Ik heb jullie hulp nodig lieve bokkers!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:24

FatCat schreef:
Dit is mijn mening:

Paard die zelf onzeker is - heeft een ruiter nodig met veel zelfvertouwen.

Je vermeld ook dat je 2 weken niet kan rijden met een val - dit paard heeft een ruiter nodig dit het gewoon de volgende dag terug kan opnemen en veel bevestiging kan geven.

Als het paard al moeite heeft met hekjes weet ik niet hoe geschikt ze is voor crossen. Natuurlijk kan dit allemaal verbeteren, maar zoals je zelf zeg is je zelfvertrouwen helemaal weg.

Het moet allemaal tof blijven natuurlijk. Als je haar zou houden zou ik tijdelijk een andere ruiter zoeken voor het springen. Of je moet vrede nemen dat je niet echt kan verder gaan met springen/crossen.

Success met de beslissing.

Bedankt!

Ik kan dan 2 weken niet springen nee...
Ligt er wel aan hoe ik er naast lig uiteraard en how m'n lichaam reageert maar dat ter zijde.
Ze heeft inderdaad veel vertrouwen nodig, dat vertrouwen krijgt ze steeds weer meer terug van mij en het gaat dus ook wel steeds beter.
Ookal trainen we dressuurmatig, iedere dag als we rijden pakken we een kruisje, cavaletti, het hekje en een stijltje mee.
Dit gaat steeds fijner en het wordt steeds vertrouwder, er staan weer wat bb parcoursjes en onderlinge springwedstrijdjes gepland dus daar gaan we mooi mee verder..
Heb er inderdaad aan gedacht om haar in training te zetten maar ivm haar karakter heb ik daar mijn twijfels bij..

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:28

Evelijn schreef:
Ik zou verder trainen... en dan vooral op haar zelfvertrouwen en vertrouwen in jou. Denk dat daar voor een paard wat je maar sinds december rijdt heb je al echt onwijs veel gedaan en bereikt. Zou het springen even rust geven maar wel bezig met rare objecten (schriktraining). Ik denk dat je meer spijt krijgt als je deze merrie weer terug doet en je zoektocht naar het perfecte paard weer moet gaan oppakken.

Je moet ook niet onderschatten hoe bang sommige paarden worden van een ruiter die valt. Zou haar echt wat meer tijd gunnen.

Wij als combinatie hebben inderdaad al veel bereikt...
We kunnen alleen met de trailer op pad, zowel voor training als wedstrijd, ook op vreemd terrein is ze wel sensibel maar ze zal mij er nooit afgooien...
ook bokt ze niet, enkel durft ze recht omhoog te komen maar dat doet mij niets ( dit doet ze soms als ze wat eng vind )
Ik ben inderdaad ook bang om spijt te krijgen als ik haar terug doe, ik ben namelijk meerdere malen op CC aangesproken of ze te koop was en kreeg er dan een mooi bod voor... ze zal dan dus zo weg zijn...
Pfff het is zó moeilijk dit...
Kon ik maar in haar koppie kijken.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:32

janderegelaa schreef:
Het is gewoon geen springpaard. Niet qua bouw en niet qua techniek. Met vrijspringen kiest ze het verkeerde moment en heeft weinig kracht plus een hangend voorbeen. Ze houdt zich ook erg vast boven de sprong.

Lekker gaan dressuren of inruilen op een springpaard. Dat zou ik doen.

Bedankt!
Techniek heeft ze wel degelijk gelukkig :) en ook de kracht en souplesse, alleen was dit haar eerste keer vrij springen, de bak was zoals je kan zien wat zwaar dus het was niet ideaal...

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:35

Ik vind ook dat je hiervoor gewoon echt naar jezelf moet kijken.
Als de band die jij nu hebt met dit paard voor jou heel belangrijk is en jou gelukkig maakt
(hoort er ook bij vind ik)
dan zou ik als ik jou was niet op zoek gaan naar een ander paard waarmee je makkelijker kan springen.
Maar als jij denkt een paard te kunnen vinden waarmee je weer zo'n band kan krijgen en waarmee je ook lekker kan springen enzo, dan moet je zeker op zoek gaan naar een andere.

