Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:38

oomens schreef:
lieveli schreef:
Deze meneer denkt dat hij met paarden kan praten.

Je moet ze eens de kost geven (ook op bokt) die dat denken. Er zijn er zelfs die denken dat ze met foto's van paarden kunnen praten en die beschouwen zichzelf desondanks als minstens helemaal 100.

Zou je ontopic willen blijven?
Junia schreef:
Goof schreef:
Print informatie uit inclusief foto's van wat het is, wat het kan aanrichten en van eczeemdekens om het inzichtelijk te maken.
Hij heeff het kennelijk goed met je paard voor, maar is enkel onwetend dus probeer het nog een keer op die manier uit te leggen en als hij het dan nog niet wil snappen en door blijft gaan zou ik melding doem bij de politie.

Ik maak er wel alvast een melding van, maar doe nog geen aangifte. Ik wil inderdaad eerst wat artikelen aan meneer meegeven en ook tegen hem zeggen dat ik er niet van gediend ben dat hij mij steeds opwacht en aanspreekt. Als hij daar geen respect voor heeft ga ik over tot aangifte.

Slimme keus, al denk ik niet dat je artikelen verschil zullen maken. Maar ik hoop van harte dat ik er naast zit!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:40

Junia schreef:
Ik maak er wel alvast een melding van, maar doe nog geen aangifte. Ik wil inderdaad eerst wat artikelen aan meneer meegeven en ook tegen hem zeggen dat ik er niet van gediend ben dat hij mij steeds opwacht en aanspreekt. Als hij daar geen respect voor heeft ga ik over tot aangifte.

+:)+

eclair98

Re: Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:47

Wat een vervelende situatie TS, ook voor de stalhouder en ook voor de man zelf.

Ik zou inderdaad die artikelen uitprinten en melding maken bij de politie. Heb je misschien foto's van je paard toen hij extreem last had van de zomer eczeem en die er bij kan geven? Dan maakt misschien meer indruk dan bijv. een foto van een random paard bij een artikel.

Zijn er misschien meer mensen in de omgeving die meer van hem weten? Dat hij bijv. een hulpverlener oid heeft en dat die misschien wel tot de man kan doordringen?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:05

Ik heb helaas (of gelukkig) geen foto's van mijn paard met extreme last van eczeem.
Ik vraag even rond, maar vrees dat hij (nog) geen hulp heeft/krijgt.

Melding heb ik zojuist gemaakt, toch fijn om er even met een medewerker van de politie over te kunnen spreken. Overgaan tot aangifte is overigens verrassend moeilijk, dan moet ik echt kunnen aantonen dat de meneer mij al langere tijd lastig valt en dat is niet zo; het is 'pas' de tweede keer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:06

Voortaan dus alles bijhouden, wat hij zegt, waar hij dat doet en hoe laat. Eventueel filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:09

Inderdaad misschien filmen, als je dat niet ziet zitten op je mobiel een recorder downloaden uit de app store, ik heb de smart recorder omdat ik heel vergeetachtig ben en soms dingen op neem. Dan kan je in ieder geval wat hij zegt opnemen..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:10

lieveli schreef:
Voortaan dus alles bijhouden, wat hij zegt, waar hij dat doet en hoe laat. Eventueel filmen.

precies, en vraag misschien ook aan de stalhouder dat te doen? Als deze de brieven waarover je het had nog heeft en jullie samen een aantal 'ontmoetingen' kunnen aantonen, sta je misschien al wat sterker. Eventueel kan je ook hulp vragen bij de andere stallen waar hij geweest is.

Maar wat ik me afvraag: als hij bekend staat agressief te kunnen worden, is er dan nog nooit aangifte gedaan? Niet dat dat iets aan jouw situatie verandert, ik vroeg het me vooral af.

Ik zou het ook eng vinden hoor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:29

Aangifte doen kan altijd, maar ik denken niet dat je daar beter van wordt.
Hij heeft je niet bedreigd (je voelt je bedreigd, wat ik snap. Maar hij heeft geen 'strafbare' bedreiging geuit.

Ook stalking zit er denk niet in. Aangifte gaat zeker lukken, maar de kans dat dit genoeg is om strafrechtelijk wat voor elkaar te krijgen is nihil.

