Manegepaarden ==> slecht leven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:45

Sommige maneges zijn pure dierenmishandeling. Helaas door mijn onwetendheid, was zo eentje mijn eerste manege. Als ik beter had geweten, had ik er nooit gereden en had ik dat beleid nooit ondersteund.

Zulke maneges zijn geen haar beter dan die egyptische eigenaren die hun paard afblíjven beulen.

Er zijn gelukkig ook maneges waar het er heel anders aan toe gaat. Bij ons geen manege, maar er wordt op de stal-paarden les gegeven. Die staan de hele dag buiten, krijgen goed eten, elke dag liefde en verzorging, passend tuig, en lopen niet eens 1 uur per dag (waar nodig krijgt iedereen extra beweging onder het zadel of vanaf de grond). Persoonlijk vind ik dat dan weer wat anders.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 30-12-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:50

khirshanta schreef:
Sommige maneges zijn pure dierenmishandeling. Helaas door onwetendheid, was zo eentje mijn eerste manege.

Zulke maneges zijn geen haar beter dan die egyptische eigenaren die hun paard afblíjven beulen.

Er zijn gelukkig ook maneges waar het er heel anders aan toe gaat. Bij ons geen manege, maar er wordt op de stal-paarden les gegeven. Die staan de hele dag buiten, krijgen goed eten, elke dag liefde en verzorging, passend tuig, en lopen niet eens 1 uur per dag (waar nodig krijgt iedereen extra beweging onder het zadel of vanaf de grond). Persoonlijk vind ik dat dan weer wat anders.

Ik denk dat het niet eens per se onwetendheid is, maar meer onwilligheid. Het kost ontzettend veel geld voor een manege om periodiek een zadelmaker en een tandarts te laten komen en weidegang is wellicht onpraktisch in de ogen van sommige mensen. Manegehouders zijn imo niet gek, die weten ook wel dat het funest is voor de rug van een paard als ze rond moeten sjokken met een slecht zadel en dan ook nog eens onkundige stuiterende ruiters daarop hebben.

Thesis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:52

Een manege die ik ken... heeft nog wel wat verbeterpuntjes. Ze doen het niet slecht maar het kán beter
Paarden komen enkel in de zomer buiten, in de wei. Nu in de winter komen ze niet meer buiten maar worden ze een paar keer per week, los gezet in de bak. En dan alleen 's ochtends.

Zadels passen niet altijd goed, veel zadels worden ook voor meerdere paarden gebruikt.
De stallen zijn wel erg vies. Die worden maar 1x per week uitgemest, en dat terwijl ze nu dus erg veel binnen staan.

Tandarts komt haast nooit op controle, enkel als het echt nodig is. Dierenarts? Ze dokteren liever eerst zelf aan voordat ze bellen. De hoefsmid, die komt 3 a 4 keer per jaar ongeveer.

Ze lopen 1 - 2x per dag. En als ze te vaak kreupel zijn worden ze verkocht of afgemaakt want ja, ze moeten toch geld inbrengen he.

Wat ook iets beter kan worden geregeld is het poets beleid. Van een aantal paarden worden de plekken van zadel, hoofdstel niet geborsteld en de hoeven niet uit ge krabt, omdat de persoon in kwestie dat dan niet durft.
Heb ook al gezien dat een werknemer van de manege, iemand moest helpen met opzadelen. Die gooide er een hoofdstel op, zadel op en rijden maar. Niets geen verzorging. Dat vond ik niet kunnen. Iemand die er werkt en tevens ook les geeft, hoort wel het goede voorbeeld te geven.

Verder worden de paarden goed verzorgt hoor. Genoeg voer, op en af gezadeld door de les klant zelf enzo. Ze doen hun best... maar er zijn verbeterpunten

Groetjes
T

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:55

Als men zelf ook oog heeft voor het dier, merkt men ook dat er iets schort.

Paard dat niet lekker loopt, veel protesteert of slecht eet of zelfs vermagert.
Allemaal zaken die alarmbellen doen afgaan bij elke eigenaar!

Of dat nu hobbymatig of professioneel is en gaat om één of dertig dieren!

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:56

Emmaa_ schreef:
khirshanta schreef:
Sommige maneges zijn pure dierenmishandeling. Helaas door onwetendheid, was zo eentje mijn eerste manege.

