Prijs van een jong, lief groot paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:10

Misschien een beetje een snitchy opmerking vanuit mij: maar ik vind dat de prijzen die jullie noemen echt ontzettend hoog zijn. Natuurlijk wordt de zoektocht gemakkelijker met zulke prijzen, maar een goed paard voor (veel veel veeeeel) minder is ook te vinden hoor! Je moet alleen iets harder zoeken.

Voor mijn paard hebben we echt niet zulke prijzen neer gelegd (meer info PB) en er zit heel wat potentie in voor het hogere werk. Het komt zelden voor dat we zonder strik naar huis gaan van concours. Verder is ze gezond, heeft ze een super karakter en is ze fijn te rijden. Natuurlijk: ze heeft geen Totilas gangen, maar dat hoeft ook niet.
Het punt bij mij is misschien: ik heb een jaar gezocht naar mijn paard. Op tientallen paarden gezeten die niet goed voelde, maar het is niet onmogelijk. Terwijl ik veel mensen tegen kom die echt niet verder komen dan het bezichtigen van 3 paarden.

Ik kan in niemands portemonnee kijken, maar ik vind sommige prijzen die genoemd worden (15.000) echt te hoog voor een eerste paard waar wat potentie in zit.
Een duur paard garandeert geen prijzen en goede scores op concours. Rijtechnisch en de goede training doen ook zo ontzettend veel.

Een gezegde wat naar mijn mening heel veel waarde heeft en een strikje om dit verhaaltje knoopt:

Afbeelding

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:24

Wat leuk dat je op zoek bent! Veel succes.

Ik heb anderhalf jaar geleden voor dezelfde zoektocht gestaan, mijn paard voldoet ook bijna helemaal aan jouw eisenlijstje. Ik heb toen een 4-jarige, 1.76 cm hoge ruin gekocht, Lord Leatherdale x Negro met super karakter en duidelijk potentie voor meer dan Z2. Professioneel ingereden, fijn nageeflijk en stap, draf galop redelijk goed bevestigd.

In deze categorie moet je als je echt een gezond paard wil zonder gebreken, echt wel dik boven de 15.000 denken. Tenzij je genoegen neemt met een aanmerking (chipje, luchtzuiger oid). Een paard waar je leuk mee meekomt op concours tot Z niveau, maar waar je in de Z waarschijnlijk niet meer bovenin mee gaat eindigen, is natuurlijk lager in prijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:37

Babootje schreef:
Niet mee eens. Juist in de goedkopere prijsklasse "sterft" het van de paarden met gebreken en € 1000 vind ik al teveel om door de plee te trekken.
Keuren dus altijd en bij mij gaat ook alles op de foto. Een kneus heb je zomaar gekocht en ook al betekent het niet altijd meteen einde verhaal, je wil niet beginnen met een ziek of kreupel paard toch?

Voor 1.000 euro koop je een ziek en/of kreupel paard. Meer mag je daar niet van verwachten. Accepteer dat, daar is de prijs naar. Dus waarom zou je dan nog keuren?
Overigens: een paard zoals de TS zoekt onder de 3.000 euro hoef je niet eens meer te keuren, die komen er toch niet doorheen. Ze zijn niet zonder reden zo laag van prijs ;)

Tussen 3.500-5.500 zit je in een twijfelzone en alles daarboven laat je volledig keuren.
Een verkoper die 4.000 euro vraagt voor een allerzins net beestje, hoeft echt niet akkoord te gaan met een zeer uitgebreide aankoopkeuring. Zeker niet als hij dan ook nog moet opdraaien voor de kosten van het onderzoek in het geval dat het dier niet wordt goedgekeurd. De koper mag heus wat eisen, maar niet alles.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:44

Wij hebben mijn 4 jarige als 3 jarige voor een klein prijsje kunnen krijgen. Maar dat is echt uitzonderlijk. Eigenaar dacht dat ie te klein zou blijven (nu gaat hij al naar de 1.70) en daarom moest hij weg.

Een goed achtig, jong paard, met jouw eisen, vind je vaak tussen de 6 tot 10 duizend.

Wij hebben hem wel op de foto gezegd met de afspraak dat als hij werd goedgekeurd de kosten voor ons waren en bij afkeuring voor de verkoper.

