Wat is een normale prijsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:32

hildemenna schreef:
Warmbloedig

Alle paarden zijn warmbloedig, dus de koudbloeden net zo goed als de warmbloeden :+ . Ik neem aan dat je voorkeur uitgaat naar een warmbloed dan?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:33

Voor wat jij wilt moet je eerder denken aan rond de €5000,-. Ik vind €8000,- reëel voor een paard die hoger is dan 1.64cm. Jij vraagt een maatje kleiner en daar is nou eenmaal minder vraag naar maar wel veel aanbod.

StalNollie

Re: Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:35

rond de 4000 euro is reeeler maar let op hier komt nog eventueel zadel/hoofdstel/keuringen/evnt huren van trailer etc bij. dus het is niet even paard kopen en klaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:37

Kijk even op deze site. Dan krijg je al een beetje idee van de gangbare prijzen.
Het zijn natuurlijk wel vraagprijzen, maar dat gaat dan niet om hele grote verschillen.

Advies: zoek een paard dat bij je ambitie maar ook bij je kunnen past.
Wil de de wedstrijdsport in dan wil je ook niet dat het stopt bij M. Zoek dus een paard dat met je mee kan groeien tot minimaal Z niveau (of hoger). En met een karakter dat voor jou te handelen is.
Laat je niet verleiden tot mooie namen want op "papieren" kun je niet rijden. Zoek gewoon een degelijk gebruikspaard.
Neem als je gaat rondkijken iemand met verstand van zaken mee. Trap niet in de "mooie blauwe ogen" van de verkoper maar koop met verstand. Dus klinisch en rontgenologisch laten keuren, vooral bij paarden rond de 7 a 8 jaar die worden verkocht door mensen die "er geen tijd meer voor hebben". En koop met koopcontract (voorbeelden te vinden op internet en sporthorses.nl)
Of stap naar een goed bekend staande handelaar.
Ga veel, heel veel kijken. Koop niet het eerste, het beste paard dat je tegen komt. Er zijn er echt genoeg te koop.

Gewone prijsklasse voor een degelijk paard met een goede basis en wat potentie in de sport ligt tussen 8000 en 15000.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:43

Babootje schreef:
Gewone prijsklasse voor een degelijk paard met een goede basis en wat potentie in de sport ligt tussen 8000 en 15000.

Dan heb je het echt al over sportpaard. Voor een recreatieve wedstrijdruiter is de 4000 die StalNollie noemt een mooi budget. Met de terechte waarschuwing dat er nog de nodige kosten bij gaan komen, voor alleen al een goed tweedehands zadel ben je zo 800-1000 euro verder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:47

2000 is echt te laag. Of je moet een ouder paard ook willen, wat niet eens zo onverstandig is.

Maar een jonger paard voor 2000,- daar is vaak iets mee.
Bij koudbloeden wil je die nog wel vinden maar bij warmbloeden niet.

De eerder genoemde 4000 is realistischer.
Denk dan inderdaad nog aan een klinische keuring en je tuig.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:16

En denk aan de gevraagde schofthoogte. Daar is niet veel vraag naar (net te klein, zelfs voor leuk damespaardje) maar wel veel aanbod.

Ik zou die leeftijd sowieso laten keuren. Er zitten een hoop 'kapotte' paarden tussen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:23

Voor €2000 vindt je zoiets over het algemeen echt niet hoor. Voor iemand ben ik tot een aantal dagen geleden op zoektocht geweest in die prijsklasse. Allemaal hebben ze wat, is het niet lichamelijk, dan zijn ze wel niet goed ingereden of zoiets dergelijks. Ookal leek het paard in de advertentie wel oke.

Voor zoiets wat TS wilt denk ik aan 4 a 5000, tenzij je er eentje wilt hebben die leuk kan lopen, dan zit je daar zeker boven.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:26

igor001 schreef:
Een tip voor je ouders: beter wat meer investeren voor een goed paard, waar je dochter ook echt mee voor uit kan, dan alsnog een teleurgestelde dochter die eigenlijk niet blij is met haar paard. Dan kun je het paard weer zien te verkopen, waar ook tijd en geld in gaat zitten.

Genoeg ervaring hier helaas..

Dit vind ik een hele goede. Mijn ouders hadden ook een handje van wat goekopere paarden waar "iets kleins" mee was. Beter 500 meer investeren in een paard wat beter opgeleid is.
De tip om net over de grens te gaan kijken vind ik ook een goede. Heb daar voor een redelijke prijs een paint gekocht. Goed de wat kleinere en reginale marktplaatsjes afzoeken.

