kleinschalige fokkerij in nood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:09

Citaat:
Het is idd niet ideaal, maar zelfs al zouden ze op die enkele tropische dag maar van 7 tot 11 naar buiten gaan, dat is al tig keer beter dan 24/7 op stal.

Hier heb je inderdaad gelijk in.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:16

funnyhorses schreef:
Wat een zooitje! Wel willen fokken en geld verdienen over de rug van dieren maar te laf om zelf de verzorging te doen?
Ik erger me kapot over zulke mensen bah!

Ts als ze jou om hulp hebben gevraagd dan kun je wellicht nog hulp van andere ervaren mensen krijgen om die arme dieren eens letterlijk in het zonnetje te zetten?!

Dit soort hobbyfokkers moesten per direkt verboden worden ik vind het niet kunnen om paarden 24/7 binnen te houden! Een zandpaddock is nog beter dan 24uur op stal dus die smoesjes gaan er bij mij niet in.
Zal we teveel moeite zijn on de weiden dan bij te houden? (Hebben we meteende worm oorzaak in het land?)

Geen verstand van fokken zeker?
Fokken kost meestal geld, zeker wanneer ze zoveel binnen staan. Buiten is veel goedkoper.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:32

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik kan je wel onze situatie vertellen.
Mijn paard staat ook gestald op een fokkerij, Belgische Trekpaarden. Fokken is inderdaad meer dan duur genoeg dus ook hier wordt steeds gezocht naar de goedkoopste en meest praktische manier om de paarden te houden. Het gaat als volgt:

De 'gewone' kudde staat 24/7 buiten. In de winter in weides met schuilstal, in de zomer op verschillende weides, niet allemaal met schuilstal. Dit zijn dan niet-drachtige merries en mijn ruin
als buitenbeetje er bij :)

Veulens van vorig jaar staan in 1 grote stal van pakweg 25m op 6m, enkel 's nachts. Als die poort open gaat zijn er in de stal draden gespannen zodat zij alleen maar 1 pad kunnen volgen, recht de wei in. Veulens buitenzetten gaat dus op 1 minuut. Ze staan ook allemaal samen in die grote 'box', veulens worden niet apart gehouden. Zij gaan elke dag naar buiten en komen 's avonds binnen voorlopig. Zodra er voldoende gras staat en ze niet meer bijgevoerd worden, blijven ze ook 's nachts buiten.

Drachtige merries en merries met veulens staan in boxen van 6x6. Ook enkel 's nachts (als het weer het toe laat). Als het écht hard regent gaan de merries met veulens niet naar buiten, de drachtige merries gaan wel gewoon buiten.

Alle stallen zijn open in binnen hetzelfde gebouw.
De afgesloten boxen (dus met 3 muren en een ijzeren hek met poort aan de voorkant) worden alleen gebruikt om te poetsen en op te zadelen. En nu als kraamafdeling voor het schaap met haar lammetjes.

Hengsten staan in aparte grote paddocks, wel naast elkaar dus niet volledig afgezonderd. Ook deze staan 24/7 buiten. Er is een soort 'middenberm' gelaten tussen de 3 paddocks waardoor de hengsten dus wel iedereen kunnen zien, maar elkaar niet kunnen uitdagen. Alleen een beetje stoer lopen maar blaffende honden bijten niet ;) Er staat VEEL stroom op! Daar dender je echt niet zomaar doorheen.
(Bij hun hengst zal het vast een keer mis gaan omdat die zo opgefokt is, maar die moét echt zijn energie kwijt. Desnoods ergens een binnenbak huren voor een middagje, dat hij maar eens eerst kan rennen voor hij de wei op gaat. Als de eerste stoom er af is zal hij vast binnen de omheining blijven)

Alle paarden worden tegelijk en op tijd ontwormd. Als 1 wei kaal is gaan ze naar de volgende en wordt de vorige wei gesleept, gezaaid en behandeld indien nodig. Indien niet nodig, blijft deze wei leeg om bij te groeien.

