Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:57

10€ per keer ??!? Kom op zeg, even ernstig blijven! TS mag dan niet "professioneel" zijn voor zo ver dat al waarde heeft maar ze heeft toch wel ervaring in zadelmak maken. Ze moet zich toch ook vrij maken èn een behoorlijk risico nemen!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:00

Lukasje schreef:
10€ per keer ??!? Kom op zeg, even ernstig blijven! TS mag dan niet "professioneel" zijn voor zo ver dat al waarde heeft maar ze heeft toch wel ervaring in zadelmak maken. Ze moet zich toch ook vrij maken èn een behoorlijk risico nemen!

Aan de andere kant wie kiest een manege dan, een 16 jarige of iemand met een eigen stal/bedrijf als je rond de 25 euro gaat zitten.. ik wist het dan wel..

Myrth97

Re: Wat moet ik vragen voor een pony beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:07

Ik deed het voor niks, of bijna niks... soms als een pony verkocht werd kreeg ik €50. Vond het vooral gewoon heel leuk om te doen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:26

noompje901 schreef:
Zij denken dan ook dat zij een manege pony is binnen een jaar tijd...

Da's toch wel logisch, gezien de investering die ze doen? Als ik als manege iemand zou betalen om een paard te beleren zou ik ook verwachten dat ze binnen 't jaar een beetje te rijden is door een enigszins ervaren manegeruiter. Het is niet realistisch om te verwachten dat ze nog drie jaar wachten om het paard in de lessen te gebruiken. Als het paard een beetje het juiste karakter heeft, dan is een jaar toch wel realistisch?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:32

Lukasje schreef:

Ik kan bijna niet geloven dat een manege bedrijf voor een niet professioneel iemand gaat betalen. Verzekeringstechnisch nemen ze daar een groot risico mee. Ook kan een bedrijf dan geen btw aftrekken, wat een pro goedkoper maakt dan dat ts 25€ gaat rekenen waarvan ze niks kunnen aftrekken bij de belastingdienst. Lijkt me heel onlogisch.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:35

Ik vind €10 helemaal niet weinig voor een 15/16 jarige. Dat is héél erg ver boven het minimumloon. Stel dat je 2 uur bezig bezig bent per keer, dan verdien je als 15/16 jarige nog meer dan het minimumloon met die €10. TS geeft aan dat ze het ook leuk vind om te doen én het is voor haar weer een ervaring erbij op die jonge leeftijd. Dan hoef je er toch geen super bedragen mee te verdienen. Dat kan altijd nog. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:37

Lienek schreef:
Lukasje schreef:

Aan de andere kant wie kiest een manege dan, een 16 jarige of iemand met een eigen stal/bedrijf als je rond de 25 euro gaat zitten.. ik wist het dan wel..

Ik kies voor iemand die mijn paard correct aanrijdt.
Ik heb een goede ervaring met een 20jarig niet-professioneel meisje die aan huis kwam en een mindere ervaring op een "professionele" stal.
Het gaat er mij om dat er op een correcte manier en met respect voor mijn paard zadelmak gemaakt wordt. Diegene die dat doet, neemt hiervoor een risico dat ikzelf niet wil nemen en ik ben bereid daarvoor te betalen, of daar nu het labeltje "professioneel" aanhangt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:38

Zal zeggen denk eerst over na wat je wilt en vraagt het aan manege. Al denk ik dat bijna geen manege zullen zijn die dit zullen doen.
Want hun verdien model is om geld te verdienen wanneer iemand op paard rijdt en niet dat het geld kost. En denk niet dat doel van de manege is om faliet te gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:51

Als zij de verwachting hebben dat jij het paard gaat trainen zodat het een manege pony wordt en jij de verwachting hebt dat dit helemaal niet mogelijk is omdat het paard helemaal niet geschikt is dan lijkt het me eerlijk gezegd onverstandig om met dit paard aan de slag te gaan? Imo is de kans dan wel groot dat ondanks dat je goed werk levert de opdrachtgever teleurgesteld is aan het eind en je dus gedoe of ruzie krijgt als men niet het resultaat krijgt waar ze voor willen betalen.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:57

MariekeB schreef:
JosjeDZ schreef:
Ik betaal 25 euro per keer voor een professional aan huis.

