Wanneer houdt het op? Even van mij afschrijven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Wanneer houdt het op? Even van mij afschrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:46

Er zijn ook Bokkers geweest met paarden met terugkerende (pees)blessures die als laatste redmiddel hun paard ook gewoon maar een jaar op de wei of een paddock paradise gegooid hebben: gaat het goed dan gaat het goed, gaat het niet goed dan houdt het op.

Het nadeel van gecontroleerde beweging en niet vrij mogen op een groot stuk is natuurlijk ook weer dat je de spanning in het lijf van het paard en daarmee eventuele maagzweren weer in stand houdt.

Lastig voor je Dreamy...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:58

Ik herken zoveel in je verhaal. Ik had hier ook een zorgenkindje staan. Hier geen problemen met rijden, want dat dezd hij braaf. Maar hij had altijd wel iets. Ik heb hem 5 jaar gehad en elk jaar heeft hij zeker wel 3-4 maanden stil moeten staan ivm kreupelheid.
Zijn rug was ook altijd gevoelig maar goed, dat was ook niet zo raar als hij zo vaak kreupel stond want ze belasten zich dan anders.

Mijn paard was 9 en is 29 augustus ingeslapen. Mijn paard was ook nog goed, liep op de wei praktisch niet kreupel maar volgens mijn dierenarts had hij wel veel pijn (hoeven waren binnen in stuk). De moeilijkste beslissing in mijn leven omdat mijn paard niks liet zien en altijd de vrolijkheid zelve was ;(

Voor mij zou het zeker wel een optie zijn om over na te denken. Het is zo oneerlijk zeker omdat ook jouw paard jong en nog goed is, maar doe je je paard er plezier mee?
Ik ben ook zeer benieuwd wat er vandaag gaat uitkomen, succes!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:02

Wat ontzettend moeilijk dit! Heel veel sterkte vandaag op de kliniek. Ik hoop dat je een fijn va hebt, die ook met je meedenkt. Wacht vandaag eerst maar eens even af, meer kan je nu toch niet doen helaas....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:04

Iris82 schreef:
Er zijn ook Bokkers geweest met paarden met terugkerende (pees)blessures die als laatste redmiddel hun paard ook gewoon maar een jaar op de wei of een paddock paradise gegooid hebben: gaat het goed dan gaat het goed, gaat het niet goed dan houdt het op.

Het nadeel van gecontroleerde beweging en niet vrij mogen op een groot stuk is natuurlijk ook weer dat je de spanning in het lijf van het paard en daarmee eventuele maagzweren weer in stand houdt.

Lastig voor je Dreamy...

Precies. Het idee er achter is dat als het iets is wat uit zichzelf kan herstellen het dan ook hersteld. Kan het niet? Dan is het ook echt stuk. Het paard vrij is van elke inspanning geestelijk en lichaamelijk. En van jou. Dat klinkt onaardig maar hij neemt jou zorgen ook over. Hij voelt jou twijfel ook. Gebruik dat jaar om zelf het plezier en vertrouwen terug te krijgen. De dierenarts kan niet zeggen; doe maar op het land. Als het niet goed gaat draagt hij er een aansprakelijkheid voor. Maar op deze manier gaat het ook niet. Want beiden zijn niet gelukkig.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:07

Wat een ellende en dilemma's dreamy. Helaas maar al te herkenbaar, zonder oplossingen te kunnen bieden. Wij hebben ons zorgenpaard na vele trajecten uiteindelijk naar een zorgboerderij gedaan die achteraf gewoon een handelaar bleek te zijn. We hadden hem beter kunnen laten inslapen of slachten, maar emotioneel konden we dat toen niet en achteraf is het altijd makkelijk praten. Wat iemand hierboven ook al zei, op een gegeven moment moet je rationeel zijn als je alles al uit de kast hebt gehaald. En ook aan je eigen draagkracht zit een eind... Heel veel sterkte gewenst.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:24

Elisa2 schreef:
Hm wat ik een beetje mis in jouw verhaal is..hoe is het management van dit paard? hoe word hij normaal gesproken gehouden? hoe rijd je hem? natuurlijk heb je veel pech met hem..maar ik vraag mij af of het eerlijk is om alleen maar naar het paard te wijzen.

