De perfecte kinderpony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:09

Een goede gezinspony wordt niet geboren, die moet je zelf maken. Lees b.v. de topics van Chasey er op na, zij heeft van een doodnormale Haflinger en een een doodnormale Shetlander twee geweldige gezinspony's gemaakt.

Andersom is net zo goed geldig, koop een fijn opgevoede pony, verwaarloos de opvoeding en je hebt na een poos alsnog een draakje staan.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:11

Ik heb een superbrave d pony (haflingerxfries). Hij is nu 15 jaar en echt iedereen rijdt er zo mee weg. Hij is ook totaal niet sterk. Het is maar net wat je tegenkomt! Mijn zusje rijdt ook zo nu en dan wel eens op mijn d pony en die heeft bijna geen ervaring, kan prima!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:12

Ik heb twee d pony kruisingen waarmee ik lesgeef aan kinderen. Ze zijn super braaf maar dit is naast karakter ook een kwestie van zelf braaf maken/houden. De eene heeft z dressuur gelopen en is een echte leerpony, de andere is gebruikt voor voltige en ook erg betrouwbaar. Beide heb ik via marktplaats gekocht.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:14

een tinker zou ik persoonlijk dan weer niet aanraden als kinderpony voor echt jonge kids.
hier lopen 8 tinkers.allemaal braaf,betrouwbaar,maar geen een zie ik geschikt om mooi te gaan lopen bij een jong en onervaren kind.

daar zijn ze te sterk voor,gaan te vlug profiteren.

5.5j vind ik ook echt te jong voor een d-pony,maar als er bv idd maar een pony over 3 jaar komt is dat weer een ander plaatje natuurlijk

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:19

Ben het wel met de meeste eens voorlopig (eerst komende 5-6 jaar) is ze echt nog te klein voor een D-E pony. Als je goed zoekt zou je misschien een hele brave kunnen vinden maar dat te groot blijft.
Wat ik juist het voordeel van de b pony's vindt dat ze redelijk snel er "zelf" mee aan de slag kunnen.
Halster omdoen, borstelen en opzadelen. Natuurlijk hebben ze dan ook begeleiding nodig maar ze kunnen er wel gewoon bij. En juist van dat soort dingen met de pony doen worden ze handig dat is met een d allemaal lastig. Ook lekker op de ponyclub rijden met leeftijd genootjes en lol met de knol kan dan allemaal makkelijker.
En verkopen is natuurlijk niet leuk maar afscheid nemen van iets in je leven waar je veel om geeft is ook niet verkeerd om te leren doen ze ook weer een hoop levenslessen mee op.
IJslander die voor die leeftijd geschikt is zal echt zoeken worden naar een speld in een hooiberg. En dan mag je ook een heel ander budget meenemen. De meeste ijslanders zijn echt te sterk voor die kleintjes.
Geef op de plaatselijke ponyclub aan wanneer je op zoek bent. Vaak gaan die kleintjes die zo braaf zijn als zoete broodjes over de toonbank en zijn al verkocht voor ze op internet gezet zijn. Vooral veel in de omgeving aan paardenmensen laten weten en dan wordt je wel getipt als een kindje eruit gegroeid is.

MallyBelly

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:30

Mijn zusje van 6,5 rijd op mijn D-pony haflinger en dat gaat uitstekend, maar... deze is wel BOM-proef! Ze haalt er de meest rare fratsen mee uit maar rijd er ook leuk mee weg. Begint nu langzaam een beetje te meer te werken met haar, wat tot nu toe ook heel goed gaat..

Wanneer er geen druk op kindje en pony zit, gewoon lekker voor "D-tje" gaan waar je zelf ook af en toe op kan kruipen. Maar dan zal het de eerste tijd wel lekker aan tutten zijn voordat er gewerkt kan worden.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:33

Waar ik me over verwonder is dat er toch heel gemakkelijk over gedacht wordt om een kind een pony op de groei te kopen. Ze lopen toch ook niet op schoenen maat 40 omdat ze daarop later ook waarschijnlijk zullen lopen?
En ja, er zijn brave D-pony's maar een kind van 6 of 8 jaar zal niet zelfstandig met het dier aan de slag kunnen, hoe braaf ook. Laat ze opgroeien met een A of B pony, zelf ontdekken en aanvoelen wat ze kunnen. En ja, ze groeien eraf, maar afscheid nemen hoort bij het leven. Of de pony blijft en er komt een grotere bij, dan merk je dat als het op de grotere eens moeilijk gaat ze het vertrouwen weer terug winnen door even op de kleinere te gaan rijden. Je kunt als volwassene een grotere zelf bij en doorrijden maar het kind zal er mee aan de slag moeten en dat moet tussen hun oortjes goed zitten, dat rij je als volwassene er echt niet in.