Beter is denk inderdaad melding doen bij de politie en verzoeken of een wijkagent met het in gesprek kan. Deze kan ook kijken wat de leefomgeving is van deze persoon en misschien een zorgtraject opstarten, want dit klinkt niet helemaal lekker.

Wel heel vervelend allemaal, ik hoop dat je een oplossing vindt. :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:36

Zorgtraject opstarten zou inderdaad mooi zijn als dat kan lukken, ik denk namelijk ook echt dat het niet goed gaat met de man. Hij staat steeds met de tranen in zijn ogen als hij vertelt hoe zielig mijn paard is volgens hem en zo gaat hij verschillende stallen in de omgeving af. Ik denk niet dat hij daar zelf gelukkig van wordt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:40

Junia schreef:
Zorgtraject opstarten zou inderdaad mooi zijn als dat kan lukken, ik denk namelijk ook echt dat het niet goed gaat met de man. Hij staat steeds met de tranen in zijn ogen als hij vertelt hoe zielig mijn paard is volgens hem en zo gaat hij verschillende stallen in de omgeving af. Ik denk niet dat hij daar zelf gelukkig van wordt.

Het is helaas niet eenvoudig, volwassen mensen kun je niet dwingen om het even simpel te zeggen.
Maar misschien heeft meneer familie of begeleiding die hem kunnen helpen en waar hij wel dingen van aanneemt. Een wijkagent krijgt daar vaak wel zicht op.

Het tonen van foto's van exceempaarden zou ik nog wel een poging waard vinden. Al dan niet door de staleigenaar.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:41

TS: Is er misschien vlak bij stal een tehuis in de buurt voor mensen met een verstandelijke beperking? Wellicht dat de meneer hier woont en je het bij de mensen kan aangeven welke er werken?

Ik zou in ieder geval niet meer met meneer in discussie gaan over de exceemdeken. Gewoon geen aandacht meer aanbesteden. Mocht meneer voor het stalterrein staan zorgen dat je met zijn tweeën bent.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:46

Ik zou in deze situatie juist heel anders te werk gaan en samen met deze meneer (en eventueel een 'expert' of 'bemiddelaar') om de tafel gaan zitten. Soortgelijke situaties als door jou beschreven komen wij in de veehouderij met regelmaat tegen. Mensen hebben snel een gevoel bij bepaalde zaken waarvan ze niet weten wat er achter schuilt en waarom een bepaalde keuze gemaakt is. Dit kan best heftige emoties oproepen. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat er 2 dames ontzettend kwaad een weiland ingerend kwamen omdat ik een koe aan het verlossen was met een verloskrik. Dierenmishandeling! Ik zou de koe in tweeën scheuren en die beesten alleen als producten zien. En nog veel vaker opmerkingen gekregen wanneer je een kalf in een kruiwagen bij de moeder wegrijdt.

In dat soort gevallen heb je zelf heel erg de neiging om je defensief op te stellen, want je wordt aangevallen op iets waar jij je voor inzet. Wat beter werkt, is je juist kwetsbaarder opstellen en de boel wat nuanceren. Jij wilt tenslotte ook het liefste dat het paard zonder deken buiten kan lopen, want dat is natuurlijker en waarschijnlijk prettiger voor een gezond paard.

De oplossing hierin is niet rustig, kalm of zakelijk, maar jezelf juist open stellen en je eigen gevoelens laten zien. Jij vindt het ook niet prettig om uitgemaakt te worden voor mishandelaar omdat je het beste met je dieren voor hebt. En luisteren naar die meneer en je proberen in te leven in zijn situatie, in wat hij ziet. Zodra je dat gedaan hebt, zal die persoon wat toegankelijker worden en zal hij informatie makkelijker aannemen. Door het op deze manier te benaderen heb ik soortgelijke situaties al vaak makkelijk opgelost, hoe agressief de andere personen ook waren. Wanneer je defensief reageert 'Nee, hij moet een deken op want hij heeft zomereczeem!' of 'het is mijn paard dus bemoei je er niet mee', zal de weerstand juist groter worden.

