Wat als een paard te veel gebruiksaanwijzingen heeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:10

Zo'n paard zou bij mij niet meer levend van het erf afgaan. Dus als ik de zorg niet meer op kan brengen dan blijft de dood over. Ik ga het risico niet nemen met verkopen/weggeven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:13

Ik zou als ik haar was een lijstje maken met alle -punten en zorgpunten.
Daarmee in overleg gaan met de dierenarts die het paard in behandeling heeft om te kijken wat wijs is.
Ik neig zelf ook naar in laten slapen als de zorg haar zelf te veel wordt.
Zo'n paard moet je niet aan een ander over laten, tenzij je iemand weet die dat 100% zeker wil en kan en die haar en de zorg er omheen ook kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:17

@ Rocamor; ze lijkt nog wel wat bevrediging uit het fysio-oefenstukje te halen, maar als ik met haar praat dan hoor ik eigenlijk vooral veel zorgen. Precies zoals je schrijft; een continue stroom van mitsen en maren om te voorkomen dat het slechter gaat. En daarmee houdt ze de boel ook redelijk goed, maar is dit hoe je wilt dat je paardenhobby eruit ziet?
Ik denk dat als ze dit allemaal 10 jaar geleden had geweten, dat ze het veulen nooit had gekocht. Zorgen voor hoort bij het paarden houden, maar je chronisch zorgen maken om alles wat er fout kan gaan lijkt me niet gezond, voor niemand niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat als een paard te veel gebruiksaanwijzingen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:20

Ik zou hooguit proberen een plekje proberen te zoeken bij een bekend en goed aangeschreven rusthuis voor paarden. Het dier in mijn eigen eigendom houden, maandelijks stalling betalen. Maar dan zou ik van te voren wel eens uitrekenen wat het kost als het dier daar wie weet nog wel 10 jaar staat. :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:22

Gypsy, als ik verhaal van TS goed lees, is het een mensenpaard en kwijnt ze weg als ze 2 dagen niets heeft hoeven doen. Dan is een rusthuis imo niet echt een plek voor zo'n paard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:24

Oef... Ik gok dat ze bij een rusthuis idd ook geen tijd hebben voor zoiets. Ja tegen betaling misschien, maar dan komen we weer bij het rekensommetje. Is het paard deze vrouw nu 10 000 euro waard? Want zoveel kost het in een x aantal jaar als ik het zo lees.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:36

xyzutu2 schreef:
Zorgen voor hoort bij het paarden houden, maar je chronisch zorgen maken om alles wat er fout kan gaan lijkt me niet gezond, voor niemand niet.

Nee. Maar jij kunt de beslissing niet maken voor je vriendin. Dat moet ze zelf doen.

Ik snap dat je haar probeert te helpen, en misschien ook wel met die reden het topic hebt geopend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:45

Het is geen gezond paard, vind ik dan he, want het kan niet als rijpaard gebruikt worden en ze mankeert van alles........

Het is niet netjes om een dier bij een ander te gaan droppen en ermee op te zadelen met een hoop aanpassingen en extra werk en kosten. Het is en blijft een dier dat een hoop geld kost aan onderhoud en huisvesting.

Ik zeg of houden of laten hemelen maar zeer beslist niet weggeven en of verkoop, daar komt dikke dierenleed/ ellende van.

En als de dierenartsen niet meewerken dan is er nog altijd de slacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:13

Ts, een paard dat geen enkele aparte beweging met één van de achterbenen kan maken want dan is ze meteen weer terug bij af heeft geen paardwaardig bestaan. Laat je vriendin dit topic lezen, ze heeft al duizend keer meer voor haar paard gedaan dan iemand anders zou doen. Verantwoording genomen voor haar paard, laat haar die verantwoording ook nemen nu er steeds meer mankementen bijkomen en imo is er dan maar één keus. En echt niemand zal haar kwalijk nemen dat ze het dier laat hemelen. Dit is helaas ook haar verantwoording en één ieder die dieren heeft komt dit vroeg of (meestal te ) laat tegen. Laat haar stoppen met bakens verzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:38

Ik heb dit topic inderdaad ook voor haar geopend.
Zelf heb ik ook een enorme kneus die ook (nog) niet rijdbaar is en eindeloos moet revalideren, maar die staat nog steeds 24/7 buiten met vriendjes en vermaakt zich prima. Zijn revalidatieproces is vooral om te kijken of hij ooit rijdbaar zal worden en niet om hem pijnvrij te houden. Maar als hij weer eens iets uitvreet en in de lappenmand belandt, dan denk ik ook wel eens aan hun situatie, en aan wat als [***]'s komende 10 jaar er ook zo uit zouden zien.
Als toeschouwer/buitenstaander zou ik zeggen; als je deze mate van zorg als mens niet meer kunt opbrengen, dan houdt het leven van dit paard sowieso op. Maar ik kan me ook zo goed voorstellen dat het verschrikkelijk is om om die reden een leven te beëindigen en ik dan ook liever door zou gaan tot het echt niet meer kan, ook al is het ten koste van mezelf. Ik was wel benieuwd naar hoe anderen dit zien, en ik zal de link ook naar haar doorsturen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:53