Ik denk dat het niet eens per se onwetendheid is, maar meer onwilligheid. Het kost ontzettend veel geld voor een manege om periodiek een zadelmaker en een tandarts te laten komen en weidegang is wellicht onpraktisch in de ogen van sommige mensen. Manegehouders zijn imo niet gek, die weten ook wel dat het funest is voor de rug van een paard als ze rond moeten sjokken met een slecht zadel en dan ook nog eens onkundige stuiterende ruiters daarop hebben.

Ik denk dat ze eerder bedoelde omdat ze zelf niet beter wist dat ze bij die manege ging rijden. Niet vanwege eventuele onwetendheid van de manege. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:56

Ney schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik denk dat ze eerder bedoelde omdat ze zelf niet beter wist dat ze bij die manege ging rijden. Niet vanwege eventuele onwetendheid van de manege. :)

Ah zo! Verkeerd gelezen. Dan snap ik hem :)

Wijsje

Re: Manegepaarden ==> slecht leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:01

Vijf sterren manege hier in de buurt, komen de paarden niets te kort. Maximaal 2 uur achter elkaar, maximaal 3 uur op een dag. Stallen zijn altijd schoon, paarden gaat iedere dag een paar uur buiten. Er wordt goed les gegeven waardoor niemand de kans krijgt om in de mond te rukken of overmatig de zweep te gebruiken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:02

bruintje123 schreef:
Er vanuit gaande dat de manege helemaal top betreft verzorging dan nog denk ik dat er geen een paard gebaat is bij elke keer een andere ruiter een geen vast baasje.

Ik weet het er moeten maneges zijn, maar om nou te zeggen ik zie nou echt van die vrolijke paarden en pony's rondlopen...nou nee.

Ik denk dat dit echt aan het paard ligt. Natuurlijk zijn er paarden die hier absoluut niet van gebaat zijn. Maar ik ken ook paarden die ontzettend van al die aandacht houden en juist graag liever rond sjokken zonder te hard te moeten werken. Ik heb op een ranch in Canada gewerkt, die ranch neemt dus helpers aan (zoals ik), wat dus betekent dat die paarden ook vaak een andere ruiter hebben. Dat maakt die paarden echt niet uit hoor. Worden bijna alleen maar buiten gereden of met koeien gewerkt. Niet heel vaak in de bak. Die paarden zijn hartstikke gelukkig hoor ;) Beter leven kunnen ze vrijwel niet hebben.
Hetgene waar ik het meest over struikel is dat ze vaak op stal staan en vaak in de bak lopen, zonder te veel uitgedaagd te worden. Maar dat is niet anders dan veel eigen paarden in Nederland ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:05

Je hebt luxe paarden zoals die twee zwarte verwende drollen van mij en werkpaarden die een standbeeld verdienen zoals de manege paarden.

Ik heb zeer en dan ook zeer veel respect voor manegepaarden :j . Vaak wisselende ruiters. Vaak ruiters die alles of veel nog moeten leren. Vaak meerdere uren per dag in de les je rondjes draaien. Meestal geen eigen vaste baas. Vaak het accepteren van pijn moeten die paard zoals het stuiteren op de rug, rukjes in de mond :(:) , boosheid van stem of nog erger zweep gebruik of sterke beenhulpen. Het zijn paarden die elke keer zich moeten instellen op andere vormen van communicatie waar hun veranderende ruiters zich van bedienen etc etc.

O ja, en dan ga ik uit van de beste maneges natuurlijk.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:10

Emmaa_ schreef:
khirshanta schreef:

Ik heb mijn bericht aangepast- ik bedoelde míjn onwetendheid, maar dat kwam niet goed uit de verf.

Verder geef ik je 99% gelijk- sommige mensen beginnen met geen idee ergens aan. Helaas is dat een zeldzaamheid. Onwetendheid kun je soms nog iets tegen doen.

Die 'wetende' slechte manege eigenaren zouden in moeten zien dat een investering in hun paarden, een investering in hun bedrijf is. Je paard gaat langer mee, ziet er beter uit, je staat goed te boek... maar het zal nog altijd voor hen gemakkelijker zijn paarden op te gebruiken en af te danken.