Ikzelf heb vorig jaar een 7 jarige verkocht voor 2,600. Ze had alleen geen papier maar voor de westernsport fijn gereden.
*typfoutje*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:32

Het is niet onmogelijk maar je moet geluk hebben. Maar niet met elk paard onder de €3000 is iets mis hoor. Mijn paard, ruin, viel daar ook onder, is helemaal goedgekeurd en was destijds 5 jaar. Nog niet zo lang onder het het zadel dus nog niet uitgebracht.

Paard wordt nu dit jaar 8, 1,66 kerngezond heeft een vol papier (duits) en loopt M2 dressuur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:50

Ts, afhankelijk van je rijkunst en begeleiding is de vijfjarige new forrest merrie een goede optie, wel altijd laten keuren want dit is een handelsstal in de wat goedkopere prijsklasse.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:56

Heel eerlijk gezegd ga je voor dat geld niet vinden wat je zoekt. Goede sportpaarden zijn nou eenmaal duurder.

Ik zou doorsparen tot +/- 5000. En dan moet je nog erg veel geluk hebben.

Ik heb mijn vorige paard die 160 was verkocht voor dat bedrag en die had ks was bekend bij de kopers, maar voor dat geld kregen ze alles erbij.

Bedenk wat jou doelen zijn wil je echt b/l/m rijden dan kan dat met bijna elk paard. Is jou ambitie zzlicht of hoger moet je eerder ri de 10000 gaan zoeken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:58

Ik zou minimaal €5000 aanhouden als je verder wil komen dan B/L niveau. Al krijg je dan vaak paarden die nog niet zo hoog zijn uitgebracht, maar dat wil ook niks zeggen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:08

Zeepsop schreef:
Ik zou minimaal €5000 aanhouden als je verder wil komen dan B/L niveau.

Ik ook: 2500 voor het paard en 2500 voor lessen ;)

Is niet eens als grapje bedoelt, niet voor niets is er een bokker met als onderschrift "most people don't need a $ 35000 horse. They need a $ 1000 horse and $ 34000 in lessons". Een gezond paard die geen gruwelijke hekel aan bakwerk heeft is op te leiden tot M1. En aangezien TS aangaf af en toe een wedstrijdje te willen doen hoeft een paard ook niet meteen talent voor het Z te hebben.

Eigenlijk qua budget en formaat is een draver wel een goede. Alleen zijn dat meestal niet zulke dressuurpaarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:13

voor een draver is 2000 dan wel weer erg veel, en niet echt geschikt voor ts aan haar verhaal te lezen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:17

Met een gezond paard kun je altijd Z rijden. Als dat niet gaat komt het door de ruiter, niet door het paard. En inderdaad, de investering in goede lessen is daar dan het belangrijkste.
Maar de vraag is of je voor 2000 een gezond paard tegen komt in die leeftijd. En dan denk ik dat dat de speld in de hooiberg wordt. Ze zullen vast bestaan, maar ik zou er niet vanuit gaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:18

Draver:
- budget :j
- formaat :j
- dressuur :n

:+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:24

Ik blijf 5000-10000 euro behoorlijk veel vinden voor een grote pony of klein paard zonder papieren, waarvan geen hoger dressuurwerk verwacht gaat worden. Ze geeft aan gewoon in de B te willen starten en kijken hoe er ze komt. Ook maakt de afstamming haar weinig uit.

Ik zoek eigenlijk precies hetzelfde alleen heb ik de leeftijdsgrens iets ruimer, tot max. 12 jaar. Wij willen eerst de stallen af hebben en dan pas actief gaan zoeken en bekijken. Natuurlijk kijk ik al een ruime tijd naar al het aanbod en ik heb zeer zeker leuke gezonde grote pony's en paarden gezien tussen de 3000-4000 euro die een net B proefje kunnen lopen.

Een sportpaard is gewoon een anders verhaal. Vaak heb je er dan één met een bekende afstamming en goed papier waarin je al wel potentie in ziet zitten voor hoger dressuurwerk. De stokmaat ligt dan vaak ook wel iets hoger. Dan ga je inderdaad al snel richting de 6000-12000 euro of nog hoger.

Maar naar mijn idee zoekt TS meer een recreatiepony/paard die het wel in zich heeft (in de toekomst) een B/L proef te kunnen lopen.
Dan lijkt mij 3000-4000 (excl. kosten voor keuring) voor de aanschaf echt wel een reëel bedrag.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:29

TS geeft wel degelijk aan ambities in de sport te hebben, ze wil beginnen in de B/L.
Zo ik het lees is dat het startpunt, niet het eindpunt.

