Ponykamp begeleiden 16 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Ponykamp begeleiden 16 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:32

Ik heb jaren bij Activak begeleiding gedaan. Was heel leuk en je kunt animator worden vanaf 16 jaar :) Er is altijd veel behoefte aan goede paardrijbegeleiding! Zeker als je pedagogisch werk doet zul je met open armen worden ontvangen :j

Over de kampen: er zijn allerlei soorten kampen met paarden, in alle leeftijdscategorieën. Ik deed meestal de wat oudere groepen (12-18), maar als 16 jarige zul je eerder worden ingezet bij 5-10 of 6-12. De kampen lopen altijd van zondagmiddag tot vrijdagmiddag. Op locatie komen zal wat lastig worden voor jou gezien je woonplaats maar in mijn ervaring is er altijd wel een mouw aan te passen. Ik vond het altijd heel leuk om te doen, en ze vonden mij altijd heel bijzonder omdat ik 'die Hollandse' was met mijn gekke woorden, uitdrukkingen en gebruiken :o Ook duurt het even voor je doorhebt hoe alles werkt in België, bijvoorbeeld dat kampen fiscaal aftrekbaar zijn als kinderopvang tot 12 jaar, daar had ik dus echt nog nooit van gehoord en ineens kreeg ik daar allemaal vragen over :=
Oja en je kreeg een kleine vergoeding, 125 euro voor een week kamp. Reiskosten worden niet vergoed. Je bent trouwens ook nog wat voorbereidingstijd kwijt, je moet altijd van tevoren je planning een beetje uitdenken (al is het op ponykamp meestal toch voornamelijk paardrijden), gaat dan vooral om dat je 's avonds een spelletje inplant, dat je een lijst met kleine spelletjes bedenkt die je kunt doen tijdens 'dode momentjes', moment voor douchen etc etc.
Vond de jonge groep wel heel pittig altijd, er zit er altijd een bij die er op kamp achter komt bang te zijn voor paarden :o Heimwee, ziekte, ruzies, heb alles ondertussen wel gezien. Maar gelukkig ben je nooit alleen en je kunt altijd 'den bureau' opbellen als je het echt niet meer ziet zitten en die helpen je er dan doorheen. En achteraf heb je de situatie mooi correct opgelost :) Dat is ook iets om blij mee te zijn!

Ja verder in het algemeen gewoon veel lol, gezelligheid, Belgen-versus-Nederlanders doen (in mijn tijd had je veel Nederlandse paardrijmoni's :Y) ) vrienden maken en tranen laten als je ze op vrijdagmiddag laat gaan Y;(
En ik wil nog even de beste quote ooit delen die mij werd medegedeeld toen ik door NoeskaMoos (waarmee ik op kamp was geweest) geëvalueerd werd aan het eind: "Veiligheid op een schaal van 1 tot 5.... Zei jij niet van de week dat veilige spelletjes laf waren? Een 5 voor jou +:)+ "

Dit is de site van de organisatie: http://activak.be/
Info animator worden: http://activak.be/animator-worden.html

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 09:41

Magrathea schreef:
Ik heb jaren bij Activak begeleiding gedaan. Was heel leuk en je kunt animator worden vanaf 16 jaar :) Er is altijd veel behoefte aan goede paardrijbegeleiding! Zeker als je pedagogisch werk doet zul je met open armen worden ontvangen :j

