Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Wanneer is het tijd voor een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:58

Als je oude kapot is koop je een nieuwe :Y)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:01

Mijn paard gaat nergens heen, blijft bij mij tot zijn laatste ademhaling. Hij is mijn maatje en ik accepteer de kwaaltjes die hij (of ik) krijgen en daar vinden we dan onze weg wel weer in.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:05

GamblersCup schreef:
Ik riep altijd heel hard dat als ik een dier had, het bleef tot het einde, je hebt zo'n dier voor het leven. En daar ben ik op terug gekomen. Huisdieren ja, die blijven. Maar een paard is (wees eerlijk) ook om te "gebruiken". Rijden, mennen, whatever. En als dat niet past, voor dier of jou niet, is het eerlijker een nieuw thuis voor ze te zoeken.

Hier geldt dat niet. Mijn paard is nog prima te berijden, ik kan het alleen wegens medische redenen niet meer. Hij vindt het prima zo, is toch nooit een harde werker geweest. We hebben het goed samen op onze manier. Tsja, dan is het maar een grasmaaier in een fries jasje, hij is wel mijn grasmaaier en ik kan hem echt niet missen. Hij is mijn beste medicijn! Ik voel me nergens beter dan bij hem en dus moet ik er niet aan denken hem kwijt te zijn.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:09

Heb wel eens een paard gekocht. Dat was omdat ik een ander paard tegenkwam waar ik verliefd op werd, en kon 'maar' twee paarden houden. Soort van ingeruild dus. Het ene paard dat ik nu heb gaat nooit meer weg, die is fysiek niet goed genoeg om fatsoenlijk mee te kunnen rijden. De ander nu ook Niet, maar ik zeg nooit nooit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:23

dieseltje schreef:
GamblersCup schreef:
Ik riep altijd heel hard dat als ik een dier had, het bleef tot het einde, je hebt zo'n dier voor het leven. En daar ben ik op terug gekomen. Huisdieren ja, die blijven. Maar een paard is (wees eerlijk) ook om te "gebruiken". Rijden, mennen, whatever. En als dat niet past, voor dier of jou niet, is het eerlijker een nieuw thuis voor ze te zoeken.

Hier geldt dat niet. Mijn paard is nog prima te berijden, ik kan het alleen wegens medische redenen niet meer. Hij vindt het prima zo, is toch nooit een harde werker geweest. We hebben het goed samen op onze manier. Tsja, dan is het maar een grasmaaier in een fries jasje, hij is wel mijn grasmaaier en ik kan hem echt niet missen. Hij is mijn beste medicijn! Ik voel me nergens beter dan bij hem en dus moet ik er niet aan denken hem kwijt te zijn.

Maar dan is het ok voor jullie beiden, als jij geen waarde hecht aan het "gebruiken", het rijden in dit geval, dan is dat een andere situatie.
Ik heb ook een oude pony gehad, overgenomen van iemand, die haar pensioen bij mij heeft mogen hebben. Ze is tot haar dood gebleven. Die had ik dan ook niet met een "gebruiksdoel".

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:32

Mijn merrie blijft echt tot het einde. Ik heb haar zelf gefokt en ze gaat voor geen goud weg (Of er moet ineens een gek zijn die 1miljoen bied :Y) )
Maar mede dankzij eczeem wil ik haar sowieso niet verkopen, dat is gewoon zo lastig überhaupt met verkopen dat ze gewoon mag blijven. Tuurlijk had ik er liever 1 gehad zonder eczeem, maar dat staat niet bij geboorte vast en ik heb haar "gemaakt" geboren zien worden, eerste ademteug, eerste passen. Nee, die gaat echt nooit meer weg :+:

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:51

Ailill schreef:
Als je oude kapot is koop je een nieuwe :Y)

Zo klinkt het wel heel hard..
Mijn plan is meer om vóórdat ze kapot gaat een ander baasje te zoeken.
Niet iedereen is in de gelegenheid een tweede paard erbij te nemen en zoals ik al zei ik heb er het geld, de tijd en de energie niet voor om een paard te hebben waar ik weinig of niks mee kan. Daarom zou ik, als ze nog een paar mooie jaren te gaan heeft, een ander plekje zoeken.
En.. ik wil geen nieuw paard. Juist vanwege dat geld, de tijd en de energie.

