Ik heb geen zin/motivatie meer in paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik heb geen zin/motivatie meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:54

Of als je hem nog niet wilt verkopen: een verzorger zoeken? Iemand die hem een beetje aandacht en beweging geeft.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:00

Misschien tijd voor een volgende stap als je inderdaad een shetje hebt....daar kan je als 16 jarige in mijn ogen geen moer mee doen. Dat borstelen ontrgroei je ook een beetje... Of een grotere kopen of deze verkopen. Bij mij is het ook vaak dat ik denk blehhhh maar ik ben ermee opgegroeid en kan ze dan na een tijdje weer niet missen...dan denk ik: saaaiiiii

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:03

Jennyj01 schreef:
Dat je geen zin en motivatie hebt is natuurlijk super vervelend. Maar ik vind ook dat je een gigantische schop onder je kont verdiend. Deze pony is jou verantwoordelijkheid. En ook al zijn er andere mensen die op hem passen, jij bent degene die voor hem beslist. Dus verkopen en tot die tijd een goed baasje zijn want dit verdiend hij niet.

Het is een shetlander, die redt zich heus wel hoor... En je kan het een 17-jarige niet kwalijk nemen dat ze niet bepaald meer wordt uitgedaagd door een shetlander.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 16:08

Ik zal zo even antwoorden, ik wandel nu nog met Gijs.
Voor de mensen die vinden dat je als 17 jarige geen moer meer met Shetlanders kan moeten even mijn topics van Gijs en mij bekijken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:10

SindyKaya schreef:
Voor de mensen die vinden dat je als 17 jarige geen moer meer met Shetlanders kan moeten even mijn topics van Gijs en mij bekijken :)

Dat zegt niemand, er wordt alleen gezegd dat het begrijpelijk is dat je op jouw leeftijd wat meer uitdaging wilt hebben en dat ze je dat beslist niet kwalijk nemen. Ongeacht of dat is hoe het voelt voor jou.

Edit: Ik zie dat het letterlijk is gezegd, maar het is vast niet kwaad bedoeld. :)
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 14-04-17 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:11

Zonnetje81 schreef:
Misschien tijd voor een volgende stap als je inderdaad een shetje hebt....daar kan je als 16 jarige in mijn ogen geen moer mee doen. Dat borstelen ontrgroei je ook een beetje... Of een grotere kopen of deze verkopen. Bij mij is het ook vaak dat ik denk blehhhh maar ik ben ermee opgegroeid en kan ze dan na een tijdje weer niet missen...dan denk ik: saaaiiiii

Sorry? Dat je geen moer kunt doen met een shetlander, dat meen je niet hè?
Ik ben nog veel ouder dan 17 (37...) en heb mijn shetje helaas in moeten laten slapen in januari, maar daar kon ik vanalles mee doen hoor! Rijden gaat lastig natuurlijk, maar verder doen ze niet onder voor grotere paarden of pony's.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 14-04-17 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:17

ik ben 37 en verzorg elke dag een shet, je kunt er best veel mee doen mits je er zelf voor open staat!
uitdaging moet je zelf zoeken en dan kom je op de vraag kan deze pony mij dat bieden....
dat moet je zelf uitzoeken en anders kun je hem beter verkopen zoals je zelf ook al hebt bedacht en ergenst een paard gaan bijrijden dat is misschien handiger met je nieuwe studie straks.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:21

Ik heb nét hetzelfde... ondertussen duurt dat "geen zin meer hebben" al ruim 2 jaar. Bij mij spelen vele factoren, ik volg een zware studie, heb een kindje, mijn huishouden om rond te werken, veulentje dood en een ongeval op eventing... Toch probeer ik elke keer opnieuw de moed en motivatie te vinden. Onze paarden staan aan huis 24/7 op de weide dus elke dag ben ik wel met hen bezig, voeren, stallen mesten (grote loopstallen),... gelukkig vind ik dat nog erg fijn en momenteel is dat voldoende.

