Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:58

Helemaal voor, te veel paarden staan té lang binnen voor het gemak van de boer, landeigenaar, manegehouder of eigenaar. Niet omdat het dier daar zelf voor kiest.

Of het háálbaar is, is een tweede.... maar een compromis-situatie zou toch nagestreefd dienen te worden.
In de welzijnswet staat dat paarden minstens 4 uur per etmaal los buiten moeten kunnen lopen, echter dit is een wetsvoorstel, en er wordt dus niet op gecontroleerd of gehandhaafd. Het gebeurt dus gewoon niet.

Ik denk dat je het beter om kunt draaien, niet voorschrijven wat wenselijk zou zijn, maar wettelijk verbieden wat ieg ónwenselijk is, namelijk paarden 23-24 uur op een dag ophokken, zonder énige losse buitengang.

maralyn

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:03

Vóór! !
Met minimum van 8000 m2 per stel paarden. Mag paddock bak en weiland zijn.
Zo kunnen ze de voeten strekken.
En minimum van vijf uur per dag.

Grote stallen kunnen makkelijk gecontroleerd worden door middel van spion/stagiair

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:05

Zoiets is wel lastig realiseren. Zoals hier eerder al genoemd. Verder weidegang niet maar vrij beweging. Maar waar ga je beginnen. Minimaal 100 m2 per paard en minimaal 2 samen. Dan zit je op een ruimte van 200 m2 dan kom je ook nog maar op 20x10 dat is naar mijn idee nog klein. En dan inderdaad nog de uren. Er is zoveel variatie. Daarnaast lijkt het mij ook niet ideaal om een paard overdag met 30+ in de volle zon te zetten. Zoveel haken en ogen.
Van mij mag het wel verplicht worden maar dat zal verdomd lastig zijn om het dan nog voor ieder paard prettig te maken. Want in de blub is niets, volle zon is niets alleen verharding is niets. Daarnaast zou het nog fijn zijn dat ook het paard tijdens de vrije beweging ook kan kiezen om binnen te gaan staan dus een inloopstal maar dat wordt allemaal erg kostbaar en volgens mij niet haalbaar.

Ben het wel mee eens dat als je geen/weinig grond of gewoon slechte grond hebt het geen geschikte plek is voor een pensionstallen of paarden aan huis. Jammer dat het wel heel gebruikelijk is om elke lapje grond om te toveren in een wei of beter gezegd (buiten)stal voor paarden.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-02-17 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:07

Bij ons kunnen en gaan de meeste paarden ook elke dag naar buiten. We hebben weides en paddocks. De weides zijn groot, maar er kan gewisseld worden, dus wat nu wordt stukgelopen, krijgt straks rust. Binnen staan 23 paarden en er is geloof ik 4 ha weide.
Wij hebben ze op 2 paddocks die bij elkaar getrokken zijn en behoorlijk groot daardoor. De paddocks zijn droog. Als het regent zijn ze even nat, maar dat trekt meteen weer droog de dag erna als het niet regent. Toen het hard was, liepen ze er ook op. Paarden die het gewend zijn, passen zich prima aan.
Ze gaan rond half8 naar buiten en wij zetten ze ergens tussen 18-20uur binnen momenteel. Straks wordt dat weer na het eten en blijven ze tot 22/23 uur buiten of 24/7.
Eigenlijk is alleen onweer voor mij een reden om ze naar binnen te halen. Maar mocht dat vroeg zijn, komen we later nog terug in de avond om met ze te stappen, rijden of iets....

Als je paarden wil houden, moet je je er op in stellen dat paarden naar buiten moeten. Nu komen stallen er nog mee weg dat het niet kan, vanwege de bodem etc. Dat is algemeen geaccepteerd, dus vinden mensen ''normaal''.
En paarden eigenaren zijn vaak zelf degene die hun paard snel binnen houden, ook als ze wel naar buiten kunnen.

Het is een kwestie van de norm veranderen en daaraan wennen en aanpassen. Misschien kunnen stallen dan minder paarden kwijt of helemaal geen. Misschien kan niet iedereen meer een paard houden. Maar is dat nou zo erg? Het gaat om die beesten.
We hebben veel teveel vrijheden om het slecht te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:09

Tigra_ schreef:
. ..

Ben het wel mee eens dat als je geen/weinig grond of gewoon slechte grond hebt het geen geschikte plek is voor een pensionstallen of paarden aan huis. Jammer dat het wel heel gebruikelijk is om elke lapje grond om te toveren in een wei voor paarden.

