paardje dood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:40

Allereerst: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor TS! Dat u zich op uw leeftijd nog het leed van dieren ter harte neemt, kan ik alleen maar mijn hoofd voor buigen en daar kunnen sommige onbeschofte snotapen hier nog een puntje aan zuigen.

Ik zou als ik u was inderdaad 144 en de politie erbij compleet plat gaan bellen. Er is helaas weinig anders wat u kunt ondernemen.
Het is heel triest, maar wel noodzakelijk om het arme dier weer aan de ketting te leggen, want anders heeft u helemaal geen poot om op te staan, als ze straks wel ineens komen kijken. Buiten het feit dat u zonder toestemming op andersmans terrein bent geweest en het dier heeft losgemaakt. Want stel dat het echt is omdat de pony bij los staan en te dik, hoefbevangen kan worden (wat een vreselijke ziekte aan de voeten is) dan heeft u daar in principe nog voor gezorgd ook.

Als u in uw gelijk blijkt te staan voor de politie/144 ( is hetzelfde) dan gaan zij echt maatregelen nemen dat het dier een beter tehuis gaat krijgen.
Succes!!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:42

omafia schreef:
Ik ben 67 dus dat jonge valt wel mee, dat paardje staat aan een korte ketting op een stuk grond waar geen grasspriet staat, en als ze woest is moet zei weten ik ben woester hoe ze dat paardje heeft laten kreperen, het paardje staat op een stuk grond wat onder beheer van de buurtvereniging valt, de afspraak was de paardjes moxhten daar staan maar wel los. Ik neem aan dat jij ook met je pony loopt dat gebeurd hier ook niet

Nou, door je manier van typen had ik je eerder een jaar of 12 gegeven. Het zou fijn zijn als je probeert wat meer leestekens te gebruiken, en je verhaal in alinea's in deelt. Komt de leesbaarheid enorm ten goede.

Er is in veel weide's weinig gras te bekennen in deze tijd van het jaar. Opgegeten, kapot gelopen, en door de sneeuw en regen is er gewoon veel modder.

Voor een pony die bevangen is, is het erg prettig om buiten in de modder te staan. Dat koelt de pijnlijke hoeven en geeft wat steun.

Natuurlijk weet ik niet zeker of de pony bevangen is, maar veel kleine pony's zijn hier gevoelig voor en worden daardoor aan een ketting gezet zodat ze niet teveel kunnen eten. Dat in combi met in de modder staan, is voor het dier op dat moment het beste.

Ik liep niet met mijn pony nee. Dat is enorm pijnlijk voor bevangen dieren, die hebben juist rust nodig. Dus het klinkt voor mij nog steeds alsof dit dier om een medische reden er zo bij staat.

Natuurlijk kan ik het mis hebben. Maar jij ook. En het is niet aan jou om dat dier los te maken. Sterker nog, dat zou als het om een bevangen (of gevoelig voor) pony dodelijk kunnen zijn.

Je hebt zelf al aangegeven dat je er geen verstand van hebt. Handel dan ook niet zoals je nu doet.

Je hebt daarnaast gezegd dat de dierenarts 2x is geweest voor die andere pony. Dan zou ik in jou plaats aannemen dat de eigenaresse dus haar best heeft gedaan, en dat als de DA iets zag wat niet in de haak was met deze pony, hij er wel actie op zal ondernemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:43

*knip*
TS...de dierenbescherming bellen en eventueel de politie.En ongeveer vier x per dag.Anders gaat het niet werken.Dat is hier in frankrijk ook zo,ik heb mij ook de rambam gebeld,ondanks dat lag er een paard dood....toen konden ze wel komen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-02-17 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderde quote en reactie daarop uit bericht verwijderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:46

zorro schreef:
omafia schreef:
Ik ben 67 dus dat jonge valt wel mee, dat paardje staat aan een korte ketting op een stuk grond waar geen grasspriet staat, en als ze woest is moet zei weten ik ben woester hoe ze dat paardje heeft laten kreperen, het paardje staat op een stuk grond wat onder beheer van de buurtvereniging valt, de afspraak was de paardjes moxhten daar staan maar wel los. Ik neem aan dat jij ook met je pony loopt dat gebeurd hier ook niet

Nou, door je manier van typen had ik je eerder een jaar of 12 gegeven. Het zou fijn zijn als je probeert wat meer leestekens te gebruiken, en je verhaal in alinea's in deelt. Komt de leesbaarheid enorm ten goede.