En dan de prijs, menig kind krijgt een duurdere telefoon of tablet dan voor een pony uitgegeven mag worden? Je legt het leven van kind op de rug van een dier maar het mag niet te duur zijn? Een goede kinderpony is zijn/haar gewicht in goud waard. Ik kan het weten, er staan hier een paar in alle maten.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:45

Een d is in mijn ogen op die leeftijd ook veel te groot. Mijn dochter van 10 heeft afgelopen jaar net de overgang van een B naar een D gemaakt, al had het zelfs op de B nog wel gekund, was superbraaf, maar zij wilde rijtechnisch iets meer, dus toch de overgang. Kinderen zijn nog net passagiers, op die leeftijd. Ze zitten en sturen vaak alleen maar, hebben verder natuurlijk nog weinig te vertellen, een D is veel te sterk in mijn beleving, ook wanneer deze heel braaf is, als ie een grassprietje ziet onderweg zijn de teugels zo uit het handje van je kind weg zeg maar. Je bent heel erg afhankelijk van de goede wil van je pony, een goede kinderpony is erg moeilijk te vinden, het is al geluk hebben, maar zeker als je er niet al te veel geld voor uit wilt geven. Voor een superbrave weten ze de prijzen wel te vragen. Mijn ervaring met een D is dat het al snel een veel serieuzere pony is dan de A of B, vond het een hele moeilijke zoektocht voor mijn dochter. Voor onze jongste die bijna 8 is, hebben we met 6 jaar een grote A gekocht. Ze kunnen er zelf opstappen, poetsen etc. Ik koop het liefst van een particulier waar de pony precies heeft gedaan wat jij er van wilt, dus een beginner pony voor een klein kind, dat verkocht wordt door een kind dat er klein op is begonnen en er dan uit groeit. Een D wordt bijna nooit door een kind van 6 of 7 gereden, ook al bekijk je hem braaf, wanneer jouw dochter er als hoofdruiter het meeste mee rijd, hoe houd hij zich dan bij die vrijheid? En laten we eerlijk zijn, die geven die kinderen gewoon omdat ze niet sterk/consequent genoeg zijn, dat kan ook niet anders. Onze A heeft een ander kindje van de Bixie naar L gereden, ik vind dat erg fijn kopen, al nog een gokje, maar hij had al duidelijke ervaring met een beginnend kindje van die leeftijd. Bij ons is de A en nu dan de D super uitgepakt, maar helaas in het verleden ook wel eens een miskoop gedaan en dan is de lol voor je kind er snel af.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:47

ponyparadijs schreef:
Emmaa_ schreef:
Een pony waar jullie zelf ook op kunnen klinkt heel handig maar ik denk dat het in de praktijk dan uiteindelijk meer jullie pony wordt dan die van je dochter. Ik weet natuurlijk niet hoe groot zij is maar een D pony is voor de meeste kinderen (en al helemaal een kind dat van een Shetje van 90cm afkomt) veel te groot. Zelfs al is die bomproof zal het niet meer zijn dan een beetje rondhobbelen de eerste jaren.

Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een grote A of een kleine B, waar ze nog wel een beetje naartoe kan groeien maar die ze nog wel zelf kan handelen (ook nu al zelf uit het weiland halen, zelf vastzetten, zelf poetsen.. juist de dingen die imo het leukste zijn aan het hebben van een pony). Het 'handige' is dan imo dat je een wat oudere en dus ook wat goedkopere pony kan nemen, om die met een paar jaar weer te verkopen of op pensioen te zetten als je dochtertje er vanaf is gegroeid.

Lees nu ook dat dochter wel de hoofdruiter zal worden, dan lijkt een D pony met 5.5 me toch wel erg aan de grote kant.

Helemaal mee eens
Van de shet naar een D is geen goede overstap

Ik ben van shet naar 1.61 Gelders gegaan, eerst aan de longe daarna los. het paard stond er (en ik als penny vond het tijd voor iets groters kon echt wel volgens mij toen) ik was ongeveer 8/9

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:50

Een D-pony vind ik persoonlijk toch echt een maatje te groot.
Ik heb 2 welsh Atjes staan, die worden gereden en verzorgd door dames tussen de 4 en 8 jaar oud. Zeker die van 8 kan er nu leuk mee rijden.
Door het formaat kunnen ze er heerlijk mee frutten en spelenderwijs vanalles mee doen. Zadel eraf en erop klimmen etc.
Dat is echt geen optie met een D-pony, en wat doen de kinderen hier het liefste.... gewoon lekker frutten. Mijn oudste welsh leent zich hier uitermate voor, die heeft het geduld en vergevingsgezindheid.