Gelukkig zijn er plaatsen waar het veel beter is

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:27

Er zijn zoveel verschillende stallen, die zijn niet over één kam te scheren. Net als dat je alle particuliere paardeneigenaren niet over één kam kunt scheren.

Al geloof ik wel dat manege paarden het met het rijden over het algemeen zwaarder te voorduren hebben dan eigen paarden. Maar eigenlijk is het nog veel belangrijker dat ze vrij kunnen bewegen en sociaal contact hebben. Want zonder dat, kan een paard niet gelukkig zijn.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:52

Ik reed bij een manege waar de paarden in een kudde in een grote stal/ paddock staan, die worden 2-3x per week gereden en hebben goed passend tuig. Er zijn er twee met pensioen (1 van 30 en een van bijna 40) en die worden niet afgedankt, die mogen nog lekker genieten!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:02

Ligt aan de manege vind ik, al blijft het een feit dat er dagelijks veel verschillende mensen op de ruggen zitten en ze ook een hoop klappen opvangen van (onbewuste en goedbedoelde) 'hulpen'. Aan de manege-eigenaren de taak om het welzijn van de paarden goed te bewaken, al blijft het denk ik een moeilijke afweging i.v.m. het financiële plaatje.

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:02

Ik denk dat het wel mee valt, ze krijgen genoeg aandacht en beweging..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:09

Ik ken maar twee maneges die:
Een passend tuig per paard hebben (niet het duurste, maar wel passend!!)
Elk jaar de tandarts laat komen.
Tijdig de hoefsmid (en eventueel indien nodig beslaan).
Elk jaar (of vaker wanneer nodig) een osteopaat laat komen.
Maar 3 lessen per dag mogen lopen met minimaal 1 uur pauze er tussen. (waarbij standaard minimaal 20 minuten stapwerk wordt verricht.
Elke dag mininmaal 6 uur buiten komen.
Een ruime stal hebben.

Nee, deze maneges hebben de luxe allemaal niet. Geen zwanenhals stallen, of overal wit geverfde muren. De ene manege een kleine binnenbaan.
Maar ze zijn nooit kreupel, (bijna) geen opzadelproblemen en ogen happy.

Ik ken echter een manege:
Geen passend tuig.
Paarden met zichtbare rugpijn.
Geen tandarts.
Maar 3 uur per dag zomer buiten.

En het vreemd vinden, dat de paarden en ponys met regelmaat kreupel zijn....

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:16

Het verschilt per manege inderdaad.
De manege waar ik nu les geef hebben een luxe leven. Staan overdag buiten (zomers ook snachts). Lopen 4x in de week maximaal 2 uur. Zadelmaker komt 1x in de zoveel tijd net als dierenarts en hoefsmid. Wanneer het nodig is een osteopaat.
En wanneer ze kreupel zijn hebben ze voldoende hersteltijd.

De vorige manege daarintegen, kwamen van oktober tot en met maart/april niet buiten zaten dan hele dag in een kleine stal. Aan tuig werd er gewoon maar wat op gegooid, hoefsmid kwam misschien 2x per jaar naar heel wat zeuren. Tandarts/dierenarts alleen in geval van nood. Osteopaat was geldverspilling en een kreupel paard moest doorlopen anders kwamen ze paarden te weinig.
Daarnaast liepen ze 4x per week +- 3/4 uur + 1x per week 2uur.

Dus een flink verschil.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:39

Ik heb op drie maneges gereden, en ik kan je zeggen: het is niet zo zwart-wit. Een manege kan "op papier" heel vriendelijk lijken en in praktijk paardonvriendelijk zijn, en andersom. Uiteindelijk moet je er bij een paar rondlopen om dat te kunnen beoordelen. :j

Manege 1 had veel FNRS sterren en "luxe" (stapmolen, mooi complex, en ook redelijk lichte grote stallen) maar de paarden kwamen nauwelijks buiten, terwijl de pensionpaarden wel (iets) meer buiten kwamen. Ook werd er weinig rekening gehouden met individuele paarden en moesten oude brave paarden die zichtbaar moeite hadden met het werk nog vele uren doorwerken (een ervan viel zelfs meerdere keren neer in een les, waarna er gezegd werd: "hij stelt zich aan geef hem maar een tik"). Er was gewoon weinig hart voor de dieren.. :(

