Stelling 2.0

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:54

Ik zou een klap geven, want dat is gedrag wat ik onder geen enkele omstandigheid tolereer.
Maar ik zou daarna wel een zadel maker en dergelijke naar mijn paard laten kijken om de oorzaak te achterhalen, want paarden bijten eigenlijk nooit zonder reden imo.

FabianHorse schreef:
dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Dit is jouw mening, voor mij is een pony een dier wat ik zelf heb aangeschaft en dus mijn verantwoordelijkheid.
Voor mij houd dit in dat ik zo'n goed mogelijk leven wil voor mijn paard, en daar hoort een correct passend zadel bij.
Ik vind de reden dat de paarden het ergens anders het erger hebben zelf echt een bullshit argument sorry, maar dat is niet jouw paard en dus niet jouw zaak.
Jij kiest voor een paard en een paard kan niet zelf een nieuw zadel kopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:55

Madhatter, enig idee hoe paarden elkaar opvoeden... Jij zegt dan "Gek geworden ben je dan" Maar wat ik mis in jouw post is wat jij dan doet als een paard je bijt? Toch maar zonder eten naar bed? een preek? strafregels? Ook en helaas voor t beest krijgt hij van mij ook een mep als hij pijn heeft. Niet dat ik dat niet zou laten onderzoeken hoor, maar Mrie bijten wordt afgestraft en daar ben ik bestwel heel erg consequent in

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:59

FabianHorse schreef:
FabianHorse schreef:
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

Zo is het gewoon.

Ach gut, ik hoop dat jij in de toekomst echt nog heel veel gaat bijleren. Succes +:)+

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:02

FabianHorse schreef:
madhatter schreef:
Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.

Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.

Het is een paard....

Dus? Omdat het een paard moet hij overal maar mee leven en niks laten zien als hij pijn heeft? Tuurlijk mag bijten niet en dat kan gebeuren, maar om daarna met kettingen e.d. te gaan klooien..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:07

Fabianhorse: Paarden hebben in Nederland misschien niks te klagen, maar zo'n beest snapt het toch niet dat hij een te klein en pijnlijk zadel heeft maar dat dat niet erg is want hij heeft wel echt groen gras en genoeg stro... :o?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:20

Ik vind eigenlijk dat Fabianhorse in eerste instantie wel gelijk heeft.

Laat ik het anders uitleggen: wij werken met dieren tussen de 400 tot 600 kilo. Het zijn geen mensen, het zijn paarden. Dat betekend dat zij 4 hoeven en een stel tanden hebben waarmee zij desnoods een leeuw kunnen af weren, dus een mens is a piece of cake.
Ja, wij willen graag denken dat paarden onze vrienden zijn, maar op de eerste plaats zijn wij leiders...
Wat betekend dat voor onze band? Ongepast gedrag wordt ogenblikkelijk afgestraft. Of dit nou voorkomt uit ongemak of gewoon ongepast gedrag is.

Mijn paard is de leider van de groep, toen 1 van de paarden uit ongemak naar hem beet werd dat paard echt wel genadeloos afgestraft.

Mijn eerste reactie zou dus een knal zijn en daarna! Zou ik pas gaan kijken naar lichamelijk ongemak.
Maar altijd eerst het ongepaste gedrag afstraffen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:24

M_D_H schreef:

Laat ik het anders uitleggen: wij werken met dieren tussen de 400 tot 600 kilo. Het zijn geen mensen, het zijn paarden. Dat betekend dat zij 4 hoeven en een stel tanden hebben waarmee zij desnoods een leeuw kunnen af weren, dus een mens is a piece of cake.
Ja, wij willen graag denken dat paarden onze vrienden zijn, maar op de eerste plaats zijn wij leiders...
Wat betekend dat voor onze band? Ongepast gedrag wordt ogenblikkelijk afgestraft. Of dit nou voorkomt uit ongemak of gewoon ongepast gedrag is.

Mijn paard is de leider van de groep, toen 1 van de paarden uit ongemak naar hem beet werd dat paard echt wel genadeloos afgestraft.

Mijn eerste reactie zou dus een knal zijn en daarna! Zou ik pas gaan kijken naar lichamelijk ongemak.

Erg veel mensen reageren dat zei het dier een klap zouden verkopen, maar als leider van een groep (of dier) wil je lijkt mij het beste voor dat dier en als dat inhoud dat controleren van het zadel nodig is (of fysio of whatever) dan vind ik dat bij die rol passen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:29

fenijro_tani schreef:
M_D_H schreef:

Erg veel mensen reageren dat zei het dier een klap zouden verkopen, maar als leider van een groep (of dier) wil je lijkt mij het beste voor dat dier en als dat inhoud dat controleren van het zadel nodig is (of fysio of whatever) dan vind ik dat bij die rol passen.