Bomproof, geduldig, vergevingsgezind, de wil om te werken, en zeker voor kleinere kinderen ook een formaat wat ze kunnen managen.

Ik kan ze idd zelf niet rijden en dus corrigeren. Voor mijn jongste welsh is dat niet ideaal. Dit betekent gewoon dat het geen kinderpony is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:50

Oh er zullen ongetwijfeld succesverhalen zijn hoor, maar ik ben persoonlijk van mening dat je als je 5.5 bent en klein van stuk de overstap naar een D pony best een pittige is. Je kan dan eigenlijk niks met de pony behalve een beetje meeliften aan de longe, puur omdat, zoals MightyMike zegt, de pony gewoon te groot is.
Het lijkt mij dat het hebben van een eigen pony op die leeftijd juist leuk/leerzaam is als je zelf ook veel in de verzorging kan doen, halster omdoen, zelf borstelen.. Dat kan met een D pony nou eenmaal niet. Als het alleen om het rijden gaat kan je net zo goed op een manege gaan rijden ipv gelijk investeren in een pony.

Maargoed, voor zover ik begrijp is het voor TS geen zoektocht die onmiddellijk moet beginnen en gaat haar dochtertje eerst op de manege lessen, dat lijkt me een top plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:51

Te duur is te duur. Dat is helemaal afhankelijk van wat het dan gaat worden. Een fjord van 2500 vind ik te duur, een ijslander van 2500 vind ik dan weer goedkoop. Een pony van 20+ waar 2000 voor gevraagd wordt vind ik ook te duur, voor een jongere pony zou dat nog kunnen afhankelijk van het ras.

Dus niet te duur is geen budget, enkel dat ik niet bij een dure handelstal zou willen zoeken/ kopen. Particulieren zijn dan toch vaak goedkoper. Daarbij maakt het een handelaar niet uit hoe/ waar het dier terecht zou komen, met een particulier zou dat ook nog in de prijs mee kunnen spelen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:54

Eens Michelette, het mag vaak niets kosten, maar braafheid is helemaal niet vanzelfsprekend. Echt brave pony's in die leeftijd zijn gewoon goud waard. Voor ons was de prijs dan ook pas het laatste waar we naar keken, je wilt toch dat je kindje niets overkomt. Het blijven levende dieren, maar de juiste combi voorkomt veel ellende. Iemand schreef hierboven dat je van een pony zelf een gezinspony moet maken, natuurlijk doe ik als moeder genoeg om de pony's voor de meiden braaf te houden en begeleid ze bij het rijden. Ik longeer ze wel bij en train ook veel vanaf de grond, maar van een te vlug dier, een staker of een bokker waar je zelf niet fatsoenlijk op past om het eruit te rijden, maak je nooit een superbraaf dier voor een beginnend kindje. En voor een kind van die leeftijd is het al snel te veel.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:02

De prijzen van fjorden en haflingers liggen momenteel echt al wel op 2500 euro. Ik kan niet in je portemonnee kijken, als er niet meer is, houd het op, maar het is niet voor niets dan een hele brave een hogere prijs heeft. Wil niet zeggen dat je geen geluk kunt hebben in een lagere prijsklasse, maar het is net als met de grote paarden, daar staat een hoop bagger tussen die je als superbraaf verkocht worden. Particulieren weten vaak ook heel goed de prijzen voor hun pony, zij waren nl ook ooit ouders die voor hun kind op zoek gingen en weten vaak ook dat de echt superbrave zo weg zijn en het geld er voor neergeteld word, omdat het toch een uniek iets blijkt te zijn. Bij de echt brave A en B'tjes in die maat was het kijken en beslissen voor ons, anders waren ze weg. De A die we nu hebben heeft een halve dag op internet gestaan, wij zijn in de auto gesprongen en ondertussen werd de eigenaresse platgebeld en overboden, iemand van de vereniging melde zich die hem ongezien wilde kopen, maar onze dochter zat er op dat moment op en wij mochten eerst kiezen. Misschien gaat het niet altijd zo, maar om maar aan te geven dat ze voor die prijs echt ook weg gaan bij particulieren, geen haar op mijn hoofd die de A, die overigens nu nog maar 10 is, straks al een koopje weg gaat wanneer mijn dochter er uit groeit, ik weet wat ik in huis heb!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:08