Dat een paard van minder dan 3000 niet door de keuring komt is dus bullshit. Wij hebben daarvoor nu een goed springend paard die goed was op de foto's én met een fijn karakter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:03

Dees schreef:
Voor 1.000 euro koop je een ziek en/of kreupel paard. Meer mag je daar niet van verwachten. Accepteer dat, daar is de prijs naar. Dus waarom zou je dan nog keuren?
Overigens: een paard zoals de TS zoekt onder de 3.000 euro hoef je niet eens meer te keuren, die komen er toch niet doorheen. Ze zijn niet zonder reden zo laag van prijs ;)

Tussen 3.500-5.500 zit je in een twijfelzone en alles daarboven laat je volledig keuren.
Een verkoper die 4.000 euro vraagt voor een allerzins net beestje, hoeft echt niet akkoord te gaan met een zeer uitgebreide aankoopkeuring. Zeker niet als hij dan ook nog moet opdraaien voor de kosten van het onderzoek in het geval dat het dier niet wordt goedgekeurd. De koper mag heus wat eisen, maar niet alles.

Ik reageerde op jouw opmerking 'keuren doe je vooral als de prijs ernaar is'. Dat behoefde nog wel enige toelichting. Genoeg mensen die denken voor 1000 een gezond paard te kunnen kopen.

Maar waarom die twijfelzone van 3 tot 5 wat jou betreft? Juist in die categorie zitten veel verborgen gebreken risico's. En wat is in jouw opinie een 'zeer uitgebreide aankoopkeuring' dan?
Ik had het tot nu toe over een standaard RX keuring. Die laat ik in die prijsklasse toch echt (en juist) nog wel doen (en - voor rekening van de verkoper of deels voor rekening van de verkoper). Overigens alleen indien het een negatief koopadvies betreft. Als de verkoper daar niet in mee wil, dan gewoon een andere.

Zeer uitgebreid is imo alles wat op de foto kan, inclusief hals, rug, bronchoscopie, echo pezen en wat je nog meer doet bij de duurdere sportpaarden. Compleet door de mangel. Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gedaan (maar ik heb ook nog nooit een echt duur paard gekocht). In dit laatste geval kan ik me voorstellen dat een verkoper in de prijsklasse 3-5 dat niet (helemaal) gaat betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:08

Change3x schreef:
Wij hebben hem wel op de foto gezegd met de afspraak dat als hij werd goedgekeurd de kosten voor ons waren en bij afkeuring voor de verkoper.

Een heel gebruikelijke afspraak. Althans, dat was in het verleden altijd zo. Nu kom je vaker tegen dat kopers het toch betalen. Dat is jammer want als alle kopers zich nu aan deze ongeschreven regel zouden houden, zou het weer wat meer gebruikelijk worden. En dat zou dan weer leiden tot minder kneuzen in die prijscategorie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:09

Ik vind die prijzen altijd zo'n grappige discussie. Allicht zal een enkeling eens succes hebben met een groen onbeleerd paardje met potentie van 3-5000EUR. Maar laat ons eerlijk zijn, als je ietswat kwaliteit wenst kost een groen onbeleerd jong 3-jarige paard al snel 6.000EUR. Hier wordt gezocht naar een beleerd, groot, lief (braaf dus) met kwaliteit voor Z. Dus in mijn ogen een correct, gewoon paard. Dan is rond de 10KEUR toch echt een budget dat je voor ogen moet houden. Wil je echter meer, dan betaal je ook meer. Of je dat er aan wilt geven, dat is persoonlijk. Opnieuw de vraag, wat zijn de kwaliteiten van TS zelf? Want je kan een leuk braaf bewegingswondertje hebben, maar kan je dat zelf 'opleiden'. Want kopen is 1, maar dan begint het. Die spiegel zie je nergens terug en zou door veel meer mensen gemaakt moeten worden

Babootje

Re: Prijs van een jong, lief groot paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:13

Eens hoor Buick. Natuurlijk is er wel eens een mazzelkont die voor minder een goed sportpaard koopt, maar dat zijn dan ook wel de mensen met ervaring die er goed kijk op hebben.
De TS is een onervaren koper die een gezond paard zoekt met basiservaring. In de regel stuur ik zo iemand naar een handelaar met goede naam. De kans dat je een goed en gezond paard koopt is dan veel groter.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:18

Goede tip van Bobootje. Ik zou ook echt aanraden om in je omgeving te informeren naar een goed bekend staande handelaar. Ik ben ook via mijn staleigenaar/instructrice bij een haar bekende handelaar gekocht.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:30

Kijk eens op sporthorses.nl

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:45

bulck schreef:
Ik vind die prijzen altijd zo'n grappige discussie. Allicht zal een enkeling eens succes hebben met een groen onbeleerd paardje met potentie van 3-5000EUR. Maar laat ons eerlijk zijn, als je ietswat kwaliteit wenst kost een groen onbeleerd jong 3-jarige paard al snel 6.000EUR. Hier wordt gezocht naar een beleerd, groot, lief (braaf dus) met kwaliteit voor Z. Dus in mijn ogen een correct, gewoon paard. Dan is rond de 10KEUR toch echt een budget dat je voor ogen moet houden. Wil je echter meer, dan betaal je ook meer. Of je dat er aan wilt geven, dat is persoonlijk. Opnieuw de vraag, wat zijn de kwaliteiten van TS zelf? Want je kan een leuk braaf bewegingswondertje hebben, maar kan je dat zelf 'opleiden'. Want kopen is 1, maar dan begint het. Die spiegel zie je nergens terug en zou door veel meer mensen gemaakt moeten worden

Hier heb ik niks meer aan toe te voegen, helemaal mee eens.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:51

Babootje schreef:
Wat je zoekt is een sportpaard (met potentie tot minimaal Z) in een heel courante maat en van een heel courante leeftijd. Die zijn niet goedkoop kan ik je vast zeggen. Ik denk dat je aan een vanaf prijs moet denken van zo'n € 10.000.