Op manege 2 was dit heel anders. Dit was een gehandicaptemanege met weinig geld, en dus ook veel minder "luxe" (kleine donkere stallen en kleine bak) maar paarden kwamen in kuddes buiten en elk paard kende het management precies: ze wisten welke paarden met elkaar in de wei konden, welke medische problemen elk paard had, en paarden die kreupelden of anderszins niet fris waren hoefden niet mee te lopen en gingen vaak de wei op. Paarden keken hier veel vrolijker en wakkerder uit de ogen, en werden over het algemeen erg oud (en als ze met pensioen gingen, gingen ze vaak naar zorgboerderijen of aan huis bij een instructrice of penny-meisje; ik heb meerdere ponies daar bezocht). Oh, en "ruw" rijden werd afgestraft: hard schoppen, sporen en zwepen waren uit den boze. Hier heb ik, ondanks de basale voorzieningen, jaren met veel plezier gereden.

Manege 3 twijfel ik nog steeds over. "Op papier" een hele goede manege: paarden 24/7 buiten op zand en stenen met schuilmogelijkheid en voerstations, veel aandacht voor 'natural horsemanship' en clinics, maar in de praktijk viel het me nogal tegen. Veel paarden raakten meer ingevallen tijdens de winterperiode maar kregen dan alsnog niet of te weinig bijgevoerd. Vrijwel elk paard werd met zweep of spoortjes gereden, omdat paarden vaak gewoon dood voor het been waren. Lessen waren zo groot (15+ man in een bak) dat instructeurs niet of nauwelijks konden ingrijpen als er getrapt en gezaagd werd. Al met al vond ik veel paarden ook lusteloos, dof in de vacht, en agressie vertonen bij opzadelen. Paarden moesten ook zware toeristische buiten ritten doen met veel galop en bonkende onervaren ruiters.. Ik heb er nog steeds gemengde gevoelens over, want hoe ze gehuisvest werden is mijn ideaalbeeld van paarden houden, maar in de praktijk vond ik het vele malen onvriendelijker dan manege 2 met kleine stalletjes.

Carazonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:13

De manege's die ik ken zijn niet erg goed. Zoals Manege Ten Bosch (of hoe je dat noemt) is pure dierenmishandeling. Ze staan dag en nacht aan een halster in stands. Ze hebben er schuur plekken van de halsters. Ze kunnen geeneens normaal liggen, je moet achter deze paarden langs als je naar de bak moet. Mijn vriendins pony had laatst haar hoofd gestoten en de arme pony moest nogsteeds lopen. Uiteindelijk gestorven van een inwendige bloeding. Zelf ben ik naar mening dat manege's helemaal niet zo leuk zijn. Realiseer je even dat die pony op jou wacht bijna de hele dag. Voor 2 uurtjes rijden. Dan kun je alleen uit de stal, meestal heb je dan ook onhandige ruiters, of ruiters die je de hele tijd aansporen. Als je keek naar die pony's die daar lopen, zou jij het leuk vinden om zo'n leven te hebben?Ik kon pas zo naar manege's kijken toen mijn manege failliet ging. Toen ik zelf op de manege zat had ik niks in de gaten maar de kreupele paarden werd nauwelijks rust gegunt zodat ze de volgende keer weer kreupel konden raken. Nee liever ben ik niet op een manege, geef mij maar een pensionstalling waar je pony alle vrijheid hebt. Ik weet best dat er wel betere manege's bij zitten, maar dit is uit mijn ervaringen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:28

Ygritte, ik vind het inderdaad niet zwartwit en soms moeilijk te beoordelen. Ook ik heb allerlei dingen meegemaakt. Een paar maneges vond ik helemaal niets. (Bij een stonden de paarden in stands onder de kantine, met het plafond op ongeveer 1.80 en zonder daglicht... dat was 20 jaar terug, maar het voelde helemaal niet goed. Terwijl dat toch een vrij groot bedrijf was.) Bij een andere kwamen de paarden veel te weinig buiten, met onnodige ongelukken tot gevolg. En een rijstijl met flink wat kracht, helemaal mijn stijl niet.

