Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GamblersCup schreef:Ik riep altijd heel hard dat als ik een dier had, het bleef tot het einde, je hebt zo'n dier voor het leven. En daar ben ik op terug gekomen. Huisdieren ja, die blijven. Maar een paard is (wees eerlijk) ook om te "gebruiken". Rijden, mennen, whatever. En als dat niet past, voor dier of jou niet, is het eerlijker een nieuw thuis voor ze te zoeken.
dieseltje schreef:GamblersCup schreef:Ik riep altijd heel hard dat als ik een dier had, het bleef tot het einde, je hebt zo'n dier voor het leven. En daar ben ik op terug gekomen. Huisdieren ja, die blijven. Maar een paard is (wees eerlijk) ook om te "gebruiken". Rijden, mennen, whatever. En als dat niet past, voor dier of jou niet, is het eerlijker een nieuw thuis voor ze te zoeken.
Hier geldt dat niet. Mijn paard is nog prima te berijden, ik kan het alleen wegens medische redenen niet meer. Hij vindt het prima zo, is toch nooit een harde werker geweest. We hebben het goed samen op onze manier. Tsja, dan is het maar een grasmaaier in een fries jasje, hij is wel mijn grasmaaier en ik kan hem echt niet missen. Hij is mijn beste medicijn! Ik voel me nergens beter dan bij hem en dus moet ik er niet aan denken hem kwijt te zijn.
Ailill schreef:Als je oude kapot is koop je een nieuwe
GamblersCup schreef:Maar dan is het ok voor jullie beiden, als jij geen waarde hecht aan het "gebruiken", het rijden in dit geval, dan is dat een andere situatie.
Ik heb ook een oude pony gehad, overgenomen van iemand, die haar pensioen bij mij heeft mogen hebben. Ze is tot haar dood gebleven. Die had ik dan ook niet met een "gebruiksdoel".
Maris schreef:Ik denk dat mensen inderdaad verschillend over een paard denken zo te lezen.
Een groep ziet een paard toch meer als een gebruiksdier. Dus als je niet meer kan rijden op een paard heeft het paard geen nut meer en "moet" het paard weg.
Andere groep ziet paarden meer als huisdieren, ook al hebben ze geen "nut" meer, dan toch mogen ze gewoon blijven.
keeyzie schreef:Ik heb mijn Fjord afgelopen zomer verkocht. Ik heb hem 9 jaar gehad.
Ik merkte dat ik dingen van hem ging verwachten die niet reëel waren. En ik kwam erachter dat ik toch een uitdaging nodig heb om gemotiveerd te kunnen trainen. Daarnaast had mijn Fjord het meeste plezier in buitenritten. Dat was dus voor mij de reden om hem te verkopen.
Ik heb in die jaren enorm veel van en met hem geleerd en ik vond het sonde om hem alleen maar voor de bosritten te houden, hij heeft uitdaging nodig. Nu iemand gevonden die weer volop van hem geniet en nog zoveeeeel van hem kan leren. Heb er nog geen seconde spijt ven gehad.
Kreeg hier op bokt ook wel veel commentaar hoor, maar daar heb ik me weinig van aangetrokken.
Solleke_Noah schreef:Ik denk niet aan mijn paarden in de termen van "uitdaging". Het zijn mijn huisdieren met elk een unieke persoonlijkheid dat hen de moeite waard maakt.
Een nieuw paard zoek 'k dus nooit, een paard érbij daarentegen
Vilar schreef:Wat mij betreft nooit. Het is geen hobby-artikel... Een dier heb je voor het leven.
DatBenIkNou schreef:Vilar schreef:Wat mij betreft nooit. Het is geen hobby-artikel... Een dier heb je voor het leven.
En waarom dan wel? Als je er geen plezier meer mee hebt, kan een ander toch ook een heel goed baasje zijn? Kijk ik heb het nu niet over de één na de ander verslijten of een dier met mankementen wegdoen.
Het is wel degelijk hobby. Een tijdrovende, geldverslindende hobby dus die met tegenzin uitvoeren lijkt me niet de bedoeling. Dan gewoon een baasje zoeken die er wél hartstikke blij van wordt.
Beter van alle partijen, ook voor het paard.
Sjolvir schreef:Hier blijven ze in principe voor het leven, zijn mijn huisdieren.
Echter indien ik ze niet meer kan betalen of niet meer voor ze kan zorgen zou ik ze wel weg doen in geval van gezonde paarden zou ik ze dan verkopen in geval van niet gezonde paarden zou ik ze dan in laten slapen, geen haar op mijn hoofd die op het idee komt om een paard dat niet meer kan werken via links of rechts de handel in te willen zien gaan.
En als ik een paard zou hebben waar ik echt niet mee door een deur zou kunnen, zodat het gewoon gevaarlijk zou zijn voor mij (ben ook geen topruiter) dan zou ik die ook verkopen.
Dat gezegd hebbende Sjol was geblesseerd en daardoor gepensioneerd sinds 2009, heb ik eind 2016 moeten laten gaan. Heps en Toobs zijn in principe ook voor het leven paarden.