Hoe groot weide voor shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is 310m2 genoeg voor 2 shetjes? Staat lekker gras op.

Ja, dit is genoeg voor 2 shetlanders
10 (6%)
Neen, dit is niet genoeg voor 2 shetlanders maar wel voor 1
2 (1%)
Neen, dit is niet voor 2 shetlanders genoeg en ook niet voor 1.
132 (84%)
Ja, dit is genoeg zolang je shetlanders de nodige beweging bij krijgt van jouw.
12 (7%)

Totaal aantal stemmen: 156

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:26

cinniz123 schreef:
Ik zou ze niet altijd op zo'n klein stukje zetten.
Kan je er geen paddockje van maken en ze bijv de zomermaanden op een weiland in de buurt zetten?

Ik heb werkelijk geen idee hoe groot mijn paddock is maar vind sommige mensen wel heftig reageren.
Mijn a pony's staan de wintermaanden op een stalletje waarvan de 2 box deuren 24/7 open staan met een kleine uitloop erbij.
En geloof me hun voelen zich beter als op een pensionstal waar ze af en toe een (paar) uurtje(s) in een grote bak mogen race.
Het weide seizoen is leuk voor hun kwa ruimte maar voor mij ontzettend opletten ivm overgewicht voor ze.

Denk dat het dus nogal afhangt voor wat voor pony's, wat je ze verder nog kunt bieden ect.

Volledig mee eens :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:34

Dat andere dieren het nóg slechter hebben, praat zoiets niet goed. Ik vind het goed dat TS vraagt, ik vind het alleen schokkend dat er hier zog. "dierenliefhebbers" zijn die hun dieren zo houden dat ze zich dood zouden moeten schamen en wat mij betreft een dikke vette boete mogen krijgen. Je hebt de verantwoording over levende wezens, het zijn geen oude fietsen... als je je dieren niet fatsoenlijk kunt houden, hoor je geen dieren te hebben.

Geiten bij ponies (jep, alles meervoud zoals mensen al aanhaalden) is prima. Geit als vervanging van een tweede pony = natuurlijk niet ok.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:48

Een oppervlakte van 310/400m2 vind ik voor 2 shetlanders erg klein, te klein. Vooral als het enkel grasland is. Zo'n stukje hebben ze zo kaal. Met wat regen erop en heel de dag de pony's er op heb je in de winter gegarandeerd een modderpoel.

Persoonlijk zou ik ze niet op minder dan 1000-1200m2 willen houden. En dan een schuilstal met een stukje verhard (+/- 200m2), een deel paddock (+/- 500m2) en een heel klein weilandje (300-500m2).
Dan kun je alle kanten op met alle seizoenen en alle weersomstandigheden.
Bij veel regen kunnen ze altijd schoon staan op het verharde gedeelte. Ook kun je daar netten met hooi ophangen, zodat ze niet teveel zand binnen krijgen. In het zand kunnen ze heerlijk rollen, liggen en spelen. En het weilandje kun je dan dagelijks 1/2/3 uur openzetten om te grazen.

EmmaxDisney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 23:48

Bedankt voor jullie vriendelijke antwoorden allemaal!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:53

Ook zou ik trouwens met shetlanders uitkijken hoor met dagelijks uren of zelfs onbeperkt op de wei. Veel shetlanders zijn gevoelig voor overgewicht. Ook moet je goed uitkijken voor hoefbevangenheid.
Wat voor oppervlakte ook, ik zou het altijd zo indelen dat ze ook van de weide af kunnen en toch genoeg beweging houden. Zo heb ik in een 8 vorm een pad rondom de wei gemaakt voor mijn 2 shetten. Dit is kaal zandpad waar ze overheen kunnen lopen en crossen. Daar voer ik ze hooi en dagelijks mogen ze een uurtje of 2/3 op de wei. Ik heb ze op ongeveer 7500m2.

Heb je al een stukje waar ze op zouden moeten komen (zit je dus al vast aan bepaalde afmetingen?) of zijn jullie nog aan het kijken voor iets?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:51

Wat een heftige reacties zeg.
Er zijn zo ontzetend veel paarden die in de winter alleen maar op stal staan of maar een paar uurtjes buiten komen, dat word door sommige wel goedgekeurd..