Overigens is mijn paard ook van mijn dochter en misschien denkt die er wel heel anders over :D

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:52

GamblersCup schreef:
Maar dan is het ok voor jullie beiden, als jij geen waarde hecht aan het "gebruiken", het rijden in dit geval, dan is dat een andere situatie.
Ik heb ook een oude pony gehad, overgenomen van iemand, die haar pensioen bij mij heeft mogen hebben. Ze is tot haar dood gebleven. Die had ik dan ook niet met een "gebruiksdoel".

Inderdaad, klopt. Toen ik het terug las begreep ik hoe je het bedoelde.
Het 'gebruik' van mijn paard is puur er zijn... :D
Gaat hem goed af ook.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:55

Ik denk dat mensen inderdaad verschillend over een paard denken zo te lezen.
Een groep ziet een paard toch meer als een gebruiksdier. Dus als je niet meer kan rijden op een paard heeft het paard geen nut meer en "moet" het paard weg.
Andere groep ziet paarden meer als huisdieren, ook al hebben ze geen "nut" meer, dan toch mogen ze gewoon blijven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:58

Ik denk niet dat jet het zo stellig neer kan zetten. Ik behoor niet tot een van jouw groepen. Ik heb paarden en ponies gehad om te rijden, voor gezelschap, om ze een goed pensioen te bieden en ik heb op het moment ook weide-decoratie lopen, naast mijn rijpaard.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:02

Ik heb mijn Fjord afgelopen zomer verkocht. Ik heb hem 9 jaar gehad.
Ik merkte dat ik dingen van hem ging verwachten die niet reëel waren. En ik kwam erachter dat ik toch een uitdaging nodig heb om gemotiveerd te kunnen trainen. Daarnaast had mijn Fjord het meeste plezier in buitenritten. Dat was dus voor mij de reden om hem te verkopen.

Ik heb in die jaren enorm veel van en met hem geleerd en ik vond het sonde om hem alleen maar voor de bosritten te houden, hij heeft uitdaging nodig. Nu iemand gevonden die weer volop van hem geniet en nog zoveeeeel van hem kan leren. Heb er nog geen seconde spijt ven gehad.

Kreeg hier op bokt ook wel veel commentaar hoor, maar daar heb ik me weinig van aangetrokken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:08

Maris schreef:
Ik denk dat mensen inderdaad verschillend over een paard denken zo te lezen.
Een groep ziet een paard toch meer als een gebruiksdier. Dus als je niet meer kan rijden op een paard heeft het paard geen nut meer en "moet" het paard weg.
Andere groep ziet paarden meer als huisdieren, ook al hebben ze geen "nut" meer, dan toch mogen ze gewoon blijven.

Nee hoor. Wij hebben een paard absoluut voor de sport, maar is zij alleen nog recreatief te berijden dan blijft ze gewoon en zullen wij ons doel bijstellen.
Is een paard nog relatief jong maar niet meer te berijden en heeft mankementen dan gaat ze zeer zeker niet naar een andere eigenaar maar naar de eeuwige groen weides. Die verantwoordelijkheid neem ik zelf. Ik vind het altijd erg moeilijk om te zien hoe er met paarden geleurd wordt als "gezeldschapspaarden/weidemaatjes'' . Wat denk je nou zelf?? De kans is zoooo groot dat ondanks de mooie praatjes deze gewoon verhandeld worden, daar helpt geen contract of niks voor. Mensen sluiten daar liever hun ogen voor en zijn te schijterig om zélf die beslissing te nemen. Dát vind ik pas erg voor een paard. Een gezond paard verhandelen is niks mis mee, waarom de illusie dat jij de enige bent die goed genoeg is...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:11

keeyzie schreef:
Ik heb mijn Fjord afgelopen zomer verkocht. Ik heb hem 9 jaar gehad.
Ik merkte dat ik dingen van hem ging verwachten die niet reëel waren. En ik kwam erachter dat ik toch een uitdaging nodig heb om gemotiveerd te kunnen trainen. Daarnaast had mijn Fjord het meeste plezier in buitenritten. Dat was dus voor mij de reden om hem te verkopen.

Ik heb in die jaren enorm veel van en met hem geleerd en ik vond het sonde om hem alleen maar voor de bosritten te houden, hij heeft uitdaging nodig. Nu iemand gevonden die weer volop van hem geniet en nog zoveeeeel van hem kan leren. Heb er nog geen seconde spijt ven gehad.

Kreeg hier op bokt ook wel veel commentaar hoor, maar daar heb ik me weinig van aangetrokken.

