Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsfrats

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:31

Ik zou het gewoon doen als het jouw droom is om een eigen paard te hebben waarom niet.
Als je weet dat je het financieel aan kunt zou ik geen probleem zien.

Ik heb 2 jaar geen eigen paard gehad en ging het echt heel erg missen.
Heb vorig jaar na lang sparen zelf een nieuw paard gekocht en heb er nu een jaar later nog geen moment spijt van gehad.

Sta dan ook niet op een onwijs dure stalling. Heb als student ook echt geen mega spaarpot voor onverwachte kosten. Maar als er echt ineens iets ernstigs is dan kan ik wel op de steun van mijn ouders rekenen.

Ben nu aan het sparen voor een trailer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:31

Die laatste zin van TS is voor hengstveulen denk ik. Van mij waren het de paarden van stalgenootjes. banketstaaf om te zien, je hart bloedt als je ziet hoe zo'n dier er aan toe is na de operatie. En de maanden box"rust" daarna. Constant gevechten omdat paardlief niet te houden is aan de hand, maar rust hebben MOET. Mocht ook niet op een postzegeltje land, want dan werd er alsnog onrustig gedaan, of erger.

Eén van de paarden is er inmiddels niet meer. Die heeft een jaar erna ofzo weer een fikse koliekaanval gehad en toen hebben ze hem laten gaan. Niet weer dat hele proces en ze was zo verstandig om in te zien dat het hele "revalidatieproces" gewoon ontzettend dieronvriendelijk is, beest snapt er geen hout van. Zo lang een ongelukkig paard, bewust... dat wilde ze niet meer. Ik weet niet zeker of er een tweede operatie überhaupt mogelijk was, maar hoewel ze er duizenden euro's tegenaan heeft gegooid en ze niet bepaald in de slappe was zit, ze zou dit nooit meer doen.

De merrie leeft nog steeds, maar zelfs na 6 jaar is de eigenaresse nog steeds bang. Onzeker, stiknerveus als paard maar een beweging maakt dat héél in de verte op een koliekaanwijzing zou kunnen duiden... ze is zo voorzichtig met dat dier, niet leuk voor haarzelf. Paard heeft er geen last van.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:33

Aan een paard beginnen is altijd spannend maar gaan samenwonen ook een eerste auto ook en trouwen al helemaal.
Dus gaan met die banaan.
Wat wel motiverend kan zijn is om nu maandelijks 300 euro "stalgeld" opzij te zetten. Je weet dan gelijk of het lukt spaart een mooi bedrag en je toekomstig paard en zijn droomkwaliteiten kunnen gelijk een pak beter uitdraaien.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:45

nouja ik denk dat je met 300 tot 400e de maand de vaste kosten wel kunt hebben, maar het paard kopen, het zadel, hoofdstel, dekens en alle andere rotzooi die bij 'zo'n beestje' komen kijken...
ik heb nu een jonkie die voor de 3e keer in een jaar tijd uit zijn zadel gegroeit is. mijn ouders betalen vaste lasten, en bepaalde rij spullen als laarzen en kledìng splitsen we. mijn eigen spaarpotje van ongeveer 1000e is op, aan lessen, fysio en spullen en ik heb hem nu denk 1,5 jaar. hij moet nu weer een nieuw zadel, deze gaat heelaas af van de spaarpot die mijn ouders voor mij gespaart hebben voor als ik ooit uit huis gaan. zij helpen mij overigens ook als paardlief ziek is.
je kunt heel goedkoop een paard houden, t hangt maar net af wat je ambities zijn, hoe oud het paard is (groeien enzo), en of je idd bij een bepaalde ernstige blessuure of ziekte bereid ben om hem al te laten gaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 21:55

bettyvn schreef:
, en of je idd bij een bepaalde ernstige blessure of ziekte bereid ben om hem al te laten gaan.

Dit moet natuurlijk nooit alleen maar van het geld afhangen, is mijn mening. Mijn voornaamste reden is het welzijn van het dier. Koliekoperatie zou ik niet doen, al kost het maar 100 euro. Maar ik liet mijn Friese merrie wel aan haar kniebanden behandelen voor 800 euro. Om even duidelijk te zijn dat ik het niet bedoelde als over het algemeen "te duur, dan de stekker eruit".

