Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:17

Ik heb die van mij een aantal jaren verder weg gestald. Om de simpele reden dat daar de uitrijmogelijkheden wel heel goed waren en ze 24/7 buiten stonden zonder een halve meter weg te zakken in de kleigrond.

1e stal 'verder weg' reed ik mee met een vriendin, met de auto was het 45-50 minuten. Vanwege studie had ik weinig tijd en ging ik vaak enkel op zondag en in vakanties vaker erheen.
2e + 3e stal 'verder weg' ging ik met trein + vouwfiets, dan was ik enkele reis van deur tot stal +- 2 uur bezig.

Ja het kost veel extra tijd, maar zeker in geval van de 1e stal hoefde ik er ook enkel heen om te rijden. De rest werd allemaal gedaan. Bij de andere 2 moest ik zelf uitmesten. Elke dag erheen is niet echt een optie als ze verder weg staan. Maar ik vind de voordelen opwegen tegen dat nadeel. De rijomgeving is datgene wat ik graag wil en meneer staat als ik er niet ben gewoon in een leuke kudde 24/7 buiten met voldoende toezicht en indien nodig zorg.

Momenteel staat hij weer op 10 minuten fietsafstand, omdat ik naar Wageningen verhuisd ben. Wat ook weer heel prettig is, maar wil echt niet zeggen dat ik er elke dag of om de dag kom.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 16:19

Leuk om al die ervaringen te lezen!

Ik hoef maar 2/3 keer per week echt erheen voor mesten e.d. Dus dat valt mee. Het is echt een topplek voor mijn paarden dus wil liefst gewoon blijven, aangezien goede stallen hier niet veel te vinden zijn.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:28

Mijn paard staat op een uur fietsen en 20 minuten met de auto. Aangezien ik zelf alleen over een fiets beschik rijd ik vaak mee (4x pw) met mn vader die ook zn paard daar heeft staan (met de auto). Ik stond voorheen op een stal 15 minuten fietsen, 5 minuten met de auto. Maar mijn paard is veel gelukkiger op de stal waar hij nu staat!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:36

Heb mijn wedstrijdpaard jaren op ruim 45km afstand gehad.
Ik werkte destijds 30u p.w en reed daarbij ook nog eens een stuk of 6 jonge Friezen (die waren voor de verkoop)
Dan in de weekenden wedstrijden.
Meestal ging ik vanuit mijn werk direct door naar de paarden.
Deze stonden bij vrienden dus kon ik regelmatig bij hun douchen eten en als ik de volgende dag vrij was bleef ik ook wel eens slapen.
Ik vond het absoluut niet vervelend om zo ver te moeten rijden :)
Het kwam wel eens voor dat ik zomers om 23.30u nog op een paard stapte haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:59

Ik sta dit jaar volpension en eerlijk, dat is op zich wel een verademing. Ik heb jaren op dezelfde stal doe-het-zelf gestaan, had toen 3 stallen en eerlijk, ik was daar wel een fikse hoop tijd aan kwijt. Tijd die ik nu win door volpension. Maar volgend jaar toch weer doe-het-zelf, heb de touwtjes iets te graag zelf in handen. OF er moet een volpension in de buurt te vinden zijn die betaalbaar is met mijn loon én dan wil ik wel binnenbak.

Hilary

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:16

Wij staan doe-het-zelf op 45 minuten (zonder spits, in de spits meestal een uur). We hebben op stallen dichterbij gestaan, maar eigenlijk kunnen we bij ons in de buurt niets vinden waar we onze paarden zo kunnen houden als we willen én ook nog in de buurt van een bos. Dus dan maar verder weg. Het scheelt wel dat we de zorg kunnen delen, dus ik ga meestal één of twee dagen in de week alleen, vriendin gaat 3 dagen alleen, de andere dagen gaan we samen. Ik werk 32 uur per week (waarvan tegenwoordig 1 of 2 dagen thuis, dus dan ga ik overdag naar de paarden en werk ik 's avonds wat langer door), vriendin studeert nog en heeft momenteel niet veel contacturen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:22

Mijn paard heeft jaren ver weg gestaan. Eerst op 35 minuten met de auto. Later verhuisde ikzelf, toen was het nog maar 25 minuten.
Toen heb ik paardlief verhuisd, op 20 minuten van huis.
Dat waren stallen waar hij volpension stond, dus ik hoefde er niet iedere dag heen. Zelf werk ik 36 uur per week (op een uur van huis), dus praktisch gezien kon ik er ook niet iedere dag heen.
Maar omdat ik wist dat hij goed verzorgd werd, gaf het mij juist heel veel rust. Zoiets had ik dichterbij niet kunnen vinden :n

Inmiddels staan de paarden nu sinds ruim 2 jaar aan huis, dat is wel lekker. Maar de luxe van volpension had heel eerlijk gezegd ook zijn voordelen :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:23

Mijn paard staat 50 km enkele reis van huis.