Hier staat ook een oudere pony met kleine gebruiksaanwijzing. Nu ziet het er voorzichtig naar uit dat die naar geheel leesbaar gaat en hij is gewoon te rijden. Echter tussen de leeftijd en de kleinigheidjes gaat hij enkel dood uit handen of dat via de DA of via de slager naar de rendac zou zijn is bijzaak. Voor menselijke consumptie mag hij niet geslacht worden, maar als de DA nee zegt, dan maar via de andere route.

Ik heb trouwens mijn twijfels of een paard dat zo makkelijk stijf/kreupel loopt wel pijnvrij is. En of er ergens in toch pijn/die bekkenblessure een deel van de oorzaak van de andere kwalen ligt. Chronische stress kan allerlei gevolgen hebben ook als die niet meteen logisch in elkaar passen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:05

Nou dan even als voorbeeld, ik heb nu bijna 3 jaar geleden mijn oude merrie moeten laten gaan. Zij is bij mij geboren en we hebben dus 28 jaar samen doorgebracht. In haar laatste jaren begon ze blind te worden. Een pees in het voorbeen was niet meer ok. Maar hetgene wat uiteindelijk ook het einde betekende waren haar longen. Ze was altijd het zonnetje hier, alles draaide om haar, en alle andere paarden konden heel goed met haar worden en respecteerden dr ook. Maar de laatste jaren moest ik steeds meer aanpassingen doen. Het respect naar haar toe werd steeds minder, ze kon zich steeds minder verdedigen mede omdat ze blind werd aan 1 oog en met de andere ook nog maar 40% zag. Dus ging het aanpassing hier, aanpassing daar. Dit in de gaten houden, dat in de gaten houden. Zorgen maken of dat nog wel ging, zorgen dat ze zo min mogelijk last had van de pollen (ze had naast alles ook nog hooikoorts) en ga zo maar door. Alles om dr maar zo goed mogelijk te houden. Toen ze direct in het voorjaar van 2014 weer behoorlijke last kreeg van de hooikoorts, wilde en kon ik het haar gewoon niet meer aandoen nog een zomer door te moeten staan. En heb ik de knoop doorgehakt en is ze ingeslapen. Dat was echt verschrikkelijk moeilijk. Je heb zo lang ervoor gezorgd. Alles ervoor gedaan dat ze het maar zo goed mogelijk heeft. En je wilt eigenlijk helemaal geen afscheid, maar voor het paard was het de enigste juiste beslissing. De pijn, de vermoeidheid die ze toch wel toonde, het was gewoon genoeg. En weet je hoe moeilijk die beslissing ook was, er is daarna toch echt een last van mijn schouders gevallen. Al die zorgen die vreten toch echt wel aan je. En daarom ook wat ik al op de eerste pagina schreef, als je lichamelijk/geestelijk/financieel het niet meer op kunt brengen laat ze dan gaan.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:08

De uiteindelijke keuze kan alleen de eigenaar maken.
Persoonlijk heb ik mijn jonge paard van 6 jaar voor minder laten inslapen omdat ik dat al niet paardwaardig vond.
Een paard hoeft geen pijn te lijden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:13

Gypsy schreef:
Ik zou hooguit proberen een plekje proberen te zoeken bij een bekend en goed aangeschreven rusthuis voor paarden. Het dier in mijn eigen eigendom houden, maandelijks stalling betalen. Maar dan zou ik van te voren wel eens uitrekenen wat het kost als het dier daar wie weet nog wel 10 jaar staat. :o

Zo'n rekensommetje heb ik ooit gemaakt. En dan gewoon uitgaande van een stal met toezicht en weidegang, en verder geen andere bijzonderheden.
Maandelijks pensiongeld: € 150,-, dat is € 1800,- per jaar
Hoefsmid, bekappen 4x à € 30,- ; € 120,-
Ontworming en influenza enting: € 60,-
Paard kost je dan dus circa € 2000,- per jaar. Dat is € 20.000,- in 10 jaar tijd. En dan staat zo'n dier alleen nog maar op de wei gras te vreten.
Dat is dus leuk als een paard echt oud is, zijn hele leven voor je heeft gewerkt, en je die pensioen gunt. Maar voor een relatief jong dier is het financieel geen redelijke optie.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:20

