Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:59

Dustyenmax18 schreef:
safina schreef:
Als je verder wilt met hiquero, dan zal je je waarschijnlijk erbij neer moeten leggen dat je problemen blijft houden. Het is normaal en gezond dat paarden wel eens een sprintje trekken in de wei. Hij kan daar blijkbaar niet goed tegen. Weidemaatjes wisselen of er een wegdoen zal daar echt niets aan veranderen. Dan heb je hetzelfde gedoe met een ander weidemaatje.

Je schrijft dat hij een fijn, braaf sportpaard is en dat je erg blij met hem bent. Dus de vraag is denk ik: hoeveel plezier heb je van hiquero en weegt dit op tegen de problemen die hij geeft? En bljjft dat ook zo in de toekomst? Heb je het ervoor over? En is het voor hem nog wel te doen op deze manier? Of is het voor hem beter om te gaan zoeken naar een plek in een grotere kudde, waar hij wellicht meer houvast heeft?

Ja het weegt wel er tegen op ja.
Het is niet zo dat dit dagelijks gebeurd en ook niet wekelijks. Dit gebeurd misschien 1x in de 2 weken of 1x in de maand.
Zo vaak krijg ik het in iedergeval mee.
Hiquero weg doen staat dus ook niet ter discussie.

Ik sta wel open voor dingen die ik zou kunnen doen zodat het minder kan worden maar hij gaat echt niet weg.
.

Dat snap ik heel goed . Als het een fijn paard is waar je een klik mee hebt, zou ik hem ook niet zomaar wegdoen. Dan maar dealen met zn minpunten. :D

Als het niet al te vaak gebeurt, dan blijkt daar uit dat het in ieder geval niet superhardnekkig gedrag is. Dat is fijn. Dan kan je onderzoeken wat triggers zijn om uit zn plaat te gaan en kijken of je die kunt wegnemen. Voor zover mogelijk natuurlijk. Mischien kan je eens bekijken wat er gebeurt als je hem in eem grotere kudde plaatst. Vaak hebben dat soort neuroten meer houvast aan meer stabiele paarden om zich heen dan aan minder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:20

AnnaB schreef:
Hiquero is hier degene die de onrust stookt en veroorzaakt en niet Aish. Door Aish te verkopen zal hij wel weer iets nieuws gaan vinden om onrust te veroorzaken. Hij komt op mij over als een erg neurotisch paard.

Je kunt hiermee aan de slag gaan eventueel met behulp van een trainer, maar ik zou zeker Aish niet verkopen om deze reden. Als je het met verkoop wil oplossen dan moet je het bij de oorzaak aanpakken en dat is dus Hiquero verkopen. :)

Precies mijn gedachte, Hiquero is het probleem en niet Aish of de shetlander.

Het is een sportpaard en nog jong he en niet echt een weilandpaard denk ik zo, hij is deze stijl van leven niet gewend en mogelijk geestelijk nog niet erg zelfverzekerd en sterk. Dus je moet nagaan wat hij gewend was voordat hij op zijn huidige plek kwam. En ga flink aan de slag met dit probleem met iemand die er goede kijk op heeft en er ervaring in heeft en je hierbij kan gaan helpen. Je hebt het probleem erger gemaakt als ik het zo lees en je beloont hem ergens ook eens en voor zijn gedrag en of je bevestigd het bij hem dat het terecht is dat hij zich zo gedraagd.

Mijn paard heb ik zo opgevoed dat ik hem zijn zin niet gaf en ook hem er niet voor beloon en doe gewoon wat ik wil doen met hem en echt het is een fantastisch makkelijk paard en kan gerust alleen in de weiland als er geen paarden zijn doordat ze allemaal uit rijden zijn ofzo en of als laatste uit de weiland gehaald wordt, juist omdat hij daarin heel makkelijk is en weet dat hij niet vergeten wordt en of dat de paarden wel weer terugkomen als het klaar is. Het is echt een feest met hem en dat moet jou ook gaan lukken en zo nee, dan past dit paard niet bij de situatie van hoe je het gestald hebt en met wat je hebt aan andere dieren, de combinatie en de situatie.

Niet elk paard is makkelijk en het karakter verschillend, en wat safina hierboven zegt... een goed idee en dat kan het ergste wegnemen door het in een stabiele kudde te zetten waaraan hij meer steun en houvast heeft. Ken ook wel een paard dat ook zoiets had en dat is flink verbeterd door in zo'n kudde te plaatsen.