Over de kampen: er zijn allerlei soorten kampen met paarden, in alle leeftijdscategorieën. Ik deed meestal de wat oudere groepen (12-18), maar als 16 jarige zul je eerder worden ingezet bij 5-10 of 6-12. De kampen lopen altijd van zondagmiddag tot vrijdagmiddag. Op locatie komen zal wat lastig worden voor jou gezien je woonplaats maar in mijn ervaring is er altijd wel een mouw aan te passen. Ik vond het altijd heel leuk om te doen, en ze vonden mij altijd heel bijzonder omdat ik 'die Hollandse' was met mijn gekke woorden, uitdrukkingen en gebruiken :o Ook duurt het even voor je doorhebt hoe alles werkt in België, bijvoorbeeld dat kampen fiscaal aftrekbaar zijn als kinderopvang tot 12 jaar, daar had ik dus echt nog nooit van gehoord en ineens kreeg ik daar allemaal vragen over :=
Oja en je kreeg een kleine vergoeding, 125 euro voor een week kamp. Reiskosten worden niet vergoed. Je bent trouwens ook nog wat voorbereidingstijd kwijt, je moet altijd van tevoren je planning een beetje uitdenken (al is het op ponykamp meestal toch voornamelijk paardrijden), gaat dan vooral om dat je 's avonds een spelletje inplant, dat je een lijst met kleine spelletjes bedenkt die je kunt doen tijdens 'dode momentjes', moment voor douchen etc etc.
Vond de jonge groep wel heel pittig altijd, er zit er altijd een bij die er op kamp achter komt bang te zijn voor paarden :o Heimwee, ziekte, ruzies, heb alles ondertussen wel gezien. Maar gelukkig ben je nooit alleen en je kunt altijd 'den bureau' opbellen als je het echt niet meer ziet zitten en die helpen je er dan doorheen. En achteraf heb je de situatie mooi correct opgelost :) Dat is ook iets om blij mee te zijn!

Ja verder in het algemeen gewoon veel lol, gezelligheid, Belgen-versus-Nederlanders doen (in mijn tijd had je veel Nederlandse paardrijmoni's :Y) ) vrienden maken en tranen laten als je ze op vrijdagmiddag laat gaan Y;(
En ik wil nog even de beste quote ooit delen die mij werd medegedeeld toen ik door NoeskaMoos (waarmee ik op kamp was geweest) geëvalueerd werd aan het eind: "Veiligheid op een schaal van 1 tot 5.... Zei jij niet van de week dat veilige spelletjes laf waren? Een 5 voor jou +:)+ "

Dit is de site van de organisatie: http://activak.be/
Info animator worden: http://activak.be/animator-worden.html

Dankjewel voor de tip, ga er eens over nadenken

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 19:59

iedereen bedankt voor de tips,ik ga in deze dagen even een paar manege's mailen of hun nog hulp nodig hebben voor de kampen aankomend zomer. Wat betreft dat animator worden in België, ik zie dit nog niet heel erg zitten. Ik ben meer opzoek naar een kamp waar ik 1 of 2 weekjes mag helpen tijdens kamp en waar ik veel contact heb met (jonge) kinderen en paarden. Ook vind ik het nog wel spannend om dan meteen naar België te gaan voor een kamp. Mocht er nog iemand zijn die meer tips of suggesties heeft hoor ik het trouwens graag!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:59

Belgie is echt niet eng hoor!

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 11:13

pjotrg schreef:

Ik vind belgie op zich ook niet eng maar ben nog nooit in mn eentje naar t buiteland geweest. Vandaar dat k t een beetje spannend vind ;)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:27

Ik ben 17 en heb een paar maanden geleden ook wat mails rondgestuurd naar maneges. Maar bij Klein Oever en Het Ponyhof willen ze sowieso alleen maar leiding vanaf 18 jaar. dus je kan je van je lijstje schrappen. :P

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:42

Jellybeans schreef:
Ik ben 17 en heb een paar maanden geleden ook wat mails rondgestuurd naar maneges. Maar bij Klein Oever en Het Ponyhof willen ze sowieso alleen maar leiding vanaf 18 jaar. dus je kan je van je lijstje schrappen. :P

Goed om te weten ;) dankjewel!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:51

Ik heb vroeger ponykampen begeleid bij Het Lamoen in Markelo. Ik werd die zomer 17, dus was ook heel jong nog.
Je kan ze altijd benaderen of ze nog mensen zoeken

