Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:37

Dan zou ik om de tafel met ze gaan, aangezien je ze ook persoonlijk kent.

En overleggen dat je best de dagen dat zij straf heeft over wilt nemen als daar maar wat tegenover staat.
Of dat is dat zij jouw werk er bij doet op de andere dagen in evenredige vorm of dat je financieel gecompenseerd wordt ligt bij jullie.

Maar voor nop alles doen, zonder overleg, daar zou ik mee stoppen. Hoe goed bedoeld het ook is.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:39

Duhelo schreef:
De manier waarop de ouders hun kind opvoeden of disciplineren is, kort gezegd, jouw zaak niet. Daarop zou ik de ouders zeker niet gaan aanspreken.

Het feit dat het werk voor de pony's op jouw nek terecht komt is natuurlijk iets anders. Heb je met dat meisje een soort beurtsysteem kwa zorgen voor de paarden ? (in de zin, die dagen zorg jij voor haar pony's, zorgt zij dan in ruil ook regelmatig voor jouw pony's?)
Ikzelf heb met mijn stalgenoot (ook volledig doe het zelf ) een heel fijne verstandhouding, de dagen dat ik lang werk gaat hij langs om te voederen en te mesten, op de dagen dat ik ga voeder en mest ik ook uit uiteraard, en om te compenseren (hij 1 paard en drie dagen tov ik 2 paarden en 4 dagen) doe ik wat extra klusjes (hooiruiven vullen met knikker zodat er de andere dagen geen omkijken naar is bv).

In een dergelijke situatie zou ik daar absoluut geen probleem mee hebben.

indien het zo is dat jij haar pony's moet doen zonder enige vorm van compensatie (hulp van haar of een financiële vergoeding), zou ik eens de ouders aanspreken en het probleem voorleggen, dat het absoluut geen probleem is om te doen, maar je wel een oplossing of iets in ruil verwacht.

In principe lijkt dit mij een fijn systeem! Alleen heb ik niet echt het paard hiervoor. Als ik in de buurt ben mag ze hem wel eens uit de wei halen ofzo maar als ik er niet bij ben vertrouw ik dat niet zo. Hij is over het algemeen heel braaf maar durft zoals de meeste jonge sportpaarden toch wel ineens iets uithalen en ik denk niet dat dat goedkomt... Voederen etc. heeft ze ook wel al eens teruggedaan voor me!

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:42

DeMolenhoek schreef:
Dan zou ik toch even met de ouders in gesprek gaan en aangeven dat, als hun dochter gestraft is, de zorg op jou terecht komt. Dat het toch niet echt de bedoeling is dat jij wordt mee 'gestraft'. Je zou maar eens al geweest zijn naar stal en moeten terug keren voor de pony's van een ander.

Ja dat gebeurd echt super vaak! Gelukkig woon ik echt 5 minuutjes van stal af en is dat opzich dus niet zo'n ramp, maar het is wel weer tijd die ik erin stop die ik zeker voor andere dingen kan gebruiken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:42

MarliesV schreef:
Dan zou ik om de tafel met ze gaan, aangezien je ze ook persoonlijk kent.

En overleggen dat je best de dagen dat zij straf heeft over wilt nemen als daar maar wat tegenover staat.
Of dat is dat zij jouw werk er bij doet op de andere dagen in evenredige vorm of dat je financieel gecompenseerd wordt ligt bij jullie.

Maar voor nop alles doen, zonder overleg, daar zou ik mee stoppen. Hoe goed bedoeld het ook is.

Inderdaad. Ik kan me de straf best voorstellen maar richting jou, TS, wordt er wat te gemakkelijk mee omgegaan. Ik denk dat als de ouders eerst met jou zouden overleggen, voor ze zo'n straf uitdelen, het voor jou al heel anders zou zijn. Ik zou ook in gesprek gaan met de ouders, eventueel samen met de staleigenaar, om te kijken wat de beste oplossing is in zo'n geval.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:43

IncelloAndMe schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dan zou ik toch even met de ouders in gesprek gaan en aangeven dat, als hun dochter gestraft is, de zorg op jou terecht komt. Dat het toch niet echt de bedoeling is dat jij wordt mee 'gestraft'. Je zou maar eens al geweest zijn naar stal en moeten terug keren voor de pony's van een ander.

Ja dat gebeurd echt super vaak! Gelukkig woon ik echt 5 minuutjes van stal af en is dat opzich dus niet zo'n ramp, maar het is wel weer tijd die ik erin stop die ik zeker voor andere dingen kan gebruiken!