Ik kan je het volgende adviseren:
1. Ga vooral veel kijken. Zonder in je hoofd te hebben dat het paard waarnaar je gaat kijken het ook moet worden. De periode van rondkijken is om veel ervaring op te doen en uit te zoeken wat je nu precies zou willen. En je leert gelijk iets over de prijzen die zo'n beetje worden gevraagd. Laat je door verkoper niet opjagen door verhalen dat er meer kapers op de kust zijn. Er zijn namelijk ook genoeg paarden te koop. En nee, het is niet gek om naar de prijs te vragen :D :D
2. Als je een aantal leuke paarden hebt gezien; ga dan terug met iemand met verstand van paarden en van het aankooptraject. Iemand die jou ook goed kent en weet wat je aankan, zodat je niet in de verleiding komt om een paard boven je kunnen te kopen. Ga meer keren terug om het paard van je keuze te bekijken. En nogmaals, laat je niet opjagen door de verkoper. Wordt het deze niet, dan wordt het wel een andere.
3. Ga naar een goed bekend staande handelaar. Vaak staan de wat betere particuliere paarden ook te koop via een handelaar. De kans dat je bij een handelaar een goed paard tegenkomt is groter. Zij hebben de eerste selectie al gedaan. Je betaalt weliswaar wat meer, maar je hebt ook een half jaar consumentenkoop garantie op verborgen gebreken. Vaak is het bij een handelaar ook mogelijk een proefperiode af te spreken.
4. Laat klinisch en RX keuren. Ook als er al een (recent) keuringsrapport bij zit. Het is wel fijn dat er al een keuring is gedaan, want dan is de kans groot dat je niet voor niets keurt. Is er nog geen keuring gedaan, spreek dan af dat de keuringskosten voor de verkoper zijn. Zeker bij de wat duurdere paarden is dat vrij normaal. Laat altijd bij je eigen DA keuren of bij een grote kliniek die een flink eind uit de buurt van de verkoper ligt. Helaas is het nog steeds zo dat sommige DA's nog wel eens wat door de vingers willen zien als de verkoper een eigen klant betreft. Zorg ervoor dat je zelf bij de keuring bent en stel alle vragen die je nodig vindt. Heeft het paard bijvoorbeeld een beetje zijn staart geschuurd, kun je de veearts specifiek vragen daar opmerkzaam op te zijn. Je zal de eerste niet zijn die een eczemer koopt.
5. Heel belangrijk: stel een koopcontract op. In dat koopcontract kun je meer informatie over het paard laten vastleggen, waarvan jij wil dat het paard aan voldoet. In het verkoopcontract komt bijvoorbeeld te staan dat het paard gezond is, vrij moet zijn van stalgebreken, geen zomereczeem mag hebben en andere dingen waarvan jij wil dat het paard aan voldoet. Bijvoorbeeld verkeersmak of trailermak. Als het paard bijvoorbeeld staatsgevaarlijk is in het verkeer, of hij trapt iedereen het leven uit, dan kun je - als je dit in het koopcontract heb laten vastleggen - de koop ontbinden. Dat gaat met alleen een keuringsrapport van de DA niets, want dat zegt niets over het karakter van het paard.

Besef wel dat die zaken steeds moeilijk hard te maken zijn. Ik teken zo'n 'contractjes' als verkoper niet. Stalgebreken 48 uren, al daarna kan aan verhuis of eigen management liggen (denk aan luchtzuigen of kribbebijten, ofwel is het een ofwel niet, maar evengoed totaal onbekwaam handelen of huisvesten) en zomereczeem al helemaal niet. (voeding, omgeving, etc)
Verder moet je dan nog kunnen aantonen dat dat gebrek al bestond bij of voor de verkoop en dat je paard het doel niet kan waarmaken. Geloof me, dat verlies je als koper bijna altijd. Net als verkeersmak. Zoiets bestaat juridisch gezien zelf niet. Het is een dier en jij bestuurder, dus jij hoort bekwaam te zijn te kunnen handelen. (bovendien is dat ook een stukje vertrouwen, relatie opbouwen, dat vergeten ook veel mensen. Net zoals een Z-paard bvb niet onmiddellijk Z zal lopen met zijn nieuwe ruiter.) Al genoeg van die verhalen tegengekomen dat de 'andere' kant ook wel eens aan het licht gesteld mag worden. Het blijven dieren en in dat dus steeds een risico investering. Want wat is braaf? Wat is stout? Allemaal relatief.
Medische keuring, zelf geloven in je aankoop en dan is het toch gewoon zelf alles waarmaken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:08

