Je paard of pony overlijdt... En dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:06

Ik had een afspraak gemaakt om mijn paard bij de dierenkliniek in te laten slapen.
Toen ik daarvoor belde, gaf ik ook aan dat ik mijn paard bij de Rendac door de individuele ophaaldienst wilde laten ophalen. Ik wilde er ook bij blijven.
Zij gaven aan dat ze zelf Rendac gingen bellen om af te spreken. Dat is dus ook gebeurd en ik ben bij het ophalen gebleven.

Ik wist destijds niet dat er een paardencrematorium redelijk in de buurt was, die het paard ook nog op konden halen. Helaas, anders had ik mijn paard laten cremeren.
Maar de periode vooraf aan het in laten slapen was vreselijk. Daarom had ik niet echt de kans om de mogelijkheden uit te zoeken. :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:10

Hier is verder niets geregeld. Paard wordt dan gewoon op gehaald door de rendac. Met mijn andere pony is dat ook zo gegaan. Enig nadeel daarvan is dat ze perse aan straat moeten liggen.
Dat de rendac niet altijd respectvol omgaat met wat ze moeten ophalen. Tja voor mij is dat toch gewoon een leeg omhulsel en ik verder hoef ik daar ook niet perse bovenop te staan dus ook daar kan ik me niet zo druk om maken. En Rendac is een van de weinige die dode dieren op mag halen(en volgens mij de enige die ze mag verwerken). Dus ook als je het paard bij de DA achterlaat worden ze op een vergelijkbare manier opgehaald.
Maar goed als je dat een fijner gevoel geeft moet je dat natuurlijk doen. De confrontatie is dan wel minder dan als ze op eigen erf of stal liggen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:13

Ik heb al gezegd dat het aan de situatie licht.
Als ze door ouder dom slechter wordt/op is. Wordt ze ingeslapen
Ik heb al aangegeven dat ze dan met de rendac mee gaat dus naar waarschijnlijkheid vraag ik de stal houder te bellen.

tinker_sally

Re: Je paard of pony overlijdt... En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:18

Afhankelijk van wat ze mankeert wil ik haar naar de slacht doen. Maar niet voor consumptie.

Mocht het iets ernstigs zijn dan ga ik haar niet eerst vervoeren in een trailer en wordt ze op stal ingeslapen en opgehaald door de rendac.

Heb hier niets voor geregeld maar stalhoudster weet wel dat ik dit zo wil.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:20

Op het moment neig ik voor mijn pony nog naar cremeren. Voor ons paard moeten we wellicht tzt overleggen; het is een gedeeld eigenaarschap, dus het moet voor ons beiden goed zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:22

Hier niets geregeld. Toen twee jaar geleden mijn volledig gezonde merrie ineens in de ochtend dood in haar stal lag, hebben we de Rendac gebeld. Binnen 30 minuten na vonst was ze al opgehaald.
Ik ben er zelf bewust niet bijgeweest ivm dat ze uit de stal moest worden getrokken met een tractor en daarna dus met die grijpers in de wagen.
Wel heb ik toen ze buiten de stal lag nog heel lief van de Rendac chauffeur mijn afscheid mogen nemen van haar, ze hadden haar netjes neergelegd even voor mij, en daarna moest ik weer naar binnen zodat ze in de vrachtwagen gedaan werd.

Ga ervan uit dat alle paarden hier zo zullen gaan, en heb er geen moeite mee zolang ik het het niet fysiek zie, de ziel is eruit zeg maar.. Het is een dood omhulsen gevoelsmatig.
Wat er daarna met het lichaam gebeurt kan ik handelen, ongeacht hoe en wat.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:49

Tigra_ schreef:
Hier is verder niets geregeld. Paard wordt dan gewoon op gehaald door de rendac. Met mijn andere pony is dat ook zo gegaan. Enig nadeel daarvan is dat ze perse aan straat moeten liggen.
Dat de rendac niet altijd respectvol omgaat met wat ze moeten ophalen.

