Pony krijgt geen hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:01

HiFive5 schreef:
Sorry maar dit vergeet je toch niet? :n
Het ergste wat ik ooit vergeten heb bij de paarden is om de beenbeschermers er na het rijden af te halen.
Wat gebeurt is, is gebeurt maar waarom had je dan niet even gebeld toen het je was binnengedrongen? Of even teruggegaan.
Nu, doordat dit gebeurt is zal je het wellicht nooit meer vergeten :-)

Dit vind ik ook een stuk ernstiger dan een keer hooi vergeten te voeren (er van uitgaande dat het paard op stro staat). Vroeger in de manege meerder paarden ernstige blessures zien oplopen door peesbeschermers die een hele nacht hebben om gezeten (o.a. 1 paard die ze zelf had afgetrapt, met alle gevolgen van dien)

TS, ik denk dat je het niet snel meer zult vergeten na al deze reacties ;-) En mocht het wel nog een keer voorkomen: bel of app iemand die op stal is met de vraag of hij of zij wat hooi wil geven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony krijgt geen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:04

Ik ben het ook eens vergeten. :o
Maar als je paard op stro staat overleven ze 1 nachtje wel, daar kunnen ze ook gewoon van knabbelen.
Je vind het zelfs al heel erg zeg je, je zult vast wel zorgen dat het niet meer gebeurd. :)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:27

Bij ons op stal doen we in principe zelf het hooi al klaarleggen in de stal.
Maar onderling houden we het ook in de gaten, zeker op de dagen dat ze binnen staan of vroeg naar binnen zijn gegaan door het slechte weer.
Dan doet degene die het laatste gaat overal nog hooi bij.

In ons geval is het maar goed dat het zo wordt opgelost want 1 familie geeft standaard hun fjord geen hooi. Als wij dat niet doen krijgt hij net zo makkelijk niets, en vinden ze nog niet erg ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:35

Jee, dat toch meer mensen dat blijkbaar vergeten... Ik heb vanaf mijn 15de paarden aan huis en ben ze nooit vergeten. Kan me ook niets bij voorstellen. Horses first, the rest later.

Maar goed TS. Ik had als pensionhouder wel even een appje gestuurd om te vragen of hij iets moet hebben. Dit om de simpele reden dat ik niet zomaar een paard zonder eten laat staan. Dan zou ik even checken of er een reden is of dat je het inderdaad vergeten bent. Niet als service voor de pensionklant, maar puur voor het paard.

Het overkomt je vast geen tweede keer! ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:40

Iedereen kan een keer iets vergeten. Wat ik nalatig vind is dat degene die voert jou dan niet even belt waarom het niet klaarligt.Of gewoon hooi geeft aan je pony.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:45

Wat een toestand dat altijd zelf te moeten klaarleggen! Wat dat betreft heb je meer rust op een volpension!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:12

Ik vind het geen toestand om het zelf klaar te leggen. Bepaal ik zelf hoeveel ze krijgt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:38

Wat zijn sommige mensen toch weer heiliger dan de paus.
Hooi ben ik zelf ook nooit vergeten, wel een keer iets wat heel heel slecht had kunnen aflopen, namelijk de mestvork uit stal halen.
Die stond gelukkig nog keurig rechtop in het hoekje.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 07:03

kiki1976 schreef:
Ik vind het geen toestand om het zelf klaar te leggen. Bepaal ik zelf hoeveel ze krijgt.

Dat is waar maar brengt ook veel verantwoordelijkheid met zich mee..En ik begrijp dat ze op de meeste stallen echt te weinig ruwvoer voeren ( dat is bij ons absoluut niet zo!)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:01

Wat bijzonder dat hier allemaal perfecte mensen reageren die nooit wat fout doen blijkbaar.