Tekent de verkoper zo'n koopcontract bij mij niet dan koop ik het paard niet. Want dan geloof ik bij voorbaat het verhaal al niet. Zo simpel is dat.
Stalgebreken moeten idd zijn aangetoond (staan termijnen voor). Zomereczeem is een ander verhaal. Als een paard een echte eczemer is kan de DA dat zien (verdikkingen aan de manenkam/staart). En er bij een keuring opmerkzaam op (afgeschuurde manen of staart) zijn en een opmerking hierover op het keuringsrapport maken. Maar je moet echt in een contract zetten dat je geen eczemer wil want ook al kun je aantonen dat het paard het bij aankoop al had, krijg je een eczemer niet zomaar terug bij de verkoper.
ZE maakt een paard namelijk niet ongeschikt als rijdier en ik heb jurisprudentie gezien dat een rechter een claim niet toewees om die reden, ook al staat ZE bekend als verkoop vernietigend gebrek. Als je in een koopcontract hebt gemeld dat je dat expliciet geen eczemer wil, sta je daarin een stuk sterker.
Ook is bij "verkeersmak" ook echt wel aantoonbaar. Als een paard ook door een professional niet door het verkeer te leiden is, dan is ie gewoon niet verkeersmak. Etc. Een onbetrouwbaar paard (met losse achterbenen) kan niet als betrouwbaar worden verkocht. Dat merk je snel genoeg. En is best aantoonbaar. En dan moet het natuurlijk ook wel zo zijn dat het paard dat meteen al niet is, dus niet na een half jaar pas o.i.d.
Natuurlijk is "braaf" subjectief, maar er zijn ook echt wel excessen.
Overigens is een Z paard bij mij gewoon een paard dat Z geklasseerd is en niet Z 'loopt'. Dat is al heel makkelijk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:47

Babootje schreef:
Tekent de verkoper zo'n koopcontract bij mij niet dan koop ik het paard niet. Want dan geloof ik bij voorbaat het verhaal al niet. Zo simpel is dat.
Stalgebreken moeten idd zijn aangetoond (staan termijnen voor). Zomereczeem is een ander verhaal. Als een paard een echte eczemer is kan de DA dat zien (verdikkingen aan de manenkam/staart). En er bij een keuring opmerkzaam op (afgeschuurde manen of staart) zijn en een opmerking hierover op het keuringsrapport maken. Maar je moet echt in een contract zetten dat je geen eczemer wil want ook al kun je aantonen dat het paard het bij aankoop al had, krijg je een eczemer niet zomaar terug bij de verkoper.
ZE maakt een paard namelijk niet ongeschikt als rijdier en ik heb jurisprudentie gezien dat een rechter een claim niet toewees om die reden. Als je in een koopcontract hebt gemeld dat je dat expliciet geen eczemer wil, sta je daarin een stuk sterker.
Ook is bij "verkeersmak" ook echt wel aantoonbaar. Als een paard ook door een professional niet door het verkeer te leiden is, dan is ie gewoon niet verkeersmak. Etc. Een onbetrouwbaar paard (met losse achterbenen) kan niet als betrouwbaar worden verkocht. Dat merk je snel genoeg. En is best aantoonbaar. En dan moet het natuurlijk ook wel zo zijn dat het paard dat meteen al niet is, dus niet na een half jaar pas o.i.d.
Overigens is een Z paard bij mij gewoon een paard dat Z geklasseerd is en niet Z 'loopt'. Dat is al heel makkelijk.

Op stalgebreken staan geen echte termijnen. Enkele dagen schrijft de wet voor (of dat er dan 2 zijn of een week is ter interpretatie) Immer is een luchtzuiger een luchtzuiger of wordt dat gemaakt (kopieergedrag, verveling, maagzweren, etc) Veel andere stalgebreken ken ik verder niet,waarop je echt zou kunnen verbreken. En mij dunkt me dat over luchtzuigen weinig verzwegen wordt, bovendien heb je een medische keuring.
Andere garanties evenmin, tuurlijk schrijft de wet dat voor. Maar hey we leven in een digitaal tijdperk. De meeste hebben fotos/filmpjes van hoe paarden eruit zagen bij of verkoop (zeker als je professioneel koopt), en dan zie je zelden dat dat niveau aangehouden of verbeterd wordt in geval mensen hun 'koop' willen verbreken. Meestal spelen er dan heel wat andere zaken mee, die vaak losstaan van het paard.

