Geen respect voor paarden in het verkeer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:25

Heb ik ook n paar keer gehad, heel frustrerend, totdat ik een idee kreeg.
Meestal staat er op de Cabine bedrijfs informatie.
Meteen dit bedrijf bellen en/of via Facebook aan de schandpaal nagelen.
Je moet een weten hoe snel zo’n bedrijf dan reageert, als door een wesp gestoken, vinden ze niet fijn dat een van hun rijders dergelijke ongein uithaalt.
Deze “professionele” chauffeur is iig zijn rijbewijs niet waard.

Jupinkle

Re: Geen respect voor paarden in het verkeer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 17:48

Hatsjie: Ik was vergeten te kijken naar wat er op de vrachtwagen stond. Dom van mij :\

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:46

marjannuh schreef:
...Bij hetzelfde paard meegemaakt waren net de weg weer overgestoken om het bos uit te komen en draai haar het fietspad op en zou haar net dan de berm insturen komt er zo achter ons uit het niets een groep fietsers aan met een speciale fiets waar een rolstoel voorop zat en beginnen achter het paard te roepen en bellen dus uit stres geeft paard schop naar achteren die fiets omgevallen en boos op ons omdat ik m'n paard niet onder controle had :\ . En vervolgens zeggen tot paarden er helemaal niet mochten komen. Nou ben toen verstandig geweest en heb niets gezegd reed er dagelijks omdat je moet oversteken om van ruiterpad te wisselen.

Jupinkle schreef:
...Zo was ik eens een mooie foto aan het maken van mijn paard. Ik ging op de weg staan omdat daar de zonsondergang heel mooi was...

En dan serieus klagen dat andere weggebruikers geen respect voor ruiters hebben? :roll:

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:03

Toen ik laatst paard verhuisde van stal en ivm geen trailer dat te voet deed moest ik over het fietspad naast de A12 over een brug. Nou elke 3 seconden toeterde een auto of vrachtwagen. Gelukkig was paard braaf maar toch.

En gisteren reed ik langs een boerderij waar de boer iets aan het afspuiten was en daar kwam behoorlijk wat stoom van af wat er uit zag als rook. Dus paard schrok al van de "rook" en dan nog het geluid van de spuit. Dus ze draaide steeds om en paniek. De boer kijkt er naar en gaat gewoon leuk verder. Nou prima. Stopt hij omdat paard toch wel gek ging doen. Ben ik er nog niet eens langs, zet hij dat ding weer aan...
En het stomme... Had zelf ook paarden staan

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:56

Karl66 schreef:
marjannuh schreef:
...Bij hetzelfde paard meegemaakt waren net de weg weer overgestoken om het bos uit te komen en draai haar het fietspad op en zou haar net dan de berm insturen komt er zo achter ons uit het niets een groep fietsers aan met een speciale fiets waar een rolstoel voorop zat en beginnen achter het paard te roepen en bellen dus uit stres geeft paard schop naar achteren die fiets omgevallen en boos op ons omdat ik m'n paard niet onder controle had :\ . En vervolgens zeggen tot paarden er helemaal niet mochten komen. Nou ben toen verstandig geweest en heb niets gezegd reed er dagelijks omdat je moet oversteken om van ruiterpad te wisselen.

Jupinkle schreef:
...Zo was ik eens een mooie foto aan het maken van mijn paard. Ik ging op de weg staan omdat daar de zonsondergang heel mooi was...

En dan serieus klagen dat andere weggebruikers geen respect voor ruiters hebben? :roll:

Heb wel m'n telefoon nummer doorgegeven eventueel voor schade maar nooit meer wat van gehoord.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:43

Karl66: Natuurlijk wel aan het opletten of er geen auto aan kwam. Ik stond dus voor niemand in de weg en toen er wel een auto aankwam ben ik gewoon netjes aan de kant gegaan. Maar als ze dan geen 5 seconden geduld hebben tot dat je aan de kant bent en maar gewoon in de achterbenen van je paard aan het rijden zijn dan ja ...