Maar heel eerlijk krijg ik het idee dat het bij hun geen kwestie is van 'niet kunnen' maar eerder van niet willen.
Op de manier zoals ik het omschreef is op een uur of 2 alles 's morgens buitengezet en gevoerd. Als je dat al niet kwijt kunt, moet je er inderdaad niet aan beginnen.

edit: er staan hier 31 paarden, incl die twee van mij en de nieuwe veulens

anjali

Re: kleinschalige fokkerij in nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:51

Het is goed bedoeld van ts maar ik vind het toch wel wat bemoeierig overkomen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:51

anjali schreef:
Het is goed bedoeld van ts maar ik vind het toch wel wat bemoeierig overkomen.

Als de stalhouder haar hulp heeft gevraagd en zij helpt vaak met mesten etc... vind ik dat ze best wat mag zeggen er van.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 20:28

Wow, bedankt voor de vele reacties, heb alles even nagelezen en er staan idd goede ideeën tussen.

De eigenaren willen zelf de paarden buiten, maar de vrouw met reuma en angst kan de paarden niet begeleiden en wegens sinds vorige jaar opspelende heupproblemen van de man, kan deze ook niet 'snel genoeg' lopen of reageren op de paarden. Gezien ze al lange tijd binnen staan, zijn ze dus ook suuuper vrolijk als ze het gras onder de voeten voelen en niet meer te houden.

Hier even een duidelijke schets::::

er is in totaal 1.7ha weide die volledig omheind is met 3-balks houten omheining, deze is opgesplits in 8 stukken, waaronder 1 groter stuk met een schuilstal.

2 3-jarige paarden staan op het weiland met schuilstal, deze zouden vorig jaar ontwormd zijn omdat ze besmet waren, het weiland word gesleept maar de mest niet geruimd, de paarden wel met regelmaat ontwormd maar deze weide willen ze niet gebruiken voor de overige paarden om besmetting te gebruiken.

2 bijna jaarlingen waarvan 1 nog hengst en 1 merrie die nu samen in ruime box staan van 6x8m, echter moeten deze gescheiden worden of de hengst geruind.

1 merrie die binnenkort moet veulenen, deze blijft dus idd beter even lekker binnen, heeft een ruime box van 5x6m.

1 2-jarige hengst, deze willen ze dit jaar laten keuren en zou ik moeten opleren?????

2 oudere merries rond de 8-10jaar, volledig onbeleerd

1 2-jarige merrie

2 schetlander hengstjes die samen staan

nu zou ik al de merries gewoon samen gooien op de weide, in dit jaargetijde kunnen ze het prima redden op de weide zonder schuilstal dunkt me.. eventueel snachts op stal doormiddel van een sluizen-systeem waardoor ik ze makkelijker zou kunnen buitengooien, dit moet ik dus even uitdokteren en bekijken.
Zodra de dieren met regelmaat buiten kunnen en in de hand komen worden ze vanzelf makker...

De hengst, nouja, deze willen ze niet ruinen!
Hij zou eventueel buiten kunnen, er is materiaal genoeg aanwezig om een goede paddock af te spannen die 'hengstwaardig' is, alleen heb ik hier voorlopig geen tijd voor en moet ik het ook alleen doen...

Op dit moment weet ik me gewoon geen raad omdat het even puzzelen is om te zien of de paarden uberhaupt samen kunnen, de eigenaar zegt dat 2 van de merries zowieso al apart gehouden moeten worden vanwege 'agressief?' gedrag naar andere paarden? Mij lijkt het eerder kuddegedrag en even uittesten wie de dominanste is en gaat dit gelijk weer over, maar de eigenaar wil dit niet proberen... om dus voor 3 of 4 weilanden afzonderlijk een sluis te maken over een redelijke afstand, word toch nog een heel gepuzzel, en na de laatste keren door de gehele weide gesleept te worden achter verschillende paarden, zie ik het niet gelijk weer zitten ze aan de hand en alleen buiten te gooien...