Maar bij de meeste waar ik geweest ben vond ik het hart voor de paarden wel spreken, maar zijn er wel een paar dingen waar wat op aan te merken is. Bv wel diep in het stro en veel contact met andere paarden, maar niet zo vaak de hoefsmid als je zou hopen. Of juist alles behoorlijk mooi op het oog, inclusief tuig en hoeven enzo, maar wat meer uren die ze lopen en wat minder buiten-tijd. Sommige maneges zijn flink ontwikkeld met steeds meer aandacht voor de behoeften van het paard, ruimere stallen, dat soort dingen. Andere heb ik achteruit zien gaan.

Genuanceerd dus. Maar toch heb ik overwegend positieve ervaringen gelukkig.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:07

"Slecht leven" is sowieso een relatief begrip. Er zullen altijd paarden zijn die het (veel) slechter of (veel) beter hebben dan andere paarden. Dat relativeert natuurlijk, maar is geen excuus om slechte punten niet te verbeteren ("Ja maar daar hebben ze het nog slechter, dus hoeven wij niks te doen").

Ik ben het met Shadow eens dat veel maneges slechte en goede punten hebben en ik zie ook op veel stallen (en bij veel particuliere eigenaars!) dat het hart voor dieren er wel degelijk zit, en dat er meer oog komt voor weidegang en (bijvoorbeeld) de osteopaat.

Wel denk ik, nu ik terugdenk aan mijn manegetijd, dat er veel staat of valt met een goede en betrokken organisatie. Manege 2 was vooral zo goed ingespeeld op haar paarden omdat het zo kleinschalig was: er woonde een medewerker op de manege met een instructrice die ook voerbeleid e.d. in de gaten hielden, en er waren verder twee andere instructrices die goed overlegden over individuele paarden en incidenten. Manege 3 was misschien wel begonnen met een "Natural" insteek, maar was inmiddels heel groot gegroeid met veel medewerkers en weinig die zich individueel verantwoordelijk voelden voor de paarden, of die precies wisten wat elk paard had meegemaakt die week. Mijn ervaring is dus dat kleinschalige maneges vaak meer aandacht voor hun dieren hebben en dus meer levenskwaliteit kunnen bieden op die manier, maar dat hoeft niet overal zo te zijn.

Marit23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:41

Ik heb ook slechte ervaringen met maneges. Op de ene manege staan ze 24/7 in kleine, donkere stallen en komen ze nooit (los) buiten. Ze moeten alleen vele uren lessen lopen. Ze worden vaak niet gepoetst (de manege stelt geen borstels beschikbaar),hebben niet altijd goed passend tuig en moeten gewoon doorlopen als ze kreupel zijn. En als ze blijvend ziek of kreupel zijn dan gaan ze naar de slacht.

Op een andere manege hebben ze een vrije uitloop stal. Alleen kunnen de paarden slechts 6 tot 8 uur gebruik maken van de uitloop. Voor de rest staan ze samen als kudde in een veel te kleine stal. Hierdoor is er veel onrust, hebben de paarden veel wonden en is het gevaarlijk om daar als mens tussen de lopen als jij je lespaard moet pakken. Daarnaast is de hoef en de gebitsverzorging echt vreselijk. En de paarden zijn er erg mager. Ze lopen maximaal 3 uur per dag, maar dan wel met een pauze, dat is wel weer goed.

Ik vind sowieso dat veel maneges kleine donkere stallen hebben en dat de paarden nauwelijks buiten komen en wel veel lessen moeten lopen. En zoals hierboven ook al geschreven wordt; sommige bedrijven promoten met hun uitloop stal of andere 'goede huisvesting' en het idee is inderdaad goed, maar als ze vervolgens in de modder staan, geen beschutting (en dus geen droge ligplaats) hebben of samen in een veel te kleine stal staan, dan laat de uitwerking duidelijk te wensen over.

Ik zou graag zien dat de Fnrs naar het paardenwelzijn gaat kijken bij het uitreiken van de sterren ipv naar de kantine, solarium, stapmolen, aantal rijbanen en andere voorzieningen waar het paard niets of nauwelijks wat aan heeft.

