Weer een eigen paard? Nu ander leven (kind, studie, werk)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soophs0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 14:22

RoyceMack schreef:
Noem me gek, maar is het aanschaffen van een enter of twenter geen idee voor nu?
Je kunt dan nu al opzoek naar een dier dat bij jou past. Je kunt erheen wanneer je wilt en betaald veel minder dan dat je voor een volwaardig paard in pension betaald (als je je paard in opfok zet).
Ik heb mijn paard ook in opfok staan en ben er elke week. Nu zijn we het longeren en wandelen aan de hand (buiten) aan het oppakken. Dekens op en af, zadeldekjes, longeersingel etc. Hij wordt in april 3 jaar. In de zomer mag hij lekker de weide in. Ik betaal dan 80 euro.
Misschien wordt je dan toch weer een beetje 'de oude jou'.
alleen kost het je niet dusdanig veel tijd dat je daarnaast niets meer kunt doen. Straks ben je klaar met je studie en dan kun je je bezig houden met inrijden etc.

Goede tip! Niet eens aangedacht! Thanks.

Soophs0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 14:24

Matheno schreef:
Soophs0 schreef:
Ik heb weleens gezocht hier in het forum en zag schrikbarende tijdschema's waarin alles strak ingepland is.

Daar ga je niet aan ontkomen. Ik werk 40 uur per week. 50 - 60 uur inclusief reistijd.
S'avonds de paarden, dus geen tijd voor andere sociale activiteiten.
Huishouden door schoonmaakster, geen kinderen. Vriend is ook een paardenman en gaat dus mee naar stal.

Mét kinderen en huishouden zul je dus heel strak moeten gaan plannen ..

Ja en helaas is manlief hier geen paardenvriend. Moet er niets van hebben net als de rest van de familie. Mijn zoon van 5 zou zich verder heerlijk vermaken daar, mar voor hoe lang is dat :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:31

Mijn man en kinderen vinden er ook niks aan, het is alleen mijn feestje maar wat heb ik er een lol in :D
Af en toe ga ik twee dagen over de Veluwe trekken met een stel andere ruiters en ik heb een min of meer vast buitenrij maatje waarbij ik ook regelmatig op de Veluwe ben te vinden. Dat kost me een dag maar er is niks beters dan je op te laden en te ontspannen.
Strakke tijdschema's doe ik echt niet aan. Vooral het huishouden lijdt er onder maar dat interesseert me niks. Het hangt wel een beetje van je persoonlijkheid af denk ik.
Vol pension geeft de minste stress denk ik.
Even een foto om je lekker te maken....
Afbeelding

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:53

Op de plek waar ik nu sta zou je het relatief makkelijk kunnen combineren. Het is een 24/7 plek waar de paarden in kuddeverband heerlijk buiten lopen. De beheerster geeft door de weeks elke ochtend hooi en mest dan ook uit. In de middag gebeurt dit nogmaals in roosterverband. Op zich heeft iedereen 1 dienst per week, waar je 1-1,5 uur mee bezig bent. Er is ook iemand met een kleintje en er staat een stalkinderwagen en een box in de schuur, plus speelgoed voor kinderen van 3-6 jaar. Op zich heb je dus maar 1 verplichte dag in de week dat je moet komen. Ik heb nog geen kinderen, maar het is een ideale situatie. Omdat ik ga verhuizen (wegens zwangerschap), moet paardlief helaas naar een andere plek. Gelukkig heb ik in mijn nieuwe omgeving ook een soortgelijk principe gevonden. 24/7 buiten, grote kudde, veel land, mesten/voeren op toerbeurt. Op de nieuwe plek is het zelfs 1x per aantal paarden dat er staat. Nu 26, dus iets meer dan 1x per maand een grote dienst. Door deze constructie ben ik zelden verplicht om te gaan, met het grote geluk dat mijn paard ook niet snel dik word en een hele goede basisconditie heeft. Hierdoor heb ik veel vertrouwen dat het wel goed gaat komen om paard en kind te combineren.
Maar als ik jou was zou ik zeker kijken of je een bijrijdpaard kunt vinden, al is het maar voor 1 dag in de week. Of anders een plek waar je af en toe weer met paarden bezig kunt zijn (misschien worden er ritten op huurpaarden georganiseerd bij jou in de buurt). Een leasepaard is natuurlijk ook nog een optie. Gewoon om dat heerlijke relaxte paardengevoel weer terug te krijgen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:52

Ja Justkid, dat is inderdaad jaloersmakend!