Al plan ik zeker wel om terug in gang te schieten hoor :) ik weet alleen niet wanneer :P
Gelukkig moet ik ze niet verkopen en ondervinden de dieren zelf geen last van mijn paarden-burn-out :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:26

Janine1990 schreef:
Jennyj01 schreef:
Dat je geen zin en motivatie hebt is natuurlijk super vervelend. Maar ik vind ook dat je een gigantische schop onder je kont verdiend. Deze pony is jou verantwoordelijkheid. En ook al zijn er andere mensen die op hem passen, jij bent degene die voor hem beslist. Dus verkopen en tot die tijd een goed baasje zijn want dit verdiend hij niet.

Het is een shetlander, die redt zich heus wel hoor... En je kan het een 17-jarige niet kwalijk nemen dat ze niet bepaald meer wordt uitgedaagd door een shetlander.

Niemand neemt haar dat kwalijk. Alleen dat je er dan niet naar omkijkt terwijl het wel je verantwoordelijkheid is wel. En als 17 jarige ben je daar niet te jong voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:30

Hoezo is dat erg dan? Hij krijgt gewoon eten en weidegang en paardgenootjes.
De toevoeging van menselijke aandacht is alleen omdat wij dat leuk vinden, niet omdat het noodzakelijk is ofzo...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:41

Omdat het je verantwoording is als eigenaar om toe te zien of hij de zorg echt wel krijgt. Of de mensen die er voor moeten zorgen wel goed opletten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:10

Je hebt wel heel veel geluk dat hij ten allen tijde terug kan naar de eerste eigenaren. Anders zat je misschien ook nog maanden met de verkoop. Als je er al zo lang geen zin meer in hebt, zou ik hem ook weg doen. Als je over 10 jaar weer paardenkriebels krijgt, staan er vast nog genoeg paarden te koop ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:31

Zo, heb nu even de tijd dat ik uitgebreid kan reageren.

Marit schreef:
Als je straks gaat studeren zou ik hem inderdaad aan de oude eigenaren verkopen.

Toen ik ging studeren viel het me ook flink tegen. Lange dagen ineens, reistijd erbij, telkens moe zijn als je thuis komt. Ik vond het erg pittig om met een hoofdlampje op in de gure winterse buien 's avonds na school nog uit te mesten. Als je nu al, met al deze vrije tijd, eigenlijk niet zo'n zin meer hebt, kan ik je op een briefje geven dat je er tegen die tijd helemáál geen zin meer in hebt.

Zo heel vrije tijd heb ik nu ook niet hoor :). Ik werk bijna 30u in de week en heb nog school tussen door want ben nog leerplichtig ongeacht ik gestopt ben met de opleiding.

verootjoo schreef:
Gewoon Gijs verkopen aan iemand die er wel zin in heeft.

Is geen schande hoor, ik heb ook mn paard verkocht toen ik er geen zin meer in had. Kan gewoon gebeuren. En daarnaast is paarden houden best een dure hobby en als je het dan niet meer leuk vindt het geld niet echt waard.

Het voelt dus wel als een schande, ik wou deze pony al vanaf het begin dat ik hem zag. Het voelt alsof ik keihard gefaalt heb. :(

Janine1990 schreef:
Pandora2 schreef:
Als je er echt geen plezier meer in hebt, dan is de oplossing terug verkopen aan de vorige eigenaar natuurlijk een prima optie.
Maar, en dit is absoluut niet negatief of slecht bedoeld, sluimert er niks anders waardoor het komt dat je jezelf echt niet meer kan motiveren voor datgene wat je altijd met heel veel plezier deed ? Ik denk dan aan een vorm van onderliggende depressie of dergelijke. Vaak is weinig / geen motivatie meer in je hobby al een eerste alarmbelletje. Zijn er nog zaken waarvan je denkt...zo was ik vroeger helemaal niet ?

TS is 17, dat leven verandert... De meeste jonge meiden stoppen rond die leeftijd met de paarden :+

Mijn interesses zijn inderdaad veranderd, maar Pandora heeft wel redelijk gelijk.
Vanaf mijn 14 tot 16 heb ik gekampt met een zware depressie en heb soms het gevoel dat ik er nog niet helemaal uit ben. Soms zijn mijn dagen gewoon erg zwaar en zwart. Ik zie dan even geen lichtpuntje meer. Dat speelt zeker mee, vooral omdat ik nu een redelijk zware winterdip heb gehad en ik daar erg lastig uit kom. Nu heb ik vaak nog steeds last van depressieve gedachtes/dagen.

