Import pony's uit ireland, wie weet er meer van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:59

Ik heb ook net een paard gekocht uit ierland. Word in april pas 4 . Gaat nu voor 5 weken de wei in. En dan over 5 weken ga ik hem halen. Paard zal al veel meegemaakt hebben is nog groen en nu nog iel en weinig bespiering. Maar met geduld veel liefde en goed voer komt het helemaal goed met deze kanjer .
Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:03

Wij hebben een tinker uit Ierland (bijna 3 jaar in NL) , top beest maar in begin best wat mee te stellen gehad.. Nu is ze inmiddels zelf moeder geworden en voor ons echt een top beest! Vaak zijn ze overdonderd en komt na een tijdje de ware aard naar boven..gelukkig viel dat bij de onze goed uit!

Net zo als bij een paardje uit Nederland, goed rond kijken en goed naar je zelf luisteren.
Afbeelding

anjali

Re: Import pony's uit ireland, wie weet er meer van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:39

Je hebt het paardje bezichtigd en het viel tegen.Als het net geimporteerd is denk ik niet dat hij 15 is hoor.Meestal zijn dat toch wel jonge paarden.Als ze uit een natuurgebied komen dan zit er heel veel opvoedwerk aan,ondanks dat ze vlak na aankomst heel braaf lijken. Overdonderd waarschijnlijk.Ik heb zo,n import gehad en die bleek dus niet braaf nadat hij een tijdje bij mij was.Althans,ik kon hem niet aan ondanks dat ik wel ervaring heb.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 14:31

anjali schreef:
Je hebt het paardje bezichtigd en het viel tegen.Als het net geimporteerd is denk ik niet dat hij 15 is hoor.Meestal zijn dat toch wel jonge paarden.Als ze uit een natuurgebied komen dan zit er heel veel opvoedwerk aan,ondanks dat ze vlak na aankomst heel braaf lijken. Overdonderd waarschijnlijk.Ik heb zo,n import gehad en die bleek dus niet braaf nadat hij een tijdje bij mij was.Althans,ik kon hem niet aan ondanks dat ik wel ervaring heb.

dan was hij geen 15 maar in elk geval zonder twijvel boven de 10. Die handelaar had wel meer oudjes die verkocht hij als kinder pony..
deze pony was ook zeker niet overdonderd kwa rijden. Hij was gewoon echt netjes aangereden.
Dit voelde echt als een ervaren pony

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:20

koetjeboe schreef:
anjali schreef:

dan was hij geen 15 maar in elk geval zonder twijvel boven de 10. Die handelaar had wel meer oudjes die verkocht hij als kinder pony..
deze pony was ook zeker niet overdonderd kwa rijden. Hij was gewoon echt netjes aangereden.
Dit voelde echt als een ervaren pony

dan was het misschien best een goed bruikbare pony,maar dus niet het type wat jij zocht.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:23

Ik heb niet alles gelezen, ik weet alleen dat er in Ierland wel vaker gekruist wordt met tinkers en bijvoorbeeld warmbloeden. Manen geschoren is ook niet vreemd, maar kijk evengoed uit voor zomereczeem. Het een sluit het ander niet uit.
Rugnummer is misschien een brandmerk?
Ze worden ook inderdaad vaker met veel tegelijk geïmporteerd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:27

Anjali. Pony was kreupel. En die man verkoopt een 5 jarige pony. Daar kom ik voor. En als het dan een 15 jarige blijkt te zijn is dat idd niet wat ik zoek. Ik snap niet helemaal wat je duidelijk probeerd te maken

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:32

Anisa1994 schreef:
In Deventer hadden ze vorig jaar ook zo'n tinker gekocht via handelsstal Maccloud net uit Ierland. Was beleerd voor de wagen zei men. Nou dat werd rodeo met steigeren voor de wagen.Het paard was totaal ongeschikt.
Ik zou met echt bedenken om een paard zo uit Ierland te kopen. Het zijn niet de besten die hier heen komen met kans op ziektes. Mijt (afgeschoren manen en benen), Mok en CPL. Dit betekend veel werk om dit te behandelen.
Door de heren importeurs wordt er in ieder geval lekker veel geld verdiend.

Hier ook een van mccloud.

Ik heb hem van een kennis. Paard zou geschrikt zijn voor beginners en heel braaf zijn met rijden.