Met ieder paard heb je wel "wat" en het kan zijn dat jouw paard een enorme brokkenpiloot is natuurlijk.

Zijn rug is extreem gevoelig..hoe kan dat? heeft hij misschien ergens tekorten? vit. E? en vanwaar de verdenking op de maagzweer? {dat kan ook pijn in de rug geven} maar hoe komt hij daar aan? wat is het stalmanagement?

Ik zou hem een jaar weg zetten denk ik, gewoon rust geven en in het land zetten zodat alles kan herstellen. Daarna kun je kijken wat je er nog mee wilt..houden of verkopen.

Dit was ook mijn eerste gedachte.
Daarnaast, een dierenarts heeft zeker niet altijd gelijk. Ik ben klant bij een zeer goed aangeschreven kliniek hier in de regio, maar als ik opvolg wat zij mij zeggen heb ik binnen no time een dood paard (hoefbevangenheid in dit geval, dierenartsen zeggen daarover nogsteeds de grootste onzin).

Hier ook een paard met pees blessure gehad, dierenarts zei hem maar op stal te zetten, anders werd het nooit beter. Ik ken mijn paard, die moet bewegen. En anders zou die wel zo ontploffen dat als de pees net hersteld was het meteen weer mis ging. Dierenartsen vergeten nog wel eens te noemen dat een paard wat zo lang stil gestaan heeft echt heel duidelijk in kracht terugvalt. Als ze dan weer een keer bijna beter zijn en de ruimte krijgen, is de kans op blessures vele malen groter.

Mijn paard heeft 24/7 in een speelse kudde buiten gestaan op een grote wei, en met een half jaar was het helemaal over.

Probeer eens een andere dierenarts of gewoon op je eigen gevoel vertrouwen. Psychisch zal het voor dit paard ook een stuk beter zijn als hij ruimte heeft en maatjes om zich heen (en dan bedoel ik dus niet die 2 uur per dag....)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:44

Hoe komt je paard aan het peesprobleem. Is het de stand van de benen? Eindeloos longeren omdat je niet zo op kunt stappen? Slechte bodem rijden, uitglijden?Altijd maar in die bak rondjes rijden en niet naar buiten rechte lijnen? Enig idee? Als het zo uit het niets komt kan een ander er w.s ook niets mee althans het niet beter of anders doen. Als het bijv. komt doordat je paard veel op stal staat weinig beweegt en als het beweegt rondjes moet lopen hetzij in trainingsmolen, longeren of bak rijden dan is het misschien een optie om het weg te geven/ verkopen aan iemand die er wel mee overweg kan en andere dingen gaat doen waardoor het paard gezond kan blijven in de benen. Veel rechtuit op goede bodem niet longeren maar er zo op enz.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:47

Omgekeerd kan ook he, dat zn peesprobleem vanuit zn rug ontstaat, dus rugpijn gaat hij compenseren, een been meer belasten en huppa peesblessure. Dus pees hoeft niet de oorzaak te zijn van al de rest, zeker met alle paniek problemen met berijden enzo. Zou ik het eerder andersom zien.
Is zn rug al op de foto geweest?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:20

Keuzes maken is niet leuk, maar hoort er helaas bij :(

Persoonlijk zou ik inderdaad eerst even de onderzoeken afwachten, maar hem daarna gewoon ergens een jaar lang op de wei gooien. Na een jaar kijken wat hij medisch doet. Kwakkelt hij dan nog steeds? Dan zou ik persoonlijk toch de keuze maken hem te laten gaan. Sommige paarden zitten medisch gewoon echt niet goed in elkaar en dan wordt het de vraag: voor wie loopt dit paard hier nog? Voor jou of voor zichzelf?

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:26

Dreamy schreef:
Ja, ik ga hem sowieso niet verkopen nu hij "kapot" is. Maar hoelang gaat dat herstel nog duren. Ze zeiden dat het ongeveer nu (we zijn nu een half jaar bezig, 3 kliniek-bezoeken verder...) wel beter zou moeten gaan, maar hij heeft nu juist weer meer klachten gekregen deze maand. Vandaar dat ik me nu echt moedeloos voel :\

En als hij "goed" is zou je hem wel verkopen?? Er spreekt zoveel aanhankelijkheid voor je paard uit je woorden dat je ook dat niet zal doen aangezien je dan niet weet wat er mee gaat gebeuren. En word hij niet goed dan is imo inslapen/slacht een hele treurige maar wel eerlijke beslissing naar je paard toe.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 11:47

Cemlys schreef:
Omgekeerd kan ook he, dat zn peesprobleem vanuit zn rug ontstaat, dus rugpijn gaat hij compenseren, een been meer belasten en huppa peesblessure. Dus pees hoeft niet de oorzaak te zijn van al de rest, zeker met alle paniek problemen met berijden enzo. Zou ik het eerder andersom zien.