Pfffft, het enige wat ik op dit moment kan doen is helpen de stallen netjes te houden zodat de dieren toch fris staan..
Maar het valt me heel zwaar!!!
Deze mensen hadden dit niet gewild, ze hadden gedacht dat het 'makkelijker' zou zijn en zijn hieraan begonnen als leken, 3jaar geleden, omdat ze toch het land hadden en paarden wel fijn vonden, wegens opspelende gezondheidsproblemen en faillisement van eigen bedrijf, waardoor ze nu beiden fulltime werken, helaas ook de tijd of kracht niet meer... Ze zijn gaan fokken met de CAZAL lijn? Voor mij compleet onbekend overigens, ik ken niks van fokken, wel van paarden en omgang ;)

Ik heb ze al kunnen overtuigen de 2 3-jarigen bij mij te zetten, dat ik ze de basis leer en daarna verkocht worden, de veulens ook verkopen, de 2 jarige volgend jaar ook de basis leren, eventueel zou ik haar willen overnemen als de klik er is want ze is bloedmooi! De hengst verkopen of ergens buiten gooien met maatjes en eventueel de schetties en oudere paarden aanhouden. Zo blijven er maar 4 paarden over, veel handelbaarder, voor hun en voor mij!
Ze staan open voor alle advies en hulp van mij, maar ze hebben het er moeilijk mee hun 'droom' te moeten opgeven natuurlijk... het is helaas mijn taak om mee de bubbel te doorprikken en te zorgen voor een beter leven voor de dieren en hunzelf!

Dankjullie voor de goede adviezen en het hart onder de riem!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:52

Hoe is hun financiële situatie? Misschien kunnen ze ook iemand een paar uurtjes per dag inhuren?
11 paarden onderhouden is niet bepaald goedkoop.

In het begin zullen de paarden inderdaad uit hun bol gaan als ze eindelijk naar buiten mogen, echter wennen ze hier ook weer snel aan. De weide besmet met wormen is inderdaad vervelend. Maar als je bijvoorbeeld spoelwormen hebt gehad, deze blijven 10 jaar actief. Dan zouden ze de weide dus 10 jaar lang niet kunnen gebruiken voor de paarden en het hooien. Deze eieren blijven ook actief in het hooi. Misschien als je dit uitlegt dat ze snappen dat ontwormen makkelijker is.

Als ze minder paarden willen en ze hebben goede papieren bij de merries, dan zijn er vast fokkers geïnteresseerd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:08

Ik ben wel benieuwd naar het ras

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:21

Ts kan er geen constructie gemaakt worden zodat je de stallen open maakt voor de paarden en dan met een zweep erachteraan lopen om ze de wei in te krijgen?
Dat is de tactiek van de oude man waar ik bij rijd, paarden zijn altijd rustig en weten precies wat de bedoeling is plus het is makkelijk voor de eigenaar

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:34

Ze hoeven het fokken toch niet op te geven.
Ik denk dat halveren in het paardenbestand al een heel stuk beter is en er zo ook meer overzicht komt.

Die hengst is wellicht beter af bij een hengstenboer die hem opfokt en verder traint.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:54

Budget is een probleem, vandaar dat ik ook vrijwillig help.. Ik ga inderdaad proberen het bestand te halveren door middel van het verkopen van de jonge paarden.
Ik ga idd ook een sluis proberen te maken zodat het makkelijker word, zo zou ik ze doordeweeks ook makkelijker buiten kunnen zetten. Echter blijft de hengst voorlopig een probleem, ondanks hij aan de hand beter te houden is dan de merries opzich een braaf beest maar nu natuurlijk helemaal gek omdat er niet mee gewerkt word... Ik hoop dat we een oplossing vinden voor hem... Zou het te proberen vallen de 1 jarige en 2 (bijna) 3 jarige hengst samen te zetten? Eerst met draadje en begeleiding natuurlijk..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:56

Hier staan enkel de hengsten samen van dezelfde leeftijd, die als veulen al samen stonden en dan dus ook samen gescheiden zijn van de merries. Twee 'vreemde' hengsten aan elkaar introduceren doen wij nooit

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:35

Zou het niet om de Casall lijn kunnen gaan, dus springpaarden?