Dan wil je gewoon een correct lopend en gezond paard hebben. Zeker omdat TS aangeeft nog niet zoveel ervaring te hebben moet je dan ook gaan zoeken naar paarden waar de basis er goed en netjes inzit. Dus geen projectjes.
Dat zit je in een vijver te vissen waar heel veel andere mensen ook in zitten te vissen.

Alleen de stokmaat heeft ze mee en die zou de prijs nog kunnen drukken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:24

Delphi schreef:
Ik ga zelf dit voorjaar op zoek naar een E of klein paard tot max 1.60 (ook een warmbloed). Topbraaf in omgang en onder het zadel, verkeersmak en tussen de 6 en 12 jaar. Hij/zij moet goed zijn doorgereden en een net B proefje kunnen lopen.
Kleur, ras/kruising, papieren maakt mij niets uit.

Na heel wat rondspeuren ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik tussen de €2000,00 en €4000,00 zeker een pony of paard moet kunnen vinden dat aan mijn eisen voldoet.
€2000,00 moet ook kunnen, maar dan moet je echt geluk hebben. Ik denk dat gemiddeld €3000,00/€3500,00 een reëler bedrag is.

en ook wanneer je het paard wilt kopen, in het voorjaar en zomer is de prijs vaak ook hogen dan in het late najaar als de paarden van het land af komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:30

Rex_Rolfo schreef:
Babootje schreef:

Dan heb je het echt al over sportpaard. Voor een recreatieve wedstrijdruiter is de 4000 die StalNollie noemt een mooi budget. Met de terechte waarschuwing dat er nog de nodige kosten bij gaan komen, voor alleen al een goed tweedehands zadel ben je zo 800-1000 euro verder.

Nee hoor, dan heb ik het gewoon over een goed, gezond (RX gekeurd) rijpaard dat een beetje leuk de sport in kan en is beleerd. Want ik heb aangenomen dat TS niet voor een groen, onbeleerd paard wil gaan. Ik heb het overigens wel over paarden, niet over pony's of E maatjes.
De meeste kosten zitten hem in het "goed beleerd" zijn. Dat kost gewoon echt extra.
In de prijsklasse t/m 4000 vind je recreatiepaarden en mogelijk wel een aantal leuke rijpaarden, maar daar zit dan al gauw "een verhaal" aan.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 16:48

Ik heb het idee dat sommige mensen niet helemaal snappen wat ik bedoel. Ik heb zeker de ambitie om in de dressuursport te komen en dus regelmatig op wedstrijd te gaan. Hoger dan het Z hoeft niet met dit paard, maar omdat ik nog nooit officiële wedstrijden heb gereden moet ik daar wel een opstap in maken en dus bij het B beginnen. Ik weet dat een paard met een beetje potentie geen 2000 euro kost en daarom is mijn vraag wat een reeele prijs is. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:57

Ik snap wat je bedoeld!
Mijn ouders wouden ook niet veel voor onze pony geven!
Maar met heel veel geluk krijg je een goed paard voor die prijs! (als je een goed tehuis kan bieden)
Probeer het eens op deze manier: zet een advertentie op bokt/marktplaats en zet je eisen er in, zet er ook in wat je te bieden hebt en een foto van de plek (of jezelf)
Hier door hebben wij ook een hele lieve pony voor weinig aan de haak geslagen!
Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:58

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:03

Wil je nu een leerpaard om straks later zelf een meer getalenteerd paard te kopen en die hogerop in de dressuur te gaan rijden?
Dan zou je ook voor een leuke E kunnen gaan en sparen.
Of wil je een paardje die tot zijn dood blij je blijft.
Ik zie hier op Bokt nl echt prijzen voorbij komen die echt zo hoog. €8000,- tot €15000,- voor een paardje, uh sorry maar dat zou ik echt nooit aan beginnen als ik jou ouders was. Je rijdt zelf B, geen wedstrijd ervaring, dan is een leuke pony, klein paardje toch prima om mee te beginnen
Op mp staan leuke e-pony's. Er staat een leuke 7 jarige, 1,56, M gereden. vraagprijs €3500,- Heel rieel volgens mij
Als je je ouders wil overtuigen zal je ze op marktplaats wat voorbeelden moeten laten zien van wat je wil