Als het goed is staat dat ook in de OP, die had ik juist op de foto laten zetten omdat ik dacht dat dat het probleem was. Bleek dus niet zo.

Zijn pezen (heb nu ook linksachter laten meenemen aangezien hij daar nu onregelmatig toonde) zijn goed genoeg en zouden geen kreupelheden moeten kunnen veroorzaken. Zijn maag zag er goed uit, geen zweren oid. Gevoeligheid op de rug was wel apart, maar op foto's/scan si niks te zien dus voor nu even ingespoten en dan 17januari terug naar de kliniek voor die kreupelheid enzo.
Als ie dan wel echt weer goed is gaat ie weg, zo ben ik wel. Als ie niet goed is dan is het klaar, maar weet ik niet welke beslissing ik dan neem.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:56

Ok ik dacht daar si gelezen te hebben. Arthrose en ks zijn natuurlijk goed zichtbaar op de foto, maar ontsteking in de facetgewrichten bv niet. Hals kun je nog makkelijk echoën daarvoor, rest is moeilijker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:02

en gewoon een een jaar op het land zetten met schuilgelegenheid....geen osteopaten,dierenartsen,klinieken.Eens kijken of het lichaam het ook zelf kan oplossen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:05

geerke schreef:
en gewoon een een jaar op het land zetten met schuilgelegenheid....geen osteopaten,dierenartsen,klinieken.Eens kijken of het lichaam het ook zelf kan oplossen?

Dat is idd een van de opties die ik afweeg als ie de 17e niet goed is. Of dat, of inslapen.. maar doet een dierenarts dat op basis van dit wel "zomaar"?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:08

Ik ben daar persoonlijk toch wat harder in. een paard met zo'n verleden is gewoon hoe dan ook niet te verkopen. Dat is niet correct naar de kopende partij en ook niet naar het paard.
Voor een dergelijk paard lijkt mij maar gewoon 1 oplossing en dat is afscheid nemen van het leven.

Daarbij je paard weet niet dat je te vroeg bent, maar wel als je te laat bent.

Als hij ook nu continu niet goed zonder dat je actief er mee rijdt gaat hij ook niet opknappen van een jaar op t land. Best kans dat hem dat ook zeer zal doen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:09

Dit is niet 'zomaar' inslapen. Dit is een paard wat chronisch niet goed is inslapen en dat is gewoon een hele correcte en weloverwogen beslissing.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:14

Dreamy schreef:
geerke schreef:

Dat is idd een van de opties die ik afweeg als ie de 17e niet goed is. Of dat, of inslapen.. maar doet een dierenarts dat op basis van dit wel "zomaar"?

Als je een realistisch en eerlijk gesprek met de dierenarts hebt en uitlegt: ik wil er niet mee door maar weet ook wat er met dit soort paarden in de handel gebeurd. Dan denk ik dat ze het wel doen hoor. En anders maak je een afspraak bij de slager. Of je verzekering hem dan uit betaald dat is dan weer een andere discussie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:21

Dreamy schreef:
Cemlys schreef:

Als het goed is staat dat ook in de OP, die had ik juist op de foto laten zetten omdat ik dacht dat dat het probleem was. Bleek dus niet zo.

Zijn pezen (heb nu ook linksachter laten meenemen aangezien hij daar nu onregelmatig toonde) zijn goed genoeg en zouden geen kreupelheden moeten kunnen veroorzaken. Zijn maag zag er goed uit, geen zweren oid. Gevoeligheid op de rug was wel apart, maar op foto's/scan si niks te zien dus voor nu even ingespoten en dan 17januari terug naar de kliniek voor die kreupelheid enzo.
Als ie dan wel echt weer goed is gaat ie weg, zo ben ik wel. Als ie niet goed is dan is het klaar, maar weet ik niet welke beslissing ik dan neem.

