Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
khirshanta schreef:Sommige maneges zijn pure dierenmishandeling. Helaas door onwetendheid, was zo eentje mijn eerste manege.
Zulke maneges zijn geen haar beter dan die egyptische eigenaren die hun paard afblíjven beulen.
Er zijn gelukkig ook maneges waar het er heel anders aan toe gaat. Bij ons geen manege, maar er wordt op de stal-paarden les gegeven. Die staan de hele dag buiten, krijgen goed eten, elke dag liefde en verzorging, passend tuig, en lopen niet eens 1 uur per dag (waar nodig krijgt iedereen extra beweging onder het zadel of vanaf de grond). Persoonlijk vind ik dat dan weer wat anders.
Emmaa_ schreef:khirshanta schreef:Sommige maneges zijn pure dierenmishandeling. Helaas door onwetendheid, was zo eentje mijn eerste manege.
Zulke maneges zijn geen haar beter dan die egyptische eigenaren die hun paard afblíjven beulen.
Er zijn gelukkig ook maneges waar het er heel anders aan toe gaat. Bij ons geen manege, maar er wordt op de stal-paarden les gegeven. Die staan de hele dag buiten, krijgen goed eten, elke dag liefde en verzorging, passend tuig, en lopen niet eens 1 uur per dag (waar nodig krijgt iedereen extra beweging onder het zadel of vanaf de grond). Persoonlijk vind ik dat dan weer wat anders.
Ik denk dat het niet eens per se onwetendheid is, maar meer onwilligheid. Het kost ontzettend veel geld voor een manege om periodiek een zadelmaker en een tandarts te laten komen en weidegang is wellicht onpraktisch in de ogen van sommige mensen. Manegehouders zijn imo niet gek, die weten ook wel dat het funest is voor de rug van een paard als ze rond moeten sjokken met een slecht zadel en dan ook nog eens onkundige stuiterende ruiters daarop hebben.
Ney schreef:Emmaa_ schreef:Ik denk dat het niet eens per se onwetendheid is, maar meer onwilligheid. Het kost ontzettend veel geld voor een manege om periodiek een zadelmaker en een tandarts te laten komen en weidegang is wellicht onpraktisch in de ogen van sommige mensen. Manegehouders zijn imo niet gek, die weten ook wel dat het funest is voor de rug van een paard als ze rond moeten sjokken met een slecht zadel en dan ook nog eens onkundige stuiterende ruiters daarop hebben.
Ik denk dat ze eerder bedoelde omdat ze zelf niet beter wist dat ze bij die manege ging rijden. Niet vanwege eventuele onwetendheid van de manege.
bruintje123 schreef:Er vanuit gaande dat de manege helemaal top betreft verzorging dan nog denk ik dat er geen een paard gebaat is bij elke keer een andere ruiter een geen vast baasje.
Ik weet het er moeten maneges zijn, maar om nou te zeggen ik zie nou echt van die vrolijke paarden en pony's rondlopen...nou nee.
Beter leven kunnen ze vrijwel niet hebben.
. Vaak wisselende ruiters. Vaak ruiters die alles of veel nog moeten leren. Vaak meerdere uren per dag in de les je rondjes draaien. Meestal geen eigen vaste baas. Vaak het accepteren van pijn moeten die paard zoals het stuiteren op de rug, rukjes in de mond
, boosheid van stem of nog erger zweep gebruik of sterke beenhulpen. Het zijn paarden die elke keer zich moeten instellen op andere vormen van communicatie waar hun veranderende ruiters zich van bedienen etc etc.Emmaa_ schreef:khirshanta schreef:Sommige maneges zijn pure dierenmishandeling. Helaas door onwetendheid, was zo eentje mijn eerste manege.
Ik denk dat het niet eens per se onwetendheid is, maar meer onwilligheid. Het kost ontzettend veel geld voor een manege om periodiek een zadelmaker en een tandarts te laten komen en weidegang is wellicht onpraktisch in de ogen van sommige mensen. Manegehouders zijn imo niet gek, die weten ook wel dat het funest is voor de rug van een paard als ze rond moeten sjokken met een slecht zadel en dan ook nog eens onkundige stuiterende ruiters daarop hebben.

)
2shets4ever schreef:een manege waar ik ooit een proefles deed was slecht, en er werd les gegeven door 15-16 jarigen..
ken er nog een, waar de paarden niet echt luxe hebben, maar veel liefde en aandacht. ook zijn er veel borstels, en voor elk paard een eigen halster. staan veel en vaak met vriendjes op de wei en worden vaak gecontroleerd en ingeënt. Ook brengen ze zieke paarden helemaal naar midden Duitsland omdat daar de beste dierenarts is.