Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:18

Waves schreef:
Weggeven is altijd een risico op een slecht thuis en bovendien... wie wil een fjord van 20 gratis hebben?

En met verkopen is er zeker geen risico op een slecht thuis? Dat is dus geen argument :n
Bovendien: ik heb hier aan huis altijd 1 rijpaard staan en 1 oudje. Ik zou dus zo iemand zijn die een 20-jarige best gratis wil hebben :j Zo heb ik 2 jaar terug dus ook een 21-jarige kwpn merrie overgenomen :j
En er zijn er meer zoals ik.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:19

Of een paard te verkopen is op een hogere leeftijd hangt vooral af van de gebruiksmogelijkheden.
Een nog gezonde brave fjord, die geen streken heeft, is zeker markt voor.
Zodra ze wat gaan mankeren is het een ander verhaal, mààr ook bij een jong paard kan dat makkelijk gebeuren.
Paar gekke sprongen en de blessures kunnen ernstig zijn.

Een brave 16 jarige is een prima paard om mee te beginnen (of ouder zelfs) . jongere paarden zijn voor een "eerste eigenaar" een groter risico.

Balangrijkste lijkt me het plezier wat je hebt bij je eerste paard en de veiligheid. Paard kost per maand best een hoop geld, dus ik denk dat het voor je ouders belangrijker moet zijn, wat de pony je nu aan (veilig) plezier kan opleveren.

Groen op groen maakt bont en blauw zeggen ze altijd (dus een eerste eigen paard en een jong paard)
Ga je voor een 8 jarige, dan betaal je de hoofdprijs mits het een fijn karakter is en heb je nog veel kans dat hij veranderd in gedrag bij een nieuwe lokatie en eigenaar. (Grenzen opzoeken)
Een paard op leeftijd is in veel gevallen een heel stuk stabieler in zijn gedrag.

WendyLotte

Re: Is een 20 jarige Fjord nog te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:32

Op dit moment zijn brave koudbloeden zeker nog wel wat waard op oudere leeftijd !
Er is best veel vraag naar hoor.
Enkel kan vraag en aanbod natuurlijk wel veranderen.
Zo'n 20 jarige functioneert bijvoorbeeld prima als gezinspaardje en daar hebben mensen wel geld voor over.

Een paard van 50.000 (?!) of van 3500 euro bij bijvoorbeeld 8 jarige leeftijd, altijd dressuur gereden of veel gesprongen is op 20 jarige leeftijd echt niks meer waard.
Vele zullen op zijn op die leeftijd, terwijl de meeste koudbloeden, die een ander leven hebben gehad, vaak nog wel een paar jaar met plezier mee kunnen.
Altijd uitzonderingen daargelaten !

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:38

Ik zou ook nog interesse hebben in een gezonde 20 jarige.Hij kan dan nog wel 15 jaar mee gaan.Zelf ben ik ouder dus wil aan een jong paard niet meer beginnen.Er zullen meer zulke mensen zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:39

WendyLotte schreef:
Op dit moment zijn brave koudbloeden zeker nog wel wat waard op oudere leeftijd !

Welke koudbloeden? Echte koudbloeden als Belgisch trekpaard e.d. worden vaak niet zo oud :(

Een 20 jarige is inderdaad minder waard dan een 8 jarige, daarom zie je ook dat ook dat de prijs bij de 16 jarige aan het zakken gaat ten opzichte van jongere paarden.

Het beste kun je er vanuit gaan dat een paard op 20 jarige leeftijd geen geldwaarde meer vertegenwoordigt. Koop je een 14 jarige voor 3000 euro schrijf je 500 per jaar af, koop je een 16 jarige voor dat bedrag schrijf je 750 per jaar af. Kom je in de situatie dat je een paard van 20+ moet verkopen dan is de opbrengst (en een gezonde brave senior is zeker wat waard, ook in Euro's) mooi meegenomen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:43

Ik zou zo'n oudje niet meer verkopen, kans is gewoon te groot dat hij slecht terecht komt in mijn ogen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:47

Investering van een recreatie paard komt er iig nooit meer uit - na aftrek van kosten .

Als de pony van de manege is, betaal je ook vaak de hoofdprijs. Echter weet je dan wel goed wat je koopt, omdat je het paard al zo lang kent en hoef je niet de blauwe ogen van een eigenaar te geloven....

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:08

Waves schreef:
Zeg maar tegen je ouders dat je een fjord van 16 jaar voor het leven koopt. Die kan je over 4 jaar niet meer kwijtraken voor geld, ja, aan de slager.
Weggeven is altijd een risico op een slecht thuis en bovendien... wie wil een fjord van 20 gratis hebben?

Ikke wel hoor. Die kennen het klappen van de zweep. En hebben geen puberstreken meer. Natuurlijk blijft het een fjord.
Fjorden worden over het algemeen heel erg oud en blijven lang in staat om wat te doen.

VJR_BO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:11

wij hebben net een 25 jarige shet vekocht!! Een fjord lukt zeker wel! Als je hem maar goed verkoopt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:29

Ik zou voor mijn dochter over een paar jaar ook goed een 20-jarige fjord kunnen kopen. Inderdaad niet voor de hoofdprijs, en hij moet goed braaf zijn en geen grote dingen mankeren, maar voor haar heb ik liever een oudje dan een jonkie om het allemaal op te leren!

Lieved

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:42

Weet iemand ook toevallig of 2500 een normale prijs is voor een 16 jarige fjord?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:47

2500 euro is wel erg veel geld voor een 16-jarige fjord :oo

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:49

Lieved schreef:
Weet iemand ook toevallig of 2500 een normale prijs is voor een 16 jarige fjord?

