Hoe hoog schat jij het IQ in van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe slim?

Niet zo slim
20 (13%)
Slim!
51 (33%)
Héél slim!
80 (52%)

Totaal aantal stemmen: 151

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:49

Die van mijn is ook een slim beest. Het motiveerde hem alleen maar meer als er eten op het spel staat. Haha word dus danig creatief als er een appel tussen zijn voor benen rolt dat hij letterlijk met zijn hoofd tussen zijn voor benen op zijn knieën gaat om die appel te pakken... Ook als er eten is verstopt is het net een bloedhond en vind hij het zo en maakt zelfs tassen open om een brokje dat op de bodem ligt te pakken. Ook touwtjes los weten te maken met haflinger proef knopen weet hij zelfs los te krijgen.
Sinds kort weet hij ook uit zijn halster te komen die ik nu van nood een gaatje strakker heb moeten doen...
Oh hij weet heel goed wat wel en niet mag en weet ook waar zijn stal is maar vertikt het om in zijn stal te gaan als er geen eten staat te wachten en gaat liever naar een stal waar wel eten te vinden is.
Ook als ik op buitenrit ben en verdwaald raak hoef ik het aan hem over te laten en te zeggen 'ga maar naar huis toe' ideaal zo'n paard die je weer op bekende route brengt en veilig en wel.
Maar soms denk ik ook van waar zijn hersens gebleven zijn door zijn gekke fratsen en grapjes die hij wel al te graag uit haald met mensen. 'Haflingers... Doen eerst voor ze na denken.' En als ik mijn paard zou vergelijken met een hondenras zou ik zeggen Boxer.

Jackie82

Re: Hoe hoog schat jij het IQ in van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:08

Nee die van mij zijn niet zo snugger, ze zijn super lief maar het zijn geen Einsteins haha 8)7
Vb: Ik heb maar 1 laag stroomdraadje, en als wij er langs moeten hang ik het handvat op en kunnen ze er dus uit, zelfs dan staan ze onnozel te kijken want hebben ze niet door dat het draadje weg is haha :roll:

Of ga je hoeven uitkrabben van de kleinste, dan denkt die nog steeds dat die kan lopen en soms lukt het hem dus ook, en kun je mee lopen terwijl je hoeven aan het uitkrabben bent omdat meneer zo nodig hooi moet eten.

Maar ze zijn wel heel lief <3

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:02

haha wat een leuke reacties al, nooit geweten dat ze zo slim waren? wel 1 paard gekend dat nooit gereden wilde worden tenzij iemand hem tegenhield aan het hoofdstel... dan pas hield hij zich stil en kon je k. het zadel gaan zitten, anders blééf je rondjes met hem lopen...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:06

Mijn jongste shet weet overal waar het hek wat gebrekkeriger is en hoe hij er dan doorheen komt zonder een schok te krijgen, dus die schat ik wel aardig slim. Ook is ze heel leergierig en leert ze snel.

Mijn oudste shet leert ook best nog best wel snel, voor haar oude dag(24 jaar). Zij is gemiddeld.

Mijn bwp is echt een lompe harry. Als hij geen voel'haren' op zijn hoofd heeft omdat meneer weer eens heftig in discussie was met mijn shet, dan stoot ie z'n hoofd 10 x :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:03

HorseyDude schreef:
haha wat een leuke reacties al, nooit geweten dat ze zo slim waren? wel 1 paard gekend dat nooit gereden wilde worden tenzij iemand hem tegenhield aan het hoofdstel... dan pas hield hij zich stil en kon je k. het zadel gaan zitten, anders blééf je rondjes met hem lopen...

Dat lijkt me eerder een paard met pijn dan een slim paard.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:16

Mijn pony heeft waarschijnlijk een hoger IQ dan het vrouwelijke jurylid bij Idols.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:31

Hier ook alle 5 de paarden flink slim. Wel allemaal op hun eigen manier, maar er is niets mis met hun geheugen ( vooral in hun voordeel :+ ) en alle 5 leren snel.
Ook vind ik het ontzettend grappig om te zien dat ze bepaalde voorkeuren hebben of van tevoren al exact weten wat je van plan bent.
Ze reageren dan zo schattig zoals hun karakter is zeg maar ( in positieve of negatieve zin trouwens)
De een sensibel en hittepetit prinses, de ander als een soort lompe boeren harry.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:37

Tja, wat noem je slim?

