Paardenstal op Instagram

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:27

Nee, dat heet Stock Pictures. Die worden online gezet en vrijgegeven om te gebruiken. Je kunt beter afblijven van andermans foto's, deze stock foto's kun je gewoon gebruiken, soms tegen betaling. Fotografen moeten ook hun brood verdienen en het zou zonde zijn als zij inkomsten mislopen omdat tieners het nodig vinden die foto's ten onrechte gratis te gebruiken voor een internethobby. Ik vraag me bij dit soort topics altijd af....het is toch veel leuker om je tijd te besteden bij echte paarden? Hoef je je ook geen zorgen te maken dat je een copyright claim aan je broek krijgt. Die boetes kunnen oplopen tot wel duizenden euro's als je een serieuze te pakken hebt.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 07-05-17 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:29

sat_nath schreef:
Vjestagirl schreef:
Het hoeft ook niet te verdwijnen. Wat jij zegt is net zoiets als iemand z'n auto meenemen en omdat dat nou eenmaal het risico is als je je auto aan de straat parkeert...

Haha sorry, maar ik vond je voorbeeld toch wel heel erg grappig! Hmm zo heb ik het nog niet bekeken, maar nu heb je het aan mij duidelijk gemaakt en hoe wil je dit nu gaan doen bij honderde instagram accounts...

Ik word wel eens getipt als een foto van mij ergens wordt gebruikt :) Als je er met z'n allen een beetje op let is het prima te doen.
Als jij een paardje van bokt vind is het lief om even een berichtje te sturen naar de eigenaar. Het is inderdaad illegaal, en daarbij kunnen eigenaars er een naar gevoel van krijgen als ze hun paard met een ander geslacht en karakter op instagram tegen komen.

Ik ben ook wel eens gevraagd of mensen foto's van mij mogen gebruiken voor hun spelletje, als ze mijn naam en de naam van het paard 'in het echt' noemen vind ik dat vaak oké (maar dan wil ik eerst de website zien, etc.).

stroopkoek

Re: Paardenstal op Instagram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:33

Ik heb gelukkig niet zo'n account maar vind het interessant om mee te disscuseren/lezen. Wel ken ik een aantal mensen die zo'n instagram account hebben aangemaakt, vandaar!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:33

Mariett schreef:
sat_nath schreef:

Haha sorry, maar ik vond je voorbeeld toch wel heel erg grappig! Hmm zo heb ik het nog niet bekeken, maar nu heb je het aan mij duidelijk gemaakt en hoe wil je dit nu gaan doen bij honderde instagram accounts...

Ik word wel eens getipt als een foto van mij ergens wordt gebruikt :) Als je er met z'n allen een beetje op let is het prima te doen.
Als jij een paardje van bokt vind is het lief om even een berichtje te sturen naar de eigenaar. Het is inderdaad illegaal, en daarbij kunnen eigenaars er een naar gevoel van krijgen als ze hun paard met een ander geslacht en karakter op instagram tegen komen.

Ik ben ook wel eens gevraagd of mensen foto's van mij mogen gebruiken voor hun spelletje, als ze mijn naam en de naam van het paard 'in het echt' noemen vind ik dat vaak oké (maar dan wil ik eerst de website zien, etc.).

Ja, die van mij was een hengst van een halve meter groter, lol :')

Ik probeer ook zo veel mogelijk andere te tippen :j

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:43

KittyDylan schreef:
sat_nath schreef:

Ja, die van mij was een hengst van een halve meter groter, lol :')

Ik probeer ook zo veel mogelijk andere te tippen :j[/quote]

Goed idee! Zeker als ik zoveel paardjes op bokt tegen kom die ik later terug vind op zo'n account. Misschien moet ik ook maar eens gaan tippen :)

carlijn_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 11:50

Hoi! Bedankt voor jullie informatie!
Ja, ik eb ook gezocht naar sites waar je ze gewoon mocht gebruiken. zelf heb ik niet echt ren mening over paarden foto's op instagram. kijk, als je nou zegt: 'dit is mijn foto' of 'di paard is van mij' terwijl dat niet waar is...
ik had het btw te druk dus die stal gebruik ik niet meer xD. wel alle foto's verwijderd.
als je dingen openbaar op het internet zet, neem ook het risico dat mensen dat "stelen"
maar toch.... die foto's zijn jouw eigendom
dus ik wist nooit zo goed wat ik er mee aan moest.
maar goed, nu is mijn stal weg, ik had het gewoon te druk
nog bedankt voor het meehelpen!
x

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:45

FYI

alles wat op social media en fora staat zonder expliciet copyright mag door alles en iedereen overal voor gebruikt worden ;)

om dit verhaal duidelijker te krijgen hierbij een video :)

https://www.youtube.com/watch?v=cPcxPT9mEZM

ontopic: dit neemt niet weg dat het vanzelfsprekend niet wordt gewaardeerd als je zomaar iedereen's foto's gebruikt. @ts, veel plezier met je spel!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:47

Onzin. Verdiep je eens in auteursrecht.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:53

NinaCharlie schreef:
Onzin. Verdiep je eens in auteursrecht.

toevallig heeft dat heel veel met mijn beroep te maken ;)
daarbuiten noem ik ook dat indien er explicitiet een copyright of auteursrecht op zit, dit natuurlijk niet het geval is.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:56

Dan zou je toch beter moeten weten.
Edit: zelfs op onafgemaakt werk berust auteursrecht. Dat verdwijnt pas wanneer je het schriftelijk overdraagt dmv een akte, niet omdat het op social media staat.

xxIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:05

NinaCharlie schreef:
Edit: zelfs op onafgemaakt werk berust auteursrecht. Dat verdwijnt pas wanneer je het schriftelijk overdraagt dmv een akte, niet omdat het op social media staat.

Als er geen copyright op staat dan valt je auteursrecht volgens mij af?

"Indien op of in eenig in druk verschenen exemplaar van het werk de maker niet, of niet met zijn waren naam, is vermeld, kan tegenover derden het auteursrecht ten behoeve van den rechthebbende worden uitgeoefend door dengene, die op of in dat exemplaar van het werk als de uitgever ervan is aangeduid, of bij gebreke van zoodanige aanduiding, door dengene, die op of in het exemplaar van het werk als de drukker ervan is vermeld."

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:19

xxIlona schreef:
NinaCharlie schreef:

Als er geen copyright op staat dan valt je auteursrecht volgens mij af?

"Indien op of in eenig in druk verschenen exemplaar van het werk de maker niet, of niet met zijn waren naam, is vermeld, kan tegenover derden het auteursrecht ten behoeve van den rechthebbende worden uitgeoefend door dengene, die op of in dat exemplaar van het werk als de uitgever ervan is aangeduid, of bij gebreke van zoodanige aanduiding, door dengene, die op of in het exemplaar van het werk als de drukker ervan is vermeld."

precies ilona, en in het geval van social media, bijv. Facebook, is Facebook de uitgever, indien er niet duidelijk vermeld staat dat er auteursrecht op de content zit.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:25

Sorry hoor, maar er wordt hier toch echt meer dan een hoop onzin verkocht over auteursrecht, als je het niet weet plaats het dan ook aub niet, nu worden er weer een hoop fabeltjes naar boven gehaald :n