Mijn haf vind springen momenteel niet leuk (ik hou zelf wel van springen maar niet wedstrijd gericht, ik ben echt een recreatieve ruiter wat dat betreft) maar hij rent langs de hindernis inplaats van er over heen.
gaat ook gewoon langs het stroomdraad of er tegen aan om er langs te kunnen.
Dus hier ben ik gewoon even mee gestopt. We gaan nu gewoon even lekker werken aan het buiten rijden, wat hij super leuk vind en dan springt en klimt hij wel overal op :+
Dus meneer kan zeker wel springen, alleen over een balkje is niet leuk denk ik ?
Ik wil dit met tijd weer gaan oppakken/ opnieuw proberen :P
Maar zal mijn paard voor geen goud weg doen als hij nooit zou willen springen, ik heb nog nooit zo'n band gehad met een paard (mijne wordt ook pas 6 jaar dit jaar, mag er bij gezegd worden)

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 19:39

lovelyfiefy schreef:
Ik vind ook dat je hiervoor gewoon echt naar jezelf moet kijken.
Als de band die jij nu hebt met dit paard voor jou heel belangrijk is en jou gelukkig maakt
(hoort er ook bij vind ik)
dan zou ik als ik jou was niet op zoek gaan naar een ander paard waarmee je makkelijker kan springen.
Maar als jij denkt een paard te kunnen vinden waarmee je weer zo'n band kan krijgen en waarmee je ook lekker kan springen enzo, dan moet je zeker op zoek gaan naar een andere.

Mijn haf vind springen momenteel niet leuk (ik hou zelf wel van springen maar niet wedstrijd gericht, ik ben echt een recreatieve ruiter wat dat betreft) maar hij rent langs de hindernis inplaats van er over heen.
gaat ook gewoon langs het stroomdraad of er tegen aan om er langs te kunnen.
Dus hier ben ik gewoon even mee gestopt. We gaan nu gewoon even lekker werken aan het buiten rijden, wat hij super leuk vind en dan springt en klimt hij wel overal op :+
Dus meneer kan zeker wel springen, alleen over een balkje is niet leuk denk ik ?
Ik wil dit met tijd weer gaan oppakken/ opnieuw proberen :P
Maar zal mijn paard voor geen goud weg doen als hij nooit zou willen springen, ik heb nog nooit zo'n band gehad met een paard (mijne wordt ook pas 6 jaar dit jaar, mag er bij gezegd worden)

Bedankt!

Onze band is inderdaad best bijzonder, alleen ik ben wel echt een springer en houd ook van de eventing!
Het is dus echt een lastige keuze want is dit probleem op te lossen?
Of ga ik trekken aan een "dood paard?"
Ik weet het niet het is echt moeilijk..

IMJ

Re: Ik heb jullie hulp nodig lieve bokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:47

Jij bent een echte springruiter..dus je gaat het hoe dan ook missen.
Kunnen anderen haar niet zo nu een dan springen of je instructeurs? Gewoon op eigen terrein?

Het is vast en kwestie van trainen maar of dat verstandig is met jouw reuma?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:52

EvaCynaretta schreef:
FatCat schreef:
Dit is mijn mening:

Je vermeld ook dat je 2 weken niet kan rijden met een val - dit paard heeft een ruiter nodig dit het gewoon de volgende dag terug kan opnemen en veel bevestiging kan geven.

Als het paard al moeite heeft met hekjes weet ik niet hoe geschikt ze is voor crossen. Natuurlijk kan dit allemaal verbeteren, maar zoals je zelf zeg is je zelfvertrouwen helemaal weg.

Het moet allemaal tof blijven natuurlijk. Als je haar zou houden zou ik tijdelijk een andere ruiter zoeken voor het springen. Of je moet vrede nemen dat je niet echt kan verder gaan met springen/crossen.

Bedankt!

Ligt er wel aan hoe ik er naast lig uiteraard en how m'n lichaam reageert maar dat ter zijde.
Ze heeft inderdaad veel vertrouwen nodig, dat vertrouwen krijgt ze steeds weer meer terug van mij en het gaat dus ook wel steeds beter.
Ookal trainen we dressuurmatig, iedere dag als we rijden pakken we een kruisje, cavaletti, het hekje en een stijltje mee.
Dit gaat steeds fijner en het wordt steeds vertrouwder, er staan weer wat bb parcoursjes en onderlinge springwedstrijdjes gepland dus daar gaan we mooi mee verder..
Heb er inderdaad aan gedacht om haar in training te zetten maar ivm haar karakter heb ik daar mijn twijfels bij..

Aan jouw reacties te zien ben je (nog) niet klaar bent om hem los te laten :) Zolang je het leuk vind gewoon doorzetten!

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:07

IMJ schreef:
Jij bent een echte springruiter..dus je gaat het hoe dan ook missen.
Kunnen anderen haar niet zo nu een dan springen of je instructeurs? Gewoon op eigen terrein?

Het is vast en kwestie van trainen maar of dat verstandig is met jouw reuma?

