Dressuurcaroussel Bereden Trekpaard Maaskant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Dressuurcaroussel Bereden Trekpaard Maaskant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 21:11

Jojoni, deze moet je wel nog kennen dan!
Dit is Dora :)
Dora is rustig van haar pensioen aan het genieten, zij is 24 jaar :)
De nieuwe leden leren op Dora rijden, zij kent de proef van voor tot achteren en andersom.

Afbeelding

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:38

Kan het kloppen dat er foto's tussen staan van Burghaamstede vorig jaar. Die foto van Valeron van het Hermeshof met die jongen op zijn rug bijvoorbeeld ?? Jullie stonden toen met de vrachtwagen naast het marathon parcours als ik me niet vergis. Of verwar ik jullie nu met iemand anders?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:40

Wat zijn ze mooi <3
Ze hebben zo'n machtige en tegelijk zachte uitstraling, heel bijzonder!
Hoe rol je hier nou eigenlijk in? Het is toch niet heel gebruikelijk, of wel?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:45

Paloma is de alfa merrie van de kudde. Niet alleen de merries respecteren haar, ook de hengsten weten dat ze uit de buurt moeten blijven als momma niet in the mood is :D

Ze is van 2004 en wordt 13 jaar dit jaar, ze is de mama van Fuxine (hierboven voorgesteld). Ze loopt mee in het achttal, als tweede achter Valeron omdat zij hem op zijn plaats kan zetten als ie gaat klieren, zij loopt met dochter Fuxine in de tramwagen maar gaat ook perfect in enkelspan. Ze is een taaie tante en is enkel lief als het haar zo schikt, anders is het een heks haha. Maar onder het zadel de braafste, na Dora :) Ook zij kan lezen en schrijven en perfect voor beginnende ruitertjes.

Afbeelding

En dan nog even twee foto's van een van onze optredens, dit was op de Oude Ambachten in Einighausen in 2015. :) Eentje van het achttal en eentje van mijn debuut pas-de-deux :D Wat een topdag was dat!
Afbeelding
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:45

Vadrouille schreef:
Kan het kloppen dat er foto's tussen staan van Burghaamstede vorig jaar. Die foto van Valeron van het Hermeshof met die jongen op zijn rug bijvoorbeeld ?? Jullie stonden toen met de vrachtwagen naast het marathon parcours als ik me niet vergis. Of verwar ik jullie nu met iemand anders?

Ja klopt, dat was de eerste keer dat we op de Burghse Dag waren en we zijn volgend jaar ook weer gevraagd! Mijn favoriete optreden tot nu toe :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:50

watchthesky schreef:
Wat zijn ze mooi <3
Ze hebben zo'n machtige en tegelijk zachte uitstraling, heel bijzonder!
Hoe rol je hier nou eigenlijk in? Het is toch niet heel gebruikelijk, of wel?

Haha nee klopt. Ik ben beginnen rijden toen ik 5 was en van mijn ouders moeten stoppen toen ik 13 was (voor school, altijd heel erg gevonden). Op mijn 20e verjaardag kreeg ik weer 10 lessen cadeau en dus het nieuws dat ik terug mocht beginnen rijden (ja inderdaad, daar moet je dan 20 jaar voor worden hé). Maar de manege kreeg wat vreemde gewoontes waar mijn ouders niet mee akkoord gingen, dus ze hadden liever dat ik er weg ging. En wij hebben thuis 2 hotels met restaurant en kennen in de omgeving veel mensen. Toen een van de vaste klanten hoorde dat wij terug aan het rijden waren vroegen ze meteen of wij bij hun club wilden gaan rijden. En dat was voor mijn ouders het perfecte excuus om op die manege te vertrekken natuurlijk ;) Dus wij gingen een keertje proberen op trekpaarden te rijden. Ik vond er HELEMAAL niks aan hahahaha, maar het was zooo een leuke, gezellige groep en we werden meteen geaccepteerd dus we zijn er nooit meer weg gegaan. En na de tweede keer waren we ook aan de paarden al helemaal gewend en nu wil ik nooit meer anders :D

Hehe, een lang verhaal haha!

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:07

Helaas heb ik jullie optreden niet gezien heb jullie wel je paarden zien afverzorgen en zo. Stonden mooie dieren tussen :) Wij waren daar voor het eerst om deel te nemen met de marathon zelf. dus ben vaak genoeg met de wagen langs jullie heen gereden en even naar je paardjes gekeken Afbeelding
Zo reden wij die dag daar rond, met een merrie van Stal Brooijmans

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 23:10

Oh ooit neem ik les bij Toon als ik een trailer en de hele bazaar geregeld heb haha :D
Ik was er bij met mijn Clydesdale voor het eerst, ofja voor hem het eerste optreden. Ik rij er nu bijna 4 jaar en de jongen op Valeron is een zoon van de eigenaar en mijn vriend hihi.