Als je een erf abonnement afsluit komen ze gewoon op het erf om te laden en individueel komen ze ook op het erf. Dus het hoeft niet aan de weg.

Ik ken de mannen juist niet anders dan respectvol. Ze zullen het heus wel druk hebben maar ze doen altijd rustig met de paarden. Zeil lag aan de kant gerold en vast geprikt als ik er niet bij was en laden gaat netjes.

Een chaffeur heeft zelfs nog een keer even gewacht omdat een meisje nog een laatste aai wilde geven. En mijn oude Shetje hadden we toegedekt met een dekentje en daar het zeil over. Toen ze weg was lag dat opgevouwen. Dat was zo fijn.

Ik vind het idee dat er energie van gemaakt wordt ook mooi. Ze zijn niet helemaal weg maar worden een lichtje.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 05:31

Ik hoop natuurlijk dat het nog wel een jaar of 15 duurt voordat het zover is, en heb ik dan ook niet alles uitgewerkt. Ik heb wel in mijn hoofd wat er "moet" gebeuren. Hij wordt ook gecremeerd. Waar moet ik nog uitzoeken, er zijn niet veel plekken hier waar je een paard naartoe brengt natuurlijk.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 05:45

Ik hoefde niks te regelen, dat deed de dierenarts...
Enige wat ik moest doen is een akkoord van de verzekering en een afspraak bij de dierenarts maken.. dat was misschien nog het moeilijkste om te doen..

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 06:09

Lukasje schreef:
Veel had ik niet geregeld. Ze stierf 20 jaar eerder dan ik in mijn hoofd had. Ik heb haar naar mijn dierenarts gebracht en daar is ze ingeslapen.

Ik zou het emotioneel lastig vinden wanneer 1 van de paarden in zijn stal zou overlijden en hij er dan uitgesleurd moet worden tot op de plek waar Rendac hem -weinig respectvol- komt optakelen.

Vorig jaar november hebben weigenootjes der paardje moeten laten inslapen. Ik was erbij aan oms kant van de wei, ik heb dus gekeken hoe ze het doen en ik vond het echt netjes gedaan totaal die die gruwel verhalen die je hoort dat ze hem opgrijpen en hem in die bak gooien, nee ze pakte der voorzichtig op en legde haar voorzichtig in de bak, misschien omdat de eigenaren erbij waren dat weet ik niet.

Ik weet niet wat ik zou doen als 1 van mijn pony's moet laten gaan. Ik neig ook naar cremeren, maar wat moet je met die as? Ik hoop iig dat het nog heel lang duurt voor ik die beslissing moet maken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 06:38

Ik heb mijn paard in augustus onverwachts moeten laten inslapen. 20 jaar eerder als gehoopt. Hij was op de kliniek in Utrecht. Ik heb hem wel laten cremeren. Er staat nu een grote curver met as wat nog uitgestrooid moet worden en een beetje heb ik in een leuk paarden urntje gedaan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 06:41

Ik weet niet wat je precies bedoelt met geregeld maar mijn paard laat ik ook cremeren bij een paardencrematorium. Het as hoef ik niet, geen idee wat ik daar mee moet, maar op deze manier voelt voor mij goed. En als ik het moment van overlijden kan kiezen weet ik ook welke dierenarts ik daar voor laat komen. Dus voor mezelf is duidelijk hoe ik het zou willen. Rendac kan ik echt niet over mn hart verkrijgen, maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke keuze.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 06:49

cinniz123 schreef:
ik riep altijd dat ik mijn pony zou laten cremeren tot ik het meemaakte met een pony van mijn vriendin,het inslapen ging zo vredig dat ik dat voor mezelf het aller belangrijkste vond en cremeren voor mij ineens geen meerwaarde meer had.

dus toen jaren later voor mij de dag kwam heb ik netjes met de da geregeld dat hij werd ingeslapen aan de rand van het bos,bij een wei dat hij niet meer versleept hoefde te worden door een tractor en is opgehaald door rendac.
ik heb er nooit spijt van gehad want met zn laatste zucht werden zn ogen heel donker en vond ik het gelijk mijn pony niet meer.

maar stel 1 van mn pony's zou plots overlijden dan heb ik dus niets geregeld.