Het was mijn voorbeeld omdat in elk topic over de "kosten van een paard" er altijd mensen zijn die gelijk met "maar je moet geld hebben voor een koliekoperatie" gooien en altijd kost deze "3000 euro". Geloof me, de dames op mijn stal waren ruim 6000 euro kwijt, aan het einde van de rit. Daaraan zie je dat het van die standaard (loze) kreten zijn. En daar wilde ik TS voor waarschuwen, niet alles zomaar klakkeloos aannemen, er wordt hier vaak overdreven, dingen overgenomen wat men dan altijd maar roept en nooit ervaring mee hebben gehad, of klok-en-klepel-verhaal. Dat het grootste deel van de mensen hun paarden prima kunnen houden met een realistischer budget, wordt dan even vergeten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:36

ilseadema2 schreef:
Oké hmmmm... ik heb nu een verzorgpony en de eigenares zei zelfs dat zij het deed met 500 euro in de maand en dat dat te doen was... en dan zit de hoefsmid/ontwormen/inentingen etc gewoon bij het maand bedrag in dus... die 700 euro is gewoon een buffer als er bijv iets ergs gebeurd of het paard ziek wordt etc

Helaas ga je het echt niet redden met 700 euro.
Mijn paard heeft pas geleden een nare hoest gehad en ben 1800 euro armer. Dit is wel in een tijdbestek van 3 maanden geweest. Inclusief medicijnen, onderzoeken, etc.
Ik had een potje van 5000 euro voor 4 honden en 5 paarden. Dit (en meer) is in 1 keer opgeslokt toen 1 van de honden wat kreeg. Kosten waren totaal 5400 euro. En helaas heeft de hond het niet eens overleefd.
Het kan bizar hoog oplopen. Verkijk je er niet op hoor.

En hier bedoel ik niet mee dat het onmogelijk is om een paard aan te schaffen en het in zijn/haar behoefte kan voldoen. Maar maak het potje wat groter. 2000-3000 euro vind ik reeel.
Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Heb een Haflinger staan die ik nu 25 jaar heb. Heeft in zijn hele leven nog nooit wat gehad. Geen kreupelheid, geen koliek, niks. En dan knalt je hond er ff tussendoor met een vermogen aan kosten. Je weet nooit wat er gaat gebeuren, maar je kan je er wel goed op voorbereiden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:54

Ik zou adh van je verhaal ook zeggen, gewoon doen! Zonder te proberen weet je het nooitz Je geeft aan de financien en evt de tijd er voor te hebben en dat moet voldoende zijn.
Ik zou ook wel denken aan een groter spaarpotje evt gewoon opbouwen. Je bent de 3000.- misschien niet in 1 keer kwijt als je paard wat krijgt maar als er dingen elkaar opvolgen dan is 3000.- euro zo op! eigenlijk zou ik er zelfs eerder geen max aan stellen. Gewoon lekker op een spaarrekening weg zetten en elke maand er enkele euro's op weg zetten. Dan groeit het alleen maar gestaag en heb je altijd voldoende. Het geld is nooit kwijt, mocht het paard overlijden of iets heb je het nog in je bezit natuurlijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:54

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:02

Zou je je paard ook kunnen blijven betalen mocht je relatie uit gaan?
hoop natuurlijk voor je dat dat niet gebeurt! maar de gedachte dat je de kosten volledig zelf kan dragen geeft mij altijd wel een geruststelling.

qua medische kosten ben ik ook al honderden euro's kwijt aan mijn pony. Mijn andere pony nog niet eens 100. Verschilt per paard dus. Ik zou wel minimaal 1000 aan potje hebben. Tandarts en fysio ed inbegrepen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:15

Wij hebben op enkele maanden tijd ook rond de 3000 euro aan onverwachte kosten gehad... en dan nog niet eens naar de kliniek,maar aan drukplekken / zadelpasser / nieuw zadel / allergies / nieuwe -anti-allergische spullen en wolletjes / zalfjes voor wondjes / kapotgescheurde dekens /... 't loopt snel op.
Ook met paard van een vriendin meegereden ivm koliek. Operatie is idd 3000 in het beste geval en tot 8000 bij complicaties.

Ikzelf wil altijd minimaal 5000 euro op de rekening hebben staan, anders wordt ik zenuwachtig. Maar ik denk niet dat die 5000 euro opeens helemaal op zullen zijn, minder moet ook lukken. Maar 700 lijkt mij wel echt weinig.
(Jep, in mijn profiel staat nog dat ik bijrijder ben. Ondertussen mede-eigenaar en mede-gelukkige voor de kosten)

Kim_Cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:23

First of all, lekker rustig rondkijken en goed de tijd nemen voor een keuze! Goed nadenken wat je wilt etc.