Ik denk dat dit nu vooral het grootste probleem is.
Men vind maar dat overal paarden mogen staan en dan vooral erg mopperen op de gemeente als er geen vergunning komt voor een schuilstal of verharding. Dat we al genoeg verharding en verrommeling hebben in de natuur vinden we natuurlijk nooit bij onze hobby.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:22

Ik ben ook voor verplichte uitloop.
Verplichte weidegang dan weer niet om meerdere redenen. Uiteraard vanwege ziekte.. hoefbevangenheid, maar ik heb bv ook een paard met cpl hier lopen en te veel of jong gras is funest voor zijn benen.. En inderdaad denk ik niet dat er genoeg ruimte in Nederland is om elk paard een hectare weiland te kunnen geven, aangezien het overgrote deel van de weilanden en akkers in handen is van boeren die nooit zomaar een deel verkopen of verpachten. En een kleiner stuk weide heeft nu eenmaal af en toe rust nodig. Een te korte of kapot gelopen wei op zandgrond geeft een grote kans op zandkoliek. Dan zie ik liever een mooie paddock met onbeperkt hooi en beperkte weidegang.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:34

Hier iemand die haar paard ook jaren heeft opgesloten in een stal in de winter hij kwam 1 uur in de molen en 2 uur in de paddock en ik reed in de avond. later verhuisd naar een stal met binnenbaan waar hij in de winter max een half uurtje in de paddock mocht... Nu sta ik op een stal waar hij in de zomer 24/7 op het land staat en nu in de paddock van 0700 tot 1930 met onbeperkt hooi en heel eerlijk gezegd zou ik niks anders meer willen en soms bekruipt me wel is een schuldgevoel dat ik hem al die jaren in de winter zo heb laten staan.

Tevens woon ik in de randstad en als je een stal zoekt met alle faciliteiten lees binnenbaan/stapmolen/solarium/warm water heb je al snel dat je in de winter geen buiten zet mogelijkheid hebt voor je paard. Toch verhuisd ivm zware peesblessure en wilde hem buiten hebben staan en nu zou ik nooit meer wat anders willen ook niet als hij beter word of als er een tweede bij komt ik wil niet meer dat ze zo lang op stal staan in de winter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:56

maralyn schreef:
Vóór! !

Grote stallen kunnen makkelijk gecontroleerd worden door middel van spion/stagiair

Als ik dus ong. 30x150 (=4500m2) heb met dus lengte zat voor een sprint ben ik toch fout? Enig idee wat voor afmetingen en oppervlakten je nu eist en of dat minimum wel noodzakelijk is? Er zit hier zeker 1 iemand op bokt met 3-4 paarden op iets van 30x50m (iets meer dan een gewone maat rijbak dus) ze hebben alles wat ze nodig hebben incl. ruimte om te rennen (enkel geen gras). Die is dus ook fout?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:05

terpentijn schreef:
Helemaal voor, te veel paarden staan té lang binnen voor het gemak van de boer, landeigenaar, manegehouder of eigenaar. Niet omdat het dier daar zelf voor kiest.

Of het háálbaar is, is een tweede.... maar een compromis-situatie zou toch nagestreefd dienen te worden.
In de welzijnswet staat dat paarden minstens 4 uur per etmaal los buiten moeten kunnen lopen, echter dit is een wetsvoorstel, en er wordt dus niet op gecontroleerd of gehandhaafd. Het gebeurt dus gewoon niet.

Ik denk dat je het beter om kunt draaien, niet voorschrijven wat wenselijk zou zijn, maar wettelijk verbieden wat ieg ónwenselijk is, namelijk paarden 23-24 uur op een dag ophokken, zonder énige losse buitengang.

Helemaal mee eens, ken er zoveel die maar 1 uur per dag hun box uit komen :=

Waarom is er eigenlijk zo weinig controle :) ?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:06

tamary schreef:
maralyn schreef:
Vóór! !

Als ik dus ong. 30x150 (=4500m2) heb met dus lengte zat voor een sprint ben ik toch fout? Enig idee wat voor afmetingen en oppervlakten je nu eist en of dat minimum wel noodzakelijk is? Er zit hier zeker 1 iemand op bokt met 3-4 paarden op iets van 30x50m (iets meer dan een gewone maat rijbak dus) ze hebben alles wat ze nodig hebben incl. ruimte om te rennen (enkel geen gras). Die is dus ook fout?

Ja, aan de ene kant voor, aan de andere kant is het niet altijd zo simpel..