Kendra

Re: Weer een eigen paard? Nu ander leven (kind, studie, werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:53

Ik denk dat je je ook moet afvragen wat je precies terug wilt... Is het het gevoel dat je had bij het rijden, of wil je vooral weer een eigen paard om voor te zorgen en heen te gaan? Een paard is ook een grote verantwoordelijkheid en schept verplichtingen. Dus je moet wel zeker weten dat je het weer superleuk gaat vinden - anders krijg je vooral een bak met zorgen...

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:06

Ten eerste wat leuk dat je er aan denkt om weer een paard te kopen!
Als tip zou het handig zijn om eerst een idee voor jezelf in je hoofd te krijgen wat je nou precies zoekt.
Een paard, geen ambitie voor de sport kom ik nu op uit van jouw posts.
Welke grootte zoek je? Wil je een heel mak paard, handig voor op buitenrit maar ook als je zoontje een keer op het paard wilt natuurlijk. Daarnaast qua leeftijd, vaak is tussen de 6 en 12 een goede leeftijd (in mijn ogen) voor iemand die gewoon recreatie wilt rijden.
Als je het fijn vind op je oude plek zou ik daar navragen of er nog plek is.
Je zou eventueel ook een nieuwe plek zoeken waar er bijvoorbeeld gemest wordt, zodat je niet persé elke dag hoeft. Als je alleen recreatie wilt rijden is het niet noodzakelijk om elke dag te rijden.

Je zou ook eerst kunnen kijken op een manege in de buurt, vaak verleasen zij ook paarden.
Dan heb je een vast bedrag wat je in de maand betaalt en kan je afspreken hoevaak je komt.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:20

Baan (meer dan) fulltime; 1 kind van 1,5 jaar; opleiding deels in avond/weekend en 1 paard in half-pension, dat betekent voor mij:
- huishouden zo veel mogelijk uitbesteden en niet te kritisch op zijn
- koken m.n. grote porties in het weekend en invriezen
- af en toe een oppas voor de avond als kind op bed ligt
- bijrijder(s) voor 2, soms 3 dagen in de week
- stalhulp voor het mesten
En zo lukt het dan net om 3x in de week bij mijn paard te zijn.
Ideaal?
Nee, verre van, vergeleken met de tijd dat ik 6 dagen per week op stal was en 5x per week reed. Maar ik wil mijn paard niet kwijt en geniet van de tijd op stal: rust, dieren, frisse lucht, buiten zijn, bezig zijn, sport, bewegen, ontspanning... ik wil het niet missen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:37

Hoi,
Ik heb zes jr geleden de sprong gewaagd, waar jij nu voor staat.
Ik werk 40( +) uur, en moet wel eens reizen voor werk. Ik sta op vol pension, als ik weg ben, staat mijn paard er goed. Zo goed dat ie graag bij de stal eigenaresse in haar broekzak kruipt , zo goed heeft ie het bij haar. Ik sta er wel uitzonderlijk goed, beest wordt buiten gezet, bij regen binnen gehaald, als het droog is gaan ze weer naar buiten ( dat doet ze rustig drie keer per dag, dan is ze er klaar mee...maar dat ze het zo vaak doet, echt heel fijn gevoel) dekens , peesjes, meedenken..ik krijg het daar allemaal. Dat stukje heb ik wel nodig...als ik een dag niet kan , voel ik me prima omdat mijn paard echt niets tekort komt. Verder ben ik wel per dag twee uur op stal. Schema als volgt
7.00 opstaan , 7.45 in auto 17.00-17.30 thuis en koken, 19.00 naar stal, 21.00-21.30 thuis, en huishouden tot uur of 22.30, ff relaxen, en geloof het of niet tegen 23.30 0.00 naar mandje.
Ik train hem 5 tot 6 dagen in de week. Als ik een verjaardag heb, plan ik dat dat zijn rust dag wordt..en ik durf rustig te zeggen " nee sorry, moet naar mjijn paard" . Tis best druk soms.
Ow en eerlijk...heel eerlijk..zomers vind ik het leuker dan in de winter...jeeetje wat kan je koude weken hebben..en ook dan moet je gaan..zin of niet...je moet. Het is te doen..maar je moet wel wat plannen en soms opzij zetten voor je beest, hij kan niet zelf uit zijn stal...moet jij doen..kan ook wel eens lastig zijn..voor mij is het het allemaal waard!
Kwa kosten...tja het kost best wel wat...en hou er rekening mee..als ie wat gaat mankeren..ben je heel snel heel veel geld kwijt..vergeten sommige wel eens...zorg dat je ook een onvoorziene kosten pot hebt.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:50