Als hij echt weer goed is gaat hij weg!!! Tja, dit strookt eigenlijk niet met je woorden, je hebt blijkbaar zeer veel voor hem over maar is hij even goed dan huppakee weg ermee. Ik snap het wel maar zou dit een paard dus niet aandoen, gezien zijn verleden ben ik bang dat dit paard nooit gezond zal worden en van handelaar naar handelaar zal gaan. Met uiteindelijk de slager, dan kun je beter zelf die eventuele beslissing nemen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:24

Heb je gelijk in, daarom hoop ik ergens ook dat ie niet goed is .. stomme gedachte he..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:26

gewoon een jaar wegzetten,paard laten zijn...geen gedoe aan zijn lijf...en dan eens kijken na een jaar.Is hij slechter kan inslapen altijd nog.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:39

Ik zou in dit geval ook zeggen; zet hem een jaar op het land.. Achteraf gezien had ik dat met mijn blessure paard ook moeten doen, niet vanwege de genezing maar wel vanwege de gevolgen die we hebben gehad omdat ik haar op boxrust heb gezet... (alvast excuses voor het lange verhaal)!

Ik heb een soortgelijk verhaal als jij, gekocht als groene 4-jarige, nu 7 jaar, alleeeeeeen maar pech gehad. En het ging letterlijk van kwaad tot erger, zowel medisch als qua gedrag. Maar, het is goed gekomen, en ik ben zo ontzettend blij dat ik niet heb opgegeven.

Even heel kort de grote lijnen opnoemen hoe het bij ons is verlopen:
- 2013/2014; constant terugkerende vage onzuiverheden. DA, fysio, smid om en om bij gehad. Uiteindelijk met behulp van hele goede fysio probleem opgelost.
- eind 2014; ontzettend ziek, hoge koorts, weggeschoven als virusje, lang mee gelopen maar uiteindelijk over gegaan
- 2015; koliek koliek koliek, meerdere keren ruim een week op de kliniek gestaan. Helemaal doorgelicht door twee klinieken (alles wat je maar kan bedenken, foto's echo's, scans, scopie, bloedonderzoeken). Geen aanwijsbare oorzaak maar om de twee weken had ze ernstige koliek, bijna een jaar lang. Godzijdank inmiddels een ruim jaar koliek-vrij
- 2015; flinke peesblessure. Stamceltherapie, boxrust, na een halfjaar rustig opbouwen.
- eind 2015; paard was altijd al pittig te rijden, met opbouwen werd ze echter bijna onmogelijk te rijden. 2 december met DA besloten galop weer op te pakken omdat ze zo heet was, 4 december werd ik gelanceerd en brak ik mijn knie. Geopereerd en een jaar revalideren.

Dat is in hele grote lijnen hoe het bij ons in gegaan. Maanden rust, kon ik haar eindelijk weer oppakken, ging er weer iets mis. Daarnaast is ze altijd verschrikkelijk moeilijk geweest met rijden, en rust heeft dat vele malen verergerd. Omdat wij ZOVEEL pech hadden, besloot ik haar met de peesblessure op advies van de DA op rust te zetten, vooral omdat ik niet nog meer pech wou. Daarnaast is mijn paard buiten ook altijd een draak geweest, dwars door/over elke omheining heen. Zelfs de omheining van de hengst op stal (hout + geen banketstaaf stroomdraadje). Boxrust was in mijn ogen de enige oplossing. Ze is inderdaad goed genezen, maar ik heb op een pijnlijke wijze moeten leren dat boxrust niet verstandig is geweest.

Doordat ik mijn knie brak en uiteindelijk niemand er meer op durfde, is ze 2 maanden in training gegaan bij mijn instructeur. Beste keuze OOIT. Ze was hartstikke scheef na alle ellende, maar met de juiste training en begeleiding gaat het nu echt super. Ze kan nog steeds heel moeilijk zijn, maar het gaat steeds beter, omdat ik er mee heb leren omgaan. Qua blessureleed gaat het ook super. Sinds de DA op 2 december 2015 groenlicht heeft gegeven, heeft ze nooit meer écht iets gemankeerd! Ik denk dat dit ook absoluut heel veel te maken heeft met de juiste training en het management. Dus daarin ga ik mee met mijn voorgangers, kijk naar je management want dit kan een wereld van verschil geven.