Mijn paard mag bijvoorbeeld niet op het gras ivm zomereczeem. Ze staat nu op een stukje paddock, waarvan ik me afvraag of ik de 8000 m2 haal. Ik denk het eigenlijk niet, maar het is lastig uit te rekenen met de track erbij.
We gaan verhuizen naar een andere stal waar ze meer ruimte krijgen, en in de nacht gaat de mijne apart op een stal met uitloop waarschijnlijk (of een stal met uitloop me een vriendje ernaast of een paddock met een vriendje).
Mijn paard komt veel sneller aan dan de rest, en haar gewicht goed houden is lastig in de groep. Ze staat regelmatig met een graaskorf, en dat vinden we allemaal (inclusief paard zelf) irritant. Dus willen we op een nieuwe stal iets gaan verzinnen waardoor ze wel op dieet kan, maar overdag wel bij de groep. Echter is het dan niet te realiseren om haar zo'n enorm stuk land te geven. Er zijn nog meer paarden op stal.

En je 'moet' naar het paard kijken. Mijn paard staat nu op een wat kleiner stuk, maar zonder jeuk, ipv op een groot stuk (met gras) en jeuk. Ik zie haar nu gelukkiger zijn dan voorgaande jaren op het grote stuk met jeuk. Dus dan zou het erg jammer zijn als een wet mij dwingt om haar op het gras te zetten.
En meer fresen oid is ook een dingetje, de gemeente heeft ook nog een vinger in de pap. Dus zomaar meer gras omzetten in paddocks kan niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:07

En minimaal per twee.... hoe wil je dat doen met sport hengsten?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:09

Niet eens, niet oneens.

Een ruime, zandpaddock (dus niet rijbak formaat) vind ik ook kunnen. In de winter en met natte periodes is het niet mogelijk voor veel mensen om de paarden in de wei te doen, + een zandpaddock is dan meestal beter dan een kapot getrapt stuk wei.

Vind de reactie's met 'dan kunnen de meeste bedrijven wel stoppen' erg raar. De mens is al hartstikke egoïstisch en denkt alleen maar aan zichzelf, dus als je er niet de ruimte of mogelijkheid voor hebt, dan heb je gewoon pech. Te gek voor woorden om dieren de hele dag op te hokken in een hokje van 4 x 4 voor JOU plezier. Geef je paarden dan ook gewoon een goed leven met andere soortgenoten en contact met andere paarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:09

8000m2... zoveel weiland heb ik geeneens -O-

Mijn paarden staan nu op 1100m2 (900 m2 paddock en 200m2 verhard met stal en overkapping).
In de weide periode (april-oktober) kunnen ze daarnaast in het weiland van 6000m2

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:11

Gloa schreef:
@Mrie; ik ben wel nieuwsgierig op wat voor rundvee bedrijven jij bent geweest want je post staat bol van onwaarheden.

Alle melkveebedrijven hebben meer ligboxen dan er koeien zijn want een koe die niet lekker kan liggen om te herkauwen produceert minder melk. Die boxen zijn schoon en droog want een vieze box geeft een grote kans op uierontsteking.

Ook in de loopstallen is er nog steeds een duidelijke rangorde en zijn er afspraken wie waar mag liggen/eten en wie het eerst gemolken wordt. Het weghalen van de hoorns heeft hier geen bal mee temaken en voorkomt alleen maar dat ze elkaar beschadigen in hun gesteggel. Daarnaast zijn die hoorns in zo'n stal ook zwaar onhandig met onder andere de voerrekken.

Ik heb nog nooit een koe gezien met een geknipte staart. Ja het pluimpje aan het einde groeit net zoals bij paarden door en moet soms worden bijgehouden maar er is echt geen sprake van amputatie.

Oormerkjes zijn soms ongelukjes mee maar die dieren zijn op een bedrijf echt wel op 1 hand te tellen en chronische ontstekingen heb ik nog nooit gezien.

Alle dingen die jij opnoemt zijn funset voor een goede productie dus waarom zouden ze die koeien zo slecht behandelen?

Ik denk dat Mrie vriend of familie is van Marianne T of Antoinette H...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:13

Verplicht weidegang zou niet zozeer moeten (er zijn ook paarden die alergieën of andere aandoeningen hebben waardoor gras geen goed idé is) maar verplicht X aantal uren vrij kunnen bewegen in vind ik wel eentje die verplicht mag worden. 8000m² is wellicht ook wat overdreven. :=
Een paard heeft 2500m² nodig om en bij. Dan kom je per paar dus op 5000m² om het hele jaar door gras te hebben..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:14

rien10 schreef:
Verplicht? Kom nou zeg! Dat beslist de eigenaar zelf. Of jij/iemand/wie dan ook dat wil.

