E pony of toch een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:02

Ik denk dat voor de toekomst een paard net wat mooier zal staan voor het plaatje. Maar dat een e-pony dus ook nog wel past. Het ligt natuurlijk ook nog aan de bouw van de pony.
Ik zou inderdaad zoals de reactie hierboven een paard kopen die van karakter bij je past. Of dat uiteindelijk een e-pony of een paard is, maakt dan niet zoveel meer uit.

Larissajulia

Re: E pony of toch een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:20

Ik zou als ik jou was gaan kijken naar E pony's en paarden. Als je wat leuks tegenkomt zou ik me niet al teveel focussen op stokmaat.

2,5 jaar geleden kreeg ik een verzorgpony. Een D pony. Na 2,5 jaar zou ze verkocht worden. Ik was daar kapot van. Ik heb haar zelf beleerd, zoveel meegemaakt met dat dier... Ik dacht dat ik nooit een eigen pony kon hebben. Mijn ouders wisten (weten :D ) hoeveel die pony voor me betekent, dus we hebben haar uiteindelijk over kunnen kopen.
Ik ben 1,69 en Larissa (de pony) is 1,47. Als ik Larissa nooit was tegengekomen was ik ook voor een E of klein paard gegaan, maar deze pony gaat nooit meer weg. Ik heb zo'n klik met dat dier. Als ik te groot wordt, dan ga ik wel mennen of iets anders doen wat de pony ook leuk vindt.

Even een plaatje voor het beeld.Afbeelding

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:23

Ik moet zeggen dat ik ook wel degelijk verschil zie tussen een paard en een E pony, nu heb je ook alle soorten en maten moet ik zeggen.
Ik heb bewust een E pony gekozen een paar jaar terug omdat ik wist dat ik niet enorm veel meer ging groeien en ik met wedstrijd dan nog tussen de pony's kon rijden! Met een paard moet je rekening houden dat je tussen de paarden moet en dit ook vaak wel een oudere leeftijdscategorie is! Ik had dezelfde leeftijd als jou toen ik een nieuwe pony mocht.

Ik had een heerlijke E pony met van die grote passen <3 Ik was er echt verliefd op. Ik had daarnaast toch het gevoel meer controle te hebben over een pony als over een paard. En bij een stevigere E pony hoef je echt niet gelijk aan een fjord te denken! Ik had een NRPS die ook mooi stevig was (niet fjorden stevig, maar wel mooi) en een vriendinnetje van mij had een KWPN dacht ik? Als je die zag dan zou je ook zo kunnen zeggen dat het een paard is. En toch heb je dan het voordeel van een E pony. :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:30

Ik heb een E. Is 1,54m groot, zeker niet breed gebouwd.
Zelf ben ik 1,66m groot, smal en langere benen.

Ik heb ook nog een D staan van 1,47m maar zwaar gebouwd.
E pony:
Afbeelding
D pony:
Afbeelding

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:32

Ik weet ook niet waar je voorkeur naar ligt, TS. Of je liever een smal gebouwde pony wilt of een wat stevigere. Ik zou zeggen speur marktplaats/bokt markt/sporthorses lekker af, ga veel kijken dan weet je van zelf waar je voorkeur ligt en of je uberhaupt voor een pony of paard moet kiezen!
Als je dit snel wilt weten zou je in pricipe ook bij een plaatselijke manege langs kunnen gaan (de meeste kennen er wel een) en daar even rondneuzen desnoods aan iemand die je er kent vragen of ze jou wat pony's of paarden kunnen laten zien. Puur zodat je een beeld hebt. :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:43

Afgezien van je lengte is de prijs ook nog iets om in de gaten te houden. Een E pony of een klein paard is over het algemeen goedkoper dan een paard van boven de 1,65 bijvoorbeeld. Als je wedstrijden wil rijden of juist nog onervaren bent kun je bij een E pony of klein paard voor hetzelfde geld veel meer kwaliteit in beweging en ervaring kopen. Een E pony kun je nu bij de pony's starten en straks eventueel ook nog bij de paarden. Ik heb de ponytijd als een hele leuke tijd ervaren en ik weet niet of ik je op 13 jarige leeftijd al zou aanraden om bij de paarden te gaan starten.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:45

Ik zou zelf voor een paard gaan en dan hier en daar de pony's ook in de gaten houden :j Ik kijk of ik er straks foto's op kan plaatsen van mij op een +-148 E pony en een +-165 paard, niet heel veel verschil
Laatst bijgewerkt door PowerPoef op 21-04-17 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:59

Kleine E pony

Afbeelding

Paard+-160
Afbeelding

Ik ben zelf ongeveer 167. Ik merk weinig verschil in het rijden en vind beide er niet verkeerd uitzien :) .

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:04

Ik ben zelf 1,73m. Mijn paard is een zeer brede Drumhorse van 1,54m. Stel zij was minder breed geweest dan had ik het niet gedaan. (Op foto was zadel iets wat naar voren geschoven)

Afbeelding

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:06

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik voor een e pony gaan kijken. Je bent nog jong en voor jou echt niet leuk om bij de paarden te beginnen met starten, helemaal niet als je ook wilt gaan springen. Mocht je 18 worden kan je met je e-tje gewoon tussen de paarden starten, doe ik ook

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:25

TS gaf ook al aan vooral recreatief te willen gaan rijden, dus dat is nog een reden.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:54

Ik zou vooral kijken naar wat bij je past qua karakter, beweging en uiteindelijke tak van sport. Beide zou kunnen, maar kijk ook naar de toekomst.
De komende jaren wordt je vooral nog wat zwaarder. De bouw van de pony of het paard maakt gewoon het meeste uit.
Ik zou voor jezelf zoeken naar een paardje tussen de 1.55 en 1.65. En als je dan gaat proefrijden en foto's maakt, merk je wel of het formaat in die uitvoering kan of niet.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:15

Ligt er natuurlijk volledig aan wat je zelf wil gaan doen, je gaat zeker weten nog groeien. E-pony's kunnen ook goed uit zien onder iemand van 1.70, ligt helemaal aan de bouw van het paard.

Ikzelf ben 170, heb paar jaar op mijn merrie gereden van amper 1,60 en heb nu haar zoon van 1.70
Vond het er zelf beide goed uit zien, en ik heb lange benen.
Om er een beeld bij te krijgen
Merrie 1,6O
Afbeelding
Ruin 1.70
Afbeelding

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:59

Ik zou een paard pakken. Je groeit nog steeds.