Maar die mogelijkheid heb je niet, helaas.

Het is echt niet leuk meer zo niet voor jou, niet voor de bijrijdster en niet voor de eigenaar van de shet en dat allemaal door 1 paard.

Aradia

Re: Wat te doen? Houden? Verkopen? Pony erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:21

Als het niet zo vaak gebeurd kun je het gedrag opzich ook leren negeren. Dan neemt het vanzelf wel af.
Als je graag Aish verkoopt omdat je haar meer aandacht gunt, kan ik dat helemaal begrijpen. Als je haar wil verkopen omdat Hiquero gaat stressen als zij gaat rennen, dan kijk ik liever eerst naar Hiquero. Ik denk dat het stressen wel degelijk op te lossen valt met de juiste begeleiding, er zijn heus mensen die thuis willen komen kijken waar het probleem nu echt zit en je tips kunnen geven om dit op te lossen.

Over het dieet van Aish. Is een graasmasker bijvoorbeeld geen optie? Dan kunnen ze bij elkaar blijven staan zonder dat de rest minder hooi krijgt. Voor het gewone voer, ik weet niet waar je dat voert maar mijn merrie gaat ook het eten van de ander opeten. Wij hebben dit simpel opgelost door de stal van de ander dicht te doen tot zij het eten op had en mijn merrie er dus niet bij kon. Ik heb ook al een reactie gezien van iemand om de paardjes te scheiden, gewoon een draadje ertussen doet ze niks. Dan kan Aish een aangepast dieet krijgen.

Ik weet niet welke dingen je allemaal wel en niet geprobeerd hebt, maar dit zijn mogelijke opties.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:05

Dustyenmax18 schreef:
Voor degene die zeggen dat ik hiquero moet verkopen, dat gaat dus niet gebeuren.
Zoon brave 4.5 jarige ga ik niet meer tegen komen.

Iedereen zegt hier dat hiquero het probleem is.
Wat ik tot nu toe hier in de weide gezien heb is dat aish áltijd begint te rennen, hierdoor begint hiquero dus ook.

Dustyenmax18 schreef:
Als ik in de weide ga rijden en mijn jonkie ziet mij breekt de hell los op stal.

Hij raakt ook in de stress op stal als ik alleen de weide in ga om konijnen gaten te zoeken en te dichten.

Dustyenmax18 schreef:
Hij raakt in paniek als ik in de weide loop..

Maar Aish is dus de oorzaak en Hiquero zo ontzettend braaf :? . Maakt mij verder niet uit hoor, maar erg helder vind ik je er niet naar kijken.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 20:53

GDG schreef:
Dustyenmax18 schreef:
Voor degene die zeggen dat ik hiquero moet verkopen, dat gaat dus niet gebeuren.
Zoon brave 4.5 jarige ga ik niet meer tegen komen.

Iedereen zegt hier dat hiquero het probleem is.
Wat ik tot nu toe hier in de weide gezien heb is dat aish áltijd begint te rennen, hierdoor begint hiquero dus ook.

Dustyenmax18 schreef:
Als ik in de weide ga rijden en mijn jonkie ziet mij breekt de hell los op stal.

Hij raakt ook in de stress op stal als ik alleen de weide in ga om konijnen gaten te zoeken en te dichten.

Dustyenmax18 schreef:
Hij raakt in paniek als ik in de weide loop..

Maar Aish is dus de oorzaak en Hiquero zo ontzettend braaf :? . Maakt mij verder niet uit hoor, maar erg helder vind ik je er niet naar kijken.

Ja hij is ontzettend braaf ja. Alleen op de weide is hij snel in paniek, maakt dat hem minder braaf?
Ik kan hem 2 weken weg zetten zonder dat hij een stap verkeerd doet.
De eerste x dat ik met hem naar buiten ben gegaan ben ik alleen gegaan omdat ik naar buiten wilde. Hij was super braaf en ik moet zelfs een viaduct over wat hem niet intresseerde.
Laatst met de storm moest ik zijn been afspuiten. Meneer gaf geen kik met voorbij vliegend plastic enz..
Dusja ik vindt hem zeker braaf.
Hij heeft alleen een steekje los op de weide. Maar dat doet er niet vanaf dat hij zo heel koel in de kop is als ik ermee bezig ben..
Daarom vindt ik het juist zo raar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:00

Dustyenmax18 schreef:
Hij heeft alleen een steekje los op de weide.