Als grasland kun je het zeker niet houden, dat word 1 modder poel.

Ik heb zelf 4 mini's, die lopen op 400 vierkante meter, ze gaan 's morgens om 8 uur naar buiten en 's avonds om 11 uur naar binnen, lekker de hele dag vrije bewging dus.
Ze rennen er lekker rond en krijgen buiten bijna onbeperkt hooi.
Wel heb ik alles voorzien van wit zand want anders is het niet te doen.
Bij mooi weer gaan mijn pony's wel op de wei, in de zomer dus met regelmaat maar in de winter dus heel weinig, de wei waar ze dan een paar uurtjes lopen is bijna een hectare groot hier kunnen ze het hele jaar doen met het gras maar rond deze periode is het wel aardig op.
Verder rij ik bijna dagelijks met mijn ponys met de wagen.

Als je niets met je ponys doet denk ik dat het wel te klein is, maar als je zorgt dat ze er regelmatig uitkomen, je zelf elke dag 1 tot 2x de mest opruimt en zorgt voor een goede bodem kan het wel.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 08:26

Gamblerscup doel je op mij?
Dan nodig ik je bij deze graag uit en zal je zien dat mijn pony's met hun vrije beweging en onbeperkt hooi het beter hebben als menig ander paard op een dure manege!

sasjaaa schreef:
Wat een heftige reacties zeg.
Er zijn zo ontzetend veel paarden die in de winter alleen maar op stal staan of maar een paar uurtjes buiten komen, dat word door sommige wel goedgekeurd..

Als grasland kun je het zeker niet houden, dat word 1 modder poel.

Ik heb zelf 4 mini's, die lopen op 400 vierkante meter, ze gaan 's morgens om 8 uur naar buiten en 's avonds om 11 uur naar binnen, lekker de hele dag vrije bewging dus.
Ze rennen er lekker rond en krijgen buiten bijna onbeperkt hooi.
Wel heb ik alles voorzien van wit zand want anders is het niet te doen.
Bij mooi weer gaan mijn pony's wel op de wei, in de zomer dus met regelmaat maar in de winter dus heel weinig, de wei waar ze dan een paar uurtjes lopen is bijna een hectare groot hier kunnen ze het hele jaar doen met het gras maar rond deze periode is het wel aardig op.
Verder rij ik bijna dagelijks met mijn ponys met de wagen.

Als je niets met je ponys doet denk ik dat het wel te klein is, maar als je zorgt dat ze er regelmatig uitkomen, je zelf elke dag 1 tot 2x de mest opruimt en zorgt voor een goede bodem kan het wel.

Precies dit dus

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:40

Ik doel op iedereen die zijn paarden niet fatsoenlijk heeft staan. En nogmaals: dat andere dieren het nóg slechter hebben, praat een situatie niet goed.

cinniz123

Re: Hoe groot weide voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 08:07

ik lees hier vrij weinig wat schokkend is....maar ja das bokt he!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:22

Cinniz, GC keurt het niet goed dat mijn twee mini-shetlanders op 9 bij 13 staan voor het grootste deel van de tijd. En ik vind het zelf ook suboptimaal, ik zie ze zelf liever in een paddock paradise waar ze ook niet op gras komen overigens. Maar voor de oudste is het of dit of de slacht, die ga ik niet verkopen aan anderen. Hij heeft teveel gebreken. Hopelijk ooit in de toekomst mijn eigen plekje waar de pony's lekker meer ruimte hebben en tot die tijd hebben ze het ook prima naar hun zin in de paddock.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:33

Fennadev schreef:
Cinniz, GC keurt het niet goed dat mijn twee mini-shetlanders op 9 bij 13 staan voor het grootste deel van de tijd. En ik vind het zelf ook suboptimaal, ik zie ze zelf liever in een paddock paradise waar ze ook niet op gras komen overigens. Maar voor de oudste is het of dit of de slacht, die ga ik niet verkopen aan anderen. Hij heeft teveel gebreken. Hopelijk ooit in de toekomst mijn eigen plekje waar de pony's lekker meer ruimte hebben en tot die tijd hebben ze het ook prima naar hun zin in de paddock.

