Besluiteloosheid in het houden van mijn paard of niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Besluiteloosheid in het houden van mijn paard of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:37

Hier iemand die met ca. 3 maanden zwangerschap eigen paard na jaren heeft verkocht. Natuurlijk met pijn aan het hart. Maar heel eerlijk zag ik het gewoon niet zitten om week na week in de spagaat te komen met werk/ baby en paard.

Paard stond in volpension, zou prima verzorgd worden. Maar ik wist van mezelf dat ík er niet blij van zou worden om elke keer langs te rijden en te weten dat beestje er stond en ik er zelf geen tijd voor had of kon maken.

Daarin was ik aardig rationeel, ondanks evt. zwangerschapshormonen. Het is echt niet zo erg dat je in eens geen rationele beslissingen meer kan nemen onder invloed van hormonen en het daarom maar moet aankijken. Je moet doen waar je zelf achter staat en op het moment dat je er zelf goed bij voelt.

Als ik een paard had, wou ik het goed doen. Ik vond het ook veel te dure hobby om aan te kijken. Gunde ik mijn paard ook niet. Dan liever een ander plekje voor hem en dat heb ik gevonden. Plekje was soortgelijk aan waar hij altijd heeft gestaan alleen dan met ca. 5x in de week iemand die wel tijd voor hem had en bleef houden voor bosritten/ poetsen/ beetje springen en hobbyen :)

En natuurlijk mis ik het, helemaal nu ik weer een beetje af en toe wat rij is het wel confronterend dat je je in welke vorm ik het nu ook invul nooit meer terug mijn eigen paard van toen zal zijn.

Maar weet je, dat is oké voor mij. Ik wilde het niet aankijken en ben super blij dat ik dat niet heb laten gebeuren.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:47

Het krijgen van een baby hoeft echt niet het einde van je eigen hobby/hobby's te betekenen hoor, integendeel. Het is juist erg belangrijk ook een stukje voor jezelf te houden, even een momentje geen mama, vrouw van of werkneemster te zijn.
Juist daardoor kun je op andere momenten een betere mama zijn in mijn ogen, doordat je iets hebt waar je tot rust kunt komen en even de rest mag vergeten en even gewoon mag genieten van iets wat van jezelf is.

Staat er krom, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:52

Ik ken meerdere vrouwen die eerst volledig "into de paarden waren", die tijdens / vlak na de zwangerschap op punt stonden de paarden te verkopen. Niet gedaan en nu enorm blij dat ze de paarden nog hebben.

Sterkte met je beslissing! Zoals ik het hoor, had ik het paard op vol-pension gezet. Geen modder meer maar wel af en toe een wortel kunnen geven zou mij persoonlijk meer rust geven. Is er niet iemand die je in die tijd dat je zwanger bent en de kraamperiode (hoe lang ook moge duren) blij kan maken met het rijden en verzorgen van je paard?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 11:19

Tijd voor een update. Ik heb in ieder geval erg veel gehad aan de reacties en privéberichten die ik heb ontvangen.
Het heeft ervoor gezorgd dat ik alles echt wel eens op een rijtje kon plaatsen.
Ik ben er niet klaar voor om mijn paard weg te doen, zoveel is duidelijk. Maaaaaaar.... ik ben wel op zoek naar een bijrijder :).
Ondertussen hebben er al een aantal meisjes zich aangeboden waarvan er eentje toch echt wel al uitspringt naar mijn gevoel. Heel fijn dus!
Ik ga ze binnenkort eens meevragen naar mijn paard om met mij en natuurlijk ook met paardlief kennis te maken.

Heb het alleen nog nooit gedaan, zo iemand 'toegelaten' bij mijn paard. Hoe pak je zoiets aan? We willen beiden eerst dat ze vertrouwen krijgen in elkaar (zij en mijn paard dan) door wat grondwerk, poetsen, verzorgen, wandelingen aan de hand, eer ik haar laat erop uit trekken. Dat wil ze zelf ook graag, eerst een band creëren.
Ik wil als eigenaar natuurlijk de eerste keren dat ze erbij is en wat doet kijken hoe het gaat en of het klikt (en zeker de eerste keer erop), maar ik wil ook niet die eigenaar zijn die constant op haar vingers staat te kijken. Dan voelt ze zich ook ongemakkelijk en dat zou ik zelf ook niet fijn vinden.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:23

Ik denk dat dat vanzelf een beetje moet loslopen..
Als je ziet dat het klikt en dat zij goed overeenkomen zal het een stuk makkelijker zijn om ze wat meer vrijheid te geven, kleine beetjes per keer.