Akkoord, maar het ene sluit het andere niet uit.

Ik geef een klap om te tonen dat dat gedrag niet getolereerd wordt (want dat dier leert enkel dat het mag en denkt niet 'Ik had echt een goede reden'). Vervolgens zou ik hem ook laten nakijken, want dit gedrag kan inderdaad goed van ongemak komen.

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:36

M_D_H schreef:

...

Daar heb je wel gelijk in, corrigeren moet, dat zouden andere paarden ook doen (al hoeft dat niet meteen een loeiharde hard knal te zijn!). Maar wat Fabianhorse daarna zegt ben ik het niet mee eens, met kettingen over hun neus, want ze moeten niet moeilijk doen, ze hebben het goed genoeg... Als je niet eens wil uitzoeken of er misschien iets mis is als een paard je wat probeert te vertellen hebben ze het niet niet zo geweldig hoor. Als een paard een keer bijt tijdens het opzadelen zou ik ook niet meteen de fysio bellen, maar als het elke keer dat je opzadelt zo is zou ik het toch ff nakijken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:41

Ann1ck schreef:
M_D_H schreef:

...

Daar heb je wel gelijk in, corrigeren moet, dat zouden andere paarden ook doen (al hoeft dat niet meteen een loeiharde hard knal te zijn!). Maar wat Fabianhorse daarna zegt ben ik het niet mee eens, met kettingen over hun neus, want ze moeten niet moeilijk doen, ze hebben het goed genoeg... Als je niet eens wil uitzoeken of er misschien iets mis is als een paard je wat probeert te vertellen hebben ze het niet niet zo geweldig hoor. Als een paard een keer bijt tijdens het opzadelen zou ik ook niet meteen de fysio bellen, maar als het elke keer dat je opzadelt zo is zou ik het toch ff nakijken.

Daar ben ik het dus volledig mee eens :)

Ik moest lachen over het stukje niet klagen, was het met het eerste stukje eens... maar hoe grappig ik het stukje over niet klagen ook vind, het dier moet wel nagekeken worden!

Arabier

Re: Stelling 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:16

Het is een paard, inderdaad... Dus het is minderwaardig? Dus je mag het slaan?
Oke, ik snap mensen die slaan als een paard met opzet zijn tanden in je arm zet, maar eerst pijn uitsluiten OOK fabianhorse als het zadel een centimeter te klein is kan het pijn veroorzaken, een zadel moet passen.
Ik zelf vind het prima als jullie jullie paarden aframmen, net ozals dat jullie mensen slaan als ze zouden bijten. Al van jongs af aan geleerd: Terug bijten is niet de oplossing (is letterlijk de zin die mijn ouders gebruikte). Als iemand jou een vieze vuile *** noemt, dan helpt het niet om dat terug te roepen. Dan moet jij de wijste zijn en kijken waarom: Niemand doet iets zonder rede. Net zoals met paarden: Als het paard bijt heeft het een rede:Hij is boos op jou, of vind het rijden niet leuk: Nou dan moet JIJ het rijden leuker maken en ook aan je paard denken. En als je nu denkt: Wuuut. Nouja, ik ga in ieder geval niemand, geen koe, geit, varken, mens of paard, slaan omdat hij niet doet wat ik precies wilt. Want ik geef mijzelf altijd de schuld.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:24

M_D_H schreef:

Pff, wij leiders? Wie heeft ooit bedacht dat wij de baas van dieren zijn? Paarden zijn wild en wij hebben ze zo uit de natuur geplukt en ons eigendom gemaakt. Helaas vind ik echt dat het niet zo werkt: Ja een paard moet luisteren, maar ik wil dat hij luistert met plezier. Te vergelijken met school: De leraren zijn de 'leiders' zoals jij het verwoord, maar ze gaan mij niet slaan als ik hun sla: Omdat zij mij niet op de wereld hebben gezet, menselijk zijn en het niet kunnen maken, ik maak een fout en hun zijn de slimste hier NIET. op in te gaan: Doet een paard iets fout? Niets doen, misschien even met stem waarschuwen, doet een paard iets goed? Belonen!!! Niet: Doet een paard iets fout: Straffen, doet een paard iets goed: Niks.

Dit is mijn rijstijl, en heb niet zo heel veel tegen mensen die hun paard wel straffen: Eigen keuze! /3 :j

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:55

Ts, ik vraag me wel af hoe ze bijt.
Als paarden pijn hebben happen ze volgens mij naar het gene wat pijn doet (bijvoorbeeld een paard met koliek dat naar zn buik hapt.). Het zou misschien kunnen dat je iets te snel/ruw aansingelde of het zadel hard op de rug liet neerkomen. In dat geval zou ik een paard niet corrigeren. Het is niet naar jou gericht en het is geen agressief of dominant gedrag. Als hij echter wel gericht op jou bijt moet je natuurlijk wel corrigeren.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:59

FabianHorse schreef:
Slaan, en als ze dan gaat steigeren, een ketting om de neus of hals doen.
Die beesten in Nederland hebben niks te klagen, dus een een op de millimeter niet passend zadeltje moeten ze ook niet klagen.