Verbaas me erover hoeveel er aangeven dat een kind zo snel uit een b pony zou groeien.
Mijn shet van 1.12 wordt gereden door een 12-jarige ( is ook wel een kleiner meisje dan de rest van haar leeftijd). Zij was 10 toen ze met deze pony begon.
Als ik zie hoeveel plezier die 2 hebben, alles kan ze zelf doen.
Haar iets oudere vriendin heeft een shet van 1.15.
Die vriendin zal nog max een paar maandjes erop kunnen en dan houd het echt op.
Als ik zie hoe realistisch beide meiden zijn dat ze binnenkort te groot ervoor kunnen zijn, tuurlijk vinden ze dat niet leuk maar drama's zijn het ook zeker niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:12

Er uit groeien en het er minder uitzien als plaatje zit ook nog een verschil in. Mijn oudste van net 10 (toch wel lange meid) rijd ook wel eens de A van haar zusje bij. Als je de foto's vergelijkt, komt ze met haar benen niet eens veel lager op het lijf van de pony uit dan bij de D (beide zijn sport welshjes om te zien, dus in vergelijking hetzelfde lichaamstype, niet 1 hele grove en 1 smalle). Alleen haar bovenlijf steekt een stuk verder voor het oog uit boven de A. In de dressuurring minder mooi, maar uiteindelijk past ze er nog steeds op hoor, haar benen steken zeker geen eind onder zijn buik uit. Ze voelt zichzelf er te groot voor, maar dat is iets anders :P

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:15

idd!

hier was de keuze voor de kleine pony vlug gemaakt.
de oudste is nu 4.5j,maar de jongste is er 2 en een beetje.
ook die gaat,als ik het nu bekijk,helemaal gek zijn van paarden en dus ook wel (beginnen) rijden.

en wat iemand hier al zei.
een d-pony kan een kind van 4-5-6-7j nooit deftig alleen leren opzadelen,bitje erin,poetsen,....want ze kunnen er niet eens deftig bij.
opstappen gaat niet zonder hulp,want zelf met opstapje kan een 6-jarige echt niet op een d-pony raken.

ik persoonlijk vind het belangrijk dat ze leren hun plan trekken.
leren hoe je opzadelt,zelf leren opstappen,zelf hoofdstelletje aan,zelf halster aan,.....

de kleintjes zijn de pony's in hun maat,waar ze handeling aan hebben.

en idd,ook al begin je met een d-pony.
binnen hier en 8j bv wil je kind beginnen aan jumping.
dan sta je daar met je ijslander of haf.
moet die evengoed plaats maken voor een paard die meer aansluit bij de ambities.

dus eentje kopen 'op de groei' zou ik ook zeker niet doen.

tegen dat ze 12 zijn kan het alle richtingen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:18

nuscaniels schreef:
Verbaas me erover hoeveel er aangeven dat een kind zo snel uit een b pony zou groeien.
Mijn shet van 1.12 wordt gereden door een 12-jarige ( is ook wel een kleiner meisje dan de rest van haar leeftijd). Zij was 10 toen ze met deze pony begon.
Als ik zie hoeveel plezier die 2 hebben, alles kan ze zelf doen.
Haar iets oudere vriendin heeft een shet van 1.15.
Die vriendin zal nog max een paar maandjes erop kunnen en dan houd het echt op.
Als ik zie hoe realistisch beide meiden zijn dat ze binnenkort te groot ervoor kunnen zijn, tuurlijk vinden ze dat niet leuk maar drama's zijn het ook zeker niet.

Nou ja, ik ben 1.88 op het moment van uitgegroeid zijn, en op mijn 9e moest ik op een paard := Op een B-pony had dan echt niet meer sjiek gestaan en ik had het beestje onwijs in de weg gezeten, ondanks het feit dat ik zo dun als een sprietje was op die leeftijd.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:20

Toen ik 4.5 jaar was, hadden mijn ouders een pony voor mij gekocht, met Sinterklaas. Zelf dus nooit meegeweest. Pony was 9 jaar, 1.06m hoog, en heel braaf.
Achteraf bleek ze zomereczeem te hebben. Maar, we hebben er een gouden pony aan gehad! Ze leeft trouwens nog, inmiddels 21 en staat nog gezellig bij ons op de wei. Nog steeds heel lief met kleintjes.
Ik heb tot 2012 op haar gereden (toen was ik 11), helaas was ik toen wel écht te groot. Toch dus 6 jaar plezier van gehad en nu wandelen we af en toe eens.