Het is lastig voor je vriendin, zij is er als het ware ingegroeid en heeft elke keer de grenzen weer kunnen verleggen om het zo comfortabel mogelijk te maken voor haar merrie.
Als je elke keer een klein dingetje erbij doet of rekening mee houdt dan valt het in je ogen best wel mee, maar als je het totaal bij elkaar optelt valt het helemaal niet mee en wordt er heel veel werk verzet wat eigenlijk niet meer vol te houden is. Dat valt een buitenstaander op, maar als je er zelf midden inzit heb je het niet in de gaten.

Probleem is ook eigenlijk, waar stel je de grens en wanneer wordt het echt niet meer te doen qua verzorging. Zeker in relatie tot haar gezin.
Ik neem aan dat die ook "last" hebben van deze wijze van dit paard in leven houden, alles draait immers om de merrie en dat beperkt je gezinsleven enorm (nog afgezien van de financiële kant)
Hoe doet ze dat straks als ze bevallen is en tijdelijk de verzorging niet meer op zich kan nemen? Of er gebeurd iets anders en ze kan voor langere tijd de verzorging niet meer doen?

Mensen willen best helpen voor een korte periode, maar kan zij het voor een langere periode voor elkaar krijgen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:29

TS, leest je vriendin hier mee? Hoe kijkt ze er nu (na alle reacties) tegenaan (gezellig in combie met haar zwangerschapsmormels)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:47

Ik zou kijken naar een rusthuis in de buurt zodat in elk geval de zorg van mesten en voeren en dergelijke wegvalt. Als ze dan zelf het aandacht stukje kan doen evt met behulp van bekenden tijdens haar zwangerschap kan ze misschien een stukje plezier terugvinden?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:27

Tja ik ben zelf van mening dat je nu eenmaal gekozen hebt voor dat dier dus ook tot het bittere uiterste moet gaan voor dat dier... het is niet omdat je nu zwanger bent, dat dat plots verandert. Je kon ook kiezen niet zwanger te worden en je ten volle op het paard te kunnen blijven richten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:19

Little_Gift schreef:
Tja ik ben zelf van mening dat je nu eenmaal gekozen hebt voor dat dier dus ook tot het bittere uiterste moet gaan voor dat dier... het is niet omdat je nu zwanger bent, dat dat plots verandert. Je kon ook kiezen niet zwanger te worden en je ten volle op het paard te kunnen blijven richten...

Dat vind ik vrij bot van je, zeker omdat dit niet om een eerste kind gaat. Ze doet al kind plus paard. Los daarvan, zoals anderen al schreven heeft ze niet voor deze situatie met dit paard gekozen. Het is dus niet iemand die een projectje koopt, een half jaar later zwanger besluit te worden en dan concludeert dat het projectje teveel tijd en geld kost.
En aangezien jij hier stelt dat ze door moet gaan tot het bittere uiterste: kun je dan ook even specificeren wat dat bittere uiterste qua verzorging in de praktijk? Want het is natuurlijk heel makkelijk om iemand met zo'n uitspraak om de oren te slaan, maar dan mag je van mij ook vertellen het dat er dan precies uitziet. Persoonlijk vind ik dat deze situatie namelijk al vrij ver is gegaan, en dat het paard überhaupt nog leeft is enkel en alleen omdat mijn vriendin er eindeloos veel tijd, geld en energie in is blijven steken en er ook heel veel mogelijk is op de stal waar ze nu staat. Van jou moet ze dus nog meer doen? Dan hoor ik graag wat precies. :)

@ Rocamor: ik heb haar de link gestuurd, maar denk dat ze die leest als ze eraan toe is. Het blijft natuurlijk vrij confronterend.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:26

Ik vind het al erg knap dat je vriendin het zo lang al vol heeft gehouden. Dit paard leeft al erg lang in geleende tijd door haar goede zorgen. Bij vele andere was hij al lang niet meer "gezond' geweest.
Verkoop vind ik zelf geen optie bij een paard dat van alles mankeert.
Maar dat ze het niet vol kan houden zo door te ploeteren is ook compleet logisch.
Ik denk dat ze zicht echt niet bezwaard hoeft te voelen als ze hem nu in laat slapen.
Hij heeft door haar al mooi extra tijd gekregen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:37

verkopen zou ik zeker niet doen.. zelfs niet als je het 'gouden baasje vind'.
immers de situatie van je vriendin schetst het al, situaties kunnen veranderen..
en dan.. dan is het wel andermans probleem hoe die dat gaat oplossen..

