Bitloos rijden beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:42

Ik rij bitloos omdat mijn paard hier fijner op loopt. Mensen zijn vaak verbaast dat ik hem gewoon fijn aan het lopen heb met een licht schuimend mondje en licht in de hand, ze zijn al helemaal verbaasd als ze hem dus zien "nageven/kauwen" zonder bit. Naar mijn mening komt ontspanning en oprichting niet vanuit het bit dus waarom zou hij nodig zijn? Ik rij ook gewoon in mijn springles bitloos en ervaar geen problemen. Het verschilt natuurlijk ook per paard want niet ieder paard verdraagt druk op de neus, en sommige paarden lopen juist fijner op een bit. Ik vind wel dat mensen zich bewuster mogen zijn van hoeveel pijn en schade een bit daadwerkelijk kan veroorzaken.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:43

TerraHowrse schreef:
bolletje schreef:
Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.

:o

Ho. Iemand die bit en sporen gebruikt om pijn te doen is echt niet goed in zijn/haar hoofd. Daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld.

Klopt. Mij maakt het niet zoveel uit trouwens, wat het fijnste is voor het paard. Als het paard een bit fijner vind, dan krijg hij een bit. Als hij bitloos fijner vind, krijgt hij geen bit.

Sporen zijn trouwens bedoeld om heel precieze hulpen in de hoge dressuur te geven...

Verder vind ik de opmerking "een bit is zo scherp als de hand van de ruiter" ook wel toepasselijk.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:44

Arabier schreef:
RianneEnzo schreef:
Bitloos is denk ik toch echt fijner dan als met bit. Je kan met alle twee schade aanrichten, maar als je even goed met bit kan rijden als bitloos, dan zou ik zelf toch echt voor bitloos gaan omdat dat toch iets lekkerder is dan een stuk metaal in je mond lijkt mij.

Ja hier heb ik het over. Heb geen perfecte argumenten maar als je de keuze hebt, why not?

Waarom wel zou ik zeggen. Geen van beide is beter, het is een feit, ik wil best eens naar artikelen zoeken voor je als er dan ook met bewijs gereageerd wordt :)

Eefje_Sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:45

Ik denk dat zowel met bit als bitloos slecht kan zijn voor een paard als er een ruiter op zit die er niet mee om kan gaan. Bij beide kun je het paard echt wel pijn doen. Ik zou dus kijken of de ruiter ermee om kan gaan en hoe het paard loopt met en zonder bit. Hangt het paard in je handen met bit en niet zonder bit zou ik bitloos gaan rijden maar andersom ook. Loopt het paard slecht bitloos dan gewoon met een bit rijden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:45

Omdat Lena het fijner vind! Toen ik je zei dat je er zin in had zei je hoezo het is nergens goed voor. Jawel! Lena vind het veel fijner en is gevoelig in de mond. En ik wil iets nieuws proberen, nieuwe dingen leren, nieuwe ervaring!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:47

Arabier schreef:
Omdat Lena het fijner vind! Toen ik je zei dat je er zin in had zei je hoezo het is nergens goed voor. Jawel! Lena vind het veel fijner en is gevoelig in de mond. En ik wil iets nieuws proberen, nieuwe dingen leren, nieuwe ervaring!

Als Lena het fijner vindt dan moet je dat vooral doen, maar elk paard is een individu en er zijn genoeg waarbij een bit 10 keer beter werkt, dus waarom dan zo extreem voor het bitloos uitkomen en het bit (en de sporen?) als rare dingen zien?

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:47

bolletje schreef:
bitloos is altijd vriendelijker dan met bit.

Als je met bit hardhandig bent en bitloos hardhandig bent. Richt bit meer schade en pijn aan.
Ben je met bit zacht met je handen , en bitloos zacht met je handen. Is bitloos ten alle tijde comfortabeler voor het paard.

Onderwerpen met neus breken is alleen met hackemore. Als je zo hard trekt. Zou je neus been kunnen breken, maar als je net zo hard trekt aan bit. Zou je mondhoeken kapot scheuren.
Maar dan moet je echt wel tarzan zijn en flink hangen en rukken, zou je dat voor elkaar kunnen krijgen.

We willen allemaal de kudde volgen en met bit rijden, omdat het normaal is van vroeger en iedereen het doet. Mensen zijn volgdieren. Ze nemen gewoontes over, omdat ze niet beter weten.

Het is kwestie wat je aangeleerd is. In engeland rijden ze aan de andere kant van de weg, voor ons heel moeilijk om te doen. Maar alles is te leren.

Zo ook bitloos rijden.