Moet je je ook zeker niks van aantrekken, onzin. Soms veranderen je behoeftes nu eenmaal en als hij een mooi plekje heeft gevonden is dat toch prima?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:12

Solleke_Noah schreef:
Ik denk niet aan mijn paarden in de termen van "uitdaging". Het zijn mijn huisdieren met elk een unieke persoonlijkheid dat hen de moeite waard maakt.

Een nieuw paard zoek 'k dus nooit, een paard érbij daarentegen O:)

Nou, precies! En een gezond paard dat nog vele jaren voor zich heeft verkopen aan een goed adres, dat gaat er nog best in bij mij.

Maar die mensen die op Marktplaats en Facebook met hun bejaarde oudjes lopen te leuren omdat ze zelf toe zijn aan een nieuwe uitdaging.... Bah!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:12

Ik vind dat als je een dier koopt, je de verantwoordelijkheid moet nemen. Dus voor het leven! Tot de dood ons scheid. Of het nou een huisdier is of een paard.

Jammergenoeg kan ik niet in de toekomst kijken en zien hoe mijn carrière zal lopen en of er nog centjes op de bank staan.

Fokken vind ik dan toch weer een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:28

Mijn paard blijft tot zijn dood. Natuurlijk, mocht ik zonder werk komen te zitten en het geld er niet meer voor hebben dan zal ik toch keuzes moeten maken, maar anders echt niet. Of ik nou wel kan rijden, wandelen, of what so ever. Ik ben zo blij dat mijn vriendje in mijn leven is, die ga ik echt niet verkopen :D

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:31

Hmmm heel erg lastig. In principe koop je ze met alle verantwoordelijkheden erbij (dus tot aan de dood). Toch is dit niet een strakke regel in mijn ogen en is het soms beter om een ander huisje te zoeken als het paard en jij vervreemdend van je wensen. Zo had mijn ernstige atrose en kon ik er niet meer mee rijden of trainen. Als grasmaaier en knuffelpaard functioneerde ze niet goed. Ik heb haar weg gedaan naar een kinderboerderij en hier krijgt ze veel meer liefde en aandacht die ze verdiend. Paard werd hier veel gelukkiger ondanks ze mijn vriendjes was die ik voor het leven kocht. Soms is het beter om ze weg te doen ondanks ze hier best mocht blijven. Op de kinderboerderij is ze veel gelukkig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:34

Lijkt me niet zo moeilijk eigenlijk: op het moment dat je er geen plezier meer aan hebt wordt het tijd voor beslissingen.

Voor de een is dat als ie geen wedstrijden meer kan rijden, de ander is nog blij als er grondwerk mee gedaan kan worden of mee gewandeld kan worden of als ie er gewoon is.

Maar het moment zelf lijkt me niet zo lastig vast te stellen eigenlijk.
Geen plezier meer in de hobby: nadenktijd.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:36

Wat mij betreft nooit. Het is geen hobby-artikel... Een dier heb je voor het leven.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:56

Voor mij gold ook altijd dat je een paard voor het leven neemt. Twee paarden zijn inderdaad tot hun eind gebleven, één heb ik helaas vorig jaar toch verkocht. Dat ging om een 9-jarige merrie, inmiddels twee keer geblesseerd geweest en zeer sensibel. Ik had geen plezier meer in het rijden en ze was nig relatief jong. Keuze was óf verkopen als fokmerrie of zelf veulens fokken welke dan ook verkocht moeten worden, waar je dan elk jaar verdriet van hebt. Ik vond het heel erg moeilijk, maar inmiddels ben ik wel zo ver dat ik wel lol aan mijn paard wil houden. Is dat er niet, dan worden ze verkocht, maar in principe koop ik nog steeds een paard voor tot aan de dood.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:10

Vilar schreef:
Wat mij betreft nooit. Het is geen hobby-artikel... Een dier heb je voor het leven.

En waarom dan wel? Als je er geen plezier meer mee hebt, kan een ander toch ook een heel goed baasje zijn? Kijk ik heb het nu niet over de één na de ander verslijten of een dier met mankementen wegdoen.
Het is wel degelijk hobby. Een tijdrovende, geldverslindende hobby dus die met tegenzin uitvoeren lijkt me niet de bedoeling. Dan gewoon een baasje zoeken die er wél hartstikke blij van wordt.
Beter van alle partijen, ook voor het paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:29

DatBenIkNou schreef:
Vilar schreef:

En waarom dan wel? Als je er geen plezier meer mee hebt, kan een ander toch ook een heel goed baasje zijn? Kijk ik heb het nu niet over de één na de ander verslijten of een dier met mankementen wegdoen.
Het is wel degelijk hobby. Een tijdrovende, geldverslindende hobby dus die met tegenzin uitvoeren lijkt me niet de bedoeling. Dan gewoon een baasje zoeken die er wél hartstikke blij van wordt.
Beter van alle partijen, ook voor het paard.