Als ik nu alles opnieuw moest doen? Ging ze met haar blessure het land op, met een ijzeren omheining van 4 meter hoog :') , maar absoluut naar buiten. Boxrust heeft veel nare consequenties met zich meegebracht. Haar al niet super fijne lijfje heeft er duidelijk onder geleden en het heeft bijna een jaar training en hele goede begeleiding gekost voordat ik kon zeggen dat ze echt weer fijn werd!

Sorry voor het lange verhaal. Wellicht geeft het je hoop, mocht je echt heel gek met hem/haar zijn! Daarnaast zou ik zeggen, zoek hele goede hulp! Ik dacht ook altijd dat ik goede instructeurs had, maar man wat had ik het fout. Natuurlijk waren ze niet slecht, maar absoluut niet kundig genoeg om mijn paard en mij als onervaren ruiter te helpen. Mijn huidige instructeur heeft zo'n uitmuntend goed gevoel als het op paarden en ruiters aankomt. Als ik hem niet was tegenkomen, was ons verhaal niet goed afgelopen dat weet ik zeker.

PS; als je nu al een halfjaar onderweg bent met de peesblessure, dan zou hij nu toch voldoende sterk moeten zijn om weer wat aan te kunnen? (Ik dacht gelezen te hebben dat de DA aangaf dat het ongeveer een halfjaar zou duren?) Dan zou zij/hij toch naar buiten kunnen, misschien opbouwend qua ruimte, steeds een stukje groter?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:41

Oh Fiëgo toch :(:) Was al benieuwd hoe het met jullie ging.
Ik heb jullie van het begin gevolgd en snap daarom echt wel waarom je zo twijfelt. Maar hoe vaak heb je al zo aan jezelf en hem getwijfeld. Je hebt al vaker het idee gehad hem weg te doen omdat het gewoon net niet ging tussen jullie. In hoeverre denk je dat je het nu wel gaat kunnen als hij goed is ?
Niet vervelend bedoeld hoor !
Ergens weet ik niet of je er goed aan doet hem in de verkoop te zetten, gezien zijn geschiedenis en blessures die vaak opspelen.
Op de wei zetten en kijken hoe het gaat kan een goede oplossing zijn, echter wat doe je daarna ? Wat als hij daar flink van opgeknapt is. Ga je dan weer van voor af aan proberen te krijgen wat je graag zou willen ?
Ik denk dat je het nu meer een verplichting begint te vinden/voelen ipv het echt onvoorwaardelijk voor hem willen gaan ? Je hebt potdikke zo ontzettend veel meegemaakt met m dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je ondanks al je pogingen eens klaar bent ermee :(:)
Ik gun je echt een ontzettend fijne tijd met hem maar aan de andere kant vraag ik me nu af of je niet jezelf nu voorbij gaat..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:49

Hoi Dreamy,

wat een ellende he, die pechvogels! Helaas heb ik er ook zo een, officieel 2 dagen 7 jaar oud. Het is een vreselijk leuk paard en relatief gezien valt het allemaal wel mee, maar als er elke keer wat is met kosten en stress is het een keer klaar, ik trek met emotioneel en financieel erg slecht en dat zal voor jou vast ook gelden.
Ik heb ook verschillende overwegingen gemaakt, oa om hem een tijdje weg te zetten omdat ik geloof dat het beter wordt als hij ouder is, maar dan ben ik ook weer kwijt wat ik heb opgebouwd qua spieren. Verkopen kan/wil ik hem niet maar het is meerdere malen door mijn hoofd gegaan...
Ik wilde dat ik je een advies kon geven maar uiteindelijk kun je dit alleen zelf beslissen..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:01

Dreamy schreef:
Heb je gelijk in, daarom hoop ik ergens ook dat ie niet goed is .. stomme gedachte he..

Nee hoor heel logisch zelfs, dan wordt de beslissing voor jou beetje uit je handen genomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:16

Dreamy schreef:
geerke schreef:

Je kan hem ook laten schieten eventueel? Mijn voorkeur gaat daar naar uit tov in laten slapen. Maar dat is uiteraard voor iedereen persoonlijk.