Parcours thuis doet ze de laatste tijden prima, ik ven niet iemand die zomaar een ander laat opstappen die haar nog nooit gereden heeft, dat gaat wen groot drama worden dat weet ik nu al.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:08

Dit is mijn mening:

[/quote]

Bedankt!

Heb er inderdaad aan gedacht om haar in training te zetten maar ivm haar karakter heb ik daar mijn twijfels bij..[/quote]

Aan jouw reacties te zien ben je (nog) niet klaar bent om hem los te laten :) Zolang je het leuk vind gewoon doorzetten![/quote]

Hii,

Ik ben nog niet klaar om los te laten/ op te geven.
Ik ben sowieso geen opgever...

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:12

Is het geen idee om het paard wel te kopen, verder door te trainen en dan eventueel alsnog zelf te verkopen?
Zo te lezen heb je dit paard zelf al naar een hogere prijsklasse gereden dus zou hem sowieso niet terug naar de handelaar brengen.
Op die manier kun je op het moment dat jij eraan toe bent beslissen wat je doet en ondertussen op het gemak verder trainen.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:16

blondies schreef:
Is het geen idee om het paard wel te kopen, verder door te trainen en dan eventueel alsnog zelf te verkopen?
Zo te lezen heb je dit paard zelf al naar een hogere prijsklasse gereden dus zou hem sowieso niet terug naar de handelaar brengen.
Op die manier kun je op het moment dat jij eraan toe bent beslissen wat je doet en ondertussen op het gemak verder trainen.

Hii,

Dat is ook een idee ja!
We zijn nu bezig om oefeningen uit het Z1 en Z2 op te pakken en ik gok dat we binnen een jaar minimaal Z startgerechtigd moeten zijn...
Ze is sowieso niet heel goedkoop en als ze volgend jaar 14 is kan ik er bij wijze van geen €10.000 meer voor vragen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:21

EvaCynaretta schreef:
janderegelaa schreef:
Het is gewoon geen springpaard. Niet qua bouw en niet qua techniek. Met vrijspringen kiest ze het verkeerde moment en heeft weinig kracht plus een hangend voorbeen. Ze houdt zich ook erg vast boven de sprong.

Bedankt!
Techniek heeft ze wel degelijk gelukkig :) en ook de kracht en souplesse, alleen was dit haar eerste keer vrij springen, de bak was zoals je kan zien wat zwaar dus het was niet ideaal...

Als je werkelijk denkt dat ze een goede techniek heeft dan snap ik dat je niet begrijpt waarom het springen niet lukt.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 20:41

janderegelaa schreef:

Bedankt!
Techniek heeft ze wel degelijk gelukkig :) en ook de kracht en souplesse, alleen was dit haar eerste keer vrij springen, de bak was zoals je kan zien wat zwaar dus het was niet ideaal...[/quote]
Als je werkelijk denkt dat ze een goede techniek heeft dan snap ik dat je niet begrijpt waarom het springen niet lukt.[/quote]

Ik ben niet de enige die dat denkt/vind.
Wel bijzonder dat u zo oordeelt terwijl u het paard nog nooit in het echt gezien heeft en u ziet het vanaf enkele foto's.
Ik heb paarden die niet eens konden basculeren en puur op kracht sprongen het M zien halen.
Maar goed meningen verschillen, uw mening is enkel erg bot en ik schiet er niets mee op, niet bepaald van meerwaarde dus.
Toch bedankt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:51

EvaCynaretta schreef:
Ik ben niet de enige die dat denkt/vind.
Wel bijzonder dat u zo oordeelt terwijl u het paard nog nooit in het echt gezien heeft en u ziet het vanaf enkele foto's.
Ik heb paarden die niet eens konden basculeren en puur op kracht sprongen het M zien halen.
Maar goed meningen verschillen, uw mening is enkel erg bot en ik schiet er niets mee op, niet bepaald van meerwaarde dus.
Toch bedankt!

Je wilt het niet horen dat is jouw probleem. Je accepteert het wel dat mensen vanaf de foto zeggen dat ze techniek heeft maar als ik op basis van de foto zeg dat ze geen techniek heeft dan heb in haar niet in het echt gezien. Beetje apart.

Anyway, op de foto kun je zien dat ze met vrijspringen het verkeerde afzetmoment heeft waardoor ze omhoog moet ipv omhoog en naar voren. Maar als ze omhoog moet dan moet ze haar lichaam wel rond maken en veel meer basculeren. Je ziet gewoon de rechte strakke rug en de minimale bascule. Dát, en in combinatie met het hangende voorbeen + Special D en Samber in de afstamming is duidelijk genoeg.