Wel een erg moeilijke situatie zeg en kan me ergens wel voorstellen dat deze mensen het onderschat hebben en dan ook nog zijn overvallen door verslechterende omstandigheden en dat ze dit ook niet hadden gewild voor hun paarden. Het lijkt ze boven hun hoofd gegroeid maar ze moeten zich natuurlijk wel inspannen om het nu drastisch te verbeteren voor de dieren.

Veel sterkte hiermee en ik hoop dat je verdere hulp mag en kunt inschakelen want in je uppie lijkt dit niet echt te doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:48

Het met wormen besmette weiland door schapen laten afgrazen, dat ruimt een hoop voor paarden gevaarlijke wormen op. Meestal ook gratis als je even rondvraagt naar een schapenboer die wat gras nodig heeft.
Castreer de shetten en liefst ook de 1 en 2 jarige (of zet die bij een hengstenhouder voor de keuring en om te dekken). Meerdere hengsten in 1 kudde gaat uitstekend mits er geen merries zijn om over te vechten (en die hoeven echt niet in dezelfde wei te staan, in het zicht is genoeg). Je andere optie is om de 2 jarige een vriendinnetje te geven die hem ook meteen dekmanieren leert, maar dat soort merries is schaars tegenwoordig.
Hormonen gaan omhoog nu met het voorjaar en met merries er vlak naast helemaal. Dat die 2-jarige nu nog braaf is, zegt niks voor over een paar weken, laat staan volgend jaar. Voor 2 mensen met gezondheidsklachten is een dekhengst niet geschikt en zonder stabile kudde om permanent in te lopen zeker niet. Willen deze mensen verder fokken, dan is de keus om enkel de merries aan te houden en de hengsten te castreren/verkopen de veiligste en prettigste optie gezien hun beperkingen. Dekken kan dan via reizen naar dekstation of inseminatie aan huis door DA.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 07:20

:Y) /3 @ Selima, het is inderdaad de Casall lijn.

Weide laten afgrazen door schaapjes is eventueel mogelijk maar compleet Wormenvrij Word het er ook niet van natuurlijk..

Ik denk ook dat ze teveel hooi op het vork genomen hebben, en een hengst en zelf fokken is gewoon niet iets om als leek aan te beginnen...
Ik heb ze al zover gekregen de jonge merries te verkopen maar ze willen ze perse mak hebben... Nouja, deze mensen denken ook dat ik de hengst 'zomaar' 'effe' kan opleren... Zolang de dieren niet met regelmaat buiten komen valt er niets te leren.. Ze ontploffen nu elke keer en ondanks ik uit de scheepvaart kom en de kracht zeker heb, is aan deze dieren geen houden... Ze zijn allemaal nooit echt in de hand geweest dus gewoon mijn hand volgen en wijken voor druk bvb geeft al problemen...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:35

Ik denk dat je nog eens een keer echt goed moet praten met ze en ze ervan moet gaan overtuigen dat ze moeten stoppen als fokker. Ze hebben niet de tijd, ruimte en kracht om de paarden onder controle te houden en dit kan gewoon niet. Jij kunt ze toch ook niet de rest van je leven gaan zitten helpen omdat zij weer jonge paarden hebben die ingereden en verkocht moeten worden? Ik zou ze even héél duidelijk zeggen dat je hier bent om de situatie onder controle te krijgen en dat ze het dan weer zelf moeten gaan doen. Zónder hengsten. Dat is gewoon vragen om problemen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:50

Eens met YellowGray, vergeet niet om aan jezelf te denken !!

Hoe aardig de mensen ook zijn, hoe zeer ze je hulp ook waarderen, als het fout gaat ligt jouw lijf in de kreukels. Of heb je enorme ruzie. Of allebei. Het is al snel een situatie waarbij je niets kunt winnen, alleen maar kunt verliezen.

Wormen niet te druk om maken, daarvoor zijn ontwormingsschema's.

Vrees dat deze mensen de paarden ingeschat hebben als grote katten. Je koopt een paar poezen, het is logisch om een eigen kater te hebben en je fokt een paar leuke nestjes.