Ow ik doelde ook niet op jou hoor!
Mijne staan de wintermaanden ook op de paddock met stal eraan vast.
Zomer maanden 24/7 wei wat gewoon niet ideaal is maar tis kiezen of delen.
Mijn fjord met artrose heeft daar ook jaren gestaan en puur omdat hij anders vast roesten.
Maar goed ik weet niet hoe groot mn paddock precies is,heb hem nog nooit nagemeten.

Paddock paradijs zou ik ook ideaal vinden maar vind dat maar eens midden in de stad...

Ik bedoelde dat ik geen hele schokkende dingen las hier maar dat er wel schokkend wordt gedaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:40

cinniz123 schreef:

Ik bedoelde dat ik geen hele schokkende dingen las hier maar dat er wel schokkend wordt gedaan.

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel... kiezen of delen... daar kan een dier toch niets aan doen, die zou niet moeten lijden onder "kiezen of delen". Die moet gewoon fatsoenlijk gehouden worden of anders niet. Mensen zijn naar mijn mening te vaak egoïstisch en gaan dan maar voor slechter voor het dier. Want ze moeten koste wat het kost een paard hebben. Dat men het niet fatsoenlijk houden van dieren niet als schokkend ziet, zegt toch eigenlijk wel alles. Er word teveel geaccepteerd en als ok gezien, terwijl het gewoon niet ok is voor de dieren. Alleen voor de mens. Want je moet en zal die dieren hebben. Als het moeilijker wordt om dieren te houden, wordt de grens steeds verschoven.

Het feit dat TS al moet vragen of dat veel te kleine rotstukje kan voor 2 shetters is eigenlijk al te gek. Al moet ik zeggen dat ik niet naar de leeftijd gekeken heb, vroeger als jong grietje wilde ik ook het liefste een pony op mijn slaapkamer houden, dat is weer wat anders natuurlijk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:04

GamblersCup schreef:
cinniz123 schreef:

Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel... kiezen of delen... daar kan een dier toch niets aan doen, die zou niet moeten lijden onder "kiezen of delen". Die moet gewoon fatsoenlijk gehouden worden of anders niet. Mensen zijn naar mijn mening te vaak egoïstisch en gaan dan maar voor slechter voor het dier. Want ze moeten koste wat het kost een paard hebben. Dat men het niet fatsoenlijk houden van dieren niet als schokkend ziet, zegt toch eigenlijk wel alles. Er word teveel geaccepteerd en als ok gezien, terwijl het gewoon niet ok is voor de dieren. Alleen voor de mens. Want je moet en zal die dieren hebben. Als het moeilijker wordt om dieren te houden, wordt de grens steeds verschoven.

Het feit dat TS al moet vragen of dat veel te kleine rotstukje kan voor 2 shetters is eigenlijk al te gek. Al moet ik zeggen dat ik niet naar de leeftijd gekeken heb, vroeger als jong grietje wilde ik ook het liefste een pony op mijn slaapkamer houden, dat is weer wat anders natuurlijk.

Dus 24/7 wei is niet goed volgens jou en 27/7 paddock ook niet?
Ik ga mijn beesten ten alle tijden nooit 24/7 in een stalletje zetten dus voor mij is het kiezen wat ik doe dus staan ze winter paddock en zomer wei.
Als jij het daar niet mee eens bent zal mij een biet zijn!
Ik weet dat ze het super goed hebben ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:20

hangt ervan af.

als dit je tuin is zou ik het niet doen.
het wordt gewoon 1 grote bende in de winter.
en ik denk niet dat je ouders het leuk zullen vinden om in de winter een modderbende rond hun huis te hebben.....

sowieso moet je idd al 2 shetjes bij elkaar zetten.

dan wordt het sowieso krap.
het kan,maar dan ga je best een stuk draineren en in zand laten leggen waardoor het in de winter tenminste proper blijft.
daarnaast buren.

pony's en modder,mest,meer vliegen,geur,....

als dit een tuin is,heb je vaak dichte buren,en die zijn vaak niet zo gediend met alles wat erbij komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:46

cinniz123 schreef:

Dat zeg ik nergens?

cinniz123 schreef:
Ik ga mijn beesten ten alle tijden nooit 24/7 in een stalletje zetten dus voor mij is het kiezen wat ik doe dus staan ze winter paddock en zomer wei.