Er is in veel weide's weinig gras te bekennen in deze tijd van het jaar. Opgegeten, kapot gelopen, en door de sneeuw en regen is er gewoon veel modder.

Voor een pony die bevangen is, is het erg prettig om buiten in de modder te staan. Dat koelt de pijnlijke hoeven en geeft wat steun.

Natuurlijk weet ik niet zeker of de pony bevangen is, maar veel kleine pony's zijn hier gevoelig voor en worden daardoor aan een ketting gezet zodat ze niet teveel kunnen eten. Dat in combi met in de modder staan, is voor het dier op dat moment het beste.

Ik liep niet met mijn pony nee. Dat is enorm pijnlijk voor bevangen dieren, die hebben juist rust nodig. Dus het klinkt voor mij nog steeds alsof dit dier om een medische reden er zo bij staat.

Natuurlijk kan ik het mis hebben. Maar jij ook. En het is niet aan jou om dat dier los te maken. Sterker nog, dat zou als het om een bevangen (of gevoelig voor) pony dodelijk kunnen zijn.

Je hebt zelf al aangegeven dat je er geen verstand van hebt. Handel dan ook niet zoals je nu doet.

Je hebt daarnaast gezegd dat de dierenarts 2x is geweest voor die andere pony. Dan zou ik in jou plaats aannemen dat de eigenaresse dus haar best heeft gedaan, en dat als de DA iets zag wat niet in de haak was met deze pony, hij er wel actie op zal ondernemen.

Gaat iedereen aan het feit voorbij dat er een pony dood is gegaan en vermoedelijk daarvoor vreselijk heeft liggen lijden?Als je voor je goed voor je dieren zorgt laat je ze niet onbeheerd doodgaan in de bagger....en een dierenarts erbij roepen zegt mij totaal niet,hoeft helemaal niet te betekenen dat die vrouw er goed voor zorgt,wat een onzin.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:59

*knip*

TS, ik denk dat het inderdaad goed is om nogmaals contact op te nemen met 114 en/of de dierenbescherming.
Dat de ene pony onder nare omstandigheden is gestorven, kan zeker aanleiding zijn voor vervolgonderzoek.
Als de eigenaar bedreigend is, is het verstandig om te zorgen voor je persoonlijke veiligheid.
Sterkte.
.
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-02-17 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde berichten verwijderd

MondyJoker

Re: paardje dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:05

Ik vraag mij af of jullie ook zo medelevend waren als het jullie pony betrof die zonder toestemming los is gelaten met alle mogelijke gevolgen van dien.
Weten wij veel waarom die andere pony is ingeslapen, mevrouw zegt zelf al er geen verstand van te hebben. Dus hoe groot is de kans dat het veel zieliger lijkt omdat ze er geen weet van heeft.
Mocht het inderdaad zo slecht zijn dan gewoon 144 of de politie bellen, die komen dan absoluut langs.
Als ik zo lees hoe ze zich uitdrukt buiten de schrijfwijze om denk ik dat mevrouw ook net zo netjes is naar de ander toe ( ik ben nog woester...ruzie telkens enz)
Dus om nu vanwege leeftijd ineens t allemaal ok te vinden.. nope.
Ik mag hopen dat die pony weer vast staat zodat en de politie kan zien of t idd zo slecht is of dat de pony weer vast staat om een goede reden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:12

Mondy schreef:
Ik vraag mij af of jullie ook zo medelevend waren als het jullie pony betrof die zonder toestemming los is gelaten met alle mogelijke gevolgen van dien.
Weten wij veel waarom die andere pony is ingeslapen, mevrouw zegt zelf al er geen verstand van te hebben. Dus hoe groot is de kans dat het veel zieliger lijkt omdat ze er geen weet van heeft.
Mocht het inderdaad zo slecht zijn dan gewoon 144 of de politie bellen, die komen dan absoluut langs.
Als ik zo lees hoe ze zich uitdrukt buiten de schrijfwijze om denk ik dat mevrouw ook net zo netjes is naar de ander toe ( ik ben nog woester...ruzie telkens enz)
Ik mag hopen dat die pony weer vast staat zodat en de politie kan zien of t idd zo slecht is of dat de pony weer vast staat om een goede reden.