Goed dat je geen overhaaste beslissingen hebt genomen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:29

Ik denk dat je samen met haar aan de gang moet gaan en dan stukje bij beetje los laten, geef haar ook de ruimte om zelf aan de gang te gaan en fouten te maken.

Verder, ik denk dat als jouw paard destijds niet naar een weide was vetrokken toen je het zo druk had met man, werk en opleiding maar naar een volpensionstal dat de situatie heel anders was geweest.
Je moest nl eerst heel veel (minder leuke) dingen doen tot je aan het leuke werk toekwam en omdat je al zo weinig tijd had kom je aan het leuke werk amper toe. Waardoor het hele plezier weggaat.

Op een volpensionstal hoef je niets te doen, je kan gelijk aan de leuke dingen beginnen waardoor je het plezier blijft houden.
En ja het kost meer geld, maar het levert je zoveel plezier en rust op. Dat is ook heel wat waard.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 11:46

Als je je paard verkoopt zou je alles uit handen moeten geven en loslaten, nu moet je een stukje loslaten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:49

Loslaten is het toverwoord ts. Ga hooguit een paar keer mee en laat haar dan zelf gaan. Zo kan ze lekker haar gang gaan, het paard ontdekken, de stal ontdekken etc.
Geef ze de ruimte en jouw vertrouwen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 15:58

Ik wil even inhaken op jouw opmerking dat geen koper goed genoeg zou zijn, dit had ik precies hetzelfde toen ik mijn merrie ging verkopen. Ik heb bij elkaar een vol jaar getwijfeld of ik haar ging verkopen of niet, om verschillende redenen. Ze had zo een emotionele waarde voor me. Ik vond het minder erg dat ik haar zou moeten missen, ik vond het vooral zo belangrijk dat ze het goed zou hebben. Ik kon me niet echt voorstellen dat iemand net zo goed voor haar zou zorgen en net zo lief zou zijn. Mij werd toen gezegd: adverteren is niet verkopen. Je kunt haar te koop zetten en rustig gaan kijken of er iemand komt waar je een goed gevoel bij hebt, je hebt het helemaal zelf in de hand! Toen ik de knoop door hakte om haar te koop te zetten kreeg ik veel reacties, 80% heb ik vriendelijk afgewezen, alleen al door het gevoel wat ik bij het berichtje kreeg! Ik kreeg na een week een bericht van een vrouw die aangaf dat ze echt mijn gevoel kon lezen in de advertentie, haar paard was net overleden en leek heel erg op mijn merrie. We hadden direct een klik, hadden leuke telefoongesprekken en ze wilde komen kijken. Ze was verliefd en mijn merrie heeft het net zo goed (misschien stiekem beter) als bij mij. Voordat ik deze vrouw leerde kennen, kon ik me niet voorstellen dat ik met zo een gerust hart mijn paard weg kon brengen. De spanning, de twijfel en de last die ik voelde vielen allemaal weg. Ik heb geen moment spijt gehad van deze keuze! Besef dat als jij je paard adverteerd, je heel rustig kan kijken wat je doet. Je moet niks, je kan mensen afwijzen. Je kan altijd zien wat er gebeurd, misschien gebeurd er hetzelfde als bij mij.

Ik wens je veel succes!

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 19:02

Ondertussen is het verzorgmeisje al een paar keer langsgeweest. Het is echt een lieve, geduldige meid. Ik vind ze helemaal top!
Ze heeft al een kleine wandeling gemaakt en ik erlangs te voet.
Verder gaat ze mijn paard geregeld aandacht geven door hem eens te poetsen of wat grondwerk te doen.
Af en toe ga ik ook langs en is het echt gezellig :).

Ik heb ondertussen ook terug plezier om naar mijn paard te gaan. Zou er zoooo graag nog eens opzitten, maar dat moet nog maar even wachten.

Ben blij dat ik heb 'los gelaten' en dat ik nu een meisje heb gevonden die ik vertrouw en waar het zo goed mee klikt met mijn paard :).

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:37

Wat goed om te lezen.. en echt fijn dat je weer plezier erin krijgt om naar je paard toe te gaan.
Zo te lezen was je nog niet klaar voor een echte verkoop en is dit een goede oplossing!
Neem straks met de baby rustig de tijd voor jezelf.. als het goed is krijgt je paard de liefde en aandacht die hij nodig heeft.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:12

Wat een fijn nieuws! Hopen dat deze positieve noot zich verder zet :)