Voor degene die t topic heeft geopend.je bent een mens en mensen maken nu eenmaal wel eens fouten.in dit geval ben jij wat vergeten. Handig? Slim? Nee natuurlijk niet,maar dat weet je zelf ook wel.Maar iedereen vergeet wel eens wat.de 1 vergeet zijn brood mee naar t werk te nemen, de ander vergeet de deur op slot te doen, of komt erachter dat hij zonder portemonnee bij de kassa staat.dus dat jij een keer je hooi vergeet klaar te zetten is echt niet zo vreemd denk ik.

Aan de andere kant, als ik je stalhouder was geweest had ik je even gebeld of je het vergeten was of dat het om een of andere reden bewust niet klaar was gezet.
Wel zo netjes om dat als stalhouder te controleren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:56

Ik vind het zelf meer bijzonder om te lezen dat er zoveel mensen zijn die de verantwoording niet aan kunnen om een paard te verzorgen en het dan ook nog goed praten ook.

Nu is ts 14, dat bleek ook pas na mijn eerste antwoord. Dat daar een volwassenen overheen kijkt lijkt me logisch.
Maar voor de volwassenen.
Kom op, voer dat vergeet je toch niet.
Ben je wel iemand die snel iets vergeet.
Plak een notitie op je kast met een lijstje wat je even naloopt.
Of op je telefoon waar tegenwoordig veel mensen aan vast gekleefd zitten. Check even dat lijstje voordat je gaat.

Dat heeft niets te maken met perfect zijn maar met verantwoordelijk zijn.
Daarnaast zijn bepaalde dingen toch gewoon uit te sluiten als je normaal verzorgt.
Bij die peesbeschermers, die ik wel eens vaker heb gehoord, die verbazen mij gewoon.
Verzorgen mensen hun paard niet meer na tegenwoordig?
Of is dat hup zadel af en dag paard. Vlug de kantine in.
Je borstelt na het rijden je paard toch nog na?
Zweet plekken borstel je weg. Je ziet meteen of tuig geschuurd heeft.
Hey, de peesbeschermers nog om. Want je borstelt ook die benen na. En dan kom je ze nog tegen.

En ben je dan wel een volwassenen die regelmatig iets vergeet. Een vriendin van mij was zo iemand door omstandigheden.
Die had haar paard volpension bij mij staan.
Die vergat haar kast af te sluiten.
Of haar kast af te sluiten en haar zadel nog op de wasplaats te hebben liggen.
Die had mij een reservesleutel gegeven. Dan legde ik het er wel in.
Dan is het ook ondervangen.
Paard kreeg ook alles. Ook probleem opgelost.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:22

Iets vergeten lijkt mij wel zeer menselijk! Ook daar leer je weer van!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:25

pol1 schreef:

Ik vergeet wel eens om te vegen, maar voer en dekens zijn mij te belangrijk om te "vergeten".
Maar dat zal dan wel aan mij liggen, ik voer mijn dieren ook voor ik zelf ontbijt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:44

Azmay schreef:
pol1 schreef:

Ik vergeet wel eens om te vegen, maar voer en dekens zijn mij te belangrijk om te "vergeten".
Maar dat zal dan wel aan mij liggen, ik voer mijn dieren ook voor ik zelf ontbijt.

Vegen vergeet je niet. Dat noemt men hier gewoon lui :x

Hier moet je ook voer klaar zetten, maar als er niets staat en je hebt niet overlegd met de stalhouder dat je paard geen hooi mag voert die alsnog hooi.
Niet dat het vaak vergeten word maar door omstandigheden kan dat. Het is bij ons meer dat er niet rond gereden word met een kar met hooi. Als er niks staat blijft de stalhouder heen en weer lopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:45

Er zit verschil tussen nalatig en vergeten.

De kast vergeten te sluiten. Oke.
Vergeten te voeren? Dat kan ik niet vergeten noemen.