_/-\o_ _/-\o_

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:18

geerke schreef:
Gaat iedereen aan het feit voorbij dat er een pony dood is gegaan en vermoedelijk daarvoor vreselijk heeft liggen lijden?Als je voor je goed voor je dieren zorgt laat je ze niet onbeheerd doodgaan in de bagger....en een dierenarts erbij roepen zegt mij totaal niet,hoeft helemaal niet te betekenen dat die vrouw er goed voor zorgt,wat een onzin.

Ik hou me vast aan het feit dat er twee keer een dierenarts bij de pony is geweest voor die dood ging. Die eigenaresse heeft er twee keer een dierenarts bij gehaald. Nee, dat zegt niet dat ze er goed voor zorgt. Maar het zegt wel dat ze de ernst van de situatie in zag. En ook dat er twee keer een dierenarts in dat weiland is geweest die beide dieren gezien heeft.

Als de ts het niet vertrouwd moet ze de politie of 144 bellen. Niet zelf handelen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:19

Mondy schreef:

Inderdaad, dat moes ik ook denken. Niemand is blij wanneer vreemden iets in hun wei komen doen. God mag weten waarom die pony's vast staan, maar het zal wel een reden hebben. En als het niet zo is kan nog altijd beter dierenbescherming of politie iets ondernemen. Niemand van ons is toch ook blij als mensen de paarden komen voederen 'omdat ze zo zielig aan de draad stonden'

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:22

Mondy schreef:

_/-\o_

Ik zou laaiend zijn als mensen zomaar aan mijn paarden zouden komen.
Pony staat heus niet voor niks aan de ketting. Heeft mogelijk met hoefbevangenheid te maken.

Zo hebben mensen (die geen verstand hebben van paarden) ook een keer 144 gebeld voor die van mij.
Stond van de zomer met +30 graden in de wei met een deken om. Meneer en mevrouw vonden het zo zielig met die hitte.
Uiteraard hadden ze nog nooit van zomereczeem gehoord...

Moet je je voorstellen dat ze op eigen houtje de deken af hadden gedaan. En daarna nog bijdehand komen doen ook. Ik had ze letterlijk naar de keel gegrepen.

Blijf gewoon van andermans dieren af. Bel 144 als het zo erg is.
En dat is het schijnbaar niet anders hadden ze de vorige keer ook wel gekomen. En hadden er heus wel meer mensen gebeld.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:30

Kijk ik snap best dat het er zielig uit ziet :
Pony's aan een ketting...modder...er is er een dood...wie weet zien ze er ook wel viezig of zielig uit.
Dus dat je er over na gaat denken ok.
Maar dan zomaar aan het dier van een ander zitten als je er geen verstand van hebt :n
Stel ik zie gevaar voor een dier dan handel ik er naar en zorg ik dat er ook per direct politie/144 voor bij komt als dat moet.
Maar geen haar op mn hoofd die van alles zou gaan regelen zonder mensen met verstand ervoor erbij te halen.
Zelfs het worteltje wat schijnbaar gegeven wordt ( zie vorig topic) kan ik me al boos om maken.

Oftewel haal er mensen met verstand van zaken bij en ga niet zelf aan lopen rommelen.

@geerke dit is geen frankrijk ;)
En al zou het wel daar zijn geweest dan nog haal je m er niet zomaar af zonder meteen dingen te regelen.

Wat als dit een ontsnap koning is....snel koliek of hoefbevangen is ... enz enz.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:31

geerke schreef:
TerraHowrse schreef:

Mijn pony staat ook 2 uur per dag aan de ketting, gaan ze niet dood aan. Lekker laten zitten ;)

goh....dat is hier in frankrijk voor honden zelfs verboden

Goh... misschien zal dat moeten uit medische nood? Kan dr ook 24/7 op stal houden hoor, oh, of in een weide vol gras gooien kan ook.. liever een hoefbevangen pony?

