Paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:06

"Yolo" is het ultieme voorbeeld van korte termijn denken.
Instant gratificatie, het brengt je niets anders dan een roesje voor nu. Past helemaal bij deze tijd, dat wel.

Nogmaals... je zult de rest van je leven (veel) verantwoordelijkheid moeten gaan dragen. Onvermijdelijk. Waarom daar dan nu tijdens je studentenperiode al mee willen beginnen? Omdat het hebben van een paard nu leuk lijkt? Waarom zoek je niet gewoon een verzorgpaard? Wel de lusten niet de lasten. Voor nu.

Eenmaal vast in verantwoordelijkheden krijg je de vrijheid van nu domweg nooit meer terug. In ieder geval niet met eenzelfde onbevangenheid. Wees daar zuinig op. Als het weg is, is het weg.

Maar goed, velen die hier reageren in dit topic hebben niet het inzicht om dat te (kunnen) snappen :D
Het is dan maar net wat je wilt en kunt lezen.
TS, succes met de overwegingen!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:09

Ik ga mee met Dees. Als ik tijdens mijn studie een paard had gehad had mijn man een leuke vent voor 1 avond geweest, want dan had ik nooit de tijd gehad om ook nog naar hem op en neer te reizen en had ik heel veel andere dingen moeten laten. En die ervaringen maken nou juist dat ik terugkijk op een leuke studietijd, dat papiertje is ook fijn hoor, maar aan mijn studie zelf denk ik niet vaak terug, wel aan de dingen ernaast. :D
En niet eens alleen vanwege de financiën, maar vooral vanwege het aspect tijd. Nu maken we heel bewust de keuze voor ons paard, laten we rustig andere dingen schieten en weten de mensen om ons heen dat paard en paardgerelateerde dingen op stal eigenlijk altijd voor gaan. Vinden ze niet altijd leuk, maar ja, da's hun probleem. Ik denk dat ik 10-15 jaar geleden een stuk minder relaxt die keuzes zo had kunnen maken.

Oh en tijdens mijn studie was ik lid van een studentenpaardrijvereniging, waardoor ik toch nog genoeg met paarden heb gedaan. Zoals de studentenwedstrijden, ruiterkampen en gezellige ritten. Maar daarnaast ook mijn sportwereld verbreed door te ijshockey'en, een tenniscursus te doen en ook op andere vlakken tijd te hebben voor andere dingen dan paarden.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 09-03-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:11

Als je denkt dat je het haalt dan zou ik het gewoon doen. De reacties over verkering, verhuizen, baan, backpakken en studentenleven kan ik me niet in vinden. Ik heb jaren fulltime gewerkt en zit nu juist als 26 jarige weer terug aan de studie. Ik heb geen studentenleven want ik heb gewoon een vriend en eigen huishouden dat ik moet runnen, zowel financieel als qua schoonmaak en de dieren verzorgen. Juist tijdens mijn werkperiode ben ik vaak op vakantie gegaan en heb genoten van alles en nog wat. Iedereen is anders en als jij zelf denkt dat het nu te doen is dan zou ik er gewoon voor gaan! Genieten ervan *\o/* *\o/*

Ik kan helaas moeilijk een paard kopen en onderhouden nu en zal moeten wachten tot ik klaar ben met mijn studie dus ik kan niet wachten :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:15

Ligt er trouwens ook heel erg aan hoe jij in "paarden houden" staat... Koop jij een paard om tot de dood bij je te hebben of geloof jij dat je paard een jaar later net zo gelukkig kan zijn bij een andere baas?
Want in dat laatste geval, heel simpel, kan je altijd weer paardloos zijn als je leven toch verandert :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:17

Ik zeg doen! Als je het financieel aan kan en je hebt genoeg tijd, waarom niet? Ik geniet er ook ongelofelijk van om na mn college's etc lekker naar mn paard te kunnen.

En wat betreft het nadenken. Ik deel mijn paard met mijn moeder en zij heeft zo lang lopen twijfelen en nadenken over alles. Nu zegt ze juist 'oh hadden we maar eerder een paard gekocht'. :P

mavantos

Re: Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:22

Doen! Leuk toch?