Wat grappig is had precies hetzelfde, alles al uitgedacht wat betreft cremeren en waar maar ineens was hij daar gewoon niet meer, hrt was niets meer dan een omhulsel..

Er vloog vanaf mijn paard een vlindertje weg en het hele bos was ineens stil..

We hebben toen de rendac laten komen. 5 uur in de middag gebeurd en de volgende dag half 10 werd ik gebeld dat hij weg was..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 06:59

Ik ken rendac ook als erg respectvol, zowel bij het maken van de afspraak als bij het laden. Ze vroegen of ze me moesten verwittigen als hij weg was maar dat hoefde niet want mijn nonkel had hem bij hem aan de straat gelegd (daar passeren alleen mensen die hij kent en de postbode, ze wonen vrij "verdekt", als je niet weet dat er een huis ligt dan ga je die straat niet in maar het is wel bereikbaar met een vrachtwagen. := Beetje moeilijk uit te leggen. Maar daar was er dus minder kans dat er mensen met bv kinderen zouden passeren en aan de straatkant bij mijn weide wonen tegenover kinderen dusja.) Bovendien geen echte mogelijkheid om hem een beetje "verdekt" te leggen en er staan ook paarden aan die straat, als ik zag hoe mijn paarden op "de dood" reageerden.. Dat wilde ik die dieren niet aan doen. :(:) -misschien was dat mijn emotionele brein, kan ook.-
En een kennis van ons runt een stal iets verderop en die hadden ze laten tekenen (hij kon niks van het laden zien maar ze zijn bij hem gaan aan kloppen zeg maar). Dus die stuurde even een FB berichtje dat hij geladen was.

Maar net als anderen al zeggen; toen hij dood was, was het niet meer "mijn paard". In die zin; het leek alsof het hele lijf veranderde. De "ziel" wat het omhulsel zo geliefd maakt was weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:15

Met paarden heb ik de rendac nog nooit meegemaakt, met koeien en kalveren heel vaak. En ik moet zeggen dat dat best lomp gaat af en toe. Gewoon ver boven de bak loslaten etc. Maar ik snap ook wel dat ze niet altijd zo de tijd kunnen nemen...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:20

Sleeper schreef:
Ik weet niet wat je precies bedoelt met geregeld maar mijn paard laat ik ook cremeren bij een paardencrematorium. Het as hoef ik niet, geen idee wat ik daar mee moet, maar op deze manier voelt voor mij goed. En als ik het moment van overlijden kan kiezen weet ik ook welke dierenarts ik daar voor laat komen. Dus voor mezelf is duidelijk hoe ik het zou willen. Rendac kan ik echt niet over mn hart verkrijgen, maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke keuze.

Hier even bij opgemerkt dat er maar 1 crematorium in Nederland is waar een paard in zn geheel in de oven past. Dan vind ik persoonlijk de rendac respectvoller....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:23

Omdat paarden een andere emotionele lading hebben voor veel mensen dan koeien of schapen gaat de rendac er ook anders mee om.
Vandaar dat ze ook vanaf het erf willen opladen ipv dat die echt aan de weg gelegd moet worden zoals de andere dieren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:06

cobiie schreef:
Omdat paarden een andere emotionele lading hebben voor veel mensen dan koeien of schapen gaat de rendac er ook anders mee om.
Vandaar dat ze ook vanaf het erf willen opladen ipv dat die echt aan de weg gelegd moet worden zoals de andere dieren.

Alleen als je hem individueel (kosten 450E) laat ophalen.
Als je hem "standaard" laat ophalen, moet hij vanaf de openbare weg op te rapen zijn.