Het doel is zegmaar om elkaar te kunnen begrijpen. Als jij laat zien dat je hem begrijpt, zal hij dat makkelijker spiegelen als het ware. Het is een beetje lastig uit te leggen op deze manier. Jezelf kwetsbaar opstellen leidt tot luisteren.

Hier een artikeltje van een mediator die het ook benoemd: http://edepot.wur.nl/113738

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:49

Maar Animal, het gaat hier duidelijk om iemand die niet helemaal in onze wereld zit. Ik denk dat je hem overschat als je denkt dat je er een fatsoenlijk gesprek mee kunt hebben.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:52

Ik snap wat je bedoelt Animal, maar ik wil dat zeker zonder een expert/bemiddelaar niet aangaan. Ik voel me namelijk erg onveilig bij deze man (hij is niet agressief, maar je voelt de agressie/frustratie van hem afstralen). Als ik me onveilig voel kán ik niet eens kwetsbaarheid tonen.

Maarja, waar vind ik zo'n expert/bemiddelaar en wat gaat me dat kosten? Is dat de moeite waard, of haal ik me daarmee alleen maar meer toestanden op de hals waarop ik niet zit te wachten?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:58

Ik sta bij ts op de stal en heb ook al een gesprek met meneer gehad.
Kort maar krachtig; hij spoort niet!
Zo is hij zelfs bij de dierenkliniek in de buurt geweest dat hun er iets aan moeten doen. Die worden ook gek van de man in kwestie.
Stalhouder weet zelf ook niet meer wat hij met m aan moet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:11

Verschrikkelijk dit!

Ze moeten er voor gaan zorgen dat die man geen mensen en dieren lastig vallen, want die is niet 100% om het maar zo te zeggen.

Waarom moeten de mensen er dan last van hebben van die man?
Dat snap ik echt niet hoor.

Waar is zijn familie of weet ik veel wat?

Ik zou lekker gaan verhuizen als die meneer er blijft rondhangen.
Want je moet wel met plezier naar jouw paard kunnen gaan en er weer met een gerust hart weer weggaan naar huis.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-05-17 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:12

Maar juist wanneer je je kwetsbaar opstelt zal dat de agressie/frustratie verminderen. Ik ben bang dat juist aangifte doen of hem laten 'wegjagen' voor meer frustratie, dus nog minder begrip en mogelijk meer agressie zal leiden. In mijn ervaring was de andere partij ook niet bepaald vriendelijk, zelfs tot enorm schelden en dreigen aan toe. En dan vooral dreigen in de vorm van het laten ontsnappen van kalveren etc. wat gevaarlijke situaties voor de dieren kon creëren. Het zal waarschijnlijk niet altijd werken, maar in dit soort situaties werkt het kweken van begrip voor de situatie meestal het beste.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld bij paarden die langs de weg staan en teveel gevoerd worden. Boos worden of een bordje 'deze paarden mogen niet gevoerd worden!', werken veel minder goed dan aangeven dat je snapt dat ze de dieren graag iets lekkers willen geven en een klein beetje niet zoveel uitmaakt, maar dat de dieren van 'heel veel keer een klein beetje' wel ziek worden en dat je dat wilt voorkomen. In het laatste geval is de kans dat mensen stoppen met het voeren van de paarden groter dan in het eerste geval.

Het is wel lastig dat de heer in kwestie geen 100% bij zijn verstand is. Maar ook daardoor zou ik juist uitkijken met het laten wegjagen van hem. En naar mijn idee is het bij mensen die niet 100% bij hun verstand zijn juist ook belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. Hoe je dat precies kunt aanpakken bij iemand die niet 100% bij het verstand is durf ik niet te zeggen, maar toch denk ik dat begrip kweken effectiever is dan wegjagen.

Misschien is het een idee om met alle mensen die er last van ondervinden samen te gaan kijken naar een oplossing? Is het alleen de deken die bij hem voor die gevoelens zorgt?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 18:13

Rambogirl schreef:
Zo is hij zelfs bij de dierenkliniek in de buurt geweest dat hun er iets aan moeten doen.

Dat wist ik helemaal niet! Ging dat ook over de deken?

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:13

Wat een leuk paard heb je!