Gelukkig bepaal ik nog altijd zelf hoe mijn dieren erbij lopen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:34

Zo wat kunnen sommige weer lekker reageren zeg, vriendelijkheid ten top -O-

Aan de ene kant ga ik mee met het feit dat ze de paardjes niet los had mogen maken, omdat je niet weet waarom ze aan de ketting staan. Maar aan de andere kant, paardjes die bv hoefbevangen zijn ga je niet zoveel keer per dag verzetten naar een nieuw stuk gras (staan er naar wat ik ervan begrijp 24/7 op)

Wat ik in het andere topic lees is dat ze iedere keer nadat ze verzet zijn niet meer bij het water konden. Of zelfs geen water hadden.
Ts, de boer waarvan het land is, een vriendin die iedere keer de paardjes van water voorzien.

Paard koliek en de eigenaar was in eerste instantie niet van plan om van haar werk ervoor te komen. Da is er wel bij geweest, maar wat was zijn advies naar het paardje toe?

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:41

Jongens, jongens wat is dit weer een topic. Is dit echt serieus? Of ts is zo erg in paniek dat ze niet meer weet hoe ze moet typen of er is iets anders aan de hand.

Maar sommige reacties...

@geerke, haha, dat dacht ik ook idd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:53

Ik heb getemd, sommige reacties lijken werkelijk waar nergens op..

Ts, gewoon volhouden bij de 144. Heel sneu dat het diertje is overleden..

Misschien woont er een bokker in de buurt die kan kijken?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:09

Dit soort gevallen hebben altijd twee kanten. Misschien staat het dier met een reden aan de ketting. Wij weten niet wat er aan de hand is.

Mijn inmiddels overleden pony stond met pensioen op het land en zag er uit als een varken, lag altijd in de modder te rollen. De week voor ik hem liet inslapen liep hij super slecht. Als mensen hem toen gezien hadden die hem of mij niet kennen, hadden ze wellicht ook wel gedacht dat hij verwaarloosd en zielig was. Maar hij werd hartstikke goed verzorgd en dier was ziek. Ik bedoel maar, een verhaal heeft twee kanten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:09

*knip*

Ik denk dat het paardje even helemaal geen aandacht nodig heeft. Dat het paardje gewoon met rust gelaten moet worden. Als 144 al gebeld is en er niks aan doet, zal er ook niks aan de hand zijn. Evenals de dierenarts die niks doet. Dan is er gewoon niks aan de hand.
Maar als dat beestje steeds los gemaakt wordt en daardoor misschien wel ziek wordt..
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-02-17 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:16

*knip*

Ik raad je aan een paar x per dag te bellen,de eigenares spreken heeft geen zin.Ik weet uit ervaring dat mensen die niet goed voor hun dieren zorgen ,zich dat niet beseffen...ze weten niet beter
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-02-17 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:27

Of er is niets aan de hand Geerke, alleen maar een overbezorgde oma Fia.

Ik zou ook woedend zijn als er iemand op mijn land kwam om een paard los te laten om gras te geven of wat ook.
Als dat dan ook nog eens herhaaldelijk gebeurt zijn er echt geen mogelijkheden meer tot praten. Dan moet je eerder opletten of er geen riek achter je aan komt.

Als de dierenarts en de politie erbij zijn geweest is er misschien ook niets aan de hand.
Of heeft de eigenaar juist de tip wel van gekregen om hem aan een ketting te zetten, want nee in Nederland is dat niet verboden.

Ik denk dat omafia misschien beter meer informatie over paarden in kan gaan winnen. Dat dik zijn bijvoorbeeld erg gevaarlijk is voor pony's.
Dat ze met de wijkagent in gesprek kan, maar als die aangeven de paarden worden wel goed verzorgt dat ze zich daarbij neerlegt en stopt met bemoeien omdat ze dus minder er van af weet als dat ze denkt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:47

Wat een triest topic eigenlijk dit.

