Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:24

Idd, vergeet het keuren niet.

Maar bedenk ook, dat als je dochter verder de sport in wilt, het misschien ook leuk is om juist een paard te kopen waar ze van kan leren. Daar ga je over het algemeen meer aan hebben dan een jong paard opleiden. Enige nadeel is, dat dit soort paarden soms wat duurder zijn.

Maar de grootte, het ligt er helemaal aan hoe het paard gebouwd is. Is hij stevig en breed, dan maakt het niet uit, maar als het een smal schrielkipje is, wordt het een ander verhaal. Evenals haar gewicht.

smurffie

Re: Nieuw paardje kopen voor dochter van 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:29

Het paard wordt zeker 1.60. Ruiter is 1.70. Zolang ze een normaal gewicht heeft kan dat echt makkelijk :=. Gewoon meerdere paarden gaan kijken en zoeken naar degene waarmee de ze klikt. Zelf beleren is leuk, maar even testrijden is ook erg waardevol!

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 16:39

Hij is klinisch en röntgen gekeurd, maar letten ze ook op scheefstand van de voeten/benen?
We zijn nog maar net begonnen met naar een ander paardje kijken, maar deze kwam als eerste op ons pad.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:40

Ook al zeggen ze dat hij gekeurd is, maak of een nieuwe keuring of stuur de keuring door naar je eigen en liefst nog verschillende dierenartsen. Helaas al genoeg (bijna) in ze zeik genomen zo... :(

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:42

Laat foto's even controleren bij je eigen da en laat opnieuw de klinische keuring door je eigen da uitvoeren.

Neem een instructeur mee die zonder roze bril kan kijken of het dier past bij de wensen van je dochter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:46

Koert68 schreef:
Hij is klinisch en röntgen gekeurd, maar letten ze ook op scheefstand van de voeten/benen?
We zijn nog maar net begonnen met naar een ander paardje kijken, maar deze kwam als eerste op ons pad.

Zelf opnieuw laten keuren!!!!! Ook al kost je dat veel extra dan heb je tenminste redelijke zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:48

Ik wil jhe niet bang maken, maar geloof verkopers nooit op hun blauwe ogen. Altijd laten keuren, niets voor lief nemen, goed alles nakijken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:57

De maat van het paardje kan prima voor je dochter. Zelf ben ik 1.76m en rijd ook op pony's en kleine paarden. Gewicht speelt dan een grotere rol.
Sowieso opnieuw laten keuren, er zijn al teveel mensen die voor de gek zijn gehouden. Normaal gesproken maakt een DA ook aantekeningen over de beenstand als die afwijkt van het normale. Bij twijfel moet je dit meteen aangeven aan je DA voordat hij gaat keuren.

Volgens mij heeft MC Jonnas niet zozeer een slechte beenkwaliteit, maar meer een (op de foto) onderstandig achterbeen. In combinatie met de juiste merrie hoeft zoiets totaal geen problemen te geven en bovendien kun je het eventueel te kopen paardje zelf beoordelen op kwaliteit en stand van de benen.

Qua kleur; als het een goed paardje is, dan is de kleur iets extra's. Een goed paard heeft geen kleur, maar palomino is wel erg mooi :D

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:01

Dat het paard 'gekeurd' is wil niet zeggen dat hij 'goedgekeurd' is. En met welk gebruiksdoel is bij de keuring rekening gehouden? Sport of recreatie of ? Wanneer heeft de keuring plaats gevonden? Indien niet heel recent dan nogmaals laten keuren. Anders de foto's laten beoordelen door een goede paardenarts die jij inschakelt + de klinische keuring laten overdoen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:39

Koert68 schreef:
Ja hoor jullie horen het nog van mij. We Zouden morgen in kijken, maar dat is nog niet helemaal zeker in verband met het weer morgen ( ijzel voorspeld) maar wordt vervolgd ;-D

+:)+

Ja het weer werkt idd niet mee. Hier was het laatste stuk naar stal ook een en al ijs op de weg

En idd; altijd zelf laten keuren...niet zomaar afgaan op rapporten die er al waren en op de verhaaltjes van de verkoper.