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:10

Is manege de Burght niet iets? Ik heb daar geloof ik zelfs ooit een (hulp)begeleider van 14 gehad, misschien kun je het daar proberen :)

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 13:57

Ik ga vanavond of morgen even een paar mailtjes rond sturen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:00

hanneke32xx schreef:
pjotrg schreef:

Ik vind belgie op zich ook niet eng maar ben nog nooit in mn eentje naar t buiteland geweest. Vandaar dat k t een beetje spannend vind ;)

Joh dat dacht ik ook, maar ik bedacht me vrij snel dat het eigenlijk vrij weinig uit maakt waar je zit want je zit toch een week 'vast' op het terrein :+ Of dat nu in het buitenland is of 1 km bij je huis vandaan maakt niet echt uit denk ik.
Oja en Activak heeft trouwens ook een kamp op Texel :)* Maar daar moet je wel ietsje ouder voor zijn denk ik

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 19:20

Ik heb zojuist manege de Burght, manege Gasselte en manege boschoeve een mailtje gedaan :) meer tips of suggesties zijn nog steeds welkom :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:15

Waarom niet zelf genieten van een ponykamp? Je bent nog jong :-)

Daarnaast kan ik de maneges/stallen niet begrijpen die dergelijke jonge begeleiders aanvaarden. 16 jarigen zijn zelf nog minderjarig. Persoonlijk vind ik het onverantwoord.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:22

Bij ons op stal kan dat. Net over de grens in België, er zijn wat meiden die bij ons les geven en ook nog maar 17 zijn. Ze staan gewoon op een studentencontract, net als ik. Voor hen is het ook ideaal combineren omdat ze nog op de middelbare zitten en dus echt vrij hebben in de vakanties en niet moeten studeren zoals ik. Daardoor kunnen ze ook mee de kampen begeleiden. We hebben maar een 12+ kamp, de rest is allemaal voor de jonge kids. Er is volgens mij zelfs mogelijkheid om een tijdje in te wonen, maar daar ben ik niet zeker van. Ik heb dat aanbod toen gekregen.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 19:47

Riel schreef:

Daarnaast kan ik de maneges/stallen niet begrijpen die dergelijke jonge begeleiders aanvaarden. 16 jarigen zijn zelf nog minderjarig. Persoonlijk vind ik het onverantwoord.

Ik wil graag ervaring op doen en dit jaar ga ik zelf niet op kamp ivm geldgebrek ;)

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 19:48

Heleennn schreef:
Bij ons op stal kan dat. Net over de grens in België, er zijn wat meiden die bij ons les geven en ook nog maar 17 zijn. Ze staan gewoon op een studentencontract, net als ik. Voor hen is het ook ideaal combineren omdat ze nog op de middelbare zitten en dus echt vrij hebben in de vakanties en niet moeten studeren zoals ik. Daardoor kunnen ze ook mee de kampen begeleiden. We hebben maar een 12+ kamp, de rest is allemaal voor de jonge kids. Er is volgens mij zelfs mogelijkheid om een tijdje in te wonen, maar daar ben ik niet zeker van. Ik heb dat aanbod toen gekregen.

Heb je misschien contactgegevens van die stal? :) mag ook via pb

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:06

Bij ponyhof word je aangenomen vanaf 16 jaar maar moet je wel betalen voor je 1e jaar leiding (maar als je veel ervaring hebt en een beetje overtuigend overkomt kun je je hier uit praten weet ik uit eigen ervaring ;) ). Hier ben je dan veel bezig met spelletjes organiseren, paarden verzorgen, helpen opzadelen, terrein onderhouden en bij strandritten achterop rijden als 2e begeleider. Erg gezellig en leuk daar, maar wel heel hard werken.

Vanaf 17 jaar kan je bij Klein Oever aangenomen worden als keukenleiding, dan zorg je voor het eten en de eetzaal en doe je de afwas. Voor de rest help je mee waar nodig, ook erg leuk om te doen.

