Veulen of volwassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:03

Tuurlijk kan een veulen iets medisch oplopen. Maar de kans op oud zeer ivm verkeerde belasting is toch wel een stuk kleiner. En hij heeft ook minder tijd gehad om wat op te lopen dan een paard van een jaar of 8. Al kan er natuurlijk altijd een pechvogeltje tussen zitten.

Opfok goedkoper?? Alleen als je in pension staat denk ik. Hooi voor 1 veulen, brokjes en bekappen, bovenop de kosten die je toch al hebt aan je wei + andere paarden, lijkt me minder duur dan een opfok.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:17

Inderdaad Koper en helaas zit ik nu in dat geval met een ziek veulen al 3 maanden... (en nog steeds niet opgelost)
En behalve je moedergevoelens voel je dat ook in je portemonee...

Maargoed een oud(er) paard kan ook ziek worden, dus op dat gebied verschilt dat niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:19

Change3x schreef:
Een volwassen paard. Met een veulen in de opfok kun je behalve ernaar kijken helemaal niks. Het is leuk om te zien dat je veulen groter wordt, maar het kost veel geld. Met de aanschaf van een veulen + drie of vier jaar in de opfok en alle kosten meegerekend zonder dat er iets raars gebeurd ben je rond de 6 tot 10.000 euro kwijt. Van dat geld kun je een heel leuk jong paard, of een paard die al iets kent kopen. :)

Onzin. Ik maak met mijn paard in de opfok in de winterperiode gewoon gebruik van alle pension faciliteiten. Poetsplaats, afspuitplek, buitenbak. Mag alles. Wandelen langs de weg voor stal om verkeersmak te maken. Hij staat met 2 andere jongere hengsten in stal, maar ik pluk hem er gewoon tussenuit.
Ik betaal voor mijn bijna 3jarige nu 150 winteropfok.
straks 85 euro zomer opfok. Hij mag nog een zomer mee de wei op. daarna gaat hij op pension en het enige verschil is dat hij dan alleen in stal staat.

Heb hem sinds hij 11 maanden is. Heb eerst 70 euro betaald per maand (x7) 490 euro. daarna winter a 145 euro (van half oktober tot maart) x5 = 725 euro. Toen zomer van april tot november 2016 = 80 x 8 = 640 euro en nu tot en met maart 150 euro = 4 x 150 = 600 euro. Dan is hij dus 3. Ik laat hem nog een zomer mee de wei op gaan.. dat kost me tot eind 2017 85 euro per maand. is tot nu toe 2455 euro. dan issie dus 3 jaar oud. doe dat keer 2 (want jij telt tot 6 jarige leeftijd, waarom weet ik niet..) en doe het aankoop bedrag erbij en ik zit nog niet eens op de 6000 euro. Daar komt nog bekappen á 25 euro per 3 maand bij en wormenkuurtje elk halfjaar (á 26 euro) en jaarlijks de spuit a 22 euro.. nouja. stuk goedkoper, en VEEL leuker dan een paard dat alles al kan (onder n ander ingereden) van 10.000 euro.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:25

RoyceMack schreef:
Change3x schreef:
Een volwassen paard. Met een veulen in de opfok kun je behalve ernaar kijken helemaal niks. Het is leuk om te zien dat je veulen groter wordt, maar het kost veel geld. Met de aanschaf van een veulen + drie of vier jaar in de opfok en alle kosten meegerekend zonder dat er iets raars gebeurd ben je rond de 6 tot 10.000 euro kwijt. Van dat geld kun je een heel leuk jong paard, of een paard die al iets kent kopen. :)

Onzin. Ik maak met mijn paard in de opfok in de winterperiode gewoon gebruik van alle pension faciliteiten. Poetsplaats, afspuitplek, buitenbak. Mag alles. Wandelen langs de weg voor stal om verkeersmak te maken. Hij staat met 2 andere jongere hengsten in stal, maar ik pluk hem er gewoon tussenuit.
straks 85 euro zomer opfok. Hij mag nog een zomer mee de wei op. daarna gaat hij op pension en het enige verschil is dat hij dan alleen in stal staat.

