Stoppen met paardrijden....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SachaCarbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:49

Helaas ben ik ook enige tijd verplicht moeten stoppen! Afgelopen maand weer begonnen! Zo leuk!!

_Ismayy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:37

SachaCarbo schreef:
Helaas ben ik ook enige tijd verplicht moeten stoppen! Afgelopen maand weer begonnen! Zo leuk!!

Dat is jammer Sacha! Je kan altijd opnieuw beginnen als je meer tijd/geld hebt en er weer zin in hebt!

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:43

Ik ben vroeger ook gestopt... Ik was ziek in mijn middelbare-school tijd dus was het beter om eraf te gaan. Nu na mijn middelbare school, studeer ik. Ik begon in mijn 1e jaar weer met rijden!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 08:48

Hoi! Even een update
Na lang nadenken heb ik besloten om toch nog door te gaan met paardrijden, ik kan gewoon niet zonder.
Ook vind ik dat ik nu eigenlijk gewoon nog lekker moet genieten (als ik mezelf van alles verbied dan is het ook niet leuk meer) van het paardrijden nu het nog kan, als ik straks over een tijd op mezelf woon, kan ik het misschien helemaal niet meer betalen.
Een aantal jaar geleden (bijna 4 jaar terug) heb ik een manegepaard geleased en ben KNHS met hem gaan starten, dit ga ik nu weer doen. Het paard is nu 26 maar nog heel fit, ik wil nu mijn kans nog pakken om met hem te genieten voor het straks niet meer kan.... ik heb al mijn kosten op een rijtje gezet inclusief lease-kosten en startpas en startgeld, kan ik nog genoeg geld sparen.. niet zoveel als ik eigenlijk zou willen maarja, ik wil gewoon genieten voordat het straks misschien niet meer kan :D

P.S. ik heb met een aantal mensen in mijn omgeving gepraat en ook hun zeggen dat ik beter nog kan genieten, nu het nog kan :D

Wiskey1

Re: Stoppen met paardrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:54

Goed om te horen! Klinkt heel logisch zo! En inderdaad, genieten is het belangrijkste

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:08

ja, ik rijd ook niet meer. heb tijden andere dingen gedaan, tot ik mijn man ontmoette die een paard had en zit nu ongewild weer tussen de paarden.Erg vind ik het niet want er is nu een pony bij die ik opleid en verzorg met plezier! :+

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:20

Ik denk er heel veel aan, maar ook denk ik, ik geniet nu het nog kan.

Wie weet, ik heb nu bijna 21 en woon op zelf, heb samen mijn moeder op dit moment 7 paarden lopen. 5 van ons zelf en 2 die in opleiding staan voor een goed te huis.

Het is heel veel werk, ik doe alles zelf. Stallen mesten, weides bijhouden rijden, longeren en alle andere stal klusjes.

Soms kost het ook discussies in mijn relatie, ik ben heel weinig thuis, want naast de paarden werk ik ook in de zorg.
Het kan zomaar over zijn, als mijn moeder ermee kapt is het voor mij ook over.. Het is veel werk maar de zomer komt eraan, dat scheelt veel, dan is het lang niet zo zwaar als de winters.

En als ik dan op zondag ochtend om 7u op het paard buiten stap, de zon langzaam door komt en de vogeltjes beginnen met fluiten, er nog niemand op straat is denk ik; Hier doe ik het voor :D :D

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:14

Ik heb de paarden ook noodgedwongen ongeveer twee a drie jaar moeten missen. Dit kwam omdat de twee verzorgpaarden helaas werden ingeslapen en ik daarna heel druk was met een vervolg studie. Ik heb tussendoor nog wel ritten en paardrij vakanties gedaan maar miste het toch teveel om niet enigszins wekelijks met de paarden bezig te zijn. Na mijn studie ben ik dan ook weer begonnen met rijden bij een manege, ik zie wel even of daar nog meer uitkomt.
Je merkt vanzelf of het teveel is wat je doet of dat je het juist mist! :)

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:44

Ik heb ook een tijdje gedacht aan het stoppen met de paarden, toen mijn pony cushing kreeg werd het meer een verplichting om er dagelijks heen te gaan voor zijn medicijnen waardoor ik er weinig plezier meer in had, ik ben die maanden wel trouw dagelijks naar hem toe gegaan en de momenten dat iemand anders hem zijn medicijnen al had gegeven genoot ik ook enorm veel van de tijd die ik met hem door bracht omdat het op die dagen geen verplichting was. De dag voordat we hem lieten inslapen kreeg de merrie van mijn moeder (die tevens op een andere stalling staat) een zoolzweer, doordat ik daar dagelijks heen ging heb ik mijn plezier weer terug gevonden in de paarden en heb ik ook een hele leuke verzorgpony er aan over gehouden, heb ik de overstap naar western gemaakt, voel ik me thuis op die stal en mag ik met verschillende paarden werken in de vrijheidsdressuur. Nu durf ik het met zekerheid te zeggen; Ik stop nooit meer met paarden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:56

Ik ben op mijn 18e gestopt toen mijn favoriete manegepaard werd verkocht aan een handelaar. Heb toen heilig gezworen nooit meer te zullen/willen rijden.
Dat heb ik volgehouden tot mijn 21e, haha. Inmiddels heb ik sinds 2011 hetzelfde bijrijdpaard en daarnaast heb ik ook nog wat andere paarden gereden.
Nu zijn mijn vriend en ik, naast mijn bijrijdpaard, opzoek naar een mini paardje om aangespannen mee te gaan rijden. :) Ik weet nu vrij zeker dat ik niet meer zonder paarden kan en wil. :j

Als je twijfelt: gewoon lekker mee stoppen. Als je het mist kun je het zo weer oppakken.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:44

Rij vanaf ik 4 ben paard(ben nu 30 voor de beeldvorming ;) ) ik ben er ooit eens een maand of 5 verplicht uit geweest wegens een gecompliceerde breuk(door stom ongeluk tijdens een gymles op de middelbare) en maand of 16 vrijwillig(verdeeld over 2 periodes).