Daarnaast, wat ik destijds als advies kreeg is uitrekenen hoeveel je maandelijks kwijt bent (incl. hoefsmid, enten, ontwormen etc.) en dat bedrag x6 als spaarpotje. Zo heb je een halfjaar een buffer.
Ik betaalde alle kosten voor mijn paard vanuit mijn studiefinanciering, maar ik moest in januari stoppen vanwege onvoldoende resultaten. Allemaal leuk en aardig, maar het inkomen waar ik zijn rekeningen van betaalden was weg. Nu heb ik heel snel een baan kunnen vinden, maar als mij dat niet was gelukt, had ik mooi een probleem gehad.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:26

Het enige dat me opviel was het feit dat je vriend voor een jaar een fulltime baan krijgt. Maar wat als hij na dat jaar geen verlenging meer krijgt? Ik vind altijd dat als je iets wil en het is mogelijk dan moet je dat doen, maar toen ik dat las dacht ik wel even van hmmm..

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:45

Zeepsop schreef:
Het enige dat me opviel was het feit dat je vriend voor een jaar een fulltime baan krijgt. Maar wat als hij na dat jaar geen verlenging meer krijgt? Ik vind altijd dat als je iets wil en het is mogelijk dan moet je dat doen, maar toen ik dat las dacht ik wel even van hmmm..

Super daar ben ik blij mee!! :) Ik ben ook zeker niet iemand die hier een snelle beslissing over wil maken integendeel! Mijn vriend doet werk en leren op het HBO en dat volgt hij 4 jaar hij moet dus ook echt voor zijn studie een leerbedrijf hebben waar hij salaris krijgt anders kan hij zijn school niet voortzetten, dus dat geeft mij wel gelukkig zekerheid!Als ik het paard ga kopen is het ook niet dit jaar! Ik ben namelijk echt iemand die zoveel nadenkt en piekert en het dan misschien gaat doen, ik wil echt een half jaar zekerheid bij mijn vriend zijn baan en over de financiën. Ik heb nu alles al opgeteld en dan kan het goed uit maar ik wil het toch eerst nakijken en dan begin volgend lente een aankoop doen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:49

Ik zou lekker wachten tot je afgestudeerd bent. Het zou pijnlijk zijn als je je paard weer weg moest doen ivm je nieuwe baan.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:52

Poekkie schreef:
Wij hebben op enkele maanden tijd ook rond de 3000 euro aan onverwachte kosten gehad... en dan nog niet eens naar de kliniek,maar aan drukplekken / zadelpasser / nieuw zadel / allergies / nieuwe -anti-allergische spullen en wolletjes / zalfjes voor wondjes / kapotgescheurde dekens /... 't loopt snel op.
Ook met paard van een vriendin meegereden ivm koliek. Operatie is idd 3000 in het beste geval en tot 8000 bij complicaties.

Ikzelf wil altijd minimaal 5000 euro op de rekening hebben staan, anders wordt ik zenuwachtig. Maar ik denk niet dat die 5000 euro opeens helemaal op zullen zijn, minder moet ook lukken. Maar 700 lijkt mij wel echt weinig.
(Jep, in mijn profiel staat nog dat ik bijrijder ben. Ondertussen mede-eigenaar en mede-gelukkige voor de kosten)

Wow dat vind ik wel erg veel geld... maar super mooi dat jij dat kan doen!! :) ik heb bij verschillende eigenaren ook gevraagd om het "potje" en die hebben dan echt een potje van rond de 1000 euro! Ik heb me een beetje verdiept in dat hele koliek gebeuren en daar wil ik niet in investeren... erg dieronvriendelijk en ook nog eens heel weinig slagingspercentage... het zadel en dergelijke zit niet bij het bedrag bij even ter verduidelijkheid!! Ik probeer natuurlijk zon hoog bedrag te sparen maar ik hoop dat het gewoon voldoende is en dat ik geluk heb!! Bij ons is het fijne dat je bij de DA maandelijks kan aflossen! Scheelt ook een heleboel!! :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:53

Laat je je paard rondom verzekeren? Met een verzekering hoeft je potje ook niet hoog te zijn, maar 3000 zonder verzekering lijkt me prima.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 14:54

lieveli schreef:
Ik zou lekker wachten tot je afgestudeerd bent. Het zou pijnlijk zijn als je je paard weer weg moest doen ivm je nieuwe baan.