En heb je al eens overwogen een compensatie te vragen?

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:45

Allemaal heel erg bedankt voor jullie visie hierop! Helpt me echt wel! Ik ga dus inderdaad maar eens met de ouders bespreken dat ik vind dat er iets tegenover moet gaan staan want dat het zo niet kan blijven duren. Uiteindelijk volg ik ook een opleiding verpleegkunde die veel tijd in beslag neemt en kan ik mijn tijd dus anders ook prima voor andere dingen gebruiken!

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:46

SinneJ schreef:
IncelloAndMe schreef:

En heb je al eens overwogen een compensatie te vragen?

Heb het hier inderdaad net onder vernoemd dat ik eens ga bespreken om mij tegemoet te komen op de ene of de andere manier :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:56

Als je met hen zo communiceert als hier, dan komt het goed +:)+

Complimenten voor je instelling!

Succes met het gesprek aangaan. Laat je nog weten wat er uit is gekomen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:57

c_alsemgeest schreef:
Ik zou een rekening opstellen en naar ouders sturen :+

Eerlijk gezegd was dat ook het eerste wat in mij opkwam. Maar dan als een serieuze optie.

Compensatie bespreken zou ik zeker doen. En dat hoeft niet persee uit de zak van de ouders te komen, dat kan ook uit de zak van het meisje komen. Als we het toch over het kweken van verantwoordelijkheidsgevoel hebben.......

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:58

Bespreken, bespreken...ik zou ze gewoon voor de keuze stellen eerlijk gezegd. Vraag een bedrag per dag (en dan gewoon een fatsoenlijk uurloon voor de tijd dat je ermee bezig bent, geen symbolisch bedrag!) dat jij de zorg over moet nemen en maak heel duidelijk dat je het anders niet meer doet. Ik denk (hoop) dat ze er simpelweg nog niet op die manier ober nagedacht hebben maar ik vind je echt wel veel en veel te lief hoor. Je laat je gewoon gebruiken nu en dat is echt nergens voor nodig. Denk dat als je die ouders vraagt om even bij jou thuis de was te komen doen omdat jij die dag hun pony's hebt verzorgd ze je uitlachen....Maar andersom laten ze het zich lekker aanleunen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:00

c_alsemgeest schreef:
Ik zou een rekening opstellen en naar ouders sturen

:j gewoon schappelijk bedrag maar dan krijgen de ouders een seintje dat de paarden verzorging nodig hebben onafhankelijk van de schoolcijfers van dochterlief.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:01

Toen ik 10 jaar geleden (ik was toen 19) mijn pony kreeg hebben mijn ouders mij zeer duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat school er onder ging lijden. Dat zou dan ook betekenen dat ik 1 á 2 dagen niet naar de pony zou mogen. (bij deze stalling werd gevoerd en zou het betekenen dat box 2 dagen niet uitgemest zou worden en pony 2 dagen op stal stond.) Net als zonder cap rijden, als ze dat zouden merken zou pony lief per direct op marktplaats gezet worden. Nu ben ik altijd de brave dochter geweest, dus wisten mijn ouders stiekem ook wel dat het nooit voor zou komen. ( De crossauto van mijn broer heeft daarentegen regelmatig aan de ketting gestaan := )

Ergens snap ik de ouders wel. TS schrijft dat het een paar dagen is, een paar dagen box niet uitmesten gaat een paard echt niet dood aan, ook van een paar dagen op stal staan niet. Qua voeren zou het de ouders sieren om dan zelf te gaan of voor vervanging te zorgen.

Ik heb het idee dat het verantwoordelijkheidsgevoel van het meisje sowieso ver te zoeken is. Als je met regelmaat niet naar je pony's mag heb je daar blijkbaar geen rotgevoel over, anders had je het wel voorkomen. Of misschien zijn er problemen op school waardoor ze slechte cijfers haalt?

TS hoe oud is dit meisje eigenlijk?

