Wat geven aan paard met buikpijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Wat geven aan paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:56

Ja, en wie zegt dat die rijproblemen door een maagzweer komen? Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Dat is de valkuil van veel 'experts': ze zien een symptoom of een aantal symptomen die passen in het rijtje maagzweer, kijken niet verder en stellen meteen die diagnose. (Wat een niet-arts wettelijk gezien overigens in NL helemaal niet mag!)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:02

Ibbel, de osteopaat heeft het alleen gehad over 'buikpijn', niet over maagzweren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:06

Nee, maar ze raadt wel Rennies aan. Call me Snuff and feed me carrots, maar Rennies zijn maagtabletten, geen buikpijntabletten. Dan had ze wel Norit gezegd.
En als het dier koliek (= buikpijn, niets meer, niets minder) had, dan zou je toch op z'n minst rollen, liggen, opstaan, zweten, kortom, de gebruikelijke symptomen bemerken, ook als eigenaar.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:17

Oh had verkeerd gelezen, maar dat vind ik dan inderdaad niet tof. Die dingen zijn niet op paarden getest, voor hetzelfde geldt dat ze er vreemde bijwerkingen van krijgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:19

Licor schreef:
Verder is wilg ook goed voor paarden met pijn.. wilg heeft namelijk een pijnstillend effect...

Beetje jammer alleen dat de werkzame stof in wilgenbast ook niet heel erg gezond is voor het maagslijmvlies. Niet echt een geweldig advies dus als er een vermoeden is van maagzweren.

Daarom, hoe goedbedoeld ook, ga hier gewoon geen medische adviezen geven zonder:
1) kennis van zaken en
2) het paard daadwerkelijk gezien te hebben

*edit* spuit 12

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:29

Je moeder wil geen advies aan nemen van iemand die geen arts is maar ze wil ook geen arts bellen om te vragen... ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:30

Als je nu eens belt naar de osteo om wat meer uitleg te vragen. Dan met het volledig verhaal de DA bellen en vragen of er actie moet ondernomen worden of niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:30

Veel goed hooi is mijn eerste gedachte, zou zelf ook geen mensenmiddelen geven.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:38

Ik zou gewoon de osteopaat nog eens bellen voor wat meer uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:41

Waar baseerde de osteopaat haar 'diagnose' op? :)
Waarom dacht zij dat hij buikpijn heeft?

Psyllium is een goed middel tegen zand in de darmen.
Wij geven dit onze paarden ook preventief.
Bij echte krampbuikpijn geven we Colosan, maar dan wel echt als ze zichtbaar last hebben ervan.
Mocht het daarmee niet over gaan, bellen we de dierenarts.

Ik ben wel erg benieuwd wat jouw eigen indruk is, denk je dat je paard buikpijn heeft?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:42

Als het effectief maagproblemen zijn: voldoende ruwvoer, weinig krachtvoer, en als je er geeft dan vermengen met luzerne. Voor maagproblemen heb ik hier ook goede ervaringen met Groen Os Maag Compositum (eerst werd me groene klei aangeraden, maar dat hielp onvoldoende). Zeker ook de tanden laten nakijken als dat recent niet gebeurd is, kan ook maagproblemen geven.

Ik denk niet dat Rennies kwaad kunnen, bevat enkel calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat, maar schijnt heel snel uitgewerkt te zijn.

Psyllium is eerder voor darmproblemen, zal voor de maag niet zoveel doen denk ik.

En dat ieder paard maagzweren heeft? Nou, ik hoop het niet, zou maar zielig zijn.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:44

TS mijn reactie is niet naar bedoeld maar het enigste wat je zegt is dat je paard buikpijn heeft dat kan ZO veel zijn.. en dan wil je hem rennies gaan voeren, dan weer niet dan weer dit dan weer niet.. het is hier een heleboel gokken van misschien dit misschien dat, je kunt niet zomaar alles aan dat beest voeren, als je niets eens zeker bent wat er aan de hand is, dat kun je toch zelf ook wel bedenken..

wat is er precies gezegt dat er mis is, niet buikpijn, maar wat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:46

Ruwvoer geven!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:13

Mijn reactie met wilg was op pijn in het algemeen aangezien het over buikpijn gaat.. daarna geef ik ook aan dat het wel belangrijk is om te weten waar de pijn vandaan komt omdat je anders ook niet weet wat je kunt geven..

Dat wilg niet goed is bij maagproblemen wist ik niet.. dus ik heb ook weer wat geleerd! Maar mijn advies was dus ook niet prop er maar wilg in.. maar kijk waar de pijn vandaan komt en geef dan het passende middel..