Er bestaan zeker slimme paarden, paarden die sneller leren dan anderen. Bijvoorbeeld arabisch volbloed en spaanse paarden staan bekend om hun intelligentie. Vandaar dat veel mensen ze moeilijk noemen ;) Moeilijk zijn ze niet, ze zijn gewoon veel slimmer en gevoeliger dan gemiddeld paard en daarom moet je weten he je een paard correct traint. Anders zijn ze niet trainbaar nee, en worden ze bestempelt als 'moeilijk'. Mijn eigen paard is een Arabier in een quarter jasje zeg ik altijd :P Hij is zeer slim en gevoelig en daarom heb ik juist zo veel van hem geleerd.
Er zijn wel maar weinig paarden die kunnen tippen aan het IQ van een ezel of muildier/ muilezel. Deze dieren zijn nog slimmer dan paarden ;) En vandaar, hetzelfde verhaal, worden ze ook onterecht als lastig bestempeld.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:50

Waarop baseer je dat ezels etc slimmer zijn dan paarden Eileen ?

In vergelijking met andere paarden vind ik mijn merrie slim. Ze is alert, reageert handig in stressvolle situaties en leert snel. Laat zich niet doen maar kan een beetje 'probleemoplossend' denken lijkt wel.
Je hebt zo van die paarden die nooit leren dat ze moeten omlopen om ergens te geraken, maar zij kan dat wel.

Ik denk dat een groot deel van hoe paarden reageren en hoe 'slim' ze zijn wel bepaald wordt door hoe ze in hun eerdere levensjaren gehouden werden. Als ze nooit gestimuleerd werden door vanalles en nog wat hoe wil je dan dat ze functioneren later in een kudde of buiten hun stal/wei of er zelfs in. Ofwel halfdood in hun hoofd ofwel gestoord. Om het heel zwart wit te stellen :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:56

Mijn twenter is verschrikkelijk slim. Ze leert alles heel snel. (Achteruit op stemcommando, twee keer voorgedaan en toen kon ze het)

Alleen staat ze me soms ook echt dom aan te kijken als ze weer eens het touw over haar hals heeft gehaald als ze vast staat :roll:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:07

KittyDylan schreef:
Mijn twenter is verschrikkelijk slim. Ze leert alles heel snel. (Achteruit op stemcommando, twee keer voorgedaan en toen kon ze het)

Dat noem ik braaf.

Slim noem ik het als ze gaan uitzoeken hoe ze de opdracht naar hun hand kunnen zetten. Of er hun eigen draai aan kunnen geven.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:12

Mijn paard verwijdert zichzelf altijd héél discreet van het toneel als ze het zadel ziet verschijnen. Dan heeft ze net toevallig op dat moment ergens anders iets af te handelen, zo lijkt het wel.
Ze laat zich dan wel gewoon pakken als je ze gaat halen, maar het is wel duidelijk dat ze niet zo tuk is op een rondje rijden en probeert er dan altijd onopvallend van tussen te muizen. (En geen paniek, ze moet hier écht niet hard werken, hoor, een drietal keer per week hooguit een half uurtje.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:13

Ayasha schreef:
Sociaal zijn paarden heel slim, veel slimmer dan de gemiddelde mens.

Ik vraag me geregeld af hoe mensen tot dit soort onzinnige uitspraken komen.
Een mens onderhoudt een veel (VEEL) complexer en groter sociaal net dan welk paard dan ook.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je meent dat je paard over een grotere sociale slimheid beschikt dan jijzelf.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:15

Koper schreef:
KittyDylan schreef:

Dat noem ik braaf.

Slim noem ik het als ze gaan uitzoeken hoe ze de opdracht naar hun hand kunnen zetten. Of er hun eigen draai aan kunnen geven.

Braaf? Nee hoor, dan ken je haar nog niet ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:16