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:14

Toon geeft heel goed les, echt zeker een aanrader. Ik heb via toon mijn menbewijs gehaald, 2 jaar stage gelopen en kom er nog geregeld en heb der gewerkt. Nou misschien als jullie dit jaar weer gaan, en ik mijn mennertje zo ver krijg dat hij ook weer mee wilt ( en toon natuurlijk ook anders komen we der niet XD ) zien we elkaar nog eens :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 23:16

Vadrouille schreef:
Toon geeft heel goed les, echt zeker een aanrader. Ik heb via toon mijn menbewijs gehaald, 2 jaar stage gelopen en kom er nog geregeld en heb der gewerkt. Nou misschien als jullie dit jaar weer gaan, en ik mijn mennertje zo ver krijg dat hij ook weer mee wilt ( en toon natuurlijk ook anders komen we der niet XD ) zien we elkaar nog eens :)

Ja hij is ooit bij ons op stal geweest voor een week mencursus te geven aan de leden van de club, maar dat is voor mijn tijd geweest helaas. Hoor zoveel goede verhalen over hem, wil echt heel graag eens les volgen daar.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:16

De paarden zijn prachtig en zien er goed uit. Ik vind het ook een heel erg leuk initiatief om zo een showteam op te zetten en te tonen dat ook trekpaarden meer kunnen dan trekken. Wel heb ik een vraag, over een mogelijk gevoelig onderwerp. Het valt mij namelijk op dat de meeste paarden geen staart hebben, maar ze zijn wel (op een enkeling na) geboren na 2001, toen het couperen in Nederland en België werd verboden.

Op de foto van de jaarlingen zie ik wel een staart. Nu vraag ik mij af hoe jullie daarmee omgaan? Zijn de staartloze dieren van na 2001 zonder staart aangekocht of zijn ze bij jullie gecoupeerd? Ik ben benieuwd hoe dat zit want hoewel ik zelf tegen couperen ben en nooit een gecoupeerd dier zou kopen, realiseer ik me dat ik makkelijk praten heb omdat ik een heel ander type paarden heb. Als je fokt maar je krijgt je veulens alleen verkocht zonder staart, kan ik me voorstellen dat de keuze tussen helemaal stoppen met fokken en toch maar couperen lastig kan zijn. Dat de jaarlingen niet gecoupeerd zijn, lijkt me een bewuste en wat mij betreft prima keuze. Is dat misschien een signaal dat de trekpaardenwereld nu langzaam maar zeker toch aan het veranderen is en dat er een markt begint te komen voor niet-gecoupeerde dieren?

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:44

Geweldige foto,s. Ik geniet en ben groot trekpaardenfan.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:29

maura schreef:
De paarden zijn prachtig en zien er goed uit. Ik vind het ook een heel erg leuk initiatief om zo een showteam op te zetten en te tonen dat ook trekpaarden meer kunnen dan trekken. Wel heb ik een vraag, over een mogelijk gevoelig onderwerp. Het valt mij namelijk op dat de meeste paarden geen staart hebben, maar ze zijn wel (op een enkeling na) geboren na 2001, toen het couperen in Nederland en België werd verboden.

Op de foto van de jaarlingen zie ik wel een staart. Nu vraag ik mij af hoe jullie daarmee omgaan? Zijn de staartloze dieren van na 2001 zonder staart aangekocht of zijn ze bij jullie gecoupeerd? Ik ben benieuwd hoe dat zit want hoewel ik zelf tegen couperen ben en nooit een gecoupeerd dier zou kopen, realiseer ik me dat ik makkelijk praten heb omdat ik een heel ander type paarden heb. Als je fokt maar je krijgt je veulens alleen verkocht zonder staart, kan ik me voorstellen dat de keuze tussen helemaal stoppen met fokken en toch maar couperen lastig kan zijn. Dat de jaarlingen niet gecoupeerd zijn, lijkt me een bewuste en wat mij betreft prima keuze. Is dat misschien een signaal dat de trekpaardenwereld nu langzaam maar zeker toch aan het veranderen is en dat er een markt begint te komen voor niet-gecoupeerde dieren?

Ik kan je zeker AFRADEN zo een club op te starten hahaha, het is soms zo moeilijk om leden te vinden waar je op kunt rekenen en het is een heel gedoe. Het is wel suuuperleuk, als het eenmaal allemaal goed gaat.