Ze zijn er, maar je moet goed zoeken. En als je die eenmaal hebt, heeft je dochter een maatje voor het leven.
Pin je niet op een ras. Een grote Shet, een kleinere Welsh, of gewoon een simpele kruising zoals onze.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:20

Verschil zal er zijn Emmaa_, maar voor de gemiddelde kinderen dan. TS schrijft dat haar kindje niet heel groot is voor haar leeftijd. Met 9 op een paard is best uitzonderlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:25

5 jaar op een D is echt een te groot verschil. Er zijn wel hele brave maar juist in de D maat zijn die ook internationaal gewild en meestal duur.
Stel dat je kind op 7 jarige leeftijd wil gaan springen en dan gelijk een D parcours moet springen tussen de 15 jarigen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:30

MightyMike schreef:
Verschil zal er zijn Emmaa_, maar voor de gemiddelde kinderen dan. TS schrijft dat haar kindje niet heel groot is voor haar leeftijd. Met 9 op een paard is best uitzonderlijk!

Oh absoluut :j Ik bedoelde ook alleen te zeggen dat het niet vaststaat dat een pony jarenlang meekan. Soms krijgen kinderen nou eenmaal een groeispurt :))

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:37

Wij zijn voor ons toen 7jarige dochter voor een 7jarige grootste c pony gegaan! Voorwaarde moet zeker zijn dat het een gouden pony is! Ik vond ook de leeftijd vd pony belangrijk..Dit omdat je weet dat ze de pony op een goed moment weer weg moet doen ivm de lengte! Voor mij ligt de grens een beetje op 12/13 jaar om een dier weer te verkopen in t geval van een pony.. Ze worden nu samen 11.. Onze overstap zal worden naar een E als ze 12/13 is..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:40

Idd Sizzle, je weet niet hoe het met de ambities van je kind gaan lopen. Of je nu wel of niet wedstrijden wilt rijden, de kans is aanwezig dat je een brave pony op de groei wilt kopen, maar je kindje zo leuk en goed rijd en uiteindelijk meer wil. Dan kan de brave fjord op leeftijd misschien niet eens een B-parcours doen en wil je toch wedstrijden starten, vergis je niet, de meeste kinderen op concours rijden in mijn beleving lang mee op een pony, dus vaak grote kinderen, als 7 jarige in de D categorie maakt geen kans tussen de 14/15 jarigen die daarin meerijden voor ze de overgang naar paarden maken. Ik vond dat al een moeilijke beslissing voor mijn toen 9 jarige dochter. Die denkt nog niet gelijk in wedstrijden, maar als ze er wel komt, zal ze 1 van de jongste deelneemster zijn. Maar na de b wilde ik niet nog naar een c en dan weer verder, dus toch een d. Wellicht nu nog niet voor ts aan de orde, maar ts denkt al wel in jaren vooruit met een pony op de groei. Mijn oudste dochter begon op een rustige, brave B pony, beetje door zijn luiheid superbraaf voor de allerkleinsten, maar groeide er gewoonweg met ambitie uit en was toe aan een snellere pony die graag wilde springen, wat haar B niet wilde. Dus best moeilijk om met 1 dier vanaf heel jong tot ouder mee te kunnen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:41

Wij hebben toevallig in december een pony gekocht voor onze dochter.
Dochter is 10 jaar en 1.53 mtr groot.
Omdat we niet over een aantal jaren een grotere pony wilden kopen (afscheid nemen doet pijn) zijn we gegaan voor een D-pony.
Pony is 1.46 mtr op paspoort,17 jaar oud,M-dressuur,Z-springen en Z oefencross.
Pony is echt superbraaf,dochter kan er alles zelf mee doen.
Bijkomend voordeel is dat ik hem bij kan rijden mocht dat nodig zijn.

Onze dochter heeft tot haar 9 jaar op een B-pony gereden op de manege maar was echt veel te klein voor mijn dochter.

Het is een keuze die je zelf moet maken want wij kunnen niet zeggen wat je moet doen.
Houd er wel rekening mee dat superbrave D-ponies een hoop geld kosten.
Wij hebben flink betaald voor onze pony maar het is mij het geld wel waard.