Heb hem sinds hij 11 maanden is. Heb eerst 70 euro betaald per maand (x7) 490 euro. daarna winter a 145 euro (van half oktober tot maart) x5 = 725 euro. Toen zomer van april tot november 2016 = 80 x 8 = 640 euro en nu tot en met maart 150 euro = 4 x 150 = 600 euro. Dan is hij dus 3. Ik laat hem nog een zomer mee de wei op gaan.. dat kost me tot eind 2017 85 euro per maand. is tot nu toe 2455 euro. dan issie dus 3 jaar oud. doe dat keer 2 (want jij telt tot 6 jarige leeftijd, waarom weet ik niet..) en doe het aankoop bedrag erbij en ik zit nog niet eens op de 6000 euro. Daar komt nog bekappen á 25 euro per 3 maand bij en wormenkuurtje elk halfjaar (á 26 euro) en jaarlijks de spuit a 22 euro.. nouja. stuk goedkoper, en VEEL leuker dan een paard dat alles al kan (onder n ander ingereden) van 10.000 euro.

Mee eens Royce.
Zelf doe ik de mijne poetsen, 'wandelen' en spelen (met elkaar rennen)
En inderdaad veel leuker dan een kant en klaar paard.

Wat ik precies uitgeef weet ik zo niet, zal het eens goed bij gaan houden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:27

KittyDylan schreef:
Maargoed een oud(er) paard kan ook ziek worden, dus op dat gebied verschilt dat niet.

Veulens kun je niet echt keuren dus daar sta je wel voor verrassingen soms.
Heb een compleet kapotte 3 jarige gekend (erfelijke vorm van HKO), sta je dan na 3 jaar geduld.
1 van mijn veulens is atactisch geworden, helaas niet zeldzaam bij hengstveulens.
Laatst een jaarling op bokt met veulenspat.

Dan heb je een hoop geld uitgegeven en er nog niets mee gekund zeg maar.

Maar inderdaad, het kan altijd mis gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:30

KittyDylan schreef:
Inderdaad Koper en helaas zit ik nu in dat geval met een ziek veulen al 3 maanden... (en nog steeds niet opgelost)
En behalve je moedergevoelens voel je dat ook in je portemonee...

Vind ik wel. Oudere dieren hebben vaak managementsziektes. Mijn meest recente aanwinst kreeg ik toen ze 24 was. Volgende maand wordt ze 27. Ze heeft PPID en is gevoelig voor hoefbevangenheid en koliek.

In theorie kán dat met een veulen vast ook. Maar lijkt mij gewoon een stuk minder aannemelijk ;) Net zoals dat de veulens met HKO en dergelijke belastingsmankementjes wat dunner gezaaid zijn dan de volwassen paarden met het zelfde mankement. Een veulen is minder versleten dan wat ik tot nu toe heb staan. Dat bedoelde ik er maar mee.

Voor een veulen heb je dan natuurlijk wel weer bijkomende kosten voor castratie en tandarts/wisselen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-03-17 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:30

De mijne hoest "gelukkig" alleen maar, maar die medicijnkosten....
Ik vertrouw dan maar op de fokkers.
(We wisten dat ze hoestte, dus sowieso al eigen risico, maar alle veulens daar waren verkouden en bij hen is het wel over gegaan, alleen de mijne niet...)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:35

Ik zou eerder een 2,5 tot 3,5 jarige jarige kopen. Dan heb je de meest risicovolle periode zo'n beetje achter de rug, je weet zeker of het diertje grootgenoeg is en je ziet hoe het diertje ongeveer is uitgegroeid. Je kan rongtgenen en andere keuringen laten doen. Je weet gewoon meer wat je koopt.

Maar soms kom je een veulen uit een lijntje tegen waarvan je weet dat het er een is die je niet snel meer kan kopen als het 3 is. Dan zou ik de gok misschien wel wagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:41

Koper, 24 is het andere uiterste natuurlijk.
Ik spreek meer over net beleerde 4 jarigen.
Die kun je keuren en testen of ze bij je passen en zijn nog niet versleten.