Ik had speciaal al foto's gekozen waar geen achterkanten op staan omdat ik dat een beetje wou vermijden. Het zijn niet mijn paarden, dus ik denk dat het voor mij misschien ook 'makkelijk' praten is als buitenstaander, hoewel ik er toch wel echt in zit, in het wereldje. Het zijn inderdaad de fokkers die vasthouden aan deze traditie en jurys die het aanmoedigen. De hoofdreden is dat, van een paard dat in profiel staat, de achterhand beter uitkomt zonder staart. Maar paarden die verkocht gaan worden geraak je inderdaad aan de straatstenen niet meer kwijt als ze geen staart hebben. Dus die worden (in het geval hier toch) al jaren niet meer gecoupeerd, dat zijn enkel de paarden die mee gaan op keuring. En hoewel in Nederland de wet sinds 1/1/2017 veel strenger is, wonen wij in België en hier is dat dus nog niet. Maar je merkt wel goed dat de schrik er in zit. Want ook de veulens die op keuringen zijn geweest hebben hun staart behouden.

Ik denk dat er heel veel verkeerde mensen onrust zitten te stoken en dingen proberen te forceren, maar ik denk echt wel dat het op korte termijn beter wordt. Al die negativiteit zorgt denk ik voor een nieuwe generatie fokkers die zich geïrriteerd voelt en daardoor nog meer tegen gaat werken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 18:38

Nog even de twee zusjes voorstellen.

Auke en Aurélie (hun derde zusje, Aurore, is nog niet beleerd)
Ze zijn beide van het jaar 2012 en worden dit jaar 5 jaar. Aurelie heb ik voor de zomer beleerd onder zadel, Auke afgelopen september en allebei doen ze het super! We maken nu vooral veel buitenritjes zodat er kilometers op de teller komen :)

Aurelie is de dochter van Fuxine en dus de kleindochter van Paloma. Afbeelding

En Auke haar moeder is nooit onder het zadel beleerd, dat is Belledine.

Afbeelding

De drie Au'tjes op een rijtje. Vlnr: Aurelie, Aurore, Auke

Afbeelding

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:39

Granoek schreef:
De nieuwe leden leren op Dora rijden, zij kent de proef van voor tot achteren en andersom.

[m/VfjU3L.jpg[/img]

Inderdaad, Dora ken ik zelfs heel goed. En later noem je Paloma, die heb ik ook nog gekend :)
En zie ik op een van de foto's ook Vicky lopen?

Valeron had al sterallures toen ze hem aan het inrijden waren. We hebben vaak in een deuk gelegen om hem met zijn trucendoos.. En de jongens maar denken dat ze er zo op konden, zoals met Prins! Echt geweldig.. Volgens mij heeft uiteindelijk een van de meiden hem volledig ingereden maar dat weet ik niet meer zeker..

Ik kijk nog altijd graag terug naar die tijd. Laatst was ik ons filmpje van het optreden in Aken nog aan het bekijken! Echt toevallig

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:04

jojoni schreef:
Granoek schreef:

[m/VfjU3L.jpg[/img]

Inderdaad, Dora ken ik zelfs heel goed. En later noem je Paloma, die heb ik ook nog gekend :)
En zie ik op een van de foto's ook Vicky lopen?

Valeron had al sterallures toen ze hem aan het inrijden waren. We hebben vaak in een deuk gelegen om hem met zijn trucendoos.. En de jongens maar denken dat ze er zo op konden, zoals met Prins! Echt geweldig.. Volgens mij heeft uiteindelijk een van de meiden hem volledig ingereden maar dat weet ik niet meer zeker..

Ik kijk nog altijd graag terug naar die tijd. Laatst was ik ons filmpje van het optreden in Aken nog aan het bekijken! Echt toevallig

Ik denk dat dat Jolien geweest is, ze heeft hem ook heel lang op optredens gereden maar is nu naar Antwerpen verhuisd. Vicky staat niet op de foto's. Welke bedoelde jij? Vicky is al een hele tijd geleden verkocht, we komen haar wel af en toe nog tegen aan zee.

Paloma is nog steeds de opperb*tch haha, maar zo'n fijn paard om mee bezig te zijn.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 19:43

Weer eventjes geleden! Heb het even druk gehad met m'n eigen zieke veulentje :(

Vandaag wat foto's gaan maken van de veulentjes die te koop staan. Moet altijd zo lang zoeken naar goede foto's dus ik vond het wel weer eens tijd. Dit is ons jong geweld van dit jaar en vorig jaar :D

Dante

Afbeelding

Vedett

Afbeelding

Dante en Vedett (geboren mei 2015)

Afbeelding

Aryanna

Afbeelding

Afbeelding

Vito

Afbeelding

Afbeelding

Novak

Afbeelding

Afbeelding

Benthe (links)

Afbeelding

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:17

Ik ga ook volgen, leuke groep zo bij elkaar.

Beterschap met je veulen! Niets ernstigs hoop ik?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:20

furyke schreef:
Ik ga ook volgen, leuke groep zo bij elkaar.