Met bit meer te vertellen zit echt tussen je oren. Een paard kun je niet tegen houden, als ie gaat, gaat ie. Ik heb meerdere paarden gereden, met bit, stang, zonder bit. Alles is aan te leren.

Maar je kan niet zomaar ineens auto rijden. Dat vergt tijd en training Net als zo maar ineens over stappen van bit naar bitloos. Of bitloos naar bit over stappen.

Alles vergt tijd en training en respect naar je paard toe.

Maar helaas moet alles snel gaan, en met bit kun je je paard natuurlijk makkelijk naar beneden zagen, hoe het merendeel van de nederlanders zijn paard nagevelijk trekt. Als je paard van ontspanning nageeflijk loopt, doet ie dat ook bitloos. Doet ie dat niet. Zou ik toch eens verder gaan verdiepen in het paard en optoming.

Met pijn (leuk gezegd hulpen verfijnen, om het goed te praten) bereik je gewoon veel sneller je doel. Vandaar bit en sporen worden gebruikt helaas.

:o

Deze reactie is om te janken.

Als je aan je bitloze hoofdstel trekt heeft je paard ook pijn of dacht je dat iedereen superman is en een beest van 500 kilo of meer stopt met helemaal niks?

Daarbij kan je best aan een hackmore trekken alleen vele weten niet hoe ze hem juist hebben hangen en hangen hem op het laatste stuk van het bot waar het niet hoort en een gat komt. Een simpele handbeweging en je breekt idd je paard zijn neus.
Laatst bijgewerkt door Dreamer123 op 22-03-17 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 20:49

xniieeenke schreef:
Arabier schreef:

Als Lena het fijner vindt dan moet je dat vooral doen, maar elk paard is een individu en er zijn genoeg waarbij een bit 10 keer beter werkt, dus waarom dan zo extreem voor het bitloos uitkomen en het bit (en de sporen?) als rare dingen zien?

Ja maar waarom was je er dan zo niet voor dat ik het wel ging doen? Het helpt mij en Leen echt veder.

xniieeenke

Re: Bitloos rijden beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:50

Ik ben niet tegen wat je gaat doen, heb ik niet gezegd ook niet op skype :P
Ik ben alleen tegen je uitspraak dat bitloos beter zou zijn, en ik keijg de kriebels van dat je denkt dat dat Nh is :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:56

Naar mijn mening is bitloos of met bit allebei zo scherp als de hand van de ruiter.

Bij beiden kan (ernstige) schade toegebracht worden, en niet elk paard is geschikt voor bitloos, of voor bit.

Het is een individuele keuze die voor ruiter/menner en paard goed moet zijn.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:57

Idd

Natural horsemanship is gewoon de band tussen jou en je paard. Ik deed Natural horsemanship vanaf de grond, maar in training liep mijn paard met hoofdstel, enkel gebroken bit, sporen en zweep. Niet om der kapot te trekken, schoppen of slaan.

Ik had geen bitloos nodig om vrienden met mijn paard te worden.

Ik word heel soms wel eens moe van mensen die denken dat ze vrienden worden door hun paard te pleasen. Je krijgt pas een echte band als jij je paard zijn leider bent en dat heeft niks te maken met wel of geen bit.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:15

Wat ook jammer is, dat veel mensen het bit niet goed in de mond hebben hangen, verkeerde bit hebben. Zonder enig verstand er gewoon klakkeloos er wat in hangen.

Ik hoef geen vriendjes met mijn paard te zijn, wederzijds respect vind ik belangrijk. maar wil hem ook niet onnodig in de weg zitten. Daarom ben ik altijd op zoek naar wat het prettigst is voor hem of haar. Helaas kunnen ze niet praten, maar logisch nadenken kan ik wel. En daarom gaat de voorkeur bij mij uit voor bitloos. Het zou voor manege paarden super zijn, voor alle wanna be anky's. Tuurlijk als ze hard in de handen zijn is het bitloos ook pijnlijk. Maar als je een gemiddelde ruiter die rukt en plukt bekijkt. Dan denk ik dat de meeste paarden voorkeur zouden hebben, om het geruk en gepluk met een zachte bitloze optoming te hebben. Dan een stuk ijzer in hun mond. Ook al zou ie goed liggen in de mond. :o

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 21:19

Ik doe ook al NH op de grond. Pardon voor mijn uitspraak dat het NH was, kan het zijn maar is niet perse zonder bit, kan zeker wel :).

Ik snap niet dat je daar kriebels van krijgt? Is een mening :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:22

Dat stuk ijzer is wel zo in de mond gelegd dat het paard er niet belachelijk veel last van heeft hoor. Ik weet niet hoe en wat alle bitloos opties zijn maar wat ik regelmatig hoor is dat er best wel wat druk op de neus komt op sommige momenten net als in de mond bij het bit. Dus ja beide hebben mindere momenten.