Als je mijn post gezien hebt dan kan dus ook een veulen al kapot zijn door HKO voordat het überhaupt maar een zadel gezien heeft.
Laatst op bokt ook een post gezien van een 3 jarige met vergroeide artrose in de nek.
Een vriendin had een jonkie die ongeneeslijk onoperabele kapotte knieen had door OCD.
Of een Fries veulen dat als 3 jarige slokdarmverlamming blijkt te hebben etc etc.

Maar hoe dan ook, ik ben zo onverstandig dat ik ook weer voor een veulen gegaan ben :')
Maar dat was eigenlijk meer omdat het een zeldzaam ras is en je net geluk moet hebben om een goede te vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:46

Het ligt er maar net aan wat je doel er mee is natuurlijk he. Als je een rijpaard zoekt is het handig als je kan proefrijden. Als ik niet had kunnen proefrijden zou mijn ruin nu niet van mij zijn, ik vond 'm pas leuk toen ik er op zat.

Een nieuw paard moet natuurlijk bij het huidige bestand passen en bij de doelstellingen van de eigenaar. De hele discussie tot nu toe is hypothetisch. Omdat het zo persoonlijk is waar een paard aan moet voldoen. Ik wil graag een veulen zodat mijn merrie het kan opvoeden en ze dat kan nalaten wanneer ze er niet meer is. Een ander wil een rijpaard en dat is al een heel andere situatie. Het is maar net wat je wensen zijn en waar je de nadruk op legt.

Edit: ook qua passen bij de andere paarden kun je natuurlijk allerlei wensen hebben en oeverloos over discussiëren. Er zullen prima mensen te vinden zijn die het wenselijk vinden om een Fries met een shetlander samen te houden. Ik vind dat niet werken. Daarom heb ik qua maat, geslacht, temperament, intelligentie en, inderdaad, leeftijd, een ander dier nodig dan iedere willekeurige andere bokker.

Dus zonder concrete voorbeelden van de TS, in de zin van een specifiek veulen en een specifiek ouder dier waar ze tussen twijfelt, zal het nooit meer worden dan een hypothetische, globale discussie.

Mungbean

Re: Veulen of volwassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:51

Moet je wel een veulen kopen dat zich laat opvoeden :P
Mijn Dallasje 'longeerde' gewoon regelmatig volwassen paarden als kleine prut :')
Als 2,5 jarige was die echt een brutale baas boven baas. Zij heeft vervolgens mijn andere 2 jaar jongere paard bijgebracht hoe je chef wordt :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:56

Heb 1 veulen gehad, maar is een brutaal monster, voor mij goud waard vanwege dat karakter, maar bij heel veel mensen had ze er helemaal dwars over heen gelopen. Maar voor mij is juist dat brutale een meerwaarde, kleine onderdeurtje durft heel veel zal ik maar zeggen.
Wat gezondheid betreft heeft ze me ondertussen fortuin gekost en gezien haar ras had ik daar hele kudde van kunnen kopen dan wel een heel leuk sportpaard.

Maar in mijn geval is dat te kleine te dure brutale ding, dus wel dusdanig leuk qua karakter dat ze maar moet blijven plakken (als ze ander karakter had gehad had ik haar al wel verkocht, maar potentiele kopers waren allen onervaren paarden bezitters en dan is deze pretbek niet geschikt, hoe super braaf en bombproof ze ook is, ze probeert alles een keer uit, of 2 x of...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:05

Haha, ik heb meermaals mijn zelfgefokte dier willen verkopen ivm tijdgebrek.
Maar die kan zo godsgruwelijk testen als er een vreemde op gaat zitten dat ik het door grote kans op een beschamende situatie nog niet heb durven proberen _O-

Bij mijn bijrijder heeft ze de eerste keer 20 minuten lang alleen maar achteruitgelopen en gebokt 8)7
Dan kom je aan met: het is eigenlijk normaal een braaf paard :roll:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:13

Sizzle schreef:
Haha, ik heb meermaals mijn zelfgefokte dier willen verkopen ivm tijdgebrek.
Maar die kan zo godsgruwelijk testen als er een vreemde op gaat zitten dat ik het door grote kans op een beschamende situatie nog niet heb durven proberen _O-

Bij mijn bijrijder heeft ze de eerste keer 20 minuten lang alleen maar achteruitgelopen en gebokt 8)7
Dan kom je aan met: het is eigenlijk normaal een braaf paard :roll:

Ha ha, nee, dan is normaal is ie braaf niet meer zo passend :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:38

Ik was eigenlijk al aan het rond kijken naar een leuk hengstveulen van vorig jaar.
die wilde ik dan 1 jaar in opfok doen en daarna laten castreren en naar de stal halen waar mijn 24 jarige welsh ook staat.
daar staat het dan in een gemengde groep waar het dan heel fijn manieren zou leren.
tot zijn vierde kon het dan alle basis dingetjes leren voor ik het dan zelf zou gaan beleren.