Beterschap met je veulen! Niets ernstigs hoop ik?

Een combinatie van vanalles..
Luizen, bloedwormen en griep %)
De luizen en de wormen aangepakt, de griep kwam waarschijnlijk door zijn inenting.
Ik twijfel dus ook of ik die herhalingsenting wel ga laten doen..

Maar het gaat al een stuk beter, alles is weer normaal en hij moet nu gewoon bijkomen :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 17:02

Ik heb vandaag mijn zusje geholpen met haar paardje.
Dina heeft vroeger weleens voor de kar gelopen maar daar is ooit iets mis gegaan waardoor
ze niet meer is ingespannen. En ik vind het superleuk om paarden te beleren dus ik wilde me er wel eens aan wagen.

We gaan rustig aan, ze kan perfect onder het zadel dus sturen kent ze al. We begonnen vandaag met wennen aan het tuig maar dat kende ze duidelijk nog van vroeger want dat ging perfect.
Dan hebben we geoefend met het lopen aan de lange teugels en ook dit ging zonder fout!
Dina is van zichzelf een errrruuggg hevig en energiek paard maar ze leek fijn ontspannen te lopen.
We zijn dan ook gestopt en ze heeft een lading wortels gekregen :)

We hebben haar vandaag gewogen.
Ik denk dat jullie zelf ook wel zien dat Dina aardig in het spek zit haha. Vreemd genoeg lijkt dit niet echt weg te gaan, ondanks trainen en sober voer. Maar we hebben haar evengoed graag hoor :)
Ze is (als ik me niet vergis) 11 jaar? Maar dat zou hierboven al wel ergens vermeld moeten staan
Leuke middag gehad en zusje blij :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:19

Heel leuk topic met mooie paarden om te volgen. Vroeger werden er in Manege Panhof met trekpaarden gereden, ik geloof dat dit ook georganiseerd werd door het trekpaardenstamboek.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 16:18

Poeh, ik wou een fotootje maken van mijn eigen veulentje nu die terug mooi op gewicht is maar niet veel later gaat zijn vriendinnetje gewoon liggen waar we bij staan. In een kudde veulens vonden wij dit toch opmerkelijk dus ze werd in de gaten gehouden. En terecht zo blijkt.. het kleine meisje heeft hevige kolieken :(
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 01:12

Even snel een laat berichtje.. het veulenseizoen komt er weer aan voor ons en ik dacht dat jullie het wel leuk zouden vinden om dit te volgen!
En eventueel een gokje te wagen.

Waarom zo midden in de nacht? Omdat ik deze er op wil hebben voor het zover is en ik een sterk gevoel het dat de eerste deze nacht zal komen :D

De eerste merrie was uitgerekend voor 4 maart en het wordt een veulen uit deze combinatie:

Onze lieve Aurélie
Afbeelding

Tijn van de Vliegert
Afbeelding

De volgende is Fuxine, uitgerekend op 9 maart. Die foto's plaats ik morgen

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 06:38

Wat een leuk topic!

Gokje, Merrie op 10 maart

Erg leuk dat alle paarden uitgebreid voorgesteld worden! Als er op vos wordt gefokt, is het dan een bewuste keuze om voor een schimmel hengst te kiezen?

We gaan jullie zeker volgen en hopelijk is alles goed gekomen met het koliek veulen!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 08:39

Santos_05 schreef:
Wat een leuk topic!

Gokje, Merrie op 10 maart

Erg leuk dat alle paarden uitgebreid voorgesteld worden! Als er op vos wordt gefokt, is het dan een bewuste keuze om voor een schimmel hengst te kiezen?

We gaan jullie zeker volgen en hopelijk is alles goed gekomen met het koliek veulen!

Die dartelt weer vrolijk rond!
Grappig verhaal: de 'bazin' is verpleegster aan huis en de dag dat het veulentje zo ziek was moest ze nog snel 1 adres doen en dan kwam de dierenarts voor de derde keer.
Ze vertelde op dit adres dat ze wat haast had omdat er een ziek veulentje was en mevrouw zei:
Het is een bruin veulentje hé? Staart in twee kleuren en een wit plekje op het hoofd en op het been.
"Ehhhh ja....."
(Ze had deze vrouw nog nooit gezien en de mevrouw kende ook de paarden niet)

Komt goed, zei de mevrouw. Ze heeft wat verkeerds gegeten. Iets in de kleur van dat washandje (lichtgroen).

En nu bleek effectief dat het veulentje een verdwaald stukje wikkelplastic van de hooibalen had gegeten en daardoor verstopt zat. Bizar!

Keuze voor deze hengst omdat hij vosse veulens geeft en qua type goed aanvult op deze merrie. Tijn staat bij een bevriende fokker in de buurt, dus dat is extra handig :)