Alle andere maneges die ik ooit een mailtje heb gestuurd (en dat zijn er veel ...) zochten echt vanaf 18 jaar omdat dat verzekeringstechnisch beter is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:22

als het puur voor je cv is..

Bij kindervakantieweken mag je over het algemeen een vorm van junior begeleiding doen vanaf dat je niet meer mee mag doen.. hoe ouder je dan wordt hoe minder begeleiding in je nek staat te hijgen en hoe meer zelfstandigheid.. De kvk's zijn vaak allang blij met de extra handen en als het gemiddelde van het 'hoofdleiding' maar 18+ is, maakt de leeftijd van een verstandige en volwassen mede leidster vaak niet heel veel uit.

Als je een beetje mooie terugkoppeling kunt scoren, sta je volgend jaar goed beslagen ten ijs om een ponykamp te draaien waarschijnlijk.. ze kijken vooral naar ervaring + leeftijd.. zo kun je zelfs op je of 18e of 19e uiteindelijk een verantwoordelijke functie krijgen op een kinderkamp.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 13:08

ik heb een mail terug gekregen van manege gasselte :) dat ze altijd vrijwilligers konden gebruiken. heb mijn telefoonnummer doorgegeven en ze zou me een keer bellen om wat dingen te bespreken :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:15

Riel schreef:

Als je 16 bent en MBO kinderopvang gaat doen sta je op die leeftijd ook al op een groep stage te lopen. Maaar: wel altijd met begeleiding. Zo ook bij kampen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:46

Als je een heel eind wil reizen en je op zoek bent naar een serieuze uitdaging, kan je informeren bij vzw Andromeda (zoek maar eens op internet).
Zij werken uitsluitend met vrijwilligers. Ervaring met paarden alsook kinderen/jongeren is nodig. Diploma's niet vereist. Geen vergoeding, maar wel kost en inwoon gedurende 3 dagen (dagen waarop het kamp doorgaat).
De kampen zijn er speciaal voor kinderen/jongeren uit de bijzondere jeugdzorg (kinderen zijn door de jeugdrechter uit huis geplaatst). Taken: helpen bij paardrijlessen (/ les geven), kinderen/jongeren begeleiden in omgang met paarden, randanimatie (maw activiteiten aanbieden buiten de paarden om om de rest van de dag te vullen), kinderen begeleiden wanneer ze het wat moeilijker hebben enz enz.
Weet niet zeker of ze ook mensen van 16 laten assisteren, maar ik denk het wel. Je kan het iig eens vragen als je interesse hebt. Ervaring doe je er hoe dan ook op.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:05

Magrathea schreef:
Als je 16 bent en MBO kinderopvang gaat doen sta je op die leeftijd ook al op een groep stage te lopen. Maaar: wel altijd met begeleiding. Zo ook bij kampen.
Ik vind dat je de andere en oudere kampleiding dan veel verantwoordelijkheid geeft. Ze zijn dan ook verantwoordelijk voor de veiligheid van hun minderjarige collega want zij is ook minderjarig.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:16

hanneke32xx schreef:
Ik kan ook zeker niet les geven maar helpen opzadelen, borstelen, tuig controleren etc kan ik wel

En waarom zou dat dan leuk zijn voor je cv? Dat heeft toch weinig met pedagogiek te maken?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:17

Zou je me op de hoogte kunnen houden? Dit lijkt mij namelijk ook wel wat! Succes met je zoektocht verder :j

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 14:59

Nabster schreef:
hanneke32xx schreef:
Ik kan ook zeker niet les geven maar helpen opzadelen, borstelen, tuig controleren etc kan ik wel

En waarom zou dat dan leuk zijn voor je cv? Dat heeft toch weinig met pedagogiek te maken?

De omgang met kinderen hoort wel bij pedagogiek. Ik wil er ook vooral ervaring mee opdoen en ervaring (maakt niet uit wat) staat altijd leuk op je cv. Met alleen theorie kom je er niet ;)