Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Duhelo schreef:De manier waarop de ouders hun kind opvoeden of disciplineren is, kort gezegd, jouw zaak niet. Daarop zou ik de ouders zeker niet gaan aanspreken.
Het feit dat het werk voor de pony's op jouw nek terecht komt is natuurlijk iets anders. Heb je met dat meisje een soort beurtsysteem kwa zorgen voor de paarden ? (in de zin, die dagen zorg jij voor haar pony's, zorgt zij dan in ruil ook regelmatig voor jouw pony's?)
Ikzelf heb met mijn stalgenoot (ook volledig doe het zelf ) een heel fijne verstandhouding, de dagen dat ik lang werk gaat hij langs om te voederen en te mesten, op de dagen dat ik ga voeder en mest ik ook uit uiteraard, en om te compenseren (hij 1 paard en drie dagen tov ik 2 paarden en 4 dagen) doe ik wat extra klusjes (hooiruiven vullen met knikker zodat er de andere dagen geen omkijken naar is bv).
In een dergelijke situatie zou ik daar absoluut geen probleem mee hebben.
indien het zo is dat jij haar pony's moet doen zonder enige vorm van compensatie (hulp van haar of een financiële vergoeding), zou ik eens de ouders aanspreken en het probleem voorleggen, dat het absoluut geen probleem is om te doen, maar je wel een oplossing of iets in ruil verwacht.
DeMolenhoek schreef:Dan zou ik toch even met de ouders in gesprek gaan en aangeven dat, als hun dochter gestraft is, de zorg op jou terecht komt. Dat het toch niet echt de bedoeling is dat jij wordt mee 'gestraft'. Je zou maar eens al geweest zijn naar stal en moeten terug keren voor de pony's van een ander.
MarliesV schreef:Dan zou ik om de tafel met ze gaan, aangezien je ze ook persoonlijk kent.
En overleggen dat je best de dagen dat zij straf heeft over wilt nemen als daar maar wat tegenover staat.
Of dat is dat zij jouw werk er bij doet op de andere dagen in evenredige vorm of dat je financieel gecompenseerd wordt ligt bij jullie.
Maar voor nop alles doen, zonder overleg, daar zou ik mee stoppen. Hoe goed bedoeld het ook is.
IncelloAndMe schreef:DeMolenhoek schreef:Dan zou ik toch even met de ouders in gesprek gaan en aangeven dat, als hun dochter gestraft is, de zorg op jou terecht komt. Dat het toch niet echt de bedoeling is dat jij wordt mee 'gestraft'. Je zou maar eens al geweest zijn naar stal en moeten terug keren voor de pony's van een ander.
Ja dat gebeurd echt super vaak! Gelukkig woon ik echt 5 minuutjes van stal af en is dat opzich dus niet zo'n ramp, maar het is wel weer tijd die ik erin stop die ik zeker voor andere dingen kan gebruiken!
SinneJ schreef:IncelloAndMe schreef:
Ja dat gebeurd echt super vaak! Gelukkig woon ik echt 5 minuutjes van stal af en is dat opzich dus niet zo'n ramp, maar het is wel weer tijd die ik erin stop die ik zeker voor andere dingen kan gebruiken!
En heb je al eens overwogen een compensatie te vragen?
c_alsemgeest schreef:Ik zou een rekening opstellen en naar ouders sturen
)

0000 schreef:Bespreken, bespreken...ik zou ze gewoon voor de keuze stellen eerlijk gezegd. Vraag een bedrag per dag (en dan gewoon een fatsoenlijk uurloon voor de tijd dat je ermee bezig bent, geen symbolisch bedrag!) dat jij de zorg over moet nemen en maak heel duidelijk dat je het anders niet meer doet. Ik denk (hoop) dat ze er simpelweg nog niet op die manier ober nagedacht hebben maar ik vind je echt wel veel en veel te lief hoor. Je laat je gewoon gebruiken nu en dat is echt nergens voor nodig. Denk dat als je die ouders vraagt om even bij jou thuis de was te komen doen omdat jij die dag hun pony's hebt verzorgd ze je uitlachen....Maar andersom laten ze het zich lekker aanleunen.
girlyggirl schreef:Even als advocaat van de duivel. .. heeft iemand dit wel eens van de ouders persoonlijk gehoord? Of is meisje er inmiddels achter (normaal puber gedrag) dat als ze even geen zin heeft of andere plannen heeft, stalgenoten wel voor haar ponys zorgen met dit verhaal...
ARCTN schreef:Toen ik 10 jaar geleden (ik was toen 19) mijn pony kreeg hebben mijn ouders mij zeer duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat school er onder ging lijden. Dat zou dan ook betekenen dat ik 1 á 2 dagen niet naar de pony zou mogen. (bij deze stalling werd gevoerd en zou het betekenen dat box 2 dagen niet uitgemest zou worden en pony 2 dagen op stal stond.) Net als zonder cap rijden, als ze dat zouden merken zou pony lief per direct op marktplaats gezet worden. Nu ben ik altijd de brave dochter geweest, dus wisten mijn ouders stiekem ook wel dat het nooit voor zou komen. ( De crossauto van mijn broer heeft daarentegen regelmatig aan de ketting gestaan)
Ergens snap ik de ouders wel. TS schrijft dat het een paar dagen is, een paar dagen box niet uitmesten gaat een paard echt niet dood aan, ook van een paar dagen op stal staan niet. Qua voeren zou het de ouders sieren om dan zelf te gaan of voor vervanging te zorgen.
Ik heb het idee dat het verantwoordelijkheidsgevoel van het meisje sowieso ver te zoeken is. Als je met regelmaat niet naar je pony's mag heb je daar blijkbaar geen rotgevoel over, anders had je het wel voorkomen. Of misschien zijn er problemen op school waardoor ze slechte cijfers haalt?
TS hoe oud is dit meisje eigenlijk?
girlyggirl schreef:Even als advocaat van de duivel. .. heeft iemand dit wel eens van de ouders persoonlijk gehoord? Of is meisje er inmiddels achter (normaal puber gedrag) dat als ze even geen zin heeft of andere plannen heeft, stalgenoten wel voor haar ponys zorgen met dit verhaal...
Cowgirl schreef:0000 schreef:Bespreken, bespreken...ik zou ze gewoon voor de keuze stellen eerlijk gezegd. Vraag een bedrag per dag (en dan gewoon een fatsoenlijk uurloon voor de tijd dat je ermee bezig bent, geen symbolisch bedrag!) dat jij de zorg over moet nemen en maak heel duidelijk dat je het anders niet meer doet. Ik denk (hoop) dat ze er simpelweg nog niet op die manier ober nagedacht hebben maar ik vind je echt wel veel en veel te lief hoor. Je laat je gewoon gebruiken nu en dat is echt nergens voor nodig. Denk dat als je die ouders vraagt om even bij jou thuis de was te komen doen omdat jij die dag hun pony's hebt verzorgd ze je uitlachen....Maar andersom laten ze het zich lekker aanleunen.
Ik denk dat ik dat ook zo zou doen. Zeker als het al vaker is voorgekomen.
Ik denk dat 25 a 30 per keer een mooi bedrag is voor voeren , mesten , binnen en buiten zetten. Dit is de basis. Moet er nog gereden worden zou ik er 10 euro bij doen.