Mensen buitelen over elkaar heen om maar te laten horen dat als iemand hun paard losmaakte, ze diegene wel wat zouden doen.
Heel stoer allemaal, en ook echt de allerbeste oplossing..

Ts: ik weet niet zo goed wat ik er nu allemaal van moet denken. Maar zelf dingen doen is nooit verstandig. 144 bellen of de politie en dan de situatie uitleggen. Zij gaan dan kijken of het echt zo erg is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:51

@gekvanfleur
Wat moet je dan schrijven, goed gedaan dat je als volwassen persoon op iemand anders zijn erf aan iemand anders zijn bezit zit.
Het is zelfs strafbaar.
En dat dan ook nog eens meerdere malen.
Maar dan schrijft ze wel bijna trots dat de eigenaresse haar niet meer leuk vind.
Nee gek hé.

Er is al vaker aangegeven bel 144. En meer niet doen.
Maar dat is blijkbaar een erg moeilijke opgave om het daar bij te houden.

omafia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 14:55

bruintje123 schreef:
@gekvanfleur
Wat moet je dan schrijven, goed gedaan dat je als volwassen persoon op iemand anders zijn erf aan iemand anders zijn bezit zit.
Het is zelfs strafbaar.
Maar dan schrijft ze wel bijna trots dat de eigenaresse haar niet meer leuk vind.
Nee gek hé.

Het is het veldje van de buurtverening ja, daar ben ik ook lid van, was niet het erf van de eigenaar van het paardje, het staat daar gewoon gratis, met als afspraak niet aan de ketting

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:59

omafia schreef:
Het is het veldje van de buurtverening ja, daar ben ik ook lid van, was niet het erf van de eigenaar van het paardje, het staat daar gewoon gratis, met als afspraak niet aan de ketting

Dat maakt het al een heel ander verhaal! Dan alsnog niet zelf van de ketting halen (niet aan andermans dieren komen) maar eens met de hele vereniging met haar overleggen? Dat dit niet de afspraak was?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:00

Maar dan is het nog steeds niet jou veldje als die eigenaar dat in bruikleen heeft en nog steeds niet jou pony en hoor je er nog steeds niet aan te zitten.

Ben je het niet eens met de ketting dan ga je naar de buurtvereniging en kaart je daar aan waarom die pony daar aan vast staat.
Dan krijg je vast ook wel te horen waarom het geaccepteerd wordt. (te dik, uitbreken? )
Of ze gaan door jou melding stappen ondernemen.

Maar hoe dan ook, je gaat niet aan een ander zijn pony zitten.
Je kan zelfs aansprakelijk gesteld worden als hij nu wat krijgt.
Stel hij wordt nu hoefbevangen of krijgt koliek nadat jij hem los hebt gelaten kun je wel eens de pineut zijn.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:06

omafia schreef:
bruintje123 schreef:
@gekvanfleur
Het is zelfs strafbaar.
Nee gek hé.

En als reactie op al het genoemde qua tips ?
Dan nog staat de pony niet voor niks aan een ketting. En buurtveld of niet ...de pony's zijn niet van u ;)
Buiten dat... er bestaat ook nog de optie dat de pony zich verwond doordat u hem losmaakt ( en bent u daar aansprakelijk voor) Of de pony verwond u door een actie.
Het zijn geen hamsters die niks uit kunnen richten.
Daarbij is dit ook geen goed voorbeeld naar kinderen toe, die horen te leren dat je niet zomaar aan andermans dieren mogen zitten.

Maar ik begreep dat het een weiland/modderveld naast een boer was ?
Als dat veld zo slecht is is dat wellicht ook iets voor de buurtvereniging om er wat aan te veranderen ;)

Dus staat de pony nu los of niet ? Zo ja is de omheining daar uberhaupt geschikt voor en weet de eigenaar dit.
Is er nu wel of niet nogmaals naar de politie gebeld ?
Is er iemand in de buurt met verstand van paarden die zou kunnen kijken om daarmee of uw vermoeden te bevestigen of uit te kunnen leggen dat het wel goed is ( lijkt me toch het doel nietwaar)