Is die prijs alleen voor het paard of krijg je er ook nog spullen bij?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:53

Daar vind je tegen die tijd heus nog wel een plekje voor, maar als dat je insteek is, kun je nu beter voor een jonger dier gaan :j

Ook al is de conditie momenteel optimaal, in een paar jaar (en soms korter ;) ) kan veel veranderen!

De genoemde prijs vind ik wel erg hoog :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:55

2500..pffff veel te veel geld. Zo in de max tussen de 12 en 1700 Euro! En das eigenlijk nog goed betaald!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:56

Ik vind het persoonlijk veel geld voor een pony van die leeftijd. Zitten er bijzondere papieren bij? Indien dit niet het geval is denk ik dat je voor hetzelfde bedrag een jongere pony kan kopen. En inderdaad zitten er spullen bij? Een goed zadel kost tweedehands al snel meer dan 600 euro.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:57

Wat kan de fjord, zitten er spullen bij? Als ie alleen een beetje recreatief gereden kan worden en er zitten geen spullen bij, vind ik de prijs nogal hoog.

Als ik op MP kijk zie ik ook jongere paarden voor dezelfde prijs die misschien zelfs iets meer kunnen. :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:59

Voor 2500 heb een jonge (zeer goed) gereden Fjord.

Lieved

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 11:02

puppy1128 schreef:
Wat kan de fjord, zitten er spullen bij? Als ie alleen een beetje recreatief gereden kan worden en er zitten geen spullen bij, vind ik de prijs nogal hoog.

Als ik op MP kijk zie ik ook jongere paarden voor dezelfde prijs die misschien zelfs iets meer kunnen. :=

er zitten geen spullen bij.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:12

Ik denk dat een 20 jarige fjord nog wel te verkopen is, maar verwacht daar inderdaad niet meer van dan de slachtwaarde + mogelijk wat waarde voor braafheid. (<€1000),

Ik vind €2500 teveel betaald voor een fjord van 16, maar zou ik me als ouders kunnen voorstellen dat je je dochter liever op wat vertrouwds ziet, waar ze veilig 'alleen' mee op weg kan, dan op een jong(er) paard.

Anderzijds, de vraag of hij over 4 jaar nog wel verkoopbaar is. Het is risico met een ouder paard zijn ouderdoms kwalen. Fjorden zijn zowel mentaal als fysiek sterke paarden, maar ook deze kunnen ziek worden, moeilijkheden krijgen in het lijf en die kans wordt alleen maar groter nadien het paard ouder wordt ( geldt voor elk paard). Ik zou me meer zorgen maken als 'leek' ouders of hij gezien zijn leeftijd niets gaat mankeren, waar extra kosten voor op tafel komen dan over het feit of je hem over 4 jaar wel kwijt raakt.

Op marktplaats wordt op dit moment een 7 jarige gezonde fjord aangeboden voor €2500,00

Allrounder, 7 Jarige (sportieve) fjorden ruin
http://link.marktplaats.nl/m1120909339? ... ios_tablet
Ad
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 04-01-17 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:23

TS ik vind het heel slim dat je er zo over nadenkt! +:)+ Meer mensen zouden zich moeten bedenken wat te doen met een paard als deze te oud wordt om te rijden of als ze zelf door willen groeien naar een paard met meer mogelijkheden. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om alle paarden een goed pensioen te bieden als de interesses verschuiven.

Persoonlijk denk ik dat een 20 jarige fjord in goede gezondheid nog goed te verkopen is, mits voor een zachte prijs. Maar oudere paarden hebben natuurlijk meer kans op gebreken en gaan minder lang mee. Ik denk dat als je het financiële plaatje op een rij wil zetten voor jezelf en voor je ouders je er verstandig aan doet om het slechtste scenario te kiezen en er vanuit te gaan dat het paard óf nooit meer bij je weg gaat óf voor slachtprijs.

Verder vind ik 2500,- voor een 16 jarige fjord erg veel. Als ik dat even vergelijk met een belgisch trekpaard (die iets lager in de markt liggen), een zeer goed doorgereden merrie met stamboompapieren van 7 jaar kun je kopen voor 1500,-

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:31

Lieved schreef:
puppy1128 schreef:

er zitten geen spullen bij.

Dan wordt je voor zo'n bedrag gewoon opgelicht.
Kijk maar eens rond naar meer fjordjes met een jongere leeftijd en ook goed gereden.
Een 20jarig paard kan je nog prima verkopen maar kost wel tijd.Een paard van 12 heb je gewoon makkelijker verkocht.

Is deze 16-jarige speciaal voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:49

2500 voor een 16-jarige fjord is echt veel te veel geld..

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:59

Ik denk dat als je hem wegdoet, je geluk moet hebben dat mensen een gezelschapspony zoeken, of 1 waarmee ze rustige ritjes kunnen maken. Ik denk niet dat je er heel veel voor krijgt. Ik vind 2500 ook wel veel voor een 16 jarige fjord.
Laatst bijgewerkt door 4leggedmates op 04-01-17 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:00

Meid, ik hoop toch niet datje je paard wil wegdoen "als hij wat sloom wordt". Daarnaast heb ik het idee dat de verkoper heel goed ziet dat jullie nul verstand van paarden hebben en zodoende veel te veel geld vraagt. Ik zou er €1000 voor geven. En lees jullie alsjeblieft een beetje in over het houden van paarden! :) En dat is niet boos bedoeld maar uit je verhaal maak ik op dat de kennis niet helemaal aanwezig is...