Waarom als ik vragen mag een nieuwe baan, bedoel je qua tijd? Dan zou het betekenen dat ik nooit een paard kan aanschaffen.... :( ik heb nu juist de tijd om het paard te verzorgen dat maakt het voor mij heel erg aantrekkelijk om het te doen!! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:55

Ik zou nog even gaan doorsparen, want met slechts 700 euro om het achter de hand te hebben voor als je paard iets gaat krijgen kom je er niet.

Geloof mij........het is hartstikke leuk om een eigen paard te hebben maar het kost ook veel geld en tijd. Maar als jouw vriend bij wilt gaan springen als het wat gaat mankeren........dan is er veel mogelijk. En het is niet alleen maar leuk hoor, vervelende dingen horen er ook bij maar je krijgt er heel veel voor terug en je leert er ontzettend veel van.

Ik had er ook heerlijk van genoten en heb altijd eigen paarden gehad.....maar voor nu sinds mijn paard is ingeslapen in 2014 is het ineens erg benauwend voor mij om een nieuwe paard daadwerkelijk te gaan houden etc. zo gek........ en er spelen ook andere dingen mee en dus won mijn verstand het en heb er nog geen enkele moment spijt van........en geniet ik nu van een paardvrije leven......maar ja ik ben dan ook ouder he (40+). Veel meer tijd voor andere leuke dingen die ik altijd heb moeten missen i.v.m. het tijdtekort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:57

700 vind ik ook erg weinig.
Heb de pech dat de DA 1 of 2 keer in het weekend moet komen en het schiet al een heel eind op.
Ik vind die 3000 echt niet zo'n heel gek bedrag.
Of inderdaad verzekeren, persoonlijk vind ik dat weg gegooid geld, maar dat is ieders eigen keuze.

Wat iemand anders al opperde, zet wat je denkt aan maandelijkse kosten te gaan krijgen vanaf nu ook elke maand apart.
Dan weet je of het kan en ondertussen maak je meteen een mooie spaarpot.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:58

Hoi TS! Lekker doen en zelf alles lekker gaande weg leren je zal echt wel ergens een reken fout hebben gemaakt of een keer een dure maand hebben maar de meeste paarden worden niet elk half jaar ziek.... Klopt dit meteen af! Ik heb de mijne nu bijna 10 jaar en hij heeft 1 keer met koliek 2 nachen op de kliniek gestaan kostte mij 700 euro maar dat is ook het enige in de afgelopen 10 jaar. Nu weet ik ook wel dat ik waarschijnlijk onwijze mazzel heb. Maar als dit jou droom is moet je er voor gaan en het zal soms hard werken zijn en goed plannen maar het is heerlijk ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:58

Als je een paard koopt, koop je hem voor het leven. Studentenleven is een heel ander leven dan werkend leven. Ik ga met Lieveli mee. Ga eerst afstuderen en daarna geld verdienen. Dan is dat grote potje ook minder hard nodig. Met je stufi kom je niet heel ver.

Eerst aan het dier denken en dan aan jezelf.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:59

Ik zou het gewoon doen! Als je elke maand een beetje kan sparen komt het vast goed! Zeker omdat je aangeeft nu nog even geen paard te kopen, maar pas over een tijdje. Zelf heb ik wel een buffer, maar die spaarrekening heet 'Studie en paarden'. Mocht er iets zijn, dan kan ik het betalen. Ik ken zelfs iemand die het echt niet breed heeft en toch al een paar keer flinke rekeningen heeft gehad. Dit kon altijd wel opgelost worden (termijnen betalen, ze verkocht spullen en soms kon ze van iemand lenen). Zij is een enorme pechvogel met haar paard, de hoogste rekening die ik ooit heb gehad is volgens mij van het drachtig scannen (pony moest verdoofd, want sloeg de veearts); wel even afkloppen dit nu!!

Ik ben in 3 maanden van gestopt naar rijden, naar bijrijdpony naar eigen pony gegaan en 2,5 jaar later heb ik haar laten dekken. Ik heb hier nooit spijt van gehad, ook al gaat er veel tijd en geld inzitten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:01

Met werken en leren kan wel per leerplek de hoogte van de inkomsten verschillen. Daarnaast idd wat hierboven genoemd wordt: Kun je het ook dragen als de relatie uit gaat?