Ehm, dat is algemeen bekend GaelleS :+
Waarom denk je dat ze in de bergen vooral ezels en muildieren gebruiken? Heeft vanalles met veiligheid te maken. Naast dat ze veel betrouwbaarder zijn tegen roofdieren omdat ze zelf een fight instinct hebben, zijn ze ook betrouwbaarder in waar ze lopen. Ezels en muildieren vallen lang niet zo snel van een klif als een paard.. Daarom wordt in de bijvoorbeeld de grand canyon ook vooral muildieren en ezels gebruikt. Veel veiliger ;) Ze schieten ook veel minder snel in de stress, wanneer ze in de problemen zitten blijven ze vaak staan en wachten ze om hulp. Een paard daarentegen gaat vluchten en werkt zichzelf daardoor alleen maar meer in de nesten.
De ezel die wij hadden was een echte houdini en vond het geweldig om hekken te openen.. Hij wist precies hoe het werkte en als je het hek niet op de goede manier dicht deed, waren de paarden binnen no time uit. Ook kon hij checken of er stroom op het draad zat (zonder zelf een schok te krijgen). Als er niks op stond, ging hij er heel soepeltjes doorheen (stapte over het onderste draad en onder de bovenste). Helaas heeft hij deze dingen ook aan ons slimste paard aangeleerd, die overigens zijn beste vriendjes was :+
Ook was hem aangeleerd hoe hij bij het uitmesten van de stallen in de winter de slee kon trekken zonder dat hij geleid hoefde te worden. Hij kende zijn eigen rondje wel.
dit filmpje ging recent nog viral. Vind ik wel heel typisch :j https://www.bing.com/videos/search?q=do ... ORM=VRDGAR

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:19

Dat heeft dan vooral te maken met evolutie in een bepaalde omgeving en ethologie en niet per se met IQ.... Paarden zijn niet echt bergdieren.... Vechten is daarom niet slimmer dan vluchten,zal af hangen per situatie...

Dat iets 'algemeen bekend' is wil niet zeggen dat het waar is lol....

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:21

Koper schreef:
KittyDylan schreef:

Dat noem ik braaf.

Elk paard doet dat als je ze de kans geeft. Helaas is het voor veel (nederlandse) ruiters ongewenst dat hun paard zelf denkt... Het ene paard doet dat meer dan de andere natuurlijk, maar als je het paard aanleert dat proberen het juiste antwoord is, dan zal hij meer voor je nadenken dan als je het altijd afstraft. Helaas wordt dit in Nederland vaak als 'ongehoorzaam' gezien.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:21

Eclair vind ik mieters slim. Die kleine dingetjes die hij doet, omdat hij bijv. weet dat ik moet lachen oid. Of dat hij ergens kan uitbreken, terwijl het andere paarden niet lukt :P

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:22

Gevalletje beschermd wonen......en die ander is denk ik wel een mbo niveau.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:27

Slim is voor mijn paard niet de juiste term. Hij is gewoon vrij gemakzuchtig, denk ik. Kan zo de deur open laten, als er niets eetbaars in de buurt ligt, blijft ie rustig in zijn stal staan. Hij is wel slim in het verkrijgen van aandacht, lief kijken, giraffenek uitsteken naar kleine kinders en hop, hij heeft ze waar ie ze wil hebben, met hun kleine handjes op zijn hoofd. Hij leert wel vrij vlot, maar als er iets spannend is, dan verschuilt ie zich achter mij, een kreupele mens.. Ergens ook wel slim natuurlijk, stel dat er toch een tijger uit het enge zwembadje komt, dan eet die eerst mij op. :Y)

Hij is overigens opgegroeid in een kudde en nog steeds graag met z'n maten samen, al begrijpt ie merries een stuk minder goed, die gillen vaak zo en dan staat ie appelig naar ons te kijken.. Lekker klooien en spelen (wordt dit jaar 7) met de ruinen doet ie het liefst. Hij is geen leider, geen dominant dier, hij maakt zich niet gauw heel druk. Misschien juist dus wel heel slim. /3

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:29

Ja ik heb natuurlijk geen wetenschappelijke artikelen achter de hand. Het is niet dat ik er specifiek onderzoek naar heb gedaan thuis :+ Ik spreek uit eigen ervaring, en ervaringen van anderen.
En daarom zeg ik; wat noem je slim? Noem je slim dat je equine z'n pirouette kan uitvoeren zonder problemen? Want dat gaat een ezel niet zo makkelijk lukken nee. Noem je slim dat een equine goed kan overleven? Noem je slim dat een equine snel dingen oppakt en zelf nadenkt?
Die laatste 2 zijn namelijk wel typisch ezel, en muildier.
Paarden geen bergdieren? Vraag me af waar de naam Rocky Mountain Horse dan vandaan komt :D En waarom zij dan niet dezelfde technieken hebben als een ezel of muildier als het daar aan ligt ;)
Er wordt zelfs gedacht dat muildieren nog slimmer zijn dan ezels. Die zijn niet persee gefokt in de bergen hoor. Kan net zo goed een kwpn x ezel zijn :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:44

Eerlijk? Die van mij is echt onmogelijk dom.