Silly1972

Re: Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:04

Staat in de OP, ze is 15

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:07

Vraag is dan inderdaad waar het met leren mis gaat, maar ook wat de ouders een slecht cijfer vinden, een 5 of een 8? Kan ze het leerniveau waar ze nu zit wel aan? Nog afgezien van het feit dat ik deze actie van de ouders ronduit idioot blijf vinden. Ze straffen nu indirect elke keer de pony's en die kunnen niks doen aan de slechte cijfers.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:10

Jemig.. sorry hoor, maar dit vind ik wel erg slecht :?
In jou positie zou ik zelf idd ook de paarden van haar gaan voeren, ik had het alleen wel bij de staleigenaar gemeld. Zoals meerdere hier zeggen die een gesprek kan aangaan met haar ouders.
Ik werd vroeger ook wel gestraft van je mag niet naar de paarden. We hebben ze aan huis staan, maar dan zorgden mijn ouders er wel voor dat ze voer kregen en naar binnen en buiten kwamen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:14

0000 schreef:
Bespreken, bespreken...ik zou ze gewoon voor de keuze stellen eerlijk gezegd. Vraag een bedrag per dag (en dan gewoon een fatsoenlijk uurloon voor de tijd dat je ermee bezig bent, geen symbolisch bedrag!) dat jij de zorg over moet nemen en maak heel duidelijk dat je het anders niet meer doet. Ik denk (hoop) dat ze er simpelweg nog niet op die manier ober nagedacht hebben maar ik vind je echt wel veel en veel te lief hoor. Je laat je gewoon gebruiken nu en dat is echt nergens voor nodig. Denk dat als je die ouders vraagt om even bij jou thuis de was te komen doen omdat jij die dag hun pony's hebt verzorgd ze je uitlachen....Maar andersom laten ze het zich lekker aanleunen.

Ik denk dat ik dat ook zo zou doen. Zeker als het al vaker is voorgekomen.
Ik denk dat 25 a 30 per keer een mooi bedrag is voor voeren , mesten , binnen en buiten zetten. Dit is de basis. Moet er nog gereden worden zou ik er 10 euro bij doen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:21

Even als advocaat van de duivel. .. heeft iemand dit wel eens van de ouders persoonlijk gehoord? Of is meisje er inmiddels achter (normaal puber gedrag) dat als ze even geen zin heeft of andere plannen heeft, stalgenoten wel voor haar ponys zorgen met dit verhaal...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:29

girlyggirl schreef:
Even als advocaat van de duivel. .. heeft iemand dit wel eens van de ouders persoonlijk gehoord? Of is meisje er inmiddels achter (normaal puber gedrag) dat als ze even geen zin heeft of andere plannen heeft, stalgenoten wel voor haar ponys zorgen met dit verhaal...

Als ts met de ouders gaat praten hoort ze het vanzelf als dit het geval is :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:30

ARCTN schreef:
Toen ik 10 jaar geleden (ik was toen 19) mijn pony kreeg hebben mijn ouders mij zeer duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat school er onder ging lijden. Dat zou dan ook betekenen dat ik 1 á 2 dagen niet naar de pony zou mogen. (bij deze stalling werd gevoerd en zou het betekenen dat box 2 dagen niet uitgemest zou worden en pony 2 dagen op stal stond.) Net als zonder cap rijden, als ze dat zouden merken zou pony lief per direct op marktplaats gezet worden. Nu ben ik altijd de brave dochter geweest, dus wisten mijn ouders stiekem ook wel dat het nooit voor zou komen. ( De crossauto van mijn broer heeft daarentegen regelmatig aan de ketting gestaan := )

Ergens snap ik de ouders wel. TS schrijft dat het een paar dagen is, een paar dagen box niet uitmesten gaat een paard echt niet dood aan, ook van een paar dagen op stal staan niet. Qua voeren zou het de ouders sieren om dan zelf te gaan of voor vervanging te zorgen.

Ik heb het idee dat het verantwoordelijkheidsgevoel van het meisje sowieso ver te zoeken is. Als je met regelmaat niet naar je pony's mag heb je daar blijkbaar geen rotgevoel over, anders had je het wel voorkomen. Of misschien zijn er problemen op school waardoor ze slechte cijfers haalt?

TS hoe oud is dit meisje eigenlijk?

Dit was eigenlijk ook mijn eerste gedachte.. Heel eerlijk, als ik haar ouder was geweest had ik toch echt de grens een keer getrokken en was ik begonnen met ten minste één pony te verkopen. Is dit nou iets wat af en toe gebeurt.. Maar zoals ik het begrijp is dit wel vrij regelmatig. Ik zou als ouder dus wel een keer gaan afvragen of de combinatie 3 paarden + school niet teveel is, of wellicht dat het niveau te lastig is, of is er iets anders aan de hand? Of is het gewoon een ouderwetse puber. Dat kan natuurlijk ook.