Verder betreft het potje: Ik heb mijn paard dus wel verzekerd, en al 2 jaar mijn premie eruit. Door de verzekering en wat ongelukkige blessures achter elkaar heb ik hem gewoon direct de juiste zorg kunnen bieden, terwijl mijn potje nog niet terug aangevuld was. Heb hem ook tijdens mijn studie gekocht en altijd van bijbaantje naast studie onderhouden. Afgelopen september ongelukkig van een paard gevallen die ik in bruikleen had naast mijn eigen (ja ik onderhield er 2, en dat was prima te doen met baan), raakte daardoor mijn werk kwijt en zit nu in de bijstand.
Heb dan ook uiteindelijk de keuze moeten maken het bruikleenpaardje terug naar zijn eigenaar te laten gaan, en mis hem nog iedere dag. Ondanks dat ik nu ook andere paardjes mag trainen, dus me echt niet hoef te vervelen. Mijn eigen heb ik wel nog steeds, maar het is echt elke maand puzzelen hoe ik rond kom, en alle rekeningen moet betalen. Mijn reservepotje is op dit moment dan ook gewoon leeg.

Wat ik hiermee aan wil geven is dat een situatie ineens om kan slaan door stomme pech/blessure oid. Ook daarop moet je voorbereid zijn en indien nodig dus ofwel het paard weg doen of heel veel andere dingen laten. Ik heb zelf gekozen voor het laatste, en daar nog altijd geen spijt van, maar makkelijk is het zeker niet.

Koliekoperatie zou ik ook niet snel laten doen, maar hangt geheel af van de slagingskansen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:01

ilseadema2 schreef:
Waarom als ik vragen mag een nieuwe baan, bedoel je qua tijd? Dan zou het betekenen dat ik nooit een paard kan aanschaffen.... :( ik heb nu juist de tijd om het paard te verzorgen dat maakt het voor mij heel erg aantrekkelijk om het te doen!! :)

upendo schreef:
Als je een paard koopt, koop je hem voor het leven. Studentenleven is een heel ander leven dan werkend leven. Ik ga met Lieveli mee. Ga eerst afstuderen en daarna geld verdienen. Dan is dat grote potje ook minder hard nodig. Met je stufi kom je niet heel ver.

Eerst aan het dier denken en dan aan jezelf.

Hierom. Straks met je baan kun je het beter plannen en voorbereiden, waarom zou je jezelf en zo'n dier het aandoen om misschien wel voor 1 of 2 jaar plezier te hebben? Neem anders voor nu een leasepaard of een verzorgpaard. Heb geduld.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:04

Ragdollcat schreef:
Ik zou nog even gaan doorsparen, want met slechts 700 euro om het achter de hand te hebben voor als je paard iets gaat krijgen kom je er niet.

Geloof mij........het is hartstikke leuk om een eigen paard te hebben maar het kost ook veel geld en tijd. Maar als jouw vriend bij wilt gaan springen als het wat gaat mankeren........dan is er veel mogelijk. En het is niet alleen maar leuk hoor, vervelende dingen horen er ook bij maar je krijgt er heel veel voor terug en je leert er ontzettend veel van.

Ik had er ook heerlijk van genoten en heb altijd eigen paarden gehad.....maar voor nu sinds mijn paard is ingeslapen in 2014 is het ineens erg benauwend voor mij om een nieuwe paard daadwerkelijk te gaan houden etc. zo gek........ en er spelen ook andere dingen mee en dus won mijn verstand het en heb er nog geen enkele moment spijt van........en geniet ik nu van een paardvrije leven......maar ja ik ben dan ook ouder he (40+). Veel meer tijd voor andere leuke dingen die ik altijd heb moeten missen i.v.m. het tijdtekort.

Begrijp dat je op een bepaalde leeftijd wat meer tijd voor jezelf wilt natuurlijk! Maar ik ben denk ik ook niet zon doorsnee jonge vrouw die graag op stap gaat of andere dingen doet... Dit is echt wat ik al van kleins af aan wil en het kriebelt gewoon te erg! Het liefst wil ik iedere dag naar mijn verzorgpony maar helaas hoeft dat van de eigenares niet, daarom ga ik nu op iedere vrij dag die ik heb vrijwilligerswerk doen bij een bejaardentehuis waar een shetlander staat om het land uit te mesten,voeren,knuffelen, bewegen ... ik sla er een beetje in door maar het is echt een grote passie van mij! Ik weet natuurlijk ook wel dat er dagen komen dat je er minder zin in hebt omdat het vies weer is of iets dergelijke maar dat houd je denk ik altijd wel... ik ging vroeger drie x in de week naar mijn verzorg IJslander en dan moest ik door weer en wind 40 km fietsen met bevroren ongevoelige tenen hahah.... het is dus niet zo maar iets voor mij hahah