Hier ook een huishouden(boerderij
), werk van gemiddeld 32 uur in de week, een drachtige hormonenbal die eind april der veulen moet krijgen, een koppeltje schapen die momenteel in de lammerperiode zitten en nog een anti paarden vent die aandacht wil en zo af en toe ff hulp nodig heeft bij de kalveren. Kortom stervens druk alles bij elkaar. Maar het is te doen al kwam ik niet aan rijden ofzo toe alleen de verzorging en het totten.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:51

als ik je post lees en kijk naar de mensen om me heen zeg ik doe het niet. Als je nu al aangeeft dat je doordeweeks geen tijd hebt. Wil je alleen zaterdag en zondag het paard aan het werk zetten en dan een week stil als je geen bijrijder hebt? Wat als er wat met het paard is. Een extreem voorbeeld was bij een vriendin van mij. Haar paard kreeg een beschadiging in het oog en moest 10 keer per dag gezalfd worden!!!! Natuurlijk zijn er dan mensen die je willen helpen, maar zelf ook 3 keer per dag naar stal is dan niet gek.

Daarnaast heb je een lange tijd niet gereden. Je spieren zijn vermindert en je conditie. Als je wat wilt zou ik beginnen op een manege. Eerst weer de basis en de conditie.

Als 3e. Ervaring leert dat de meeste jonge kinderen geen zin hebben om regelmatig mee te gaan. Daarnaast zijn ze niet los vertrouwd. Het kan niet zo zijn dat iemand met een moeilijker paard enorm moet gaan oppassen voor jouw kind. In de zomer is het soms nog te doen met wat speelgoed mee, maar rijden wil dan niet omdat je niet op 2 plaatsen tegelijk kunt zijn. Als het regent en je hebt geen binnen aangelegenheid is het al helemaal geen optie.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:01

Ik rij al 'mijn hele leven' (vanaf 6jr, ben nu 34), heb in die tijd eigen pony's gehad, allerlei paarden bijgereden, en/of reed wekelijks in de manege. Ik heb nooit een andere sport gedaan, althans niet lang/intensief.
Toen ik zwanger was van onze eerste verkocht ik m'n paardje, baby nummer twee diende zich snel aan, ik heb toen dus een paar jaar helemaal niet gereden(!). Daarna weer een bijrijdpaardje gevonden en uiteindelijk weer op m'n oude manege beland. Daar rij ik nu alweer enkele jaren elke week met heel veel plezier, ik heb een hele goede instructrice waar ik enorm van leer, een heel leuk vast paard en een gezellige lesgroep :)
Toch bleef het knagen en ik wilde méér. Weer echt een band opbouwen met een paard of pony. Leasen dan? Maar de manege is ver weg (35-40min enkele reis met de auto), dat valt met werk (24u) en thuis niet te combineren. Kinderen zijn nu 6&7.
Ik heb afgelopen najaar de sprong gewaagd en een oproepje in het wijkblaadje geplaatst met de vraag of er ergens in onze buurt een wei met schuilstal te huur was. En die was er! :) 10min fietsen van ons huis. Kijk, op die manier kan ik dagelijks een keer op en neer zonder dat het me uren tijd kost. De hond kan mee, de kinderen kunnen mee... Als ik alleen even hooi ga voeren ben ik binnen drie kwartier weer thuis.
Sinds begin januari staan daar twee prachtige Welsh A dames waar de kindjes op kunnen zitten als ze dat leuk vinden. En ik ga elke dag eventjes uitwaaien, wei uitmesten, lekker prullen en/of als ik zin heb iets serieuzer met ze aan de slag. Zalig <3
De eigenaar van het land woont er recht tegenover en is niet te beroerd om een keer te voeren als ik het niet red. Ook als we op vakantie zouden gaan, houdt hij een oogje in het zeil. Was dat niet het geval, dan had ik wel een probleem, want in mijn omgeving heb ik niemand anders die het van me kan overnemen.