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 20:11

Paardje gaat niet door. Hadden hem opgezadeld niks mis mee we gingen een beetje op het zadel hangen, kijken hoe hij met de druk om kon gaan maar hij explodeerde direct net of hij nog niet goed zadelmak was. Nu gaan we kijken naar een ander paardje Apache x Osmium x Dutch Gold x Uniform. Kijken wat dat wordt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:53

verstandig besluit dan :)
Hopelijk is het andere paardje wel geschikt :)

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 23:15

Hoop het ook. Heeft goede papieren, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Vrijdag maar even afwachten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:28

Hoe is het gisteren gegaan?

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:29

Vrijdag heel goed gegaan. ben bang dat we een nieuw paard hebben gekocht.
We willen hem alleen nog een keer zien op ander terrein, want hij had eigenlijk alleen maar bij die ene stal gelopen waar hij staat. Is nog nooit weg geweest alleen maar voor zadelmak maken.
Dus we willen nog even zien of hij ook braaf loopt op ander terrein. Mocht dat zo zijn dan hebben we weer een paardje. Moet nog wel veel leren,, maar dat komt wel goed denk ik . Hij is nu bijna een half jaar onder het zadel. Is in dec röntgenologische en klinische gekeurd.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:32

Zou de fotos wel door je eigen da laten bekijken

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:38

klinkt goed :)

Idd wel even de foto's door je eigen da laten bekijken

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:42

Koert68 schreef:
We willen hem alleen nog een keer zien op ander terrein, want hij had eigenlijk alleen maar bij die ene stal gelopen waar hij staat. Is nog nooit weg geweest alleen maar voor zadelmak maken.
Dus we willen nog even zien of hij ook braaf loopt op ander terrein. Mocht dat zo zijn dan hebben we weer een paardje. Moet nog wel veel leren,, maar dat komt wel goed denk ik . Hij is nu bijna een half jaar onder het zadel. Is in dec röntgenologische en klinische gekeurd.

Met een chip in de knie. En t verhaal over "na opereren helemaal goed en voor het dubbele te verkopen" is banketstaaf. Een chip is niet zo'n probleem maar in de knie is het echt een rotplek. Ik heb zat paarden gehad met een chipje maar chip in de knie zou ik laten staan.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:44

Oeh... gekeurd, maar dus niet perse góedgekeurd....
chip in knie zou ik niet aan durven beginnen.......

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:51

Nynke1 schreef:
Koert68 schreef:

Met een chip in de knie. En t verhaal over "na opereren helemaal goed en voor het dubbele te verkopen" is banketstaaf. Een chip is niet zo'n probleem maar in de knie is het echt een rotplek. Ik heb zat paarden gehad met een chipje maar chip in de knie zou ik laten staan.

Deze snap ik niet helemaal

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:54

Koert68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 00:16

Chip in de knie klopt helemaal. Heb meerdere dierartsen gesproken en de foto laten zien , en ze zeggen allemaal dat hij op zo'n plaats zit dat het geen probleem probleem is op de plek waar hij zit. Was al bang dat er hier over geschreven zou worden. Daarom had ik er ook maar niets van gezegd.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:39

Chip in de knie dat is degelijk zorgelijk! ik heb zo'n paard gehad die kon ik binnen één week terug naar de vorige eigenaar'' en is toen ingeslapen op 5 jarige leeftijd

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:08

Ts je moet t natuurlijk zelf weten maar chip in knie zou ik laten staan..
Sowieso zijn er voor dat geld genoeg wel volledig gezonde paarden tekoop

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 08:04

Chip hangt er echt vanaf waar die zit en hoe. Ik heb er zelf 2 staan met een chip. Laten herkeuren en naar verschillende DA's doorgestuurd. Allen van mening dat ze goed ingekapseld zitten en dat de kans groot was dat ze er nooit last van gingen hebben. En als ze last hadden was het makkelijk te opereren.

TS, gewoon goed navragen bij DA. Ik lijk ook telkens de pech te hebben om paarden met chips te treffen maar tot hiertoe nog geen problemen mee gehad :)