Harvey1 schreef:
Waar heb je dan precies geen zin in? En als je er eenmaal bent, ben je dan toch wel blij dat je geweest was? Lukt het je niet om doelen te stellen? Nieuwe dingen te proberen of les te nemen? Bijvoorbeeld springen, dressuren of juist veel op buitenrit. Je opgeven voor een onderlinge wedstrijd of een run & ride. De zomer komt eraan, de mooiste tijd van het jaar!

Goede vraag, dat weet ik eigenlijk zelf niet eens. Het er na toe fietsen staat me tegen en als ik daar dan ben zie er de lol niet echt meer van in.
Nieuwe doelen stellen kan, maar doe eigenlijk alles al met Gijs wat ooit mijn doel was. Klinkt raar maar ik heb eigenlijk geen doelen meer. Hij kan alles al.

Jennyj01 schreef:

Jennyj01 schreef:
Niemand neemt haar dat kwalijk. Alleen dat je er dan niet naar omkijkt terwijl het wel je verantwoordelijkheid is wel. En als 17 jarige ben je daar niet te jong voor.

Ik hoop dat je hier nu een andere kijk op het nav mijn antwoord op Pandora.

Janine1990 schreef:
SindyKaya schreef:

Dat zegt niemand, er wordt alleen gezegd dat het begrijpelijk is dat je op jouw leeftijd wat meer uitdaging wilt hebben en dat ze je dat beslist niet kwalijk nemen. Ongeacht of dat is hoe het voelt voor jou.

Edit: Ik zie dat het letterlijk is gezegd, maar het is vast niet kwaad bedoeld. :)

Het is vast niet kwaad bedoelt maar denk dat hier veel shetland-eigenaren niet blij van worden :o. De meningen zijn er over verdeeld, dat snap ik maar dit is in mijn ogen absoluut niet waar.

antje_vip schreef:
Je hebt wel heel veel geluk dat hij ten allen tijde terug kan naar de eerste eigenaren. Anders zat je misschien ook nog maanden met de verkoop. Als je er al zo lang geen zin meer in hebt, zou ik hem ook weg doen. Als je over 10 jaar weer paardenkriebels krijgt, staan er vast nog genoeg paarden te koop ;)

Als dat niet het geval was, was ik er nooit aan begonnen. Ze hebben altijd al aangeven dat als het niet meer gaat of als ik het niet meer leuk vind (nooit gedacht en gewild dat dat überhaupt zal gebeuren natuurlijk), dat Gijs altijd weer naar hun kan en dan blijf ik welkom.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:39

Jennyj01 schreef:

Dit dus, helemaal mee eens.
En dit is de rede waarom ik een teenager geen eigen paard zou geven.
Je moet maar weer zien dat je er een goed tehuis voor vind....zeker met de huidige markt, zie ik daar geen heil in.
Teveel haken af , dat is niet erg dat je afhaakt, maar beter als je dan geen dier hebt wat van jou afhankelijk is.
Gewoon alle tieners een leuk verzorgpaard of paard van vader/moeder.
Zijn ze de 17 gepasseerd, kun je weer verder kijken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:40

Cococo schreef:
Jennyj01 schreef:

Dit dus, helemaal mee eens.
En dit is de rede waarom ik een teenager geen eigen paard zou geven.
Je moet maar weer zien dat je er een goed tehuis voor vind....zeker met de huidige markt, zie ik daar geen heil in.
Teveel haken af , dat is niet erg dat je afhaakt, maar beter als je dan geen dier hebt wat van jou afhankelijk is.
Gewoon alle tieners een leuk verzorgpaard of paard van vader/moeder.
Zijn ze de 17 gepasseerd, kun je weer verder kijken.

Ik wil je graag adviseren om mijn antwoorden terug te lezen, vooral de laatste ;)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:42

verootjoo schreef:
Hoezo is dat erg dan? Hij krijgt gewoon eten en weidegang en paardgenootjes.
De toevoeging van menselijke aandacht is alleen omdat wij dat leuk vinden, niet omdat het noodzakelijk is ofzo...