Mag iemand ook zelf bepalen een paard geen eten te geven? Beweging is een basisbehoefte, GEEN LUXE.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:17

dan zul je moeten uitrekenen hoeveel land nederland heeft..
hoeveel paarden..

als je dat tegen elkaar afzet weet je hoeveel persoonlijke ruimte ieder paard zou kunnen hebben als alles leeg was..

maar waar wil je zelf dan wonen, moeten alle koeien dan opgehokt worden, alle kippen, schapen en varkens?

Ik denk dat als je het uitrekent dat je nog zult schrikken.. Dus als we voor een minimaal percentage kwa land gaat als 'wet'.. graag even aan mij doorgeven wie zijn paarden allemaal gaat wegdoen naar de slacht om die ruimte ook echt vrij te maken en dus stopt met het houden van paarden... Als jullie die stukkken vrijgekomen land dan even per post naar mij toesturen, plak ik ze aan het mijne vast zodat ik zeer zeker voldoe (heb dan nog ruimte voor 1 extra zelfs).. alvast bedankt :D..

Nederland is overbevolkt.. ook kwa paarden.. de illussie dat ieder paard in nederland gemiddeld een half hectare kan krijgen, is een utopie. Immers dat gaat dan ten kosten van woonruimte en/of boerenland waar nu schapen/koeien lopen en natuur. Enige optie is paarden houden zo schofterig duur maken, dat iedereen er vanaf ziet.. de paar duizend paarden die dan over blijven hebben dan zeeen van ruimte.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-02-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:18

nouklime schreef:
Hier iemand die haar paard ook jaren heeft opgesloten in een stal in de winter hij kwam 1 uur in de molen en 2 uur in de paddock en ik reed in de avond. later verhuisd naar een stal met binnenbaan waar hij in de winter max een half uurtje in de paddock mocht... Nu sta ik op een stal waar hij in de zomer 24/7 op het land staat en nu in de paddock van 0700 tot 1930 met onbeperkt hooi en heel eerlijk gezegd zou ik niks anders meer willen en soms bekruipt me wel is een schuldgevoel dat ik hem al die jaren in de winter zo heb laten staan.

Tevens woon ik in de randstad en als je een stal zoekt met alle faciliteiten lees binnenbaan/stapmolen/solarium/warm water heb je al snel dat je in de winter geen buiten zet mogelijkheid hebt voor je paard. Toch verhuisd ivm zware peesblessure en wilde hem buiten hebben staan en nu zou ik nooit meer wat anders willen ook niet als hij beter word of als er een tweede bij komt ik wil niet meer dat ze zo lang op stal staan in de winter.

Voel je niet schuldig, je hebt verandering aangebracht en bent tenminste eerlijk en bewust! Dat vind ik veel belangrijker. Mensen die het overigens goedpraten gewoon omdat ze het zelf fijner vinden, dat vind ik mega irritant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:19

elena: Simpel zat; niet voldoende land... Dan houdt het op. :) Waarom zou ik mijn land aan jouw "geven" ? :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:21

Vjestagirl schreef:
Mijn stalhouder slaagt erin om 33 paarden iedere dag van 9 tot donker naar buiten te doen, op het land. In groepen van 3 tot 8 paarden. En dan nog hebben we hooi en stro ook van het eigen land.

Heb ik er iets voor opgegeven om op deze stal te staan? Jazeker. De stalling is geen fancy stal met mooie kasten, een prachtige kantine en kleedruimtes. Ik heb geen warm water om m'n paard te wassen, geen solarium, geen stapmolen. Ik heb alleen een buitenbak. Maar mijn paard heeft een geweldig leven (of iig, zodra ik weer een paard koop :D ).

Dan heeft hij genoeg land.. Als de paardenerop lopen kan je nooit hooien.. Wij wisselen het af en hooien wel een gedeelte maar niet alles. Zodat het ook langs groeien.