Een verkeerd bit is ook weer een andere discussie, we gaan hier uit van een goed passend bit en een passende bitloos optie

@Arabier
Wat versta je onder NH? Nh op de grond heet volgens mij gewoon grondwerk. Veel mensen denken bij NH meteen aan grondwerk vrijheidsdressuur bitloos en zadelloos. En dat zie je ook overal staan als je op google zoekt maar Nja, het is niet zo.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:30

xniieeenke jij zegt precies wat ik denk.

Ik heb beide gereden, zelfde paard.
Heb mensen met verschillende hoofdstellen en bitten zien komen en gaan maar toch blijf ik liever bij mijn eigen bitje.

Ik denk echt dat je voor jezelf de voors en tegens naast mekaar moet leggen en ook beter moet kijken naar de verkeerde gebruiken van bitloze hoofdstellen etc. en dus niet alleen het bit afkraken.

Bitloos gaat er niet voor zorgen dat jij een je paard een band krijgen, jij krijgt namelijk een band met je paard en andersom twijfel ik toch sterk of je wel een emotionele band kunt krijgen (vertrouwen daargelaten, ik bedoel echt puur het emotionele gedeelte)

Zadelloos is sowieso al bewezen schadelijk, dat is niet ver zoeken op het internet.

Ik ben van mening dat elk paard gewoon met bit goed moet kunnen functioneren (soort bit afhankelijk van het paard) en dat er alleen als er geen andere optie bitloos gereden moet worden (en dat dit ook moet kunnen).

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 22:34

Mhh. Dit topic begint ook wel mN meningen te veranderen. Niet dat ik nu niet bitloos ga rijden, ben Nogsteeds er voorstander van, en ga ook zeker overstappen. Maar ik ben niet meer zo streng tegen als eerst. Ik vind t nu wel oké. Maar de vraag is waarom wel. Je kan ook zeggen waarom niet... alleen ik vraag waarom wel. Er zijn hier vast 100 verklaringen voor. Maar voor bitloos toch ook. Is het niet gewoon beide juist?? Vraag ik me nu af?

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:15

Ik vind bitloos niet perse beter dan een bit en andersom ook niet. Ik vind dat het er echt aan ligt wat het paard het fijnst vindt en hoe hij erop loopt. Ik ken een paard die van bit naar bitloos ging en gestopt is met heel veel bokken, maar ik ken ook een paard waarbij ik toen ik bitloos probeerde volledig de controle verloor.

En verder is een bit/bitloos hoofdstel natuurlijk zo scherp als je hem zelf maakt met je handen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:46

Arabier schreef:
Mhh. Dit topic begint ook wel mN meningen te veranderen. Niet dat ik nu niet bitloos ga rijden, ben Nogsteeds er voorstander van, en ga ook zeker overstappen. Maar ik ben niet meer zo streng tegen als eerst. Ik vind t nu wel oké. Maar de vraag is waarom wel. Je kan ook zeggen waarom niet... alleen ik vraag waarom wel. Er zijn hier vast 100 verklaringen voor. Maar voor bitloos toch ook. Is het niet gewoon beide juist?? Vraag ik me nu af?

Als je met andermans paard aan de optoming gaat rommelen, zorg dan dat je eerst toestemming van de eigenaar hebt. Komen er nl problemen is dat de persoon die paard weer op rit moet krijgen.

Ik zie met bitloos vaak veel meer teugeldruk dan op bit, niet prettig dus en het nodigt uit tot hangen. Bitloos moet goed passen, kans op schuren van neusriem is een stuk groter als er teugels aan zitten en het niet netjes aansluit. Voor mij niet overtuigend vriendelijk(er) dan met bit daarom.

Als je verzorgpaard goed is opgeleid, dan maakt het niet uit wat je er om/in hangt qua rijden. Beperk je experimenten wel tot een omheinde ruimte, niet alles werkt meteen goed genoeg om veilig te zijn voor derden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:41

LadyMadonna schreef:
En op een paard zitten is wel natuurlijk?

Komtie weer hoor tjonge jonge wat een dooddoener.

Ts waarom zou ik iets onnatuurlijks/een staaf ijzer in de mond van mijn paard stoppen als dit ook anders kan? Dat is mijn voornaamste reden. Dat er dan (iig in mijn ogen) nogal wat nadelige effecten aan het bit zitten is dan nog een extra reden.