En op stal...

Maar goed, aangezien Aish gedegradeerd is tot weidemaatje en de veroorzaker van 'het' probleem is het tegenover haar waarschijnlijk wel zo eerlijk om een fijne nieuwe eigenaar voor haar te zoeken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:04

Sommige paarden kunnen gewoon niet wennen aan het feit om in kudde op een weide te staan...
Ik heb in dezelfde situatie gezeten, weet het goed genoeg.
Maar goed de pony moet duidelijk verhuizen van jou.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:30

Maar wie begint er nou met rennen? Aish of je jonge paard?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 22:30

_Alarm_wlkp schreef:
Sommige paarden kunnen gewoon niet wennen aan het feit om in kudde op een weide te staan...
Ik heb in dezelfde situatie gezeten, weet het goed genoeg.
Maar goed de pony moet duidelijk verhuizen van jou.

Dit heb ik nergens gezegd.
Sterker nog de pony word in iedergeval voor nu niet verkocht.
De haflinger staat voor nu apart voor af te vallen.

Daarbij heb ik aangegeven open te staan voor eventuele oplossingen of wat ik zou kunnen doen.
Maar mijn paard gaat gewoon niet weg, waarom zou ik mijn paard voor de sport verkopen..

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 22:31

Raamzicht schreef:
Maar wie begint er nou met rennen? Aish of je jonge paard?

Aish begint met rennen waardoor mijn paard van streek raakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:29

Hmmm, nu bekijk ik het toch met andere ogen......ik denk dat jij zelf het probleem bent.

Laat ze toch lekker rennen joh, gaat vanzelf een keer over, tenzij die zichzelf blessures bezorgd door zo idioot te doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:34

Kan je niet een maatje er bij kopen? Een jonge kwpn-er oid? Die lekker met je sportpaard kan rennen en spelen. Dan kan die zijn energie kwijt. En dan kunnen de haflinger en de shet samen op een stukje zodat die op gewicht blijven.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:49

Heb alles even snel doorgelezen en volgens mij was er niemand die over het voer van je jonge paard begon? Een stressig/onzeker paard, of neurotisch zoals sommige zeiden, kan je ook helpen kalmeren door zijn voer te veranderen. Misschien magnesium toevoegen bijvoorbeeld? Een tekort kan een hoger/sneller stress niveau geven. Of minder suikers geven, al weet ik niet of hij veel krachtvoer krijgt? Voer kan iig veel doen in het koppie. Succes!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:43

Ragdollcat schreef:
Hmmm, nu bekijk ik het toch met andere ogen......ik denk dat jij zelf het probleem bent.

Laat ze toch lekker rennen joh, gaat vanzelf een keer over, tenzij die zichzelf blessures bezorgd door zo idioot te doen.

Nou en bedankt. Iets minder mag wel. Hoe kan ik het probleem hier in zijn als ik er op het moment alleen ben om te voeren ?

Zoals ik al aangeeft rent hij niet zomaar maar rent hij indd als een idioot.
Daarbij ben ik in 2012 ook al een pony verloren door een gebroken been en vorig jaar ook door een blessure in de weide.
Is het heel gek dat ik nu bang ben voor herhaling. Als ik iets kan voorkomen doe ik dat..

MarlindeRooz schreef:
Kan je niet een maatje er bij kopen? Een jonge kwpn-er oid? Die lekker met je sportpaard kan rennen en spelen. Dan kan die zijn energie kwijt. En dan kunnen de haflinger en de shet samen op een stukje zodat die op gewicht blijven.

Nee er kan geen paard extra bij komen helaas. Daar is en de weide en mij portomonee niet groot genoeg voor.

woepsie90 schreef:
Heb alles even snel doorgelezen en volgens mij was er niemand die over het voer van je jonge paard begon? Een stressig/onzeker paard, of neurotisch zoals sommige zeiden, kan je ook helpen kalmeren door zijn voer te veranderen. Misschien magnesium toevoegen bijvoorbeeld? Een tekort kan een hoger/sneller stress niveau geven. Of minder suikers geven, al weet ik niet of hij veel krachtvoer krijgt? Voer kan iig veel doen in het koppie. Succes!