Ik vind het behoorlijk pittig en moet mijn "paardentijd" goed inplannen.
Rijd 2 of 3x per week, 1x per week wordt ze gelongeerd door iemand anders.

Stal is wel ideaal, dus dat is het waard :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:31

45 minuten met de auto. Maar daardoor staat hij wel dag en nacht in de kudde en aan de rand van een van de mooiste uitrijgebieden van Nederland.

Het is wel eens balen dat ik meteen uren bezig ben. Maar als we dan in het bos zijn is het de reistijd echt wel waard.

Ik ga zelf zo'n 3 a 4 keer in de week. De andere 3 dagen komt er een bijrijder. Dat is ook echt wel nodig en ik kan zelf gewoon niet elke dag.

Hier doe ik het voor:
Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:47

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:57

Ik snap niet dat mensen een half uurtje rijden zo'n probleem vinden... ? Ik heb ze ook wel op een kwartiertje rijden afstand gehad, maar ik merk niet echt verschil met het half uur van nu. Ze staan volpension, ik HOEF niet elke dag naar stal en toch ben ik er regelmatig. En dan gooien we ze vaak ook nog in de trailer, 10 minuten rijden naar de rijhal van een vriendin waar we gebruik van mogen maken. Ik denk niet eens over de tijd na als ik in de auto zit op weg naar stal.
Alleen als ik de complete zorg voor de kudde op me moet nemen ivm vakantie bijvoorbeeld, dan moet ik meerdere keren per dag heen en weer rijden. Dat slokt enorm veel tijd op dan en is vermoeiend. Maar dat komt bijna niet voor. Ik rij trouwens ook vaak even naar stal om de dieren alleen maar even een wortel en een aai te geven en dan ga ik weer naar huis. Zoals nu in deze tijd, onze buitenbak is niet te gebruiken en ik ga met al dat ijs op de weg niet met de paarden in de trailer op pad. Dus niks te doen verder, behalve poetsen en aaien :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:27

galaxyfizzy schreef:
Mijn paard heeft op 40/45 minuten rijden met de auto gestaan op een volpension commerciële paddock paradise op de Veluwe. Daar kwam ik ongeveer zes maal per week. Nu staat hij op 30 minuten rijden op een particuliere paddock paradise op de Veluwe waar ik 1x per week mestdienst heb. Hier kom ik ongeveer 4 maal per week en van de lente/zomer zal dit vaker zijn.

Ik had de afstand/tijd van de eerstgenoemde stalling er graag voor over. In mijn directe omgeving is het namelijk drama op het gebied van paarden houden en daar ga ik niet aan mee doen. Het is echter heel erg fijn dat de afstand met 10/15 minuten verkort is, dat scheelt qua gevoel ontzettend veel. Ik hoef tevens minder vaak te komen. Hij wordt wekelijks getraind door mijn instructrice en hij staat op een goede vaste bodem in een stabiele kudde te scharrelen met voldoende ruwvoer. Geen zorgen dus en niet nodig om het extra in de gaten te houden. Heerlijk.

Heb je in Uddel gestaan?

Malenka mooi! Waar is het?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:32

Het is in Leusden. Landgoed Den Treek Henschoten. Echt een aanrader om te rijden. Ze onderhouden de paden heel erg goed.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:37

Na werk zit ik altijd in de spits als ik naar mijn pony's ga. Ik ben dan 20-30 minuten onderweg. Zelf vind ik dat dagelijks prima te doen.

Succes met je keuze!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:51

Malenka schreef:
Het is in Leusden. Landgoed Den Treek Henschoten. Echt een aanrader om te rijden. Ze onderhouden de paden heel erg goed.

Dan heb je ook zo'n ruiterkaart, neem ik aan. Erg fijn dat ze de paden dan ook goed onderhouden.
Ik heb de link opgeslagen. Lijkt me prachtig om daar te rijden. Allemaal bos en hei?

Als hij niet op zo'n fijne plek 24/7 buiten zou kunnen staan zou de afstand zeker groter worden. Want veel PP's zijn er niet in de buurt. Mijn paard staat op 3,5 km afstand en het is allemaal doehetzelf. Met een grote afstand is dat niet te doen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:56

Mijn paarden staan ook op 25/30 min rijden. Maar ik merk het eigenlijk niet zo erg. Ik hou van autorijden en ze staan daar echt super. Dus ik vind het geen probleem! :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:58

GamblersCup schreef:
Ik snap niet dat mensen een half uurtje rijden zo'n probleem vinden... ?
Mijn paarden staan nu op een dik kwartier van huis en verder zou ik ze niet willen want dan is het voor mij geen doen meer... Schooldagen tot 18u + uur naar huis (of uur naar stal) en dan nog 2 of 3 paarden rijden en verzorgen. Dan nog eten, douchen én mijn schoolwerk. De dagen dat ik voor 22.30u in bed lig zijn op 1 hand te tellen. :+

Mij zou het niet lukken qua tijdsbestek om verder naar stal te moeten rijden, eerlijk gezegd :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:03

Werk en vrije tijd, zijn 2 verschillende dingen voor mij.