Ik zou aangifte doen van stalken/overlast of iets dergelijks

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 18:20

Animal schreef:
Het is wel lastig dat de heer in kwestie geen 100% bij zijn verstand is. Maar ook daardoor zou ik juist uitkijken met het laten wegjagen van hem. En naar mijn idee is het bij mensen die niet 100% bij hun verstand zijn juist ook belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. Hoe je dat precies kunt aanpakken bij iemand die niet 100% bij het verstand is durf ik niet te zeggen, maar toch denk ik dat begrip kweken effectiever is dan wegjagen.

Dat ben ik met je eens, maar ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om hem een luisterend oor te bieden aangezien ik bang voor hem ben. Ik zou liever zien dat er een professional die buiten deze kwestie staat met hem in gesprek gaat.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:20

Junia schreef:
Rambogirl schreef:
Zo is hij zelfs bij de dierenkliniek in de buurt geweest dat hun er iets aan moeten doen.

Dat wist ik helemaal niet! Ging dat ook over de deken?

:j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:22

Vervelend dit. Mensen zonder verstand van paarden kunnen zo'n deken in de warme zomer helemaal verkeerd inschatten.
Ik heb dat zelf ook weleens vroeger op mijn werk in NL uitgebreid uitgelegd aan een klant die ook zo hoog van de toren blies. Met als verschil dat hij het na de uitleg begreep en ik hem er nooit meer over heb gehoord. :)

TS, melding maken van deze man lijkt mij het beste. Het kán uit de hand lopen. :)

Spoiler:
herinnert zich haar pijnlijke blauwe wang na aanvaring met een idioot die maar niet wilde begrijpen dat ik straathonden voer i.p.v vergiftig #) _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:31

Als hij ook al bij de kliniek geweest is zou ik er wel klaar mee zijn en hem vriendelijk maar dringend verzoeken weg te blijven. Jou paard, jou zorg en ik zou me dan ook niet meer gaan verantwoorden over de deken. Sneu dat de man problemen heeft maar daar kan je niet zoveel mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:31

Animal schreef:
Maar juist wanneer je je kwetsbaar opstelt zal dat de agressie/frustratie verminderen. Ik ben bang dat juist aangifte doen of hem laten 'wegjagen' voor meer frustratie, dus nog minder begrip en mogelijk meer agressie zal leiden. In mijn ervaring was de andere partij ook niet bepaald vriendelijk, zelfs tot enorm schelden en dreigen aan toe. En dan vooral dreigen in de vorm van het laten ontsnappen van kalveren etc. wat gevaarlijke situaties voor de dieren kon creëren. Het zal waarschijnlijk niet altijd werken, maar in dit soort situaties werkt het kweken van begrip voor de situatie meestal het beste.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld bij paarden die langs de weg staan en teveel gevoerd worden. Boos worden of een bordje 'deze paarden mogen niet gevoerd worden!', werken veel minder goed dan aangeven dat je snapt dat ze de dieren graag iets lekkers willen geven en een klein beetje niet zoveel uitmaakt, maar dat de dieren van 'heel veel keer een klein beetje' wel ziek worden en dat je dat wilt voorkomen. In het laatste geval is de kans dat mensen stoppen met het voeren van de paarden groter dan in het eerste geval.

Misschien is het een idee om met alle mensen die er last van ondervinden samen te gaan kijken naar een oplossing? Is het alleen de deken die bij hem voor die gevoelens zorgt?

Sorry, maar daar zijn wij/ TS niet geschikt voor.

Dat moet een ervaren hulpverlener gaan doen of zijn eigen familie. Soms loopt het zelfs verkeerd af voor de goedbedoelde mensen, ze krijgen als dank een klap of wordt zelfs neergestoken.

Ik snap echt niet dat ie overal mag en kan komen en mensen lastigvallen als hij er toch bekend om staat.

Maar als je een grote behoefte voelt.........ga dan naar hem toe en probeer het eens.
Eens kijken of je dan nog steeds zo makkelijk praat van dit en dat moet je doen en dan valt het wel mee hoor.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-05-17 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:33

Ik zou gezamenlijk aangifte doen. Dit kan gewoon niet !!!