Verkeersmak, mij dunkt dat als je een dergelijk paard zoekt, je dus ook dat paard daarop test. En dan nog is dat relatief. Want opnieuw, iedere mens reageert anders, iedere situatie is anders. (mijn beste springpony sprong bvb met mij destijds nationaal en internationaal, met mijn zus klonk enkel het belletje)
Verder hoeft er maar 1 keer iets mis te gaan en je hebt foute boel (gekneusd vertrouwen, angst, pijn etc). Dan zou zo'n contract dus in het nadeel zijn van de verkoper, omdat jij als koper niet bekwaam bent. Ik dacht het ff niet.
Ik ken genoeg "brave" paarden die door onkunde echte boefjes werden en dus niet direct door een 'prof' na te rijden waren. Maar die kant wordt zelden belicht, want ja daar gaat het 'ego' van de ruiters. Want op dat gebied is dat best een heel narcistisch sportje. Het lukt niet, het gaat niet, dus ik ben opgelicht...

Een paard kopen is altijd een risico. Het is een levend dier, gevoelsdier en reageert dus op omgeving en mensen. Dus buiten medische zaken uitklaren, die je doel ansich niet in de weg kunnen leggen, moet je vooral geloven in wat je koopt. En een medische keuring is nooit een garantie. Een momentopname. Je paard kan zich zo maar na de medische keuring vertrappen en een hoefbeen breken ofzo (zelf voorgehad)

Mijn ervaring is ook dat tegenwoordig mensen allemaal voor een enkeltje een ferrari onder hun kont willen hebben. Een hele lijst van 'eisen', maar eigen spiegel houden ze niet voor. Het gros van de ruiters rijdt geen Z (dromer er wss wel van/ de meeste rijden er verschillende kapot, vooralleer ze daar eindelijk geraken, als ze dat al doen, of herhalen dat keer op keer), en dit door onkunde, ongeschikte paarden, en een verkeerde spiegel voor te houden.
Uiteraard begrijp ik wel dat er bepaalde gebreken een termijn kunnen inhouden, maar opnieuw zelden dat je die voor een rechtbank hard kan maken. Stel je hebt een paard, bij jou braaf, bij testrit met ruiter ook braaf, dus verkoop, plots na 3 maanden kan de nieuwe ruiter amper nog bij dat paard komen en dan is dat jouw fout?(dan pak jij dus een verknoeid paard terug en kan je het geld nog eens overmaken ook?! Sta maar eens in de verkoop, ik geef het op een blaadje, ze bestaan en meer dan je denkt. En dat heeft niets met oplichting of wanpraktijken te maken.

Daarmee sommige mensen kunnen beter een stokpaard kopen }:0 /3 .

Sorry TS was ff offtopic. Maar wees gewoon ook zelf kritisch op je eigen kunnen.wat kan jij een jong paard bieden op korte en lange termijn. Onderschat dat niet. Het is vallen en opstaan, bloed zweet en tranen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:12

bulck schreef:
Op stalgebreken staan geen echte termijnen. Enkele dagen schrijft de wet voor (of dat er dan 2 zijn of een week is ter interpretatie)

Die zijn er zeker wel. Een stalgebrek moet binnen 2 x 24 uur door een DA worden geconstateerd. Dan kun je een paard erop terug brengen. De koper moet dan binnen twee weken na aflevering van het paard per aangetekend schrijven dit aan de koper kenbaar maken met een verklaring van de DA erbij. Stalgebreken zijn: luchtzuigen, kribbebijten en weven. Als er twijfel over is, sta je met een koopcontract sterker.

Als een verkoper beweert dat een paard voor een beginnende ruiter braaf is dan moet hij dat zijn. Je gaat er dan vanuit dat een beginnende ruiter niet kundig is.
In de situatie van jouw springpony, zou die dat beslist niet geweest zijn.

Als stoute paarden niet door een prof te rijden zijn, dan zijn ze niet braaf genoeg. Als een paard bij jou braaf is maar bij een ander niet omdat deze er minder consequent mee is, dan is hij niet braaf genoeg.
Zo'n onzin dat een paard meteen ontspoort als er minder consequent mee wordt omgegaan.
Een paard dat heel "scherp" is verkopen als braaf omdat het zich bij jou wel gedraagt is niet oke. Want daarvan weet je best dat het bij een ander niet goed gaat. Dat weet ik ook van die van mij. Die is te vlug en zou ik ook niet verkopen aan een minder ervaren iemand, ook al is hij bij mij braaf. Een verkoper weet best wat ie verkoopt en als hij daar niet eerlijk in is mag hij daar best op worden 'afgerekend'. Dus ja. "Braaf" ook al is het subjectief, mag best in het koopcontract en als je een paard daarop weer terug krijgt was ie niet braaf genoeg, dus had je hem ook niet als braaf moeten verkopen. Mensen vragen zoiets niet voor niets.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:34