Een prof ? Maar 25 euro voor ruim een uur werk + nog een half uur reistijd ( ga ik even van uit dat degene dichtbij woont ).
Daar gaat nog 60% belasting ed vanaf ( verzekeringen , kleding kosten, factuur etc etc)
dan verdient deze persoon dus minder dan 10 Euro per uur ...
Een prof , lijkt me echt heel onwaarschijnlijk

Ruiter staat op dezelfde stal, dus geen reiskosten/tijd en ook geen uur bezig...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:59

Change3x schreef:
Ik vind €10 helemaal niet weinig voor een 15/16 jarige. Dat is héél erg ver boven het minimumloon. Stel dat je 2 uur bezig bezig bent per keer, dan verdien je als 15/16 jarige nog meer dan het minimumloon met die €10. TS geeft aan dat ze het ook leuk vind om te doen én het is voor haar weer een ervaring erbij op die jonge leeftijd. Dan hoef je er toch geen super bedragen mee te verdienen. Dat kan altijd nog. :)

Wel even de belasting er af rekenen graag.
En dan zit ze ónder het minimumloon.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:04

Ik ken eigenlijk geen enkele manege die betaald voor het inrijden, meiden staan er voor in de rij. Als 16 jarige is een uurloon van 10 euro niet verkeerd trouwens, kreeg toen bij de hema geloof ik 5 euro na belasting.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:05

Neem aan dat ze zwart betaald gaat krijgen. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:10

Change3x schreef:
Neem aan dat ze zwart betaald gaat krijgen. ;)

Als jeugd krijg je ook toeheffigskorting en hoef je geen belasting te betalen tot je echt idioot veel verdiend.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:11

Lukasje schreef:
Ik kies voor iemand die mijn paard correct aanrijdt.
Ik heb een goede ervaring met een 20jarig niet-professioneel meisje die aan huis kwam en een mindere ervaring op een "professionele" stal.
Het gaat er mij om dat er op een correcte manier en met respect voor mijn paard zadelmak gemaakt wordt. Diegene die dat doet, neemt hiervoor een risico dat ikzelf niet wil nemen en ik ben bereid daarvoor te betalen, of daar nu het labeltje "professioneel" aanhangt of niet.

Dat is uiteraard waar.. maar dan heb je het al over een 20 jarige. Dit meisje is 16. Dus nog geen volwassene. En ik heb persoonlijk niet zulke goede ervaringen met zulke jonge meiden. Laten we het houden op een andere mentaliteit. Niet allemaal zijn ze zo overigens.
Maar ik zou zeker als je net begint toch echt wat lager gaan zitten in bedrag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:14

Heeft de manege gezegd dat ze willen betalen? Ik lees dat jij hebt aangeboden te helpen maar het klinkt voor mij zo als een gratis aanbod, kan goed zijn dat de manege dat ook denkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:57

maralyn schreef:
Wel even de belasting er af rekenen graag.
En dan zit ze ónder het minimumloon.

Minimumloon voor 16 jaar is 3,04 per uur....
Daar hoef je geen belasting over te betalen (ivm laag inkomen).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 12:31

DatBenIkNou schreef:
bulck schreef:
Ik heb jarenlang paarden zadelmak gemaakt en aangereden. En 25EUR kreeg ik als jong kereltje al.
Uiteindelijk riskeer je best veel en goed zadelmak maken en aanrijden is een belangrijke stap en vaak tekenend voor het de rest van het paardenleven. Wedstrijdniveau zegt vaak weinig over het al dan niet vakkundig zijn op dat gebied.

Voor 3 keer per week zou ik 60-80 euro toch correct vinden. En anders zoeken ze maar iemand anders moet je denken. Geen hand maar een land vol paarden! Succes

Zwart, meisje van 16 jaar, zónder de nodige verzekeringen en opleidingen? Kom op ff zeg??!!

Prikt de luchtballon. De stalhouder gaat echt geen meid op de payrol nemen voor 1 klusje, dat allicht in tijd beperkt zal zijn. Wat gaat die verwachten? Zadelmak, rem en gas erop, een stuurtje en dan zal die pony moeten bollen en geld opbrengen.

Normaliter is TS verzekerd, immers rijdt ze nu ook paard. En opleidingen in zadelmak maken? lol, die zijn er niet. Durf, handigheid en gevoel heb je nodig.