We hebben wel eens een koppeltje op het land gelaten jaar rond heel de Zomer groeit er dan meer onkruid dan gras dus kan je het weeringaan zaaien..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 16-02-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:22

Ik zou dat ook graag zien. Ik heb net iets minder dan 1 ha en als ze hier in de herfst en winter op het gras gaan dan trappen ze alles kapot. In het voorjaar en zomer eten ze zich juist te rond.
Ik heb dat opgelost door een pad van 3 meter breed helemaal rondom de 3 weitjes te laten lopen met halverwege nog een oversteek. Op verschillende plaatsen hangt altijd hooi en we hebben op een stukje van 15 x 10 m de grond laten keren zodat ze daar lekker in het losse gele zand kunnen liggen of rollen.

Het waren wat aanpassingen en natuurlijk eten en lopen ze dat pad helemaal kaal. Het is nu zand en enkel met zware regen liggen er hier en daar wat plassen, die ze goed kunnen omzeilen.
Deze aanpassing geeft mij nu wel de mogelijkheid om ze jaarrond de hele dag buiten te kunnen laten lopen.
Deze zomer komt er een E pony of paard bij. 's nachts gaan ze op stal, maar de stal is ruim en iedere stal heeft een uitloopje naar buiten van 4,70 x 3,80 m. 's Ochtends vroeg gaan ze weer lekker naar buiten.
Nu komen ze een uurtje per dag op het gras, in de zomer is dat meer.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:33

Het is beter ja, maar realistisch en haalbaar? Nee. In Nederland is er gewoonweg geen ruimte voor en ook is niet overal de bodem geschikt. Om daar oplossingen voor te bedenken is geen probleem, maar om het uit te voeren is er geld voor nodig en soms flink wat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:40

Ik heb zelf een eigen weide van 4800m². Mijn HKO'er heeft jarenlang 24/24 buiten gelopen.
Nu staat hij op een pensionstal met in de zomer van 9u tot 16:30u weidegang en in de winter 3 à 4 uur per dag buiten, soms wat langer, soms wat korter.
Mijn paard doet het nu een pak fijner als stalpaard dan als weidepaard en ik hoef niet meer elke maand een dierenartsrekening te betalen.

Zie ik mijn paard liever langer buiten met ruwvoer buiten, schuilmogelijkheid en vriendjes? Ja. Ik kan het hem zelfs zelf bieden. Maar blijkbaar doet mijn paard het nu toch beter en heb ik meer moeite met me aan te passen dan andersom.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:41

Ayasha schreef:
Verplicht weidegang zou niet zozeer moeten (er zijn ook paarden die alergieën of andere aandoeningen hebben waardoor gras geen goed idé is) maar verplicht X aantal uren vrij kunnen bewegen in vind ik wel eentje die verplicht mag worden. 8000m² is wellicht ook wat overdreven. :=
Een paard heeft 2500m² nodig om en bij. Dan kom je per paar dus op 5000m² om het hele jaar door gras te hebben..

Met strak management en goed bemesten red je dat, of je kiest voor minder gras en vult dat aan met hooi/stro/etc. en een winter/weerbestendig stuk dat altijd toegankelijk is. Wil je een absoluut minimum gaan eisen, dan kom je veel dichter bij de 1000m2 voor 2-4 dieren uit (bak/paddock is dan 20x40 en dus 800m2 + (schuil)stal en verharding), voeropslag, mestplaat, etc. vallen hier buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:46

PercyLeen schreef:
Vjestagirl schreef:
Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.

Inderdaad.

En ik blijf het bijzonder vinden dat sommige mensen zeggen: het is niet haalbaar of realistich hier in de omgeving. Dan denk ik op mijn beurt: neem dan geen paard. Dat is precies hetzelfde wanneer je een hond neemt en zegt; maar ik ben nooit thuis en ik heb geen tijd om er mee te wandelen.

Een paard hoort niet 23 uur per dag op een hok te staan van 3x3 en een uurtje onder het zadel te lopen. Jij zit toch ook niet 23u per dag op de wc? Misschien moet je dat eens proberen als je zegt dat het niet haalbaar is. Dan ben ik benieuwd of je na zo'n dag je paard recht in zijn ogen kan aankijken en zeggen; prima te doen vriend, je mag niet klagen! Een paard hoort een maatje te hebben en zijn benen vrij te kunnen strekken. Minimaal 6 uur per dag.

Nee, dag en nacht het jaar rond weidegang is voor die van mij niet realistisch. Dan is het humaner om ze af te maken, aangezien de ene dan ernstig hoefbevangen wordt en de andere ontstekingen in zijn huid en meer grasgerelateerde ellende krijgt.

Doe nou niet alsof de enige opties een stal of een weide vol gras zijn. Paard verplicht naar buiten: ben ik helemaal voor. Paard verplicht op gras: vind ik dierenmishandeling.