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik vind het ook niet oneerlijk naar je pony toe. Als hij het goed naar z'n zin heeft, dan is het toch prima. Menselijk aandacht is geen voorwaarde voor een paard.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:44

SindyKaya schreef:
Als dat niet het geval was, was ik er nooit aan begonnen. Ze hebben altijd al aangeven dat als het niet meer gaat of als ik het niet meer leuk vind (nooit gedacht en gewild dat dat überhaupt zal gebeuren natuurlijk), dat Gijs altijd weer naar hun kan en dan blijf ik welkom.
Mooier kan je het toch niet hebben? Laat Gijs teruggaan naar zijn oude eigenaars en dan kan je hem toch nog blijven zien. Mocht je later terug paardenkriebels krijgen is er nog altijd een mogelijkheid dat Gijs terug bij je kan komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:47

Vervelend dat het zo voelt TS. Uit je topics heb ik altijd begrepen dat je Gijs superleuk vindt maar ik kan me helemaal voorstellen dat je op dit moment wellicht toe bent aan iets anders. In de 6 jaar dat je Gijs hebt, heb jij je ontwikkeld van een meisje naar jong volwassene, en daar horen wellicht ook andere interesses bij.

Ook het hebben van een winterdip helpt natuurlijk niet. Ik zou het nog een poosje aankijken om te zien of je zin in het bij Gijs zijn en wat met hem doen weer terug komt. Ik denk dat je spijt krijgt als hij straks je pony niet meer is. Als het nog wat beter weer wordt is het misschien wel voldoende voor je om gewoon eens lekker bij hem in de weide/paddock te gaan zitten en niets te doen of een boek te lezen. Lekker relaxt.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:49

De oplossing is simpel: stoppen en verkopen. Dit lijkt me beter voor jou en je pony. Zeker als je weet dat Gijs terug gaat naar de oude eigenaren en het daar super heeft. Als ik zo lees kun je het goed vinden met de oude eigenaren van je pony en kun je dus gewoon nog langsgaan.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:10

Ik doe ook al een hele tijd niks meer met m'n paarden. Door depressies kwam ik 's winters elke dag alleen even een paar minuten aaien. Ik rijd bijna nooit meer en nu weinig behoefte om te rijden, maar ze verkopen zou ik nooit doen, als ik straks toch wel weer wil rijden, kan ik zo beginnen en hoef ik geen manege te zoeken. Zijn allemaal merries, hoop er veulens mee te fokken, zijn ze toch nog ergens nuttig voor :P En al het geld en tijd wat we in deze hobby hebben gestoken is ook een reden om ze niet te verkopen. Als het mooi (en warmer) weer is kan ik wel uren bij de paarden zijn.
Ik zou zeggen denk er goed over na, als je alleen niet rijdt, hoeft dat nog geen reden te zijn om je pony te verkopen. Maar heb je er echt geen zin meer in hebt, geen band meer met hebt met je paard, is verkopen wel beter.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 20:22

Bedankt voor alle antwoorden en inzichten. Ik ga er over nadenken wat ik ga doen. Zo'n beslissing ga ik niet in 1 dag maken..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:21

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:21

Bedankt voor het verplaatsen

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:44

Ik heb dit ook met enige regelmaat en de optie om hem te verkopen is er voor mij niet. De keuze hoe je hem wilt verzorgen, ligt bij jezelf. Red je dit niet, dan is een bijrijder of verzorger ook een optie. Mocht hert dan als nog een blok aan je been zijn, dan kan je altijd nog kijken of je hem kan verkopen. Een andere optie is als lease. Ikzelf heb een bijrijder en geef aan als ik even geen motivatie heb, haar vraag ik dan of ze het wil overnemen. Als zij dan niet heen kan, dan ligt de verantwoordelijkheid bij mij of ik ervoor wil kiezen hem te laten staan of er heen te gaan. Het is ook een stukje discipline en soms iets doen waar je minder zin in hebt.. Het hielp bij mij ook om de druk te verlagen van het 'moeten' rijden of longeren. Simpelweg tutten vond ik ook heerlijk. Aan jou wat je wilt op dit moment, wat je kan en wat je in de toekomst zou willen? Succes ermee!