Vind dit ook wel een grappig topic. Wat je hier leest. Ik ken geen enkele GP-ruiter die het ook maar in zijn hoofd haalt om op een jonge niet-ingereden bok te zitten. Die laten daar meestal ook andere mensen voor opdraven en eens een rem én stuur erop zit, dan zullen ze het mss overnemen.

En verder houdt een dergelijke klus wel wat gevaren in, dus vergelijk het niet met een job als rekkenvuller. Iemand die aan een kassa werkt zal ook altijd minder verdienen dan iemand die vbv turbines moet reinigen. Je hebt ook nog iets als risico's.
Voor ingeschreven bruto 10 euro ga je toch niet je nek riskeren?

Maar de vraag is natuurlijk, betaalt een manege voor zoiets? Allicht wil er daar wel iemand dit gratis doen, of tegen x-aantal lessen.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:13

Tigra_ schreef:
10 euro vindt ik er weinig.
Is je moeder iedere keer aanwezig en helpt/begeleid ze jouw met de pony? Dan zou ik toch zeker 25 euro vragen.

Ja mijn moeder is elke keer aanwezig, ze wil niet dat ik het alleen doe, omdat het een klein halfuurtje rijden is voor als er wel iets gebeurt.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:17

Azmay schreef:
Heeft de manege gezegd dat ze willen betalen? Ik lees dat jij hebt aangeboden te helpen maar het klinkt voor mij zo als een gratis aanbod, kan goed zijn dat de manege dat ook denkt.

Ik heb het niet op die manier aangeboden, voor de eerste paar keren voor hun voor het kijken hoe het in zijn werking gaat enz. vindt ik het prima om het eerst voor niets te doen, maar dan mij te vragen om er echt mee aan de gang te gaan, is het volgens mij wel logisch om er voor te betalen. Tenminste zo zie ik dat :)

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:22

liedje89 schreef:
Als zij de verwachting hebben dat jij het paard gaat trainen zodat het een manege pony wordt en jij de verwachting hebt dat dit helemaal niet mogelijk is omdat het paard helemaal niet geschikt is dan lijkt het me eerlijk gezegd onverstandig om met dit paard aan de slag te gaan? Imo is de kans dan wel groot dat ondanks dat je goed werk levert de opdrachtgever teleurgesteld is aan het eind en je dus gedoe of ruzie krijgt als men niet het resultaat krijgt waar ze voor willen betalen.

Daarbij hebben wij hen gewaarschuwd, en wij zijn niet de enigen die er zo over denken, zij willen haar misschien daarna ook weer verkopen, dat is nog niet zeker..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:22

noompje901 schreef:
Azmay schreef:

Ik heb het niet op die manier aangeboden, voor de eerste paar keren voor hun voor het kijken hoe het in zijn werking gaat enz. vindt ik het prima om het eerst voor niets te doen, maar dan mij te vragen om er echt mee aan de gang te gaan, is het volgens mij wel logisch om er voor te betalen. Tenminste zo zie ik dat :)

Ik zou toch eens nagaan of ze van plan zijn te betalen, misschien denken ze wel dat jij dankbaar mag zijn voor een gratis leasepaard :o

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:25

Change3x schreef:

Tuurlijk vindt ik het leuk om te doen, anders had ik al die andere paarden ook niet beleerd, als ik dat niets aan vindt doe ik het ook niet, maar daar kregen wij uit eindelijk een gedeelte van de winst.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:27

TS, vraag even na of ze er uberhaupt voor willen betalen.
Normaal gesproken staan de meiden in de rij bij een manege om een pony in te rijden. Gratis. En normaal gesproken gaat een manege er ook echt niet voor betalen.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:32

HorseTopShop schreef:
TS, vraag even na of ze er uberhaupt voor willen betalen.
Normaal gesproken staan de meiden in de rij bij een manege om een pony in te rijden. Gratis. En normaal gesproken gaat een manege er ook echt niet voor betalen.

Klopt, maar normaal gesproken weet een manege ook iets over de paarden handel en kopen ze niet blindelings een pony zonder de pony uit te proberen. En zij weten ook dat het niveau van de meiden die het graag willen doen niet genoeg is, en hen dat dus ook niet vertrouwen.