Beesje is niet eens ingereden. Doodsbang voor het zadel. Kent geen rem gas of stuur.

Ik ben hem aant inrijden. En nu hij me vertrouwd... Wat een prachtdier!!

Ten eerste kwa bouw heel net dier. Maar ook een topkarakter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:33

Salora schreef:
Anisa1994 schreef:
In Deventer hadden ze vorig jaar ook zo'n tinker gekocht via handelsstal Maccloud net uit Ierland. Was beleerd voor de wagen zei men. Nou dat werd rodeo met steigeren voor de wagen.Het paard was totaal ongeschikt.
Ik zou met echt bedenken om een paard zo uit Ierland te kopen. Het zijn niet de besten die hier heen komen met kans op ziektes. Mijt (afgeschoren manen en benen), Mok en CPL. Dit betekend veel werk om dit te behandelen.
Door de heren importeurs wordt er in ieder geval lekker veel geld verdiend.

Hier ook een van mccloud.

Ik heb hem van een kennis. Paard zou geschrikt zijn voor beginners en heel braaf zijn met rijden.

Beesje is niet eens ingereden. Doodsbang voor het zadel. Kent geen rem gas of stuur.

Ik ben hem aant inrijden. En nu hij me vertrouwd... Wat een prachtdier!!

Ten eerste kwa bouw heel net dier. Maar ook een topkarakter.

Maar in verkeerde handen was ie wel mooi de vernieling in geholpen.........

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 06:30

Ja heb je helemaal gelijk in.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 07:41

hier een pony uit polen, het beest heeft veel meegemaakt....
Als het echt je eerste paard wordt kijk dan ook verder dan dat paard, wat maakt dat hij hier te koop is en dat hij niet goed genoeg was om in ierland te blijven?????

Maar het is natuurlijk ook niet zo dat hij perce al verdoemd is hoor stap er open in en blijf kritisch!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:36

Hier een goede ervaring met importeren uit Ierland. 7 Jarige connemara merrie, Mooi gezond dier, uitstekende bouw, pracht karacter. Nu bijna 1 maand in NL, en heeft nog geen stap verkeerd gezet.

Ierse paarden zijn over het algemeen sterke dieren met een nuchter karakter (heb er 10jaar gewoond!). Ze worden veel geexporteerd naar de UK omwille van hun eigenschappen.

Er zitten natuurlijk altijd wat mindere exemplaren bij, maar dat heb je overal! Oppassen dus, waar je ook koopt.

Als er iemand contacten zoek in Ierland - stuur me dan een PB. Mijn beste vriendin heeft altijd wel een enkele paarden tekoop, en zij heeft ook veel connecties binnen de paardenwereld daar.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:31

Mijn stamboekfokker van de connemara's uit belgie wist mij te vertellen vorig jaar. Dat in ierland zeer lang subsidie is gegeven voor elk geboren veulen . Dus er werd zeer veel gefokt met van alles en nog wat.
Dan is het juist een kunst om hieruit de kwaliteit te gaan herkennen.
Als je via de veiling zou gaan heb je natuurlijk nog een ander verhaal.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:46

kitobeer schreef:
Dan is het juist een kunst om hieruit de kwaliteit te gaan herkennen.

Dat is toch bij elke stamboek/ras zo?

PS - wat een knappe connemara's heb jij :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:43

koetjeboe schreef:
Anjali. Pony was kreupel. En die man verkoopt een 5 jarige pony. Daar kom ik voor. En als het dan een 15 jarige blijkt te zijn is dat idd niet wat ik zoek. Ik snap niet helemaal wat je duidelijk probeerd te maken

Ik probeer niets duidelijk te maken hoor,want dat kan ik niet,aangezien dit paardenhandel is en daarin is er niets duidelijk.Het gaat om een combinatie van emoties en geld.En wat voor de een een geschikt paard zou zijn,hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn.Het gaat wel om levende wezens en dat is soms ook het tragische van deze handel.Het zou wel een verbetering zijn als alle betrokkenen er eerlijk in zouden zijn. /3

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:25

Afbeelding

Dit is mijn buitenlander overigens :)

Stalgenoot heeft een irish sporthorse. Komt uit ierland. Een ontzettend leuk beest!

Mijn andere merrie is een dochter van een engelse. Zij kwam uit wales. Is hier eerste premiemerrie geworden. Heeft 17 veulens gehad waaronder mijn merrie.