben. Een hele lijst van 'eisen', maar eigen spiegel houden ze niet voor. Het gros van de ruiters rijdt geen Z (dromer er wss wel van/ de meeste rijden er verschillende kapot, vooralleer ze daar eindelijk geraken, als ze dat al doen, of herhalen dat keer op keer), en dit door onkunde, ongeschikte paarden, en een verkeerde spiegel voor te houden.
Uiteraard begrijp ik wel dat er bepaalde gebreken een termijn kunnen inhouden, maar opnieuw zelden dat je die voor een rechtbank hard kan maken. Stel je hebt een paard, bij jou braaf, bij testrit met ruiter ook braaf, dus verkoop, plots na 3 maanden kan de nieuwe ruiter amper nog bij dat paard komen en dan is dat jouw fout?(dan pak jij dus een verknoeid paard terug en kan je het geld nog eens overmaken ook?! Sta maar eens in de verkoop, ik geef het op een blaadje, ze bestaan en meer dan je denkt. En dat heeft niets met oplichting of wanpraktijken te maken.
Daarmee sommige mensen kunnen beter een stokpaard kopen

.
Sorry TS was ff offtopic. Maar wees gewoon ook zelf kritisch op je eigen kunnen.wat kan jij een jong paard bieden op korte en lange termijn. Onderschat dat niet. Het is vallen en opstaan, bloed zweet en tranen.