Ik zou er wel een verzorger bij zoeken, iemand die je echt vertrouwd met je paard. Tijdens tentamenperiodes zal je minder tijd hebben en dan kan de verzorger misschien extra dagen. Hoef jij je niet schuldig te voelen en wordt paardlief goed verzorgd.
Het enige wat ik wel zou zoeken is een volpension stal, daardoor heb je meer tijd om echt met je paard bezig te zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:25

Ach gewoon doen! Zeker als je het financieel goed red en je ruim tijd hebt. Het is een hoop verantwoordelijkheid (hoewel dat ook weer niet zo spannend is als het klinkt, zeker niet op een goede pensionstalling) maar het geeft je een hoop ontspanning en plezier!

En mocht je het later niet redden qua tijd, dan heb je dan altijd nog de optie om een verzorgster erbij te nemen :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:43

als het wel overwogen gedaan wordt, en gewoon kan dan gewoon doen.
Ik heb er heel veel ontspanning aan gehad tijdens mijn studie, lekker ff eruit en de stal doen. gewoon lekker simpel. Zoals eerder genoemd is een pension dan wel fijn, omdat je dan vaak stalgenootjes hebt die je wel een keer willen helpen als je het ff druk hebt. Tijdens een studie is dat ook maar bepaalde periodes.

En @ Dees, ik denk dat voor jou je vrijheid belangrijker is. Dan is de keuze om geen paard te nemen heel logisch. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik dingen moest laten voor mijn paardenhobby. Sta er ook bij stil dat sommige mensen een paardenhobby boven andere dingen plaatsen. Ik vind bv op vakantie gaan heel geinig maar ik haal meer voldoening uit mijn paardenhobby. Dat is voor iedereen verschillend.
Daarbij zie ik ook dat sommige tieners niet weten wat ze moeten doen, niet echt super vrienden hebben en zich vervelen. Een hobby kan je ook vrienden en uitjes bieden, en daardoor je leven verrijken. Helemaal omdat je dezelfde hobby deelt. Dat is iets wat je bij paardenmeisjes wel heel sterk terug ziet.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 09-03-17 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:50

De toekomst is nooit zeker, sommige mensen plannen misschien ook te veel.
Je kan best een paard hebben en evengoed andere dingen doen, je kunt op vakantie of stage heus wel combineren, dan heb je gewoon iemand nodig die kan inspringen als jij niet kan.
En er zijn heel veel mensen in de grote stad die ook een paard hebben. ;)
Het is wat je zelf verkiest, het kost veel tijd maar je tijd aan paarden besteden is wel erg leuk.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:12

Hoeveel tijd het kost hangt echt af van de omstandigheden. Ik zit momenteel in het derde jaar van mijn universitaire studie en ik vind het hebben van een eigen pony en studeren prima te combineren. Mijn pony staat op een pensionstal waar hij volledig wordt verzorgd (binnen/buiten zetten, voeren, stal uitmesten), dus die zorgen heb ik al niet. Dat scheelt al heel veel.
Bovendien is het bij mijn studie vooral veel zelfstudie, wat gewoon een kwestie is van goed plannen. Ik heb hooguit zo'n 4 uur college per dag. Ik ken ook mensen die hele dagen op de uni zijn, omdat ze ook nog allerlei practica e.d. hebben. Als je dan 's avonds nog huiswerk moet maken en ook nog naar je paard moet, dan lijkt het me best pittig. Ik plan mijn huiswerk altijd zo dat ik óf de middag vrij heb óf de avond, waardoor ik altijd tijd heb om naar mijn pony te gaan.
Het is wel handig om mensen achter de hand te hebben voor als je een keer niet kunt gaan. Nou is dat bij mij geen ramp, want mijn pony wordt gewoon verzorgd (volpension), maar ik vind het toch wel een fijn idee dat iemand even bij hem kijkt. Meestal regel ik dat gewoon met de eigenaresse van zijn vriendje, maar ook mijn vader gaat wel eens langs en als het om een wat langere periode gaat (bijv. vakantie), dan gaat mijn instructrice en dan rijdt ze hem ook.
Ja, het is zeker een verantwoordelijkheid, maar het is naar mijn ervaring echt niet zo zwaar als sommigen beweren. Ik ben blij dat ik voor een eigen pony ben gegaan tijdens mijn studie. Het biedt me juist die ontspanning die ik nodig heb. Er zal altijd wel een reden te bedenken zijn om het nog even uit te stellen, maar als je nu de mogelijkheden hebt, dan zou ik ervoor gaan :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:12

