Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tigra_ schreef:. ..
Ben het wel mee eens dat als je geen/weinig grond of gewoon slechte grond hebt het geen geschikte plek is voor een pensionstallen of paarden aan huis. Jammer dat het wel heel gebruikelijk is om elke lapje grond om te toveren in een wei voor paarden.
maralyn schreef:Vóór! !
Met minimum van 8000 m2 per stel paarden. Mag paddock bak en weiland zijn.
Zo kunnen ze de voeten strekken.
En minimum van vijf uur per dag.
Grote stallen kunnen makkelijk gecontroleerd worden door middel van spion/stagiair
terpentijn schreef:Helemaal voor, te veel paarden staan té lang binnen voor het gemak van de boer, landeigenaar, manegehouder of eigenaar. Niet omdat het dier daar zelf voor kiest.
Of het háálbaar is, is een tweede.... maar een compromis-situatie zou toch nagestreefd dienen te worden.
In de welzijnswet staat dat paarden minstens 4 uur per etmaal los buiten moeten kunnen lopen, echter dit is een wetsvoorstel, en er wordt dus niet op gecontroleerd of gehandhaafd. Het gebeurt dus gewoon niet.
Ik denk dat je het beter om kunt draaien, niet voorschrijven wat wenselijk zou zijn, maar wettelijk verbieden wat ieg ónwenselijk is, namelijk paarden 23-24 uur op een dag ophokken, zonder énige losse buitengang.
? tamary schreef:maralyn schreef:Vóór! !
Met minimum van 8000 m2 per stel paarden. Mag paddock bak en weiland zijn.
Zo kunnen ze de voeten strekken.
En minimum van vijf uur per dag.
Grote stallen kunnen makkelijk gecontroleerd worden door middel van spion/stagiair
Als ik dus ong. 30x150 (=4500m2) heb met dus lengte zat voor een sprint ben ik toch fout? Enig idee wat voor afmetingen en oppervlakten je nu eist en of dat minimum wel noodzakelijk is? Er zit hier zeker 1 iemand op bokt met 3-4 paarden op iets van 30x50m (iets meer dan een gewone maat rijbak dus) ze hebben alles wat ze nodig hebben incl. ruimte om te rennen (enkel geen gras). Die is dus ook fout?
Gloa schreef:@Mrie; ik ben wel nieuwsgierig op wat voor rundvee bedrijven jij bent geweest want je post staat bol van onwaarheden.
Alle melkveebedrijven hebben meer ligboxen dan er koeien zijn want een koe die niet lekker kan liggen om te herkauwen produceert minder melk. Die boxen zijn schoon en droog want een vieze box geeft een grote kans op uierontsteking.
Ook in de loopstallen is er nog steeds een duidelijke rangorde en zijn er afspraken wie waar mag liggen/eten en wie het eerst gemolken wordt. Het weghalen van de hoorns heeft hier geen bal mee temaken en voorkomt alleen maar dat ze elkaar beschadigen in hun gesteggel. Daarnaast zijn die hoorns in zo'n stal ook zwaar onhandig met onder andere de voerrekken.
Ik heb nog nooit een koe gezien met een geknipte staart. Ja het pluimpje aan het einde groeit net zoals bij paarden door en moet soms worden bijgehouden maar er is echt geen sprake van amputatie.
Oormerkjes zijn soms ongelukjes mee maar die dieren zijn op een bedrijf echt wel op 1 hand te tellen en chronische ontstekingen heb ik nog nooit gezien.
Alle dingen die jij opnoemt zijn funset voor een goede productie dus waarom zouden ze die koeien zo slecht behandelen?

..nouklime schreef:Hier iemand die haar paard ook jaren heeft opgesloten in een stal in de winter hij kwam 1 uur in de molen en 2 uur in de paddock en ik reed in de avond. later verhuisd naar een stal met binnenbaan waar hij in de winter max een half uurtje in de paddock mocht... Nu sta ik op een stal waar hij in de zomer 24/7 op het land staat en nu in de paddock van 0700 tot 1930 met onbeperkt hooi en heel eerlijk gezegd zou ik niks anders meer willen en soms bekruipt me wel is een schuldgevoel dat ik hem al die jaren in de winter zo heb laten staan.
Tevens woon ik in de randstad en als je een stal zoekt met alle faciliteiten lees binnenbaan/stapmolen/solarium/warm water heb je al snel dat je in de winter geen buiten zet mogelijkheid hebt voor je paard. Toch verhuisd ivm zware peesblessure en wilde hem buiten hebben staan en nu zou ik nooit meer wat anders willen ook niet als hij beter word of als er een tweede bij komt ik wil niet meer dat ze zo lang op stal staan in de winter.
Vjestagirl schreef:Mijn stalhouder slaagt erin om 33 paarden iedere dag van 9 tot donker naar buiten te doen, op het land. In groepen van 3 tot 8 paarden. En dan nog hebben we hooi en stro ook van het eigen land.
Heb ik er iets voor opgegeven om op deze stal te staan? Jazeker. De stalling is geen fancy stal met mooie kasten, een prachtige kantine en kleedruimtes. Ik heb geen warm water om m'n paard te wassen, geen solarium, geen stapmolen. Ik heb alleen een buitenbak. Maar mijn paard heeft een geweldig leven (of iig, zodra ik weer een paard koop).
Ayasha schreef:Verplicht weidegang zou niet zozeer moeten (er zijn ook paarden die alergieën of andere aandoeningen hebben waardoor gras geen goed idé is) maar verplicht X aantal uren vrij kunnen bewegen in vind ik wel eentje die verplicht mag worden. 8000m² is wellicht ook wat overdreven.
Een paard heeft 2500m² nodig om en bij. Dan kom je per paar dus op 5000m² om het hele jaar door gras te hebben..
PercyLeen schreef:Vjestagirl schreef:Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.
Inderdaad.
En ik blijf het bijzonder vinden dat sommige mensen zeggen: het is niet haalbaar of realistich hier in de omgeving. Dan denk ik op mijn beurt: neem dan geen paard. Dat is precies hetzelfde wanneer je een hond neemt en zegt; maar ik ben nooit thuis en ik heb geen tijd om er mee te wandelen.
Een paard hoort niet 23 uur per dag op een hok te staan van 3x3 en een uurtje onder het zadel te lopen. Jij zit toch ook niet 23u per dag op de wc? Misschien moet je dat eens proberen als je zegt dat het niet haalbaar is. Dan ben ik benieuwd of je na zo'n dag je paard recht in zijn ogen kan aankijken en zeggen; prima te doen vriend, je mag niet klagen! Een paard hoort een maatje te hebben en zijn benen vrij te kunnen strekken. Minimaal 6 uur per dag.