Edit: typfout

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:48

Jupinkle schreef:
Karl66: Natuurlijk wel aan het opletten of er geen auto aan kwam. Ik stond dus voor niemand in de weg en toen er wel een auto aankwam ben ik gewoon netjes aan de kant gegaan. Maar als ze dan geen 5 seconden geduld hebben tot dat je aan de kant bent en maar gewoon in de achterbenen van je paard aan het rijden zijn dan ja ...

Edit: typfout

Heel makkelijk: als jij voor zoiets onbenulligs als een foto de rijbaan gaat blokkeren, dan zorg je dat je uit de weg bent vóórdat die 5 seconden überhaupt ingaan.
'Netjes aan de kant gaan' is in dit geval aan de kant gaan voordat het overige verkeer hoeft te beginnen met wachten op jou.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:07

Oomens: Het was iets stoms, inderdaad. Maar toen ik zag dat de auto er aan kwam ben ik aan de kant gegaan. Dat was zeker nog op 400 m afstand. Ik moest nog net een bochtje maken om op die oprit te gaan staan. Als de bestuurder in kwestie gewoon even zijn snelheid had geminderd dan was er geen probleem geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:11

Karl66 schreef:

De lawine aan topics vol met bewijs van afwezigheid van kennis van de verkeersregels mbt paard, sterker nog bewust negeren ervan omdat het de ruiters beter uitkomt, is stuitend.

Het verkeer in NL is druk, heel druk. Ook heeft iedereen haat en menig Bokstser breekt een lans voor gerechtvaardigd te snel rijden. Rekening houden met andere verkeersdeelnemers is net zo zeldzaam als bewust zijn van de verantwoordelijkheid voor het risico wat een auto inhoudt. Bokstsers net zo goed als wie ook.
Het geen rekening houden is naar paarden niet specifiek anders dan op de fiets, brommer, motorfiets of in een klein autootje.

Te paard heeft de RUITER de verantwoordelijkheid voor het dier; de RUITER neemt namelijk de verantwoordelijkheid om met een dier het verkeer in te gaan. De RUITER is de ENIGE verantwoordelijke voor het nauurijke gedrag van diens rijdier.
JIJ kiest om jouw paard aan dat risico bloot te stellen. DRAAG die verantwoordelijkheid!!!

Voeg dit samen en de RUITER hoort imo de verkeersregels EXTRA goed te kennen en EXTRA goed te anticiperen op het (wan)gedrag van andere verkeersdeelnemers.
Voorrang hebben is niet hetzelfde als voorrang krijgen eb 'recht' op voorrang is hoogst subjectief, helemaal te paard.
Vingerwijzen is makkelijk maar een tweesnijdend zwaard. Met een paard kan je bijna altijd veel makkelijker aan de kant dan met welk ander voertuig ook. Ruiters; draag je verantwoordelijkheid ZELF :)*

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:06

Jupinkle:
Wat betreft de vrachtwagens, hier iemand wiens vriend vrachtwagen rijdt, en toevallig met een zwaar transport en kraan oa. luchtwassers naar nieuw te bouwen boerderijen moet brengen, staldeuren etc etc.
Soms kun je eenvoudig NIET via reguliere wegen ivm lage viaducten of andere zaken. En wanneer je erg zwaar, breed bent moet je soms ook uitwijken naar andere routes.
De meeste chauffeurs rijden niet eens hel smalle weggetjes of dorpjes in vanwege het risico niet verder te kunnen en vast komen te staan.
Dat de betreffende chauffeur misschien zachter had kunnen rijden okee..... maar besef wel dat remmen = ontluchten = herrie, dat kan averechts werken.
hij gaat ook echt de berm niet in met het hele circus, besef wel dat ze niet voor niets ergens rijden, ze proberen gewoon hun werk te doen, sluipverkeer lukt namelijk niet zo goed op landweggetjes met zo'n spul.

Dus behalve het gedrag qua tempo denk ik dat je iets te bevooroordeeld bent mbt de vrachtwagens.