Persevero schreef:
@ [naam verwijderd], ik denk dat voor jou je vrijheid belangrijker is. Dan is de keuze om geen paard te nemen heel logisch.

Even ter nuancering: ik heb mijn studietijd al lang geleden afgesloten en heb al meer dan 20 jaar paarden waarvan zeker 16 jaar aan huis. Ik ken de verplichting en kies ervoor die te dragen, wetende welke beperkingen het met zich meebrengt. Ik kijk zonder meer met veel plezier terug op een aantal wilde studentenjaren waarin ik geen paard heb gezien.

Ik denk dat veel jonge mensen hun vrijheden als vanzelfsprekend ervaren, en pas later kunnen zien hoeveel kansen zij zichzelf hebben ontzegd wanneer ze zich op jonge leeftijd al hebben vastgelegd aan bijvoorbeeld iets tijdelijks als een paard.
Het is een gegeven dat jonge mensen moeite hebben om voorbij hun eigen neus te kijken. Dat leer je pas als je jaren later terugkijkt op hoe dingen zijn gegaan. Lees mijn input in die context.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:39

Ik heb zelf niet het idee dat ik mezelf nou veel ontzeg door het hebben van een eigen pony. Ja, het kost natuurlijk tijd en geld, maar dat lijkt me logisch.
Ik ga ook gewoon uit, ik zie/spreek mijn vrienden niet minder vaak dan voordat ik een pony had, ik doe/koop ook nog gewoon leuke dingen voor mezelf, kan ook daarnaast ook gewoon sparen etc. Ik zie het hebben van een pony meer als een verrijking dan dat ik het ervaar als een last. Het is gewoon voor iedereen anders.

Misschien kijk ik er later inderdaad anders op terug. Had ik dingen anders gedaan dan dat ik nu zou doen. Maar het voelt nu goed, dus ik volg mijn gevoel. Het hebben van een eigen pony was voor mij toch wel mijn ultieme droom en die is nu verwezenlijkt. Ik had ook kunnen wachten tot na mijn studie, maar wie zegt dat ik er dan überhaupt nog ben? Je weet nooit wat de toekomst je brengt. Dit is inderdaad de eerder genoemde 'yolo'-instelling, maar so be it. Dit is hoe ik er tegenaan kijk.

In ieder geval krijg je een hoop tegenstrijdige reacties TS, dat maakt het niet makkelijker. Succes met je keuze ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:43

rien10 schreef:
Es_ther schreef:

Tijdens studie meer tijd?

Ik heb echt amper tijd :').
Mijn lessen worden enorm volgestampt dat er na de les geen tijd meer is om aan je schoolwerk te werken. Dus thuis, maar ook paarden, koken etc.

Maak je borst maar nat voor de toekomst: huishouden. Relatie onderhouden. Kinderen opvoeden. Werk. Sociale verplichtingen .... :D

Huishouden, huisdier, werk de hele zaterdag, sociale verplichtingen, stage 2 dagen, studie van 40 uur per week, vriendje op afstand... En kinderen wil ik tot zo ver niet. Ja ik ben echt bang dat de toekomst nog drukken wordt. :+ Studie is ook gewoon een fulltime baan.

TS ik zou lekker een paard kopen als je middelen er zijn!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:10

Tuurlijk. Er is altijd wel wat. En weet je? Uiteindelijk past het toch. :D