Babootje schreef:
bulck schreef:
Op stalgebreken staan geen echte termijnen. Enkele dagen schrijft de wet voor (of dat er dan 2 zijn of een week is ter interpretatie)

Die zijn er zeker wel. Een stalgebrek moet binnen 2 x 24 uur door een DA worden geconstateerd. Dan kun je een paard erop terug brengen. De koper moet dan binnen twee weken na aflevering van het paard per aangetekend schrijven dit aan de koper kenbaar maken met een verklaring van de DA erbij. Stalgebreken zijn: luchtzuigen, kribbebijten en weven. Als er twijfel over is, sta je met een koopcontract sterker.

48 uren dus, en daar dient de verkoper onmiddellijk van op de hoogte gebracht te worden en niet pas na 2 weken. binnen die tijd kan er al heel wat gebeurd zijn namelijk

Als een verkoper beweert dat een paard voor een beginnende ruiter braaf is dan moet hij dat zijn. Je gaat er dan vanuit dat een beginnende ruiter niet kundig is.
In de situatie van jouw springpony, zou die dat beslist niet geweest zijn. Die pony was braaf en ver opgeleid enkel de combinatie ging niet[b]

[/b]Als stoute paarden niet door een prof te rijden zijn, dan zijn ze niet braaf genoeg.
(was hier wel bedoelt als in dat een paard stout gemaakt kan worden door onkunde. Het dunkt me logisch dat als je een paard koopt, dat al niet braaf was bij de eigen(ervaren) ruiter, je dan zelf beslist om niet verder te gaan als je echt een brave wenst) Als een paard bij jou braaf is maar bij een ander niet omdat deze er minder consequent mee is, dan is hij niet braaf genoeg. (dat is onzin, de braafste kan je knetter krijgen)

Zo'n onzin dat een paard meteen ontspoort als er minder consequent mee wordt omgegaan.
Een paard dat heel "scherp" is verkopen als braaf omdat het zich bij jou wel gedraagt is niet oke. Want daarvan weet je best dat het bij een ander niet goed gaat.(ook onzin, een goed sportpaard staat scherp en is daarom in c niet stout, handigheid en bekwaamheid spelen opnieuw een rol) Dat weet ik ook van die van mij. Die is te vlug en zou ik ook niet verkopen aan een minder ervaren iemand, ook al is hij bij mij braaf. Een verkoper weet best wat ie verkoopt en als hij daar niet eerlijk in is mag hij daar best op worden 'afgerekend'(voor zaken waar hij een impact op heeft wel, uiteraard). Dus ja. "Braaf" ook al is het subjectief, mag best in het koopcontract en als je een paard daarop weer terug krijgt was ie niet braaf genoeg, dus had je hem ook niet als braaf moeten verkopen. Mensen vragen zoiets niet voor niets.(een stokpaard is de beste oplossing of beter een goede verzekering :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:07

@ Buick:
a) Wat belangrijk is bij stalgebreken is de verklaring van de DA. Niet wanneer de verkoper ervan in kennis is gesteld. Best handig als de verkoper er meteen van weet en dat zou ik ook direct doen, maar de verklaring van de DA is maatgevend.
b) In het geval van jouw pony, was deze voor jouw zusje dus niet braaf genoeg.
c) Als paarden erg stout zijn, wordt dat maar al te graag afgewenteld op zogenaamde "onkunde" bij de koper. Nogmaals echte brave paarden zijn gewoon braaf. Het is echt onzin dat je brave paarden "knetter" kunt krijgen, als je niet heel consequent bent, tenzij je ze mishandelt. Brave paarden zullen ook best een periode van uitproberen hebben maar dan kan dat met een beetje begeleiding best snel worden opgelost. Als dat niet gaat dan is zo'n paard echt niet braaf (in mijn boekje).

Zo kun je vanalles als "zogenaamd braaf" verkopen en dan de koper beschuldigen van onkunde. In dergelijke gevallen die ik ben tegen gekomen was dat paard echt niet braaf.
Ooit was aan een kennis van mij een paard verkocht als braaf, verkeersmak, door iedereen te rijden etc etc verkocht. Het was al een wat oudere dame en ze wilde een echt braaf paard en wilde graag lekker naar buiten. Merrie had singeldwang (jammer dat dat er niet bij was gezegd; dat had weer een aantal boksessies en valpartijen gescheeld), was echt niet (ook niet door een prof ruiter) langs de weg te rijden en in de wandelgangen kwamen we er later achter dat de oude eigenaresse met het paard niet eens naar buiten dorst.
Staat het in je koopcontract kun je zo'n paard daar echt op terugbrengen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:36