Alleen loopt het soms allemaal net anders en heb ik er net een eveneens 24 jarige merrie bij gekocht die uitsluitend nog als knuffelpaard dient.. :')

3 paarden is teveel dus heb ik nog even geduld :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:11

RoyceMack schreef:
Change3x schreef:

Iedereens veulen heeft een andere prijs gekost en alle opfok stallen hebben verschillende prijzen. Wij hebben nu ook een veulen, onderhand jaarling, in de opfok staan en hebben alles zo uitgerekend dat we ongeveer op 6000 euro komen na 4 jaar. Dit is plus de aanschaf van het veulen. Dat jij iets veel leuker vind betekent niet dat het ook veel leuker is.

Als eerste paard raad ik een wat ouder paard aan die al de enige ervaring heeft. Zo kun je beginners fouten voorkomen tijdens bijvoorbeeld het africhten en het is toch fijn om zekerheid te hebben met een wat meer ervaren paard!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:22

Ik verplaats je topic naar Paardenpraat daar staat het beter op zijn plek :)

TVG -> PP

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:04

Koper schreef:
Mijn volgende paardje wordt een veulen. Om de volgende redenen:

- lange levensverwachting
- ik wil nou wel eens graag een paard zonder (medische/psychische) bagage
- fijn projectje voor mijn merrie. Ze is goed in veulens opvoeden.

Een veulen zou ik bij mijn huidige paardjes zetten. Hij zou de rol van gezelschapspony van mijn merrie moeten gaan overnemen. Opfok vind ik niks. Als ze met alleen maar leeftijdgenootjes staan leren ze heel andere dingen dan wanneer ze worden wegwijs gemaakt en bijgestuurd door oudere paarden.

Opvoeden... één van de redenen voor mij om aan een veulen te beginnen is dat ik de opvoeder in de wei heb staan. Als een veulen in een goede groep staat leert het alles van de andere paarden. Als mens hoef je daar dan alleen nog maar van te profiteren. Een veulen pak ik niet anders aan dan een volwassen paard. Toen mijn merrie hier kwam was ze zo groen als wat. Ze kon meelopen aan het halster en dat was het. Inmiddels kan ze alles wat een gezelschapspony hoort te kunnen.

Moest ik een rijpaard zoeken (of een paard wat andere kunstjes moet doen, aangespannen werk oid) dan zou ik wel een volwassen exemplaar kiezen.

Dat is géén garantie dat ie dan geen medische en of psychische bagage krijgt, dat komt vanzelf wel, dat heb je nooit in de hand maar wéét je wel hoe en wat. Zat voorbeelden van gezien en meegemaakt, helaas. En de lange levensduur............vergis je daar niet in........het kan ineens afgelopen zijn........zat voorbeelden van gezien en meegemaakt........triest en verdrietig maar helaas.........

Dus om deze twee redenen moet je zeker niet op gaan verkijken.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:32

Hebben jullie een verzekering voor je veulen?
En zo ja, hoe verzeker je hem dan?

Veulen: aanschafwaarde 1500 euro

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:37

Je kan een veulen verzekeren voor wat basis dingen.
Maat niet voor zaken aan het bewegingsapparaat. Je kan een veulen nog niet röntgenologisch keuren.

En ik denk dat ik alleen een duurder veulen zou verzekeren. Zeg maar in de categorie veulenveilingveulen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:48

Ik heb en ga ook niet verzekeren.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:12

Op zich is het plm 300 pj en dan verzeker je voor 2500 euro, dus ook wat klinische kosten, en wanneer hij het niet zou overleven.