Dat ligt er maar aan of de ruimte die ze krijgen groot genoeg is. Als die ruimte te klein is, hebben ze het niet goed. Feit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:49

Niet geschikt als het een wei is. Is het een paddock die altijd droog blijft en met geel zand er in dan zou het kunnen eventueel met verhard stuk en schuilstal. Van je wei blijft echt niks over. zwarte zandbak wordt het dan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:19

GamblersCup schreef:
cinniz123 schreef:

Dat zeg ik nergens?

cinniz123 schreef:

Dat ligt er maar aan of de ruimte die ze krijgen groot genoeg is. Als die ruimte te klein is, hebben ze het niet goed. Feit.

Omdat jij dat vindt?!
Jou mening dus is t een feit?!
Ga die discussie niet met jou voeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:23

Nee, niet omdat ik dat vindt. Mijn mening is geen feit. Maar dit gegeven wel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:48

Maar hey, het was niet de bedoeling om persoonlijke discussies aan te gaan. Dus ik laat het hier bij. Ik denk dat het TS wel duidelijk is dat het niet kan, dat het stukje te klein is (door alle negatieve antwoorden in dit topic) en ik hoop dat er een wijs besluit genomen wordt :j

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:16

GamblersCup schreef:
cinniz123 schreef:

Zo werkt het toch immers als je dieren in gevangenschap houd?
Ben wel benieuwd hoe jij je paarden houd, je hebt zeker een mega natuurgebied tot je beschikking.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:46

Er zit volgens jou dus niets tussen "veel te klein" en een "mega natuurgebied"?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:49

Qua ruimte kan het, maar qua gras echt niet..
Ik heb twee minishetten op 800m2 zand en 1500 m2 gras. Dat is echt wel kaal eind van de zomer.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:08

sasjaaa schreef:
GamblersCup schreef:

Zo werkt het toch immers als je dieren in gevangenschap houd?
Ben wel benieuwd hoe jij je paarden houd, je hebt zeker een mega natuurgebied tot je beschikking.

Er zit volgens mij niks tussen kiezen of delen en een mega natuurgebied.

Namelijk, als je geen mega natuurgebied hebt zul je toch bepaalde keuzes moeten maken voor je paard ivm weidebeheer bijvoorbeeld, jij zegt zelf dat je dat fout vind

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:47

Zucht. Ik snap dat je tegen de draad in wilt gaan, dat je het niet met me eens bent. Maar ga niet zo kinderachtig lopen doen zeg. Heeft niemand wat aan. Je gaat ook nog eens aan het hele probleem voorbij: een veel te kleine plek voor ponies, waar ze hun reet amper kunnen keren of de benen normaal kunnen strekken, waar ze op gebouwd zijn. Dus nogmaals de vraag op jouw kortzichtige reactie, want een mega natuurgebied is natuurlijk niet de enige fatsoenlijke plek wat je een paard kunt bieden (wat je natuurlijk héél goed weet, maar ja, je moet nu eenmaal even boos doen):
GamblersCup schreef:
Er zit volgens jou dus niets tussen "veel te klein" en een "mega natuurgebied"?

En voor de duidelijkheid: ik doe niet aan "kiezen of delen" wat betreft mijn dieren. Als ik ze geen fatsoenlijke plek kan bieden, dan gaan ze naar iemand die dat wél kan. Hoe jammer ik het zelf ook vind.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 21-03-17 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 01:03

Oh, maar wacht even, jij bent degene die 4 (!) ponies op 400 (!) m2 heeft staan... ik begrijp dat je je tegen je schenen geschopt voelt.

En ik zou het er bij laten, maar liet me door die kinderachtige opmerkingen weer verleiden tot antwoorden. Niet handig.