En nu verlaat ik dit draadje. Succes!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:10

Heleennn schreef:
Dit kan je met elk ander paard ook hebben. Een paard dat nooit weigert of onzeker is bestaat bijna niet, zo zijn er maar weinig. Ik zou als ik jou was gewoon rustig dressuren en af en toe eens een keer springen en kijken hoe het loopt. Waarom zou je zo'n leuk paard opgeven waar je een klik mee hebt, gewoon omdat het springen even niet mee zit? Alles is relatief en wie weet springt ze binnen twee maanden wel een mooi rondje zonder fratsen uit te halen.

Ik vind dit heel mooi gezegd. En persoonlijk raad ik TS aan lekker de dressuur in te gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:23

En waarom zou er geen uitdaging zijn in de dressuur? Je ziet jezelf als springamazone maar dat zou toch ook kunnen veranderen? Soms krijg je niet het paard wat je wil maar wel het paard wat je nodig hebt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:33

Zalady lieve knuffelmerrie :+: . Ik zou haar prachtig vinden voor de wagen, maar daar ging je vraag niet over. :+

Wat wil je zelf graag?
Ik weet dat ze het springen eerder heel erg leuk deed. Zonder heel veel training daarin. Degene die haar eerder reed heeft ook schriktraining met haar gedaan en ze is er best veel mee op pad geweest. De kleur blauw was een issue geloof ik (daar keek Zalady veel naar), maar ze kon er verder fijn mee rondsturen.

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of het je de moeite, energie en tijd nog wel waard is. Het is jouw lijf, geld en tijd.
Als je nu zo'n enorme klik met haar hebt, dan zou je misschien ook tevreden kunnen zijn met alleen dressuur. Alleen... vindt Zalady dat wel leuk?

Heel veel succes iig :) . Ik hoop dat je eruitkomt.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:17

Ik vind dat je altijd met je gezondheid rekening moet houden. Wil je het paard echt niet weg doen, dan zou ik de keuze maken om dressuur te rijden. Mocht je toch het springen missen, dan lijkt het mij beter voor je gezondheid om dat te doen op een paard, waarvan je weet dat de val kans een stuk minder is. Ik persoonlijk zou het paard niet weg kunnen doen als ik er zo'n klik mee heb. Daarom zou ik dan ook in jouw situatie kiezen voor dressuur rijden. Natuurlijk zal je de cross gaan missen, maar de band die je met jouw paard hebt, wil je ook voor geen goud missen.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 06:49

assie schreef:
Zalady lieve knuffelmerrie :+: . Ik zou haar prachtig vinden voor de wagen, maar daar ging je vraag niet over. :+

Wat wil je zelf graag?
Ik weet dat ze het springen eerder heel erg leuk deed. Zonder heel veel training daarin. Degene die haar eerder reed heeft ook schriktraining met haar gedaan en ze is er best veel mee op pad geweest. De kleur blauw was een issue geloof ik (daar keek Zalady veel naar), maar ze kon er verder fijn mee rondsturen.

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of het je de moeite, energie en tijd nog wel waard is. Het is jouw lijf, geld en tijd.
Als je nu zo'n enorme klik met haar hebt, dan zou je misschien ook tevreden kunnen zijn met alleen dressuur. Alleen... vindt Zalady dat wel leuk?

Heel veel succes iig :) . Ik hoop dat je eruitkomt.

Aah wat leuk dat je haar kent!
Het is inderdaad een schatje! :)
Voor de kar zou ze zeker niet misstaan!
Het is voornamelijk als we richting publiek springen of als er hekjes oid staan...
Heb enkel problemen gehad met donkergroen-zwart en zwart-roze dingen binnen het parcours...
Ik zie inderdaad dat Zalady het springen ook erg leuk vind, zeker op wedstrijd!
Ze wordt dan erg fanatiek.
Misschien moet ik het gewoon wat meer tijd geven...
Ik kan namelijk echt lezen en schrijven met haar.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:23

Ik denk dat als je haar dressuurmatig meer getraind hebt het springen ook beter zal gaan. Veel meenemen naar andere locatie en altijd erop bedacht zijn wat ze kunnen uitvreten. Dan lig je er ook niet naast. Heel veel oefenen op bv 60cm, vertrouwen even en niet alleen maar 90-100 willen doen omdat je vind dat dat moet.

Toch denk ik dat dit geen crosspaard zal worden. Ze zal zich regelmatig oversprongen omdat ze te voorzichtig is. Daarna zal ze dus gaan stoppen omdat haar lichaam er niet op gemaakt is al die sprongen met wappers te maken ipv te vegen.

