Wanneer zadel erop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:37

Dat zadel er op maakt voor leeftijd niet veel uit.dat kun je nu dat kun je over half jaar wat je wilt. Het belasten van de rug is heel wat anders de groeischijven in de rug sluiten met +-6jr zo iets. Dus het belasten van de rug op eerder leeftijd kan problemen geven,hoeft niet. Maar ligt aan gewicht ruiter,is zadel ook echt goed,rij je hem goed over de rug. Zijn allemaal belangrijke dingen. Maar dat zadel is verder geen ount gewoon er op doen

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:18

Azmay schreef:
Eight schreef:
Omdat ze het bewegen van het zadel dan totaal niet spannend meer vinden, net zoals het omdoen van het halster op den duur ook totaal geen spanning meer geeft. Dat gevoel wil ik hebben voor ik ergens op stap. Een betere vraag, waarom zou je het niet doen? Het schept een band je schaad er niemand mee.

Een band scheppen en bomproof maken kan op 101 andere manieren.
Niet omdat als het zadel er toch ligt je er ook wel even een paar seconden op kan gaan zitten. En och dan kijken we even of een stapje ook goed gaat. Jeetje dat gaat goed laten we een bosritje maken. Oja ze is pas 2 maar ja ze vind het zo leuk -O-

Mijn vorige paard hetzelfde gedaan en pas met 4 er op, dus dat is zelf discipline en zegt meer over jou dan mij :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:27

Eight schreef:
Mijn vorige paard hetzelfde gedaan en pas met 4 er op, dus dat is zelf discipline en zegt meer over jou dan mij :)

Ik zie het in mijn omgeving, zeg niet dat jij dat ook doet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:18

Omdat zij ook gewoon een jeugd hebben :) Laat ze lekker jong zijn! Alle tijd of heb je haast?
Dit is wel een mening hoor, het is niet zo dat ik een hekel aan mensen ken die met 2 al een zadel erop leggen, goede vriendin doet dat ook met haar paard.

Eight

Re: Wanneer zadel erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:55

Ze staat 24 uur per dag buiten, en een half uur per week ben ik met haar bezig. Paard genoeg lijkt mij? Waar ik persoonlijk over struikel zijn al die opgehokte paarden, 23 uur per dag binnen en in een uurtje spieren op moeten bouwen, maar ieder zo zijn ding denk ik dan :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 00:58

De meeste paarden vinden het volgensmij niet zo erg om al voor hun 3e/4e wat te leren. Geloof niet dat paarden zelf het idee hebben dat hun jeugd dan verpest wordt. Het scheelt wel een hele boel stress met het uiteindelijke zadelmak maken.

Zie liever een paard wat vanaf 2 al aan vanalles gewend geraakt wordt (onbelaste dingen, dus rechtuit wandelen (kunnen ze al vanaf veulen leeftijd), verkeer, zadel, halster etc, geen longeren of rijden), dan een paard van 4 wat in 2 maanden alles moet leren.

Mijn jonkie kreeg ik toen ze net 3 was en doodsbang voor alles. Het zadel heb ik toen ze 3.5 was geintroduceerd en gewoon maanden alleen grondwerk met zadel gedaan. Het duurde lang voor ze hier vertrouwd mee was. Maar uiteindelijk was het inrijden een eitje zonder stress, juist omdat ze ding voor ding overal rustig de tijd kreeg om er aan te wennen.

Een bit vind ik dat je dat pas in moet doen na een grondige check van de tandarts en als ze klaar zijn met wisselen. Bij voorkeur ook als ze al gewend zijn aan sturen mbv gewicht en been, zodat ze dat niet hoeven te leren als ze ook al moeten wennen aan dat rotding in hun mond. Zie genoeg paarden die leren sturen en stoppen op het bit en ook nog aan het bit zelf moeten wennen tegelijk.
Bit indoen heb ik eerder al geoefend, maar echt rijden ermee en vragen of pony er contact op wil nemen pas nu ze bijna 5 is en bij de tandarts is geweest.