Ik zou het ook niet tekenen hoor... Ik ben gelijk het vertrouwen kwijt in de eventuele koper. Bang dat die een machine wil kopen IPV een levend paard.
Nu ben ik er wel zo 1 die alleen een paard wil verkopen wanneer ik ook het gevoel hebt dat de combinatie gaat werken tussen paard en ruiter...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:51

sneeuwpop schreef:
Ik zou het ook niet tekenen hoor... Ik ben gelijk het vertrouwen kwijt in de eventuele koper. Bang dat die een machine wil kopen IPV een levend paard.
Nu ben ik er wel zo 1 die alleen een paard wil verkopen wanneer ik ook het gevoel hebt dat de combinatie gaat werken tussen paard en ruiter...

Nou goed, ik geef je het voordeel van de (zeer grote) twijfel..... maar de meesten paardenverkopers (zeker degenen die dat vaker doen) hebben toch het meeste gevoel voor zoveel mogelijk geld.

En het is natuurlijk onzin wat je zegt. Waarom zou je dan uberhaupt een paard laten keuren. Mensen willen toch eerlijk behandeld en dan is er niks mis met je tegen een miskoop in te dekken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:09

Ook ik zou zo'n contract niet tekenen als verkoper...
Ik heb ooit zo'n braaf jong groot paard gehad. Ik reed er wedstrijden mee maar hij reed ook beperkt manegelesjes, 1 x in de week een gehandicapten les en hij is zelf sinterklaas paard geweest. Lijkt mij braaf genoeg.
De man die interesse had viel gelukkig al bij het proefrijden door de mand. Hij had zoals gezegd veel rij ervaring... De man stapt op, doet zijn rechtervoet in de beugel, draait zijn voeten en HAKT allebei zijn sporen in mijn paard ... Die schrikt natuurlijk, maar doet eigenlijk niet zo heel veel behalve eigenlijk luisteren naar de hulp en dus met een sprong voorwaarts rennen. De man valt eraf, klopt zijn kleding af, geeft het paard de schuld en zegt dat hij hem wel klein krijgt...
We hebben de man vriendelijk verzocht in de auto te stappen.
Stel dat dit niet bij de proefrit maar bij hem thuis was gebeurd, had ik volgens dat contract een niet-braaf paard verkocht.
Is een paard niet braaf als ik mij sporen erin hak voor ik goed en wel zit ? Of mag hij daarvan schrikken ?
Mijn paard is verkocht als les paard, want hij was echt wel braaf, en hij vond het ook leuk werk. Hij heeft uiteindelijk heel veel mensen leren rijden. En die zitten echt niet allemaal doodstil op hun paard.

Sorry voor het off topic gaan, maar zelfs een echt braaf paard kan schrikken van zijn ruiter.

On topic: ik denk dat je met 6000 euro een leuk paard voor de basis sport kan vinden, als de rx recent is kan je je eigen DA hier heus wel naar laten kijken en hoeft het m.i. niet opnieuw.....
Succes met je zoektocht !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:54

bulck schreef:
Babootje schreef:
ZE maakt een paard namelijk niet ongeschikt als rijdier en ik heb jurisprudentie gezien dat een rechter een claim niet toewees om die reden. Als je in een koopcontract hebt gemeld dat je dat expliciet geen eczemer wil, sta je daarin een stuk sterker.

Op stalgebreken staan geen echte termijnen. Enkele dagen schrijft de wet voor (of dat er dan 2 zijn of een week is ter interpretatie) Immer is een luchtzuiger een luchtzuiger of wordt dat gemaakt (kopieergedrag, verveling, maagzweren, etc) Veel andere stalgebreken ken ik verder niet,waarop je echt zou kunnen verbreken. En mij dunkt me dat over luchtzuigen weinig verzwegen wordt, bovendien heb je een medische keuring.
Andere garanties evenmin, tuurlijk schrijft de wet dat voor. Maar hey we leven in een digitaal tijdperk. De meeste hebben fotos/filmpjes van hoe paarden eruit zagen bij of verkoop (zeker als je professioneel koopt), en dan zie je zelden dat dat niveau aangehouden of verbeterd wordt in geval mensen hun 'koop' willen verbreken. Meestal spelen er dan heel wat andere zaken mee, die vaak losstaan van het paard.