Overigens wordt bruin bier ook nog wel eens gegeven bij verschillende problemen bv bij darmklachten.. maar ik weet ook hier niet wat het met de maag doet

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:17

maar dat bedoel ik dus, wij zijn geen dierenartsen. iedereen kan maar gokken op iets wat mogenlijk helpt, en dat kan het ook erger maken.. dan kan je er toch beter gewoon een DA bijnemen dan dat je straks nog dieper zinkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:08

Als hij alleen onder het zadel zich vastloopt en last heeft van zijn buik, kan het ook geen kwaad om er eens een zadelmaker naar te laten kijken als dat nog niet is gebeurt. En bij twijfel idd altijd de DA bellen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 19:12

Hoi allemaal,
Ik heb maar even mijn osteopaat een berichtje gestuurd voor meer verduidelijking. Ik snapte er namelijk helemaal niks meer van :') Hopelijk krijg ik nu meer duidelijkheid en weet ik wat ik kan geven.
Fenna, hij is een maandje terug naar de zadelmaker geweest en mijn zadel past nu heel goed. Ook de osteopaat had ik er nog even naar gekeken, en zij vond hem ook goed liggen.
Bedankt voor alle tips!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:22

Dat ieder paard maagzweren heeft hoeft toch niet direct te zeggen dat 't maar geen probleem is.. Er zijn ontzettend veel mensen met overgewicht, is het dan opeens niet ongezond meer? Beiden zijn sluipend en kunnen ja... dodelijk zijn!

Paarden met maagzweren kunnen hier erg naar van worden door de pijn in de buik die ze hebben, tot het niet willen/kunnen liggen of niet meer willen eten aan toe. Dit is dus zeker wel iets om goed op te passen. Het is goed van je dat je nog even navraagt aan je osteo hoe en wat hij nou precies bedoelt, dan weet je zeker waar je aan toe bent en wat je er aan kan doen. Overigens, maagzweren kunnen niet zo met het blote oog gezien of gevoelt worden, maar kunnen alleen met een cameraa'tje in de maag gezien worden. Vaak zijn er wel 'symptomen' die je osteo wellicht heeft opgepikt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:23

Tobbes schreef:
Ruwvoer geven!

_/-\o_

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:29

Iedereen gaat ervan uit dat het paard idd buikpijn heeft en geeft hier tips voor... Maar klopt de diagnose wel? Op wat voor symptomen baseert de osteo deze "diagnose"? TS, voordat je er vanalles in gaat stoppen, vraag eerst even de dierenarts

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:42

Er wordt hier nogal over de osteopaat heen gevallen.
Maar we weten niet wie er bij is geweest.
Is het osteopaat die aangesloten is bij Icreo is het wel iemand met wel iets van een redelijke achtergrond.

Citaat:
Omwille van verschillende redenen, waarop we hier niet verder kunnen ingaan, kunnen alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen, kinesitherapeuten, fysiotherapeuten, osteopaten en andere therapeutische beroepen van een gelijkgeschakeld niveau.
Verpleeghulpen, dierenartsassistenten, paraveterinairen, (veterinaire) natuurgeneeskundigen,(paarden)sportmasseurs, enz... kunnen jammer genoeg niet tot de opleiding toegelaten worden.

In de praktijk is het dus zo dat, op een uitzondering na, haast nog enkel
- gediplomeerde dierenartsen,
- fysiotherapeuten of kinesitherapeuten (master-diploma)
- humaan osteopaten
- en hoger gekwalificeerden (bijv. artsen)
zullen toegelaten worden.

https://www.icreo.com/nederlands/profes ... opleiding/

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:56

bruintje123 schreef:
Er wordt hier nogal over de osteopaat heen gevallen.
Maar we weten niet wie er bij is geweest.
Is het osteopaat die aangesloten is bij Icreo is het wel iemand met wel iets van een redelijke achtergrond.

Citaat:
Omwille van verschillende redenen, waarop we hier niet verder kunnen ingaan, kunnen alleen kandidaten met een medisch of paramedisch diploma toegelaten worden tot de professionele opleiding.
Hieronder verstaan we : artsen, dierenartsen, kinesitherapeuten, fysiotherapeuten, osteopaten en andere therapeutische beroepen van een gelijkgeschakeld niveau.
Verpleeghulpen, dierenartsassistenten, paraveterinairen, (veterinaire) natuurgeneeskundigen,(paarden)sportmasseurs, enz... kunnen jammer genoeg niet tot de opleiding toegelaten worden.

In de praktijk is het dus zo dat, op een uitzondering na, haast nog enkel
- gediplomeerde dierenartsen,
- fysiotherapeuten of kinesitherapeuten (master-diploma)
- humaan osteopaten
- en hoger gekwalificeerden (bijv. artsen)
zullen toegelaten worden.

https://www.icreo.com/nederlands/profes ... opleiding/

Maar er zijn ook een hoop osteopaten die niet Icreo zijn opgeleid. Er zijn een hoop slechte opleidingen waar je zonder vooropleiding terecht kunt...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:03

Rindin schreef:
Iedereen gaat ervan uit dat het paard idd buikpijn heeft en geeft hier tips voor... Maar klopt de diagnose wel? Op wat voor symptomen baseert de osteo deze "diagnose"? TS, voordat je er vanalles in gaat stoppen, vraag eerst even de dierenarts

Nou dit inderdaad! De osteopaat kan dat wel zeggen, maar wat merk je zelf aan je paard? Hoe komt de osteo aan deze diagnose?

Wat en hoeveel krijgt je paard verder aan ruwvoer?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:05

Rindin schreef:
Maar er zijn ook een hoop osteopaten die niet Icreo zijn opgeleid. Er zijn een hoop slechte opleidingen waar je zonder vooropleiding terecht kunt...

Met je eens.
Maar wij weten dus niet wie er is geweest maar we oordelen er wel al over.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:06

90% van de antwoorden hier zijn dat er geadviseerd wordt om een da te raadplegen, lijkt mij niet heel verkeerd welke osteopaat er ook geweest is.