Die doet dingen omdat ik aangeef hoe dat moet en dat doet ze het na. Als ik vervolgens de hindernis opruim en op zijn kant zet probeert zij er nog overheen te gaan. Want dat moest toch het vorige rondje ook? :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:54

Mijne is in sommige dingen heel slim (snapt heel snel de bedoeling ergens van, leert snel nieuwe oefeningen aan), maar in sommige dingen ook echt heel dom. Patronen snapt ze heel snel en ze is heel gevoelig voor lichaamstaal.

Zet je haar echter ergens in haar eentje neer dan gaat ze dom staan kijken tot je haar weer ophaalt (rustig een half uur lang), ze verzet geen stap en gaat ook niet rollen ofzo. Het is een onzeker fiepje, ze is bang voor vele onzichbare dingen . Ze durft nog geen stap te zetten ongeveer zonder ander paard of toestemming dat het okee is.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:26

Eileen_ schreef:
En daarom zeg ik; wat noem je slim? Noem je slim dat je equine z'n pirouette kan uitvoeren zonder problemen? Want dat gaat een ezel niet zo makkelijk lukken nee. Noem je slim dat een equine goed kan overleven? Noem je slim dat een equine snel dingen oppakt en zelf nadenkt?
Die laatste 2 zijn namelijk wel typisch ezel, en muildier.
Paarden geen bergdieren? Vraag me af waar de naam Rocky Mountain Horse dan vandaan komt :D En waarom zij dan niet dezelfde technieken hebben als een ezel of muildier als het daar aan ligt ;)

Ik bedoel dat ezels wss in andere dingen beter zijn dan paarden, en paarden in andere dingen beter zijn dan een ezel. Ze worden ook vaak heel anders gehouden hier. Paarden zijn nog steeds geïmporteerd geweest in de US dus ze zullen al zeker niet ontwikkeld zijn in de rocky mountains zelf... Dat wij die dan zo noemen tjah :P

Even los daarvan wat artikels beginnen opzoeken haha. Ezel vs. paard vind ik niet meteen echt research naar maar wel andere dingen:

"Like all animal cognition research, horse cognition can be tackled from a variety of angles using a variety of methods. Horses raised for different purposes, such as a horse used in hippotherapy versus a stock horse, may be exposed to different lifetime factors that could influence their behaviour and cognition in important ways."

(uit: Equine learning behaviour: What we know,
what we don’t and future research priorities
door Deborah Goodwin, Animal Behaviour Unit, School of Psychology, University of Southampton 2007)

Doelende op paarden die opgroeien in niet optimale omstandigheden. Veulens die teveel op stal staan en niet de kans krijgen om te exploreren, veulens die in same-sex groepen gehouden worden en van dezelfde leeftijd, veulens zelfs op de wei met enkel hun moeder leren minder goede 'manieren'. Die kunnen dan bv. minder goed scoren.

En wie zei dat hier dat paarden beter zijn in lichaamstaal? Misschien in andere woorden:

"Like all domesticated animals, horses adapted their behaviour and communication to include humans and many out perform us in some aspects, e.g. in interpreting human body language. This is evident from Clever Hans to riders who assume their horses are telepathic when their horses’ abilities to respond to very subtle cues are beyond their comprehension and so assume paranormal abilities, rather than normal equine abilities above and beyond their own. Sadly, the individual stable management conditions that humans frequently adopt for their competition and leisure horses not only restricts their behaviour but frequently results in stereotypic behaviour problems (McGreevy et al., 1995; Goodwin et al., 2002)."

uit: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 5716300651 .. Dit is een leuke die vat een beetje samen wat we wel en niet weten en is vrij recent (2016 :P ) Als iemand hem graag wil lezen stuur gerust een PB :P

Wij zijn goed in veel dingen maar zeker niet het beste in alles. Fysieke parameters zijn wel makkelijker te meten dan iets zoals IQ en EQ enzo, wij zien niet de snelste, niet de soort die het beste ziet of hoort of beste klimt of zijn minder goed in lichaamstaal (misschien ook doordat we taal ontwikkeld hebben dat het minder belangrijk geworden is op termijn?).

Interessante materie wel :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:46

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:
Sociaal zijn paarden heel slim, veel slimmer dan de gemiddelde mens.

Ik vraag me geregeld af hoe mensen tot dit soort onzinnige uitspraken komen.
Een mens onderhoudt een veel (VEEL) complexer en groter sociaal net dan welk paard dan ook.
Ik vind het onbegrijpelijk dat je meent dat je paard over een grotere sociale slimheid beschikt dan jijzelf.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. En bedankt om mijn punt te bewijzen. :D