En weet je van jezelf dat je in een drukke periode zit zodat je met je hoofd elders zit.
Maak een check list die je prominent ergens neer hangt.
Of je telefoon die afspeelt op een bepaalde tijd.
Maar eten vergeten, zeker voor een hele nacht, dat kan echt niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:53

bruintje123 schreef:

En weet je van jezelf dat je in een drukke periode zit zodat je met je hoofd elders zit.

Vergeten kan wel... familie lid die plots in het ziekenhuis ligt bijvb. Echt wel dat ik alleen daar maar mee bezig ben op dat moment.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:54

Ineke2 schreef:
bruintje123 schreef:

Vergeten kan wel... familie lid die plots in het ziekenhuis ligt bijvb. Echt wel dat ik alleen daar maar mee bezig ben op dat moment.

Dan nog vergeet je neem ik aan niet om iemand anders te vragen het op te pakken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:57

Azmay: dat staat 2 antwoorden terug al. Geen voer en niet overlegd met de stalhouder = toch hooi voor het paard. Alleen is onhandig voor de stalhouder zelf maar paard staat dan dus niet zonder eten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:58

Dan zou ik helemaal niet naar stal gaan als ik er niet bij woonde.
Dan was ik in het ziekenhuis. En dan vergeet je niet of een ander het overneemt.
Je belt toch ook je werkgever af?

Hier thuis heb ik de paarden staan.
En ja door de jaren heen ook wel familie gedoe gehad.
Maar geen vergeten paarden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:59

Vergeten is echt Menselijk hoor,het is maar 1 malig gebeurd bij de TS,sommige maken er gelijk een Ramp van.
Hier was een verzorgster een keer vergeten de pony weer los te maken van de betonnen vastzetpaal! pony had de hele nacht vast gestaan,dát vind ik pas erg.En dat vind ik ook heel erg dom,ik heb haar toen ook weg gestuurd,geen vertrouwen meer in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:01

Ineke2 schreef:
Azmay: dat staat 2 antwoorden terug al. Geen voer en niet overlegd met de stalhouder = toch hooi voor het paard. Alleen is onhandig voor de stalhouder zelf maar paard staat dan dus niet zonder eten.

Ik snap dat je als pensionhouder daar ook niet graag aan begint, als men er niet voor betaald en je het wel doet krijg je er steeds meer onbetaald werk bij. Met hart voor dieren doe je dat alsnog maar blij zal je er niet van worden denk ik.

Toen ik in volpension stond schreven we overigens gewoon op de deur dat er geen hooi gegeven mocht in noodgevallen, duidelijk en je paard word nooit "per ongeluk" vergeten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:03

bruintje123 schreef:
Dan was ik in het ziekenhuis. En dan vergeet je niet of een ander het overneemt.

Hoe weet je dat nou? Als je op stal bent en je krijgt telefoon dat je nú naar het ziekenhuis moet komen...

Heb alleen maar naar de stalhouder geroepen dat ik nú wegging naar het ziekenhuis.
Verder wist hij niks maar heeft een paar dagen gezorgd dat mijn paard eten had, paard word standaard buiten en binnen gezet door hem en vanwege de uitzondering werd mijn paard ook uitgemest door hem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:15

bruintje123 schreef:

Hier ook nog nooit hoor. In geval van nood bel ik iemand die voor me voert.
Je vergeet je baby toch ook niet? Althans... ;) :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:23

Dus je hebt het toch ondervangen Ineke door te roepen dat je nu naar het ziekenhuis ging.
Dat is toch ook voldoende!!!

Dat is wat de meeste hier steeds zeggen. Neem je verantwoording.
Dat had je dus gedaan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:58

Toen mijn pony in half pension stond deed ik eerst de klusjes, dus: pony in paddock, uitmesten en eten klaar zetten (hooinetten vullen, brok klaarzetten). Hooguit een half uur/3 kwartier werk en daarna pas rijden. Kon ik na de rit nog lekker even kletsen met stalgenoten en ontspannen naar huis.
TS, probeer er voor jezelf een standaard routine van te maken.