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:36

een manege waar ik ooit een proefles deed was slecht, en er werd les gegeven door 15-16 jarigen..

ken er nog een, waar de paarden niet echt luxe hebben, maar veel liefde en aandacht. ook zijn er veel borstels, en voor elk paard een eigen halster. staan veel en vaak met vriendjes op de wei en worden vaak gecontroleerd en ingeënt. Ook brengen ze zieke paarden helemaal naar midden Duitsland omdat daar de beste dierenarts is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:46

Dat verschilt heel erg. De manege waar ik altijd heb gereden en momenteel ook in pension sta, hebben niet allemaal geweldige zadels. Slecht is het niet, maar het ligt ook niet geweldig. Mocht het echt niet oké zijn, is het geen probleem als je dit even komt zeggen en dan gaan ze er wat aan doen. Steeds meer zadels worden vervangen voor nieuwe.
Verder komen zowel de pony's, als de paarden en pensionpaarden in groepsverband buiten, en worden ze een uurtje voor de lessen beginnen binnen gehaald, kunnen hun portie hooi opeten en dan komen er leskindjes. Ze lopen max 2 uurtjes per dag, en dit zeker niet achter elkaar. Er word veel aandacht besteed aan de verzorging, overal liggen borstels en hier word ook uitleg over gegeven aan nieuwe klanten.
In de zomermaanden gaan de pony's na de laatste pony lessen naar de grote weides en mogen hier de hele nacht buiten staan. Pony's blij (en rond :+ )

Dus nee, het is zeker niet altijd slecht.

en over die tik hoef je je niet schuldig te voelen hoor, ook die is de pony alweer vergeten ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:08

Tsja, als je wilt leren rijden, zullen er echt maneges moeten blijven bestaan.

Natuurlijk zijn en goede en slechte of minder goede maneges, wie wat daaronder verstaat verschilt per persoon. Zelf kom ik al meer dan 20jaar op dezelfde manege, waar nu mijn eigen paarden ook gestald staan.
Vroeger stonden de paarden in stands (wel met een ketting ervoor, dus los), tegenwoordig hebben ze een eigen box, de paarden met tralies tussen de boxen, de pony's veelal alleen een halfhoge stalwand.
Vroeger kwamen ze nooit los, en werd er 3x daags brok gevoerd. Tegenwoordig is dat 3x daags brok en 2x daags een ruime hoeveelheid voordroog. Alles komt dagelijks los in groepjes, en 'szomers staan de pony's op de eigen wei en wordt er voor de paarden een wei gehuurd bij de buren.
Tegenwoordig komt de dierenarts als het nodig is, hoefsmid komt regelmatig, tandarts alleen op indicatie.

Tuig is nog steeds een heikel punt, veel is versleten en ligt niet goed. Ook kan de hoefsmid bij sommigen weinig meer beginnen qua hoefstand, jarenlange verwaarlozing is niet altijd meer op te lossen. Aangezien de meesten ook (ver) boven de 20 zijn of door mankementen niet meer interessant waren voor hun vorige pension-eigenaars (en dus bij de manege zijn 'gedumpt'), loopt veel van het spul niet helemaal goed.

Is dit dan een slechte of een goede manege? Ze zijn de afgelopen jaren ontzettend verbeterd in welzijn, maar het is m.i. nog niet waar het zijn moet. Dan kan je weggaan (oeh, slechte manege!), of, zoals wij jaren geleden hebben besloten, blijven en kijken waar je kan helpen.
We zijn op stal met een clubje die hier hard mee bezig is, elke keer weer aangeven wat beter kan of anders moet, zonder de eigenaren voor het hoofd te stoten. Dus toch elke keer aangeven als een paard niet goed loopt of m.i. echt op is, maar aan de andere kant ook helpen waar we kunnen (bijv bij wondzorg) We zijn er nog lang niet, of we er ooit komen weet ik niet, maar voor de huidige paarden en pony's kunnen we in ieder geval iets betekenen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:24

2shets4ever schreef:
een manege waar ik ooit een proefles deed was slecht, en er werd les gegeven door 15-16 jarigen..

ken er nog een, waar de paarden niet echt luxe hebben, maar veel liefde en aandacht. ook zijn er veel borstels, en voor elk paard een eigen halster. staan veel en vaak met vriendjes op de wei en worden vaak gecontroleerd en ingeënt. Ook brengen ze zieke paarden helemaal naar midden Duitsland omdat daar de beste dierenarts is.

Nou,dat laatste over die zieke ponies,dat hebben ze jou zeker verteld toen jij vroeg waar die ponies waren gebleven? Wat ik choquerend vond tijdens mijn manegetijd was het geheel ontbreken van een pensioenregeling voor oude of geblesseerde paarden