Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Change3x schreef:Een volwassen paard. Met een veulen in de opfok kun je behalve ernaar kijken helemaal niks. Het is leuk om te zien dat je veulen groter wordt, maar het kost veel geld. Met de aanschaf van een veulen + drie of vier jaar in de opfok en alle kosten meegerekend zonder dat er iets raars gebeurd ben je rond de 6 tot 10.000 euro kwijt. Van dat geld kun je een heel leuk jong paard, of een paard die al iets kent kopen.
RoyceMack schreef:Change3x schreef:Een volwassen paard. Met een veulen in de opfok kun je behalve ernaar kijken helemaal niks. Het is leuk om te zien dat je veulen groter wordt, maar het kost veel geld. Met de aanschaf van een veulen + drie of vier jaar in de opfok en alle kosten meegerekend zonder dat er iets raars gebeurd ben je rond de 6 tot 10.000 euro kwijt. Van dat geld kun je een heel leuk jong paard, of een paard die al iets kent kopen.
Onzin. Ik maak met mijn paard in de opfok in de winterperiode gewoon gebruik van alle pension faciliteiten. Poetsplaats, afspuitplek, buitenbak. Mag alles. Wandelen langs de weg voor stal om verkeersmak te maken. Hij staat met 2 andere jongere hengsten in stal, maar ik pluk hem er gewoon tussenuit.
Ik betaal voor mijn bijna 3jarige nu 150 winteropfok.
straks 85 euro zomer opfok. Hij mag nog een zomer mee de wei op. daarna gaat hij op pension en het enige verschil is dat hij dan alleen in stal staat.
Heb hem sinds hij 11 maanden is. Heb eerst 70 euro betaald per maand (x7) 490 euro. daarna winter a 145 euro (van half oktober tot maart) x5 = 725 euro. Toen zomer van april tot november 2016 = 80 x 8 = 640 euro en nu tot en met maart 150 euro = 4 x 150 = 600 euro. Dan is hij dus 3. Ik laat hem nog een zomer mee de wei op gaan.. dat kost me tot eind 2017 85 euro per maand. is tot nu toe 2455 euro. dan issie dus 3 jaar oud. doe dat keer 2 (want jij telt tot 6 jarige leeftijd, waarom weet ik niet..) en doe het aankoop bedrag erbij en ik zit nog niet eens op de 6000 euro. Daar komt nog bekappen á 25 euro per 3 maand bij en wormenkuurtje elk halfjaar (á 26 euro) en jaarlijks de spuit a 22 euro.. nouja. stuk goedkoper, en VEEL leuker dan een paard dat alles al kan (onder n ander ingereden) van 10.000 euro.
KittyDylan schreef:Maargoed een oud(er) paard kan ook ziek worden, dus op dat gebied verschilt dat niet.
KittyDylan schreef:Inderdaad Koper en helaas zit ik nu in dat geval met een ziek veulen al 3 maanden... (en nog steeds niet opgelost)
En behalve je moedergevoelens voel je dat ook in je portemonee...
Maargoed een oud(er) paard kan ook ziek worden, dus op dat gebied verschilt dat niet.
Sizzle schreef:Haha, ik heb meermaals mijn zelfgefokte dier willen verkopen ivm tijdgebrek.
Maar die kan zo godsgruwelijk testen als er een vreemde op gaat zitten dat ik het door grote kans op een beschamende situatie nog niet heb durven proberen![]()
Bij mijn bijrijder heeft ze de eerste keer 20 minuten lang alleen maar achteruitgelopen en gebokt![]()
Dan kom je aan met: het is eigenlijk normaal een braaf paard
RoyceMack schreef:Change3x schreef:Een volwassen paard. Met een veulen in de opfok kun je behalve ernaar kijken helemaal niks. Het is leuk om te zien dat je veulen groter wordt, maar het kost veel geld. Met de aanschaf van een veulen + drie of vier jaar in de opfok en alle kosten meegerekend zonder dat er iets raars gebeurd ben je rond de 6 tot 10.000 euro kwijt. Van dat geld kun je een heel leuk jong paard, of een paard die al iets kent kopen.
Onzin. Ik maak met mijn paard in de opfok in de winterperiode gewoon gebruik van alle pension faciliteiten. Poetsplaats, afspuitplek, buitenbak. Mag alles. Wandelen langs de weg voor stal om verkeersmak te maken. Hij staat met 2 andere jongere hengsten in stal, maar ik pluk hem er gewoon tussenuit.
Ik betaal voor mijn bijna 3jarige nu 150 winteropfok.
straks 85 euro zomer opfok. Hij mag nog een zomer mee de wei op. daarna gaat hij op pension en het enige verschil is dat hij dan alleen in stal staat.
Heb hem sinds hij 11 maanden is. Heb eerst 70 euro betaald per maand (x7) 490 euro. daarna winter a 145 euro (van half oktober tot maart) x5 = 725 euro. Toen zomer van april tot november 2016 = 80 x 8 = 640 euro en nu tot en met maart 150 euro = 4 x 150 = 600 euro. Dan is hij dus 3. Ik laat hem nog een zomer mee de wei op gaan.. dat kost me tot eind 2017 85 euro per maand. is tot nu toe 2455 euro. dan issie dus 3 jaar oud. doe dat keer 2 (want jij telt tot 6 jarige leeftijd, waarom weet ik niet..) en doe het aankoop bedrag erbij en ik zit nog niet eens op de 6000 euro. Daar komt nog bekappen á 25 euro per 3 maand bij en wormenkuurtje elk halfjaar (á 26 euro) en jaarlijks de spuit a 22 euro.. nouja. stuk goedkoper, en VEEL leuker dan een paard dat alles al kan (onder n ander ingereden) van 10.000 euro.
Koper schreef:Mijn volgende paardje wordt een veulen. Om de volgende redenen:
- lange levensverwachting
- ik wil nou wel eens graag een paard zonder (medische/psychische) bagage
- fijn projectje voor mijn merrie. Ze is goed in veulens opvoeden.
Een veulen zou ik bij mijn huidige paardjes zetten. Hij zou de rol van gezelschapspony van mijn merrie moeten gaan overnemen. Opfok vind ik niks. Als ze met alleen maar leeftijdgenootjes staan leren ze heel andere dingen dan wanneer ze worden wegwijs gemaakt en bijgestuurd door oudere paarden.
Opvoeden... één van de redenen voor mij om aan een veulen te beginnen is dat ik de opvoeder in de wei heb staan. Als een veulen in een goede groep staat leert het alles van de andere paarden. Als mens hoef je daar dan alleen nog maar van te profiteren. Een veulen pak ik niet anders aan dan een volwassen paard. Toen mijn merrie hier kwam was ze zo groen als wat. Ze kon meelopen aan het halster en dat was het. Inmiddels kan ze alles wat een gezelschapspony hoort te kunnen.
Moest ik een rijpaard zoeken (of een paard wat andere kunstjes moet doen, aangespannen werk oid) dan zou ik wel een volwassen exemplaar kiezen.