Verder wbt bovenstaabde dooddoener: paardrijden is egoistisch. Wij rijden op paarden omdat wij op paarden willen rijden echter in mijn egoisme probeer ik wel zoveel mogelijk rekening te houden met de natuur van het paard. Dat betekend grofweg 24/7 buiten en ruwvoer, bitloos, ijzerloos en in principe dekenloos.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 02:45

TS, vind het super dat je je vraag stelt en zo omgaat met de antwoorden. Van paarden blijf je leren, en al helemaal als je open staat voor tips van anderen. Behoud daarbij wel altijd je eigen visie en kijk vooral naar het paard... Die laat je wel zien of jij of iemand anders goed bezig is!

Wat betreft bit(loos); ik werk nu voornamelijk bitloos, maar ga wel weer met bit rijden zodra ik een (nog) stillere hand heb. Ik vind het onzin dat een bit je paard meer onder controle houdt, maar ben wel van mening dat je met een bit subtielere hulpen kan geven. Echter moet je dan wel in staat zijn om die te gevel, en de gemiddelde teugeldruk van ruiters bezorgt mij rillingen... Als jij al spierpijn in je armen hebt, wat moet dat paard dan wel niet voelen := Maar dat terzijde.

Beiden zijn dus goed en/of slecht, afhankelijk van de omstandigheden. Blijf gewoon kijken naar je paard en probeer het vooral uit.

@ Maartje1990, ik wil ook zoveel mogelijk rekening houden met de natuur van mijn paard, maar zou hem daarom juist nooit 24/7 buiten willen hebben. Ja, als je 8 hectare hebt voor een groepje van 4, met een deel droog, deel beschutting, voldoende voer voor hapje-stapje, vijvertje met schoon water en een passend koppel. Dit is echter in NL niet/nauwelijks mogelijk. Paarden zijn niet meer de dieren die het 1000 jaar geleden waren, of zelfs maar 100 jaar geleden, en ik heb teveel paarden gezien die niet gelukkig waren met hun 24/7 buiten, paddock paradise, dekenloze leven.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 07:05

Maartje1990 schreef:
LadyMadonna schreef:
En op een paard zitten is wel natuurlijk?

Komtie weer hoor tjonge jonge wat een dooddoener.

Ts waarom zou ik iets onnatuurlijks/een staaf ijzer in de mond van mijn paard stoppen als dit ook anders kan? Dat is mijn voornaamste reden. Dat er dan (iig in mijn ogen) nogal wat nadelige effecten aan het bit zitten is dan nog een extra reden.

Verder wbt bovenstaabde dooddoener: paardrijden is egoistisch. Wij rijden op paarden omdat wij op paarden willen rijden echter in mijn egoisme probeer ik wel zoveel mogelijk rekening te houden met de natuur van het paard. Dat betekend grofweg 24/7 buiten en ruwvoer, bitloos, ijzerloos en in principe dekenloos.

Precies. Voor ik dit topic startte vond ik met bit rijden onzin. Het is inderdaad niet zo natuurlijk op een paard te gaan zitten, maar wie heeft ooit bedacht een stuk ijzer erbij te doen? Dat is een beetje de vraag :j

De eigenaar heeft het mij trouwens voorgesteld :D Dus ik heb alles uiteraard besproken.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:06

Arabier schreef:

Precies. Zoals anderen hier ook al zeiden. Het ene paard vind een bit minder prettig en doet het goed op bitloos, het andere paard vindt de druk op neus of rondom het hoofd van een bitloos hoofdstel weer onprettig en loopt prima op een bit. Het ene paard is gek op bananen, de ander heeft liever een appeltje. Kijk naar wat voor jou EN je paard werkt. Probeer niet om alle paarden in een hokje te duwen, daar zijn ze te verschillend voor. Bitloos rijden beter vinden en het daarom doen met een paard dat het echt niet prettig vindt is ook niet aardig. Vraag niet per se "waarom wel" of "waarom niet", maar vraag soms gewoon alleen waarom iemand iets op een bepaalde manier doet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 07:08

trouwens die video op youtube is wel onzin, die van die man met animatie...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:19

Ik vind dat het plaatje niet moet zijn bitloos dekentjes etc, het moet bij je paard passen. En weidegang of iig buiten zijn is de natuur van een paard, maar bitloos of met bit ligt gewoon anders. Waarom het bit is ontstaan kan ik je niet vertellen, dan moet ik eens wat gaan zoeken maar ik moet zo naar school :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 07:32

Ja, waarom wel een bit... Een paard is niet gemaakt omt te rijden, dat weet ik, maar ook niet gemaakt voor een bit. Dus waarom dan niet geen bit? Als je de keuze hebt, waarom niet? (Inc. les enzo). Ja ik ben sterk voor weidegang etc.