Vind ik ook.
"voor het leven" klinkt wel als een heel nobel streven en all, maar mijn streven is om een dier gelukkig te zien. En als een dier elders gelukkiger is dan bij mij, dan vind ik dat ik zelfs verplicht ben om daar gehoor aan te geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:42

Hier blijven ze in principe voor het leven, zijn mijn huisdieren.
Echter indien ik ze niet meer kan betalen of niet meer voor ze kan zorgen zou ik ze wel weg doen in geval van gezonde paarden zou ik ze dan verkopen in geval van niet gezonde paarden zou ik ze dan in laten slapen, geen haar op mijn hoofd die op het idee komt om een paard dat niet meer kan werken via links of rechts de handel in te willen zien gaan.
En als ik een paard zou hebben waar ik echt niet mee door een deur zou kunnen, zodat het gewoon gevaarlijk zou zijn voor mij (ben ook geen topruiter) dan zou ik die ook verkopen.

Dat gezegd hebbende Sjol was geblesseerd en daardoor gepensioneerd sinds 2009, heb ik eind 2016 moeten laten gaan. Heps en Toobs zijn in principe ook voor het leven paarden.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:56

Mijn pony's werden door mijn ouders verkocht wanneer ik te groot voor ze was.
Mijn arabier heb ik verkocht toen ik door moeilijke zwangerschappen geen tijd had om haar de nodige tijd en aandacht te schenken. Zij is toen echt goed terecht gekomen.
Mijn merrie had ik gekocht met de bedoeling haar te houden tot ze van ouderdom zou sterven. helaas heeft haar spierziekte hier anders over beslist. Ik heb haar in oktober vorig jaar véél te vroeg moeten laten inslapen.
Momenteel ben ik stilaan op zoek naar een nieuw paard met de intentie het te houden voor het leven.

@Sjolvir: Wat jammer van Sjol. Dat heb ik gemist (vind je topics en dan vooral die van Tobago steeds zo leuk). Veel sterkte met je verlies.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:42

Sjolvir schreef:
Hier blijven ze in principe voor het leven, zijn mijn huisdieren.
Echter indien ik ze niet meer kan betalen of niet meer voor ze kan zorgen zou ik ze wel weg doen in geval van gezonde paarden zou ik ze dan verkopen in geval van niet gezonde paarden zou ik ze dan in laten slapen, geen haar op mijn hoofd die op het idee komt om een paard dat niet meer kan werken via links of rechts de handel in te willen zien gaan.
En als ik een paard zou hebben waar ik echt niet mee door een deur zou kunnen, zodat het gewoon gevaarlijk zou zijn voor mij (ben ook geen topruiter) dan zou ik die ook verkopen.

Dat gezegd hebbende Sjol was geblesseerd en daardoor gepensioneerd sinds 2009, heb ik eind 2016 moeten laten gaan. Heps en Toobs zijn in principe ook voor het leven paarden.

Dit is exact verwoord zoals ik er zelf in sta.

Voorheen altijd gezegd dat mijn oudste merrie (21) altijd blijft, -ook de shet want die loopt ook niet echt in de weg- en dat als het op zo'n punt zou komen dat er om wat voor reden dan ook iets weg zou moeten het mijn jonge merrie zou zijn (ondanks dat ik echt gek op dat paard ben). Deze omdat ze voor de verkoop een stuk aantrekkelijker zou zijn dan de shet of de oude merrie die tevens al zo lang bij het gezin hoort en in het verleden serieuze blessures gehad heeft.

Vorig jaar ook twijfel gehad om haar te verkopen omdat ik een jong getalenteerd wedstrijd paard had staan en mijn ambities hiervoor vrijwel helemaal zijn verdwenen en er ook een hoop tijd in andere hobbys en interesses is gaan zitten. Toen kwam de gedachte of het niet beter voor haar zou zijn een ander plekje te vinden waar ze wel fanatiek mee op concours kon.
Echter nu ze afgelopen jaar flink last heeft gehad van hardnekkige maag problemen en dit altijd wel een puntje gaat blijven zijn en de nodige zorg met zich mee brengt komt deze ook in mijn rijtje 'blijft hier voor de rest van haar leven'