Werk ga ik heen en rijd daar max 40 minuten voor, dat is voor mijn levensonderhoud, dat doe ik gedachteloos.
Hoewel, als ik er vaak in het donker zo'n eind moet rijden, heb ik er de schurft aan.

Vrijetijd, paarden, moeten om de hoek zijn, bij wijze van spreken, ik zou er geen zin in hebben daar nog zo'n eind voor te gaan rijden.

By the way: waarom zoek je geen stal in de buurt?

Dus naast dat ik zelf niet verder dan kwartier zou willen rijden, nog liever dat ik op de fiets spring en er zo ben.
Is het donker gedeelte belangrijk voor mij.
Kan ik er nog snel even heen voordat....

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:18

Ik heb mijn paard een aantal jaar op 40km afstand gehad. Ik vond het prima te doen. Maar ja, ik vind autorijden niet erg en gebruikte de reistijd om te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:22

Algemene vraag: wat zouden jullie doen als er geen stal zo dicht bij huis is? Of die is er wel maar stuk duurder of niet helemaal wat je wil?

Waar ik nu sta kan een stuk beter maar al bij al staan de paarden er wel goed. Vooral omdat ze met regelmaat wel buiten kunnen met sociaal contact. Met dit weer is het niet dagelijks maar voor zover ik weet is dit de enige stal waar ze überhaupt paddocks hebben...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:22

Laurievc schreef:
GamblersCup schreef:
Ik snap niet dat mensen een half uurtje rijden zo'n probleem vinden... ?
Mijn paarden staan nu op een dik kwartier van huis en verder zou ik ze niet willen want dan is het voor mij geen doen meer... Schooldagen tot 18u + uur naar huis (of uur naar stal) en dan nog 2 of 3 paarden rijden en verzorgen. Dan nog eten, douchen én mijn schoolwerk. De dagen dat ik voor 22.30u in bed lig zijn op 1 hand te tellen. :+

Mij zou het niet lukken qua tijdsbestek om verder naar stal te moeten rijden, eerlijk gezegd :)

Dat zou een half uurtje per dag meer kosten... is dat écht zo'n probleem dan? En wat zou je dan doen als deze stal niet meer zo goed blijkt voor je dieren, en verderop zou een goede stal zijn... daar ben ik wel benieuwd naar, van de mensen die het schijnbaar "niet te doen vinden"?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:28

Tja, dat weet ik ook niet. Dan zou ik wellicht beroep kunnen doen op mijn moeder om mee te helpen. Gelukkig is dat het geval niet :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:33

Ik woon in een omgeving waar voldoende stalling te vinden is, bij mijn partner is nog meer te vinden.
Maar, als ik paarden heb, zal ik de paasei naar de nering zetten, dus mijn wonen en werken zo organiseren dat het klopt.
In de meeste gebieden in Nederland is wel iets geschikts te vinden in de buurt, tenzij je in de Randstad woont.
Maar ik zie wel meer topics langskomen waarvan ik denk....is het nog haalbaar om daar een paard te houden?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:35

Die van mij staat 30-45 min fiets afstand (of 15-20 min bus +5 min fietsen).

Hij staat 24/7 op het land en hoef niet te komen kwa klusjes. Dus als ik kom, kom ik puur voor hem. Tenzij de bakken leeg zijn, die vul ik dan even met water. Maar zou in principe niet hoeven.

Ik vind het op zich prima gaan. Nu reis ik door de week gratis met de bus. Als het wat minder fijn weer is in het weekend, pak ik ook de bus.
Ik heb liever dat hij goed staat en ik kan denken: als ik een week goed ziek ben, heeft ie een week vrij en hoef mij geen zorgen te maken verder.

Echt in de buurt kon ik niet snel iets vinden wat ik zocht. 24/7 buiten, droog (dus geen modderpoel, 1 groot water paradijs e.d), met jonkies zodat ie ook nog kan spelen, liefst altijd eten ter beschikking. Maar ik vind dit op zich nog prima te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:37

Deze stal is half uurtje maar dat zijn eigenlijk alle stallen hier in de regio. Echt vlakbij zit niks, toch niet binnen het kwartier. Verbaas me daar telkens over dat iedereen zo weinig reistijd heeft.