Hij krijgt 3 scheppen 18 plus muesli van de pavo en een halve kilo brok per dag. Dit omdat hij moet aan komen.
Verder staat hij op onbeperkt hooi.
En hij krijgt inderdaad sinds anderhalve maand ongeveer magnesium bij zijn voer.

Verdeeld over 2 voerbeurten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:45

Met zoveel suiker in het voer ga ik ook wel de weide door stuiteren. :# Ik zou echt ander voer gaan kiezen, met minder suiker en zetmeel. En met meer olie. :j

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:57

MarlindeRooz schreef:
Met zoveel suiker in het voer ga ik ook wel de weide door stuiteren. :# Ik zou echt ander voer gaan kiezen, met minder suiker en zetmeel. En met meer olie. :j

Ideeen ? Ik voor al jaren pavo dus weet niet beter.
Slobber is wel niet mogelijk voor mij om te voeren.
Zoek dus echt een muesli.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:59

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:27

Klinkt inderdaad niet slecht. Alleen drie scheppen dit plus halve schep brok, is dat niet wat veel? Weet niet wat voor schep je hebt maar als ik het advies van de Pavo18 zie lijkt drie scheppen ineens zoveel?

Afbeelding

Kan je vanuit praktische overwegingen niets anders dan een mueslisoort voeren? Bietenpulp is bijvoorbeeld ideaal om gewicht aan te zetten en wel wat gezonder. Ik heb Kwikbeet wat binnen 10 minuten klaar is met weken maar ik maak het alsnog een dag van te voren klaar. Dan hoef je dus nooit te wachten (als dat de reden is). Daardoor heen gooi ik wat olie, hoefbrokjes en kalmerende kruiden/magnesium. Misschien is dat iets?

Probeer gewoon even mee te denken :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:39

Zoveel pech met elke keer weer de paarden bij jou die zo idioot doen in de weiland....dat je er al een pony door verloren ben en de andere een blessure en nu deze sportpaard.........Dus er is wel iets van wat je doet en of ze geeft dat ze zich zo gedragen.

3 x paarden die zo doen.........dat geeft toch te denken.

Vergelijkbaar als voedernijd maar dan in een weiland aangezien je ook enkel komt om te voeren en dat is echt niet zo slim. Dan snap ik wel dat ze zich zo gedragen.

Dan moet je het anders gaan doen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:49

Ragdollcat schreef:
Zoveel pech met elke keer weer de paarden bij jou die zo idioot doen in de weiland....dat je er al een pony door verloren ben en de andere een blessure en nu deze sportpaard.........Dus er is wel iets van wat je doet en of ze geeft dat ze zich zo gedragen.

3 x paarden die zo doen.........dat geeft toch te denken.

Vergelijkbaar als voedernijd maar dan in een weiland aangezien je ook enkel komt om te voeren en dat is echt niet zo slim. Dan snap ik wel dat ze zich zo gedragen.

Dan moet je het anders gaan doen.

Nee want die andere 2 kwam door een konijnen hol.
Niet zo snel conclusies trekken dus.

Daarbij zijn er genoeg mensen die alleen maar komen om te voeren.
Als het weer het toelaat ben ik uiteraard gewoon met de paarden bezig maar afgelopen winter was gewoon prut.

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ik met de paarden alleen maar pech heb gehad en daarvoor bang ben dat er iets gebeurd.

Maar reageer verder maar niet meer.
Pony blijft hier voorlopig dus topic is niet meer van toepassing.
Zeker niet mensen zoals jij die conclusies trekken zonder eerst te vragen na hoe het zit ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:53

Wow, dan ben je wel heel erg op je lange tenen getrapt als je zo reageert.

Ik ga enkel af op wat ik hier lees. Het is voor jou een heel groot probleem dat voor jou niet op te lossen is anders had je hier niet om hulp gevraagd. Soms weten meerdere mensen bij elkaar meer dan 1.

Ik probeer hier ook te helpen hoor.......en van wat ik tot nu toe lees.........dan denk ik dat het probleem te maken heeft met wat ik in een vorige post gezegd heeft.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:56

Ik kan je niet helpen met je probleem, maar als ik mijn paard op 3 scheppen pavo zet maakt niet uit welke brok of muesli dan vliegt ze door de wei heen als een idioot.. dat weinig suiker verhaal van pavo geloof ik niet zo in.