Bij paarden is het juist logisch om géén eigen hengst te hebben, als je de inseminator laat komen heb je véél meer keuze om een passende hengst te vinden. Castreren van niet-goedgekeurde hengsten is ook veel gebruikelijker dan bij andere dieren waarmee niet gefokt wordt (katers, reuen, rammelaars enz).

Hopelijk zien ze dat in voordat er iemand in het ziekenhuis beland. Niet uit gemenigheid van een paard, maar uit een combinatie van niet opgevoed zijn en overtollige energie. Of van een eigenaar die niet uit automatisme weet waar je wel of niet redelijk veilig staat.

Top dat je de mensen wilt helpen, hoop dat het allemaal gaat lukken :)

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:19

Wat ontzettend super van je ts, dat je je zo inzet voor deze paarden (en mensen! Want ook hun zal het veel rust geven wanneer alles er lekker bij loopt buiten en aan het genieten is van een beetje paardwaardig bestaan). Ik begrijp heel goed dat je wilt helpen, en kan zelf weinig met de reacties dat je een bemoeial zou zijn. Dat vind ik echt de weg van de minste weerstand, kun je overal je hoofd van wegdraaien en blijft altijd alles zoals het is. Elke verandering vindt plaats doordat mensen zelf de ogen openen, of hierbij een steuntje in de rug krijgen van anderen die laten zien hoe het ook kan. Praktisch gezien heb je niets aan mijn post, maar wilde je mijn bewondering voor je inzet én het feit dat je je rug niet toekeert aan deze paarden en mensen, uitspreken. Ik hoop dat je op korte termijn een werkbare en passende oplossing vindt voor de situatie aldaar. Heel veel sterkte en succes. Ik lees en denk mee, en mocht ik nog andere ideeën hebben dan de vele goeie die al zijn geopperd, dan plaats ik die uiteraard.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 09:14

Super deze reacties, heel tof om een beetje steun te hebben...
Ik heb al aangegeven dat ik ook niet eeuwig kan helpen, ik heb het te druk, ook de reden dat ik zelf geen eigen paarden meer heb ondanks ik weide, 3 ruime stallingen en een rijbak en zandpaddock voor de winter aan huis heb... (daarom dat ik voorstelde 2 van hun hier te zetten, dit komt beter uit voor mij qua afstand en tijd en zo kan ik met deze dieren toch al elke dag bezig zijn en basis beleren voor verkoop)
Ik help omdat ik gewoon vind dat deze mensen het waard zijn en stilletjes aan breng ik ze in de goede richting, het is voor hun natuurlijk ook een hele klap en ik begrijp dat je het niet zomaar opgeeft.. De hengst hebben ze van veulen af maar nooit echt in de hand gehad, nu is hij 2 en half en willen ze hem naar de keuring hebben. Echter, zolang het dier niet voldoende in de hand komt, zal de keuring ook niets worden. Verkopen van de hengst willen ze voorlopig niet, ondanks ik dit de meest dringende zaak vind.

Ik denk HEEL goed aan mijn eigen veiligheid en ga alleen mesten ed. Als de eigenaar aanwezig is zodat ik niet een klap krijg en daar in mijn uppie zou liggen! Zelfde met buitenzetten, op dit moment alleen als een vriend van mij erbij is,hij heeft alleen zelf een pebsionstalling met 17 paarden en kan dus ook niet altijd helpen. Voorralsnog staan de dieren dus nog overwegend binnen :(:)

Achja... We kijken het nog even aan.. Ga het sluizen systeem eens uitproberen binnenkort om het buitenzetten eventueel te vergemakkelijken en voor de hengst een goede paddock (laten) afspannen. Alle materiaal is aanwezig alleen de tijd niet :n

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:26

Maar die paddock kunnen ze toch zelf maken?
Lichamelijke problemen staan het naar buiten brengen in de weg omdat ze niet snel genoeg zijn schrijf je. Een paddock maken kan ook op je gemakje na je werk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:00