Verkeersmak, mij dunkt dat als je een dergelijk paard zoekt, je dus ook dat paard daarop test. En dan nog is dat relatief. Want opnieuw, iedere mens reageert anders, iedere situatie is anders. (mijn beste springpony sprong bvb met mij destijds nationaal en internationaal, met mijn zus klonk enkel het belletje)
Verder hoeft er maar 1 keer iets mis te gaan en je hebt foute boel (gekneusd vertrouwen, angst, pijn etc). Dan zou zo'n contract dus in het nadeel zijn van de verkoper, omdat jij als koper niet bekwaam bent. Ik dacht het ff niet.
Ik ken genoeg "brave" paarden die door onkunde echte boefjes werden en dus niet direct door een 'prof' na te rijden waren. Maar die kant wordt zelden belicht, want ja daar gaat het 'ego' van de ruiters. Want op dat gebied is dat best een heel narcistisch sportje. Het lukt niet, het gaat niet, dus ik ben opgelicht...

Een paard kopen is altijd een risico. Het is een levend dier, gevoelsdier en reageert dus op omgeving en mensen. Dus buiten medische zaken uitklaren, die je doel ansich niet in de weg kunnen leggen, moet je vooral geloven in wat je koopt. En een medische keuring is nooit een garantie. Een momentopname. Je paard kan zich zo maar na de medische keuring vertrappen en een hoefbeen breken ofzo (zelf voorgehad)

Mijn ervaring is ook dat tegenwoordig mensen allemaal voor een enkeltje een ferrari onder hun kont willen hebben. Een hele lijst van 'eisen', maar eigen spiegel houden ze niet voor. Het gros van de ruiters rijdt geen Z (dromer er wss wel van/ de meeste rijden er verschillende kapot, vooralleer ze daar eindelijk geraken, als ze dat al doen, of herhalen dat keer op keer), en dit door onkunde, ongeschikte paarden, en een verkeerde spiegel voor te houden.
Uiteraard begrijp ik wel dat er bepaalde gebreken een termijn kunnen inhouden, maar opnieuw zelden dat je die voor een rechtbank hard kan maken. Stel je hebt een paard, bij jou braaf, bij testrit met ruiter ook braaf, dus verkoop, plots na 3 maanden kan de nieuwe ruiter amper nog bij dat paard komen en dan is dat jouw fout?(dan pak jij dus een verknoeid paard terug en kan je het geld nog eens overmaken ook?! Sta maar eens in de verkoop, ik geef het op een blaadje, ze bestaan en meer dan je denkt. En dat heeft niets met oplichting of wanpraktijken te maken.

Daarmee sommige mensen kunnen beter een stokpaard kopen }:0 /3 .

Sorry TS was ff offtopic. Maar wees gewoon ook zelf kritisch op je eigen kunnen.wat kan jij een jong paard bieden op korte en lange termijn. Onderschat dat niet. Het is vallen en opstaan, bloed zweet en tranen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mee eens, beter gewoon een "leuk" en passend paard kopen, eventueel al iets verder opgeleid en veel investeren in lessen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:15

Volgens mij zitten hier toch aardig wat 'paardenhandelaartjes' in dit topic. TS let op: de betere handelaren hebben geen enkel bezwaar tegen een koopcontract. Sterker nog: ze bieden ze vaak zelf aan :D :D :D
Dus pas op met wat je via PB aangeboden krijgt....

_Ismayy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:24

rond 6000 lijkt mij een goede prijs voor je wensenlijst. Neem niet te snel een besluit en laat je goed voorlichten door vorige klanten van de handelaar.

Veel succes met je zoektocht!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:15

Babootje schreef:
Volgens mij zitten hier toch aardig wat 'paardenhandelaartjes' in dit topic. TS let op: de betere handelaren hebben geen enkel bezwaar tegen een koopcontract. Sterker nog: ze bieden ze vaak zelf aan :D :D :D

Paardenhandelaar of gewoon als particulier een paard verkopen vind ik nogal een verschil.

Zo heb ik ook een ervaring van een kijker die helemaal weg was van mijn paard. Proefrijden ging best redelijk. Mijn paard was duidelijk wat verder dan de ruiter, dat kan. 2 e keer met instructrice en moest ze mijn paard met zijn kin op de borst rijden.
Ik heb haar laten afstappen en verzocht naar huis te gaan. Daar verkoop ik mijn lieve paard niet aan.
Voor hetzelfde had ze het paard wel gekocht en had ze doormiddel van die instructrice mijn paard verrot gereden...
Ik wilde een goed tehuis, niet als menig handelaar de beste prijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:09

Babootje schreef:

Het contract werkt altijd in het voordeel voor degene die het geschreven heeft ;)
Het is gewoon slim zaken doen om het op papier te zetten. Maar zomaar dat soort handelaren 'de betere handelaren' noemen, poeh.... dan zul je nog wel een en ander mogen leren.

Daarnaast: doe mij eens een contract die echt recht doet aan BEIDE partijen in de koopovereenkomst én ook zo correct is geformuleerd dat geen enkel artikel voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Vertrouw niet op een contract, het zal per saldo een wassen neus zijn.
Vertrouw op je gezond verstand.