Ik snap wel dat jij je geroepen voelt om de paarden te verzorgen TS, dat absoluut, en dat betekent dat je een goed hart hebt. Ik zou daardoor wel met de ouders om de tafel gaan zitten dat dit niet de bedoeling is. Niet voor jouzelf, niet voor die ponies maar ook niet voor hun. Het opvoedkundige laat je dan bij hun, maar ik zou mezelf niet als gratis stalhulp laten inzetten wanneer hun dochter er weer een potje van maakt en dat mag je best laten weten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:37

Echt bizar.
Ik zie dat je al van plan bent met de ouders te gaan praten. Dat lijkt me inderdaad heel goed.
Als ik je nog mag adviseren dan zou ik niets noemen over straf, maar het echt bij de feiten houden, dus: dat jij ervaart dat de dochter soms meerdere dagen niet op stal komt, en dat de dagelijkse verzorging en voeding dan op jou neer komt, en dat je hier graag een oplossing voor wilt.

Succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:39

girlyggirl schreef:

Volgens mij zei TS ergens dat ze de ouders persoonlijk kent.

Allereerst, heel goed van je dat je zomaar je tijd in de pony's van een ander steekt! Ik hoop dat dat meisje beseft dat ze het getroffen heeft met jou :j
Verder snap ik bijvoorbeeld de instelling van ARCTN wel, maar in dit geval is het niet simpel de beesten op stal hebben voor een dagje maar ook geen eten, en dat vind ik toch wel iets erger. Zeker als je je bedenkt dat dat meisje misschien wel op een te hoog niveau zit en er daardoor niet zoveel aan kan doen. Constant thuis zitten om huiswerk te maken klinkt leuk maar moet je je even bedenken dat je daarbovenop dan nog in de stress zit omdat je alweer de zorg van je dieren hebt moeten delegeren...

Denk zelf dat het meeste al gezegd is. Ga praten met de ouders, stuur ze desnoods een mail zodat je goed kan verwoorden wat je ze wil vertellen als je de confrontatie moeilijk vindt. Benadruk dat het jou echt gaat om dat de dieren goed verzorgd worden, en vermijd wijzen naar de ouders als de boosdoener.

Heel veel succes! +:)+

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:43

Oh ik vindt dit echt niet kunnen. Slechte cijfers moet je niet straffen als ouder vindt ik. Ik denk dat je kind vanzelf wel door heeft dat goede cijfers belangrijk zijn voor een toekomst. Een paar jaar geleden toen ik nog in de 1e/2e/3e klas zat, zaten er leerlingen in mijn klas die slechte cijfers absoluut niet tegen hun ouders wilden zeggen. Het vervolg daarop was dat ouders op magister naar de cijfers keken en ontzettend boos op hun kind werden. Ik was ook niet altijd de braafste leerling, maar toch zorgde ik er zélf voor dat ik goede cijfers haalde. In de 3e klas zat ik echter echt niet goed in mijn vel en gingen mijn cijfers echt heel slecht. Mijn ouders waren er om me te steunen en te zeggen dat mavo ook echt niet slecht was (heb havo gedaan, nu examens). Stel dat ze me hadden verboden om naar mijn verzorgpony te gaan die ik destijds had was ik er nog veel slechter uitgekomen.

Anoniem

Re: Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:49

Goed dat je met de ouders gaat praten TS, lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat jij (of de pony's) opdraait voor de keuzes die zij maken in de opvoeding.
Hopelijk komen jullie er op een fijne manier uit :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:50

Cowgirl schreef:
0000 schreef:

Ik denk dat ik dat ook zo zou doen. Zeker als het al vaker is voorgekomen.
Ik denk dat 25 a 30 per keer een mooi bedrag is voor voeren , mesten , binnen en buiten zetten. Dit is de basis. Moet er nog gereden worden zou ik er 10 euro bij doen.

Dat is wel veel. Mijn volpensionstal kost iets meer dan 8 euro per dag en dan wordt alles gedaan en hoef je erzelf dus niet naar toe.

mina_dero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:50

als jij de pony's eten geeft gaat het van jou tijd af en dat is niet eerlijk eigenlijk zou je er wat voor terug moeten vragen of het gewoon niet maar het blijven paarden en dat zijn levende wezens waarvoor gezorgd zou worden ik zou inderdaad een gesprek aan gaan met de ouders. het meisje kan er niets aan doen maar je kan misschien wel aan haar vragen om af en toe er iets voor terug te doen zoals bijvoorbeeld dat elke keer dat je 1 dag voor haar pony's zorgt zij dan 1 keer voor jou moet mesten of iets dergelijk en inderdaad een gesprek met ouders