Zelf heb ik het springen moeten opgeven met m'n oudste paard (is 9 nu). Toch zijn we al wel Z2 dressuur en daar zit genoeg uitdaging nogsteeds in. Vroeger dacht ik precies zoals jij. Ik wilde dit paard niet weg doen dus springen en crossen maar een beetje on hold gezet en daar heb ik nu weer een drie jarige voor die ik ga opleiden.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 07:37

suikermeisje schreef:
Ik denk dat als je haar dressuurmatig meer getraind hebt het springen ook beter zal gaan. Veel meenemen naar andere locatie en altijd erop bedacht zijn wat ze kunnen uitvreten. Dan lig je er ook niet naast. Heel veel oefenen op bv 60cm, vertrouwen even en niet alleen maar 90-100 willen doen omdat je vind dat dat moet.

Toch denk ik dat dit geen crosspaard zal worden. Ze zal zich regelmatig oversprongen omdat ze te voorzichtig is. Daarna zal ze dus gaan stoppen omdat haar lichaam er niet op gemaakt is al die sprongen met wappers te maken ipv te vegen.

Zelf heb ik het springen moeten opgeven met m'n oudste paard (is 9 nu). Toch zijn we al wel Z2 dressuur en daar zit genoeg uitdaging nogsteeds in. Vroeger dacht ik precies zoals jij. Ik wilde dit paard niet weg doen dus springen en crossen maar een beetje on hold gezet en daar heb ik nu weer een drie jarige voor die ik ga opleiden.

Bedankt!
Dressuurmatig is het punt niet, dressuurmatig os ze zeer goed geschoold, zo goed dat het voor mij als niet dressuurruiter zijnde nog best leuk is!
Het zijn echt de obstakels etc inderdaad..
Het is zo'n moeilijke beslissing, maar ik ben nog jong en wil doen wat ik nu nog kan...
Maar daarnaast wil ik haar niet opgeven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:47

Ik zou haar lekker houden en zien hoe ver je komt.
Bij elk "negatief" ding dat hier gezegd word "verdedig" je haar zo dat ik het idee heb dat je er stiekem al uit bent, je kunt en wil geen afscheid nemen van dit paard.
En waarom zou je.

EvaCynaretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 07:56

VivaLaVida schreef:
Ik zou haar lekker houden en zien hoe ver je komt.
Bij elk "negatief" ding dat hier gezegd word "verdedig" je haar zo dat ik het idee heb dat je er stiekem al uit bent, je kunt en wil geen afscheid nemen van dit paard.
En waarom zou je.

Bedankt!
Ja, klopt als ik het met mensen niet eens ben ga ik daar wel tegen in
Zeker als het over dingen gaat waar het in deze niet over ging haha..
Ik ben geen opgever en wil het onderste uit de kan halen om het zo te zeggen..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:03

Qua springen en techniek.

Het is ook maar wat je zelf wil natuurlijk.
Ben jij tevreden met een paard wat dan bv geen super techniek heeft,mar wel leuk een middenmaat parcourtje rondspringt en een lichte cross tot een goed,eind brengt?

Een paard hoeft geen super techniek te hebben als ze er plezier aan beleven en jij ook geen ambities hebt om bv 1.30 te gaan springen....

Ik denk dat je dit vooral bij jezelf moet afvragen.

Kan jij leven met een paard die vooral dressuur gericht is en springen leuk vindt,zolang ze niet overvraagd wordt?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:16

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik mijn post niet grof bedoel, maar ik weetn iet hoe het op jij gaat overkomen.

Ik lees heel vaak dat je zegt "ik ben geen opgever", en je verdedigd het paard hier met hand en tand tegen iedereen. Maar waarom zie jij dit als opgeven? Omdat je het paard afgeeft? Ik denk dat ipv opgeven je echt gewoon moet kijken "is dit iets waarmee ik kan leven"? Heeft het paard plezier in om met jouw te springen terwijl hij duidelijk wel wat vertrouwen mist. Kan jij plezier hebben om met een paard te werken dat nu al even momenteel aan zijn (vertrouwens)limiet zit?

Ik denk dat je echt niet mag kijken naar "opgeven", maar echt naar, wat kan ik, wat kan het paard, kan ik daarmee leven? En ik denk dat je echt eerlijk zal moeten zijn met jezelf en met het paard, dat je niet kiest om ze te houden en hier een over een jaar spijt van krijgt omdat je al aan haar plafond zit, maar jij nog niet aan het jouwe. Dat gaat voor jullie beiden dan veel frustraties opleveren. Veel succes!