Citaat:
Individuele ophaalservice

Een overleden paard, pony of landbouwhuisdier kunnen wij met onze reguliere ophaaldienst ophalen. Aangezien dit een emotionele gebeurtenis kan zijn, bieden wij u ook een individuele ophaalservice. Wij stellen dan uw wensen centraal, zodat u op uw eigen wijze afscheid kunt van het dier. Uw paard of pony wordt opgehaald met een speciale paardentrailer – niet vanaf de straatkant, maar vanuit de wei of stalingang. Bovendien kunt u vooraf met ons een voor u geschikt tijdstip afspreken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:12

Nee hoor niks van waar

Je kan kiezen, straat of erf. Maar voor erf afhalen betaal je gewoon paar euro meer. (Geloof 3 euro)

Individueel afhalen kan idd ook (dat 1 vrachtwagen komt voor 1 paard, dus er word niks boven op geladen) en dat kost idd 450

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:15

djuulsie schreef:
Sleeper schreef:

Hier even bij opgemerkt dat er maar 1 crematorium in Nederland is waar een paard in zn geheel in de oven past. Dan vind ik persoonlijk de rendac respectvoller....

Er zijn er wel meer hoor!

Ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde is van een crematie á dik €1000, maar het as niet willen of de verbrandingsoven bij de rendac.

Voor mijn paard had ik niks geregeld. We hadden ook afgesproken dat ze nog 10 jaar mee kon. Helaas was het anders..vooraf altijd gezegd dat ik ze gewoon liet ophalen door de rendac, want het lichaam is maar een leeg omhulsel.
Op het moment zelf kon ik het echter niet, dus toch gekozen om haar te laten cremeren. Heb nu een onwijs mooi beeldje wat ons samenen de band die we hadden echt uitbeeldt met wat as van haar erin.
Denk dat je op t moment gewoon je gevoel moet volgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:16

@Kabayo
Daarvoor moet je "lid" zijn en een erf contract hebben.
Dat kost niet alleen wat extra per ophaalbeurt, maar die plek (en je erf) moeten aan extra's regels voldoen.
Bij normale particulieren (die geen contract hebben) komen ze niet het erf op.
Citaat:
Omdat de kadavers met een vrachtwagen worden opgehaald moet de laadplek zich aan de verharde openbare weg bevinden (tenzij u een erflaadcontract hebt). Het kadaver moet binnen het vrije bereik van de laadkraan liggen, dus niet direct onder bomen, struiken, lantaarnpalen of verkeersborden (± 2 meter rondom de laadplek moet vrij zijn

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:18

Oh excuses haha. Dacht dat je bedoelde dat dat uberhaubt niet kon :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:21

Ik wist wel dat het kon hoor ;)
Maar voor de meeste mensen met paarden is dat (helaas) geen optie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:21

Zelf nog geen eigen paard moeten afgeven.
Helaas wel dinsdag 4 april het oudste paard van mijn kennis.
Fjord Mylord was al van 1984 lid van de familie. En is waarschijnlijk 35-37 jaar geworden (Exacte geboortedatum onbekend, maar zadelmak aangekocht)

Hij is overleden aan koliek voor mijn ogen. Eigenaresse durfde pas te komen zodra ik zei dat het gedaan was met hem. Ze wou de laatste schokken niet zien.

Paard is door de dierenarts tot buiten de poort gesleept (dit wou ik niet zien want moest door 3 weides heen gesleept worden dus ben in een andere wei gaan zitten in een hoekje) en de dag nadien is rendac hem komen ophalen.

Ik heb gelukkig wel vóór hij stierf een pluk van de staart kunnen knippen en na het sterven ook een mooie pluk van de voorpluk geknipt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:04

Even voor mensen die reageren op wat ik gezegd heb over rendac. Het is een persoonlijke keuze he, mijn reactie is niet bedoeld om te zeggen dat als je voor rendac kiest dat niet oke is. Of dat je je keuze moet verdedigen (door een andere keuze negatief te maken). Het verliezen van een dier is al emo genoeg en ieder kiest voor datgene waar hij/zij zich het prettigst bij voelt