maar ergens komt er een risico dat hij dan in handen komt bij mensen die minder geduld hebben of minder zorg bieden, of door een ontbrekend verkooppraatje zelfs verkeerd handelen en de gezondheid gaat daardoor zwaar achteruit..

ik denk dat de opties zijn:
- hulp in de vorm van een verzorger die niet zo maalt om het rijden.. verkijk je niet, het kan best zijn dat je bij een jonge tiener uitkomt dan, waar je op de koop toe zult moeten nemen dat je af en toe teleurgesteld wordt, maar in de regel komt zo iemand wel.. tis immers het type dat het verzorgen leuk vind en niet zozeer het rijden (we hebben momenteel zon meisje op stal rondlopen, vind het heerlijk om een zakcentje te verdienen met stallen mesten en paarden verplaatsten maar wil niet eens rijden, die heeft een veulen staan daar waar ze mee troetelt, dat is genoeg).

of inslapen..

op dit moment ken ik iemand die met hetzelfde issue zit.. paard heeft problemen met si gewricht, mits goed getraind en goed in de spieren, heeft hij daar geen last van.. verder heeft hij zomerexceem, scheren en deken en het is goed onder controle.. maar nu was er een droes op stal, hij kreeg het, is genezen, maar bij bloedtest blijkt hij eruit gekomen te zijn als drager.. helaas het paard van de stalhouder zelf, dus die wil geen risico's nemen.. paard moet dus sowieso weg.. voor nu een losse weide ergens gehuurd met schuilstal om hem 6 maanden te geven om schoon te raken.. maar als hij niet schoon wordt, is er eigenlijk nog maar 1 optie.. want wie wil het risico nemen om een droesdrager op te nemen en dan ook nog eens een die al mankementjes heeft :(.. en wat gebeurd er nu hij dus niet regelmatig getraind meer kan worden, bespiering gaat op den duur afnemen en uiteindelijk gaat dat problemen opleveren voor het si gewricht en dan weg staan te kwijnen in een isolement (of met een andere droesdrager die je dan ook nog speciaal als grasmaaier en voereter aanschaft).

zijn zure beslissingen, als het eigenlijk niet levensbedreigende dingen zijn, maar je kunt het zelf ook niet opbrengen/volbrengen om de zorg voor een dier te bieden die nodig is.. zeker niet voor een dier dat nog jong en 'verder gezond' is.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-02-17 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:38

Jeetje, wat een verhaal.

Ik had bij ieder onderdeel dat je beschreef aan moeite die voor het paard werd gedaan omdat het paard iets mankeert een beetje zoiets van: "OK, dat is op te lossen". Gaandeweg werd de lijst echter best lang en dacht ik: "Alles bij elkaar moet je dat misschien niet meer willen".

Het lastige aan de situatie van je vriendin en haar paard is het wankele evenwicht (letterlijk in dit geval, no pun intended) tussen wat werkt en nog haalbaar is en wat er gebeurt als er iets die wankele balans verstoort. Als je vriendin onverhoopt niet meer voor haar paard zou kunnen zorgen, zie ik eigenlijk maar 1 optie die voor het paard het best zou zijn: laten inslapen. In mijn optiek gaat je vriendin namelijk al tot het uiterste en ja, ook als je hebt gekozen voor een dier, komt er voor ieder mens een moment dat je zegt: "En nu is het genoeg, ik maak de keuze voor haar". Die keuze maak je namelijk ook voor jezelf. Een dier wat heel veel zorg behoeft, vreet energie. En er komt een moment dat je als mens voor jezelf moet kiezen maar ook voor je dier. Want als je je dier een goed leven hebt gegeven, zou je het ook een goede dood moeten gunnen. Die keuze is helemaal niet makkelijk en om die keuze niet te hoeven maken schuif je de grens van wat je nog werkbaar acht steeds een stukje op. Echter, op een zeker moment ben je gewoon bij het laatste stukje. Dat toegeven is het moeilijkste dat er is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:58

bruintje123 schreef:
Ik vind het al erg knap dat je vriendin het zo lang al vol heeft gehouden. Dit paard leeft al erg lang in geleende tijd door haar goede zorgen. Bij vele andere was hij al lang niet meer "gezond' geweest.
Verkoop vind ik zelf geen optie bij een paard dat van alles mankeert.
Maar dat ze het niet vol kan houden zo door te ploeteren is ook compleet logisch.
Ik denk dat ze zicht echt niet bezwaard hoeft te voelen als ze hem nu in laat slapen.
Hij heeft door haar al mooi extra tijd gekregen.

Dat is mooi gezegd en daar ben ik het ook mee eens.