Die periodes zonder paard(rijden)zijn me héél slecht bevallen... Ik heb vanaf ik 11 ben mijn eigen pony's en later paarden. Die breuk kwam ook op een heel slecht moment ivm kampioenschappen etc, god wat heb ik gebaald.
Later toen ik jaar of 17 was heb ik vrijwillig de sport gelaten, wist niet zo goed wat ik wou, de wedstrijdsport zag ik niet meer zitten(was uiteindelijk Z2 geworden), pony voor heel leuk geld kunnen verkopen, niets nieuws op het oog en toen gezegd vind het wel even goed zo.
Tot ik paar maanden later wat fjorden veulen foto's zag en spontaan verliefd werd :D
Die is gekomen maar nog steeds niets om te rijden, tot ik ging dromen over een fijne training :+ Toen wist ik het zeker ik moet er weer op :Y)

Bij stal terecht gekomen waar ik paarden in/door reed en daar qua uren in het zadel alles van die pakweg 9 maanden volledig ingehaald. Uiteindelijk uiteraard eigen paard ingereden. De combinatie eigen paard/kind/werk en man die heel veel van huis was bleek niet meer haalbaar en dat paard is verkocht. Paar maanden later kreeg ik een aanbod voor een veulen dat ik niet kon weigeren :+
Iets later benaderde een kennis mij met de vraag of ik haar paard 2 dagen in de week kon gaan rijden, daar op in gegaan en sinds dien nooit meer dan 2 weken niet gereden :j

Ondertussen heb ik sinds 3 jaar weer mijn eigen paard, gekocht met de gedachte door trainen en verkopen :+ Aangezien ik eigenlijk geen tijd had voor mijn eigen dier.
Daarbij was het wederom een fjord en begon de gedachte om weer wedstrijden te gaan rijden ook weer op te borrelen. Die combi leek mij niet zo heel fair met die fjord.

Nu zijn we 3 jaar verder, rijden met de betreffende fjord Z1 en heb ik stiekem toch wel echt mijn maatje gevonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:00

Ik ben een tijd geleden gestopt met paardrijden. Een hele tijd op de manege gereden, daarna hier en daar wat bijrijdpaardjes maar merkte dat ik er niet meer genoeg plezier uit haalde om er zo intensief mee bezig te zijn. Ik heb nu al 3 jaar ofzo niet op een paard gezeten en mis het eigenlijk niet echt. De dagelijkse omgang met paarden wel, dus lekker tutten of een stuk wandelen, lekker in de buitenlucht zijn, maar door een heel wisselend rooster vind ik het moeilijk om een verplichting aan vast te hangen.

Ik heb er dus geen spijt van, maar weet dat ik in de toekomst waarschijnlijk wel weer iets met paarden zal gaan doen. Het blijft een hardnekkige hobby :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:00

Leuk TS! Dat is sowieso een goede beslissing :D

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:27

Meld zich! Heb altijd gezegd dat ik nooit zou stoppen, op mijn 13e zag ik dan meiden die hun pony inruilde voor een vriendje en ik kon daar niks van begrijpen. Toch heb ik er een half jaar geleden voor gekozen om me te focussen op waar ik verder mee kom en wat ik wil doen. Ik moet me 100% en zelfs wel meer bezighouden met fotografie om daar straks een baan in te kunnen krijgen, ga wonen en studeren in Utrecht waardoor het financieel al helemaal niet meer rendabel is om twee paardjes te blijven houden.

Gelukkig blijven ze wel nog van mij, ze staan aan huis bij mijn ouders en we hebben twee super bijrijders gevonden die er zó leuk mee bezig zijn <3 Heb de keuze gemaakt om te stoppen met rijden en dan zou het niet eerlijk zijn om de paardjes nog te houden want ze verdienen genoeg aandacht en beweging. Maar gelukkig op deze manier opgelost.

Vind het nog steeds wel lastig, wil heel graag soms rijden en dat gaat dan niet want dan is ze die dag al gereden bijv. of paardje heeft dr rustdag (woon momenteel nog wel even thuis maar leven is zo onregelmatig verdeeld wat betreft werk dat ik paardjes niet regelmatig genoeg aandacht kan geven) . Ook thuis op stal als anderen aan het rijden zijn wil ik wel weer heel graag ook rijden, en zo nu en dan mag ik eventjes op een van de paarden op stal en dat is dan wel weer leuk. Maar echt vaker dan 1x in de maand rij ik sowieso niet meer. En straks als ik verhuis rij ik helemaal niet meer, dus dat word denk ik helemaal moeilijk. Maar ik ben van plan om het niet te blokken ofzo, dus neem nog wat spulletjes als decoratie mee voor op mijn kamer, fotootjes van de paardjes. Het maakt de een verdrietig, mij doet het me juist denken aan superveel goede herinneringen en voelt goed dat ik die keuze heb durven maken.

Veel succes met je keuze! Snap dat het lastig is, maar je kan altijd nog een lesje doen, of een buitenritje ergens. En als je het echt mist dan begin je gewoon weer, maar dan iets minder vaak ofzo?