Ik ben van mening dat als je de zorg niet kunt geven aan je dieren op welke manier dan ook dat je er voor moet kiezen om de dieren weg te doen. Deze mensen kunnen financieel niet er voor zorgen dat er iemand dagelijks komt om te mesten en de dieren buiten en binnen te zetten. Zelf kunnen ze ook niet veel vanwege lichamelijke mankementen. Daar mag dan onder geen beding een dier last van hebben. Dan moet je verstandig zijn en voor je dier kiezen en te zeggen ik verkoop ze.
Ik vind het heel goed dat TS mee wilt helpen maar ook zij geeft aan dat ze dat niet altijd kan blijven doen. Daarom zeg ik verkopen en bijvoorbeeld de 2 shetjes aanhouden, ruinen en ze lekker buiten laten lopen. Weide kort laten eten door een kudde schaapjes en dan mooi bemesten, hooien en dit verkopen wat ze niet zelf nodig hebben. Geeft weer een klein beetje extra inkomen om voor de shetjes te gebruiken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:58

Ik heb een soorgelijkbaar iets meegemaakt. Veel, heel veel pony's en paarden, waarvan eigenaren geen tijd hadden. Het waren tussen de 25 en 30 paarden en pony's en eigenaren zorgden alleen dat er voer en stalbedekking op voorraad was en dat de hoefsmid 2 x per jaar kwam. Ik hielp daar met uitmesten e.d. Dieren stonden altijd op stal, tenzij ik ze buiten deed. Met zoveel dieren en maar 2 weilanden, kwamen ze dus erg weinig buiten. Meestal per 2 voor een uurtje of 3 en zo ging alles 1 of 2 x per week naar buiten. Ik was eens ziek een aantal dagen en toen ik weer kwam lag er een laag mest in de stallen met grassprieten die erop groeiden....
de dieren liet ik naar buiten door een stuk af te zetten en de stal open te doen in het begin. Dan konden ze even uitrazen en dan bracht ik ze naar de andere wei of de bak. Dit heb ik uitgebreid tot ik ze meteen aan de hand mee kon nemen uit stal. Klinkt gek, maar daar wennen ze wel aan... meer als dat kun je niet doen.... gelukkig had ik over het algemeen wel hulp van 2 meiden. Uiteindelijk is nagenoeg alles verkocht.
Ohja er stond ook een hengst en die lieten we regelmatig even in de bak of weiland voor een uurtje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:30

Ik begrijp echt zulke mensen niet.
Aan de ene kant zeggen ze liefde voor de dieren te hebben en daardoor niet te kunnen verkopen.
Aam de andere kant laten ze hun dieren verschrikkelijk lijden.
Ik kan dat echt niet begrijpen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 22:03

De dieren hebben erg ruime stallingen, de kleinste zijn 4x5m en ze krijgen hoge kwaliteit voer, worden op schema ontwormd, dierenarts komt elke 2-3 maand op routine check up en hoefsmid is inorde, qua zorg op zich hebben de dieren het 'goed'. Echter vind ik ook dat buiten zijn, sociale interactie en beweging noodzakelijk zijn en daar schieten ze in tekort, wegens de lichamelijke problemen lukt het hen niet de paddock voor de hengst en extra schuilstallen in hun uppie te voorzien maar weide is er meer dan zat hoor! 2,7ha! Ik werk echter ook 10-12u per dag en 7dgn in de week dus ik kan ook niet 'zomaar' even een hengstwaardige paddock in mekaar flansen..
We zoeken nu dus naar een tijdelijke oplossing zodat de dieren makkelijker naar buiten kunnen en toch nog een dierwaardig leven hebben en eventueel door mij in de hand komen voor verkoop.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:14

Al heb je 100 hectare, als ze niet buiten komen heb je er niets aan.
Een 24/7 pensionstal is al niks, aar daar worden paarden nog gereden of in de stapmolen gezet zodat ze nog "maar" 23 of 22/ 7 op stal staan. Maar van mij mag daar nu al een verbod opkomen op dat soort stallen.
Maar dit noem ik echt zware nalatigheid en in mijn ogen dus ook mishandeling.
Ook al hebben ze goed voer.
Een paard heeft meer nodig.