LOL.
Want jij kent dit paard en weet dat het tuig goed is en er niks aan het dier mankeert? :')
TS, eerst je tuig en paard nakijken. Als alles goed is concequent gaan opvoeden, het liefst met een volwassene erbij die hier vanaf weet.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:07

madhatter schreef:
Het is een paard, inderdaad... Dus het is minderwaardig? Dus je mag het slaan?
Oke, ik snap mensen die slaan als een paard met opzet zijn tanden in je arm zet, maar eerst pijn uitsluiten OOK fabianhorse als het zadel een centimeter te klein is kan het pijn veroorzaken, een zadel moet passen.
Ik zelf vind het prima als jullie jullie paarden aframmen, net ozals dat jullie mensen slaan als ze zouden bijten. Al van jongs af aan geleerd: Terug bijten is niet de oplossing (is letterlijk de zin die mijn ouders gebruikte). Als iemand jou een vieze vuile *** noemt, dan helpt het niet om dat terug te roepen. Dan moet jij de wijste zijn en kijken waarom: Niemand doet iets zonder rede. Net zoals met paarden: Als het paard bijt heeft het een rede:Hij is boos op jou, of vind het rijden niet leuk: Nou dan moet JIJ het rijden leuker maken en ook aan je paard denken. En als je nu denkt: Wuuut. Nouja, ik ga in ieder geval niemand, geen koe, geit, varken, mens of paard, slaan omdat hij niet doet wat ik precies wilt. Want ik geef mijzelf altijd de schuld.

Nou kan ik toch met veel zekerheid zeggen dat ik mijn pony nooit afram...
Maar een tik vind ik op momenten toch wel goed op zijn plaats.
Kijk een mens is toch heel anders als een paard, als je een paard niet corrigeerd dan kan dat een gevaarlijke situatie creëren doordat een paard vele malen meer weegt en sterker is als ons mensen.
Madhatter mensen zijn wel degelijk leiders van hun paard, dit is namelijk afgeleid van toen de mens nog volop in de natuur hoorde. Mensen zijn jagers en paarden zijn vluchtdieren. Dus als wij de baas niet zijn kan dit gevaarlijk worden.
Ik zeg niet dat een paard vals is maar wel dat als hij geen manieren aangeleerd krijgt hij deze ook niet zal gebruiken en dan zal een trap of wat dan ook echt veel pijn doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:16

madhatter schreef:
M_D_H schreef:

Pff, wij leiders? Wie heeft ooit bedacht dat wij de baas van dieren zijn? Paarden zijn wild en wij hebben ze zo uit de natuur geplukt en ons eigendom gemaakt. Helaas vind ik echt dat het niet zo werkt: Ja een paard moet luisteren, maar ik wil dat hij luistert met plezier. Te vergelijken met school: De leraren zijn de 'leiders' zoals jij het verwoord, maar ze gaan mij niet slaan als ik hun sla: Omdat zij mij niet op de wereld hebben gezet, menselijk zijn en het niet kunnen maken, ik maak een fout en hun zijn de slimste hier NIET. op in te gaan: Doet een paard iets fout? Niets doen, misschien even met stem waarschuwen, doet een paard iets goed? Belonen!!! Niet: Doet een paard iets fout: Straffen, doet een paard iets goed: Niks.

Dit is mijn rijstijl, en heb niet zo heel veel tegen mensen die hun paard wel straffen: Eigen keuze! /3 :j

En paarden straffen elkaar ook niet af natuurlijk... :')

Overigens waar maak jij uit op dat ik (of anderen) bij goed gedrag niet beloon? Ik beloon altijd goed gedrag... Net als dat ik altijd waarschuw met de stem. Maar voor een paard leert dat een stemverheffing een waarschuwing betekend heeft hij echt al een keer een tik gekregen (in combinatie met stem).

Overigens, hoe doe jij het dan? Paard bijt je en jij negeert het?
Ik heb met heel veel paarden mogen werken en dan met name de 3 jarige en er zijn genoeg paarden bij wie het dan van kwaad tot erger gaat...
En dan? Hoe los je het dan op? Ga je dan nog steeds negeren?

Sorry, maar in mijn ogen is dat je reinste penny gedrag!

Je corrigeert ALTIJD eerst voor je pijn gaat uitsluiten! In de natuur gebeurd dit ook. Ongewenst gedrag is en blijft ongewenst ook al heeft het dier 20 duizend redenen om dit gedrag te vertonen het is ongewenst!

Prima dat jou ouders geleerd hebben niet terug te bijten als iemand jou een vieze njaa, vul het zelf maar in, noemt. Maar dat is NOOIT van toepassing op een paard. Een paard is een dier van tussen de 400 tot 600 gram, soms zwaarder en soms lichter. Een dier wat leert wat zijn kracht is en leert hoe hij een mens kan ondermijnen zal levensgevaarlijk worden. Dat zijn de paarden die uiteindelijk bij de slacht belanden en dat komt door mensen die de paarden totaal niet opvoeden.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:40

M_D_H schreef:
Een paard is een dier van tussen de 400 tot 600 gram, soms zwaarder en soms lichter.

Ik mag hopen dat jouw paard meer weegt als 600 gram :') .
Verder maakt je een goed punt en ik sluit bij je aan.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:34

Ann1ck schreef:
Ts, ik vraag me wel af hoe ze bijt.
Als paarden pijn hebben happen ze volgens mij naar het gene wat pijn doet (bijvoorbeeld een paard met koliek dat naar zn buik hapt.). Het zou misschien kunnen dat je iets te snel/ruw aansingelde of het zadel hard op de rug liet neerkomen. In dat geval zou ik een paard niet corrigeren. Het is niet naar jou gericht en het is geen agressief of dominant gedrag. Als hij echter wel gericht op jou bijt moet je natuurlijk wel corrigeren.

Hier ben ik het mee eens. Gericht happen naar jou is corrigeren. Maar als jij een fout maakt door bijv. te ruw aan te singelen en hij laat zien dat hij dit niet fijn vindt zónder gericht naar jóú te happen dan is dit geen gedrag dat gecorrigeerd hoeft te worden imo.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 01:49

FabianHorse schreef:
madhatter schreef:
Slaan? Gek geworden ben je dan.
Paard kan pijn hebben, zelf meegemaakt op manege: Paard bokte steigerde en beet. Bleek vreselijke pijn te hebben en is daarbij ook heel erg geslagen omdat ze dachten dat ze vals was ofzo.

Eerst checken,en dan je boze kant erbij halen. Het belangrijkste wat je nodig hebt voor paardrijden is geduld.

Slaan doe je niet, het is niet een ding, het leeft. Als een vriendin van mij mij bijt ga ik ook niet terug meppen.

Het is een paard....

Precies ja. Tis een paard, een levend dier met een ziel en eigen mening. Geen quad.. Bah wat kan ik daar slecht tegen. Koop een quad of motor ofzo in plaats van een levend dier als je er zo mee om wilt gaan :/
Slaan en kettingen gaan niet werken TS, dat is niets meer dan symptoombestrijding. Ga opzoek naar een goede trainer die je kan helpen met grondwerk. Dat is wat je paard en (vooral) jij nodig hebben! Je paard moet leren respect voor je te hebben. Bijten en steigeren kan echt niet.. met het grondwerk kan je ook het bokken er uit krijgen ;)
Wel nadat je hem hebt gecheckt op pijn natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:40

Citaat:
Je corrigeert ALTIJD eerst voor je pijn gaat uitsluiten! In de natuur gebeurd dit ook. Ongewenst gedrag is en blijft ongewenst ook al heeft het dier 20 duizend redenen om dit gedrag te vertonen het is ongewenst!

Paarden onderling zijn niet van de softe, maar wel veel subtieler dan sommige mensen weten.

Mijn ervaring is, dat een paard dat bijt, vaak al eerder signalen "ik ben bang, ik heb pijn, etc" heeft afgegeven.

Wie die signalen negeert, verdient gebeten te worden, zo is de regel in de natuur.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:49

Een paard bijt niet omdat hij het leuk vind. Als een paard bijt heeft hij of bijv pijn, dus sluit dat dan alsjeblieft eerst uit. En ja, ik moet toegeven. Ik heb heus vaker een paard zonder na te denken een tik gegeven. Maar na een tijdje besefde ik dat het helemaal niet hielp. Nu geef ik waarschuwend een vinger omhoog en maak ik zo'n 'Eee!' geluid, schrikt het paard al genoeg van.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:05

Janneke2 schreef:
Citaat:

Paarden onderling zijn niet van de softe, maar wel veel subtieler dan sommige mensen weten.

Mijn ervaring is, dat een paard dat bijt, vaak al eerder signalen "ik ben bang, ik heb pijn, etc" heeft afgegeven.

Wie die signalen negeert, verdient gebeten te worden, zo is de regel in de natuur.

Vaak geven ze die signalen wel af, maar niet altijd.

madhatter schreef:
Een paard bijt niet omdat hij het leuk vind. Als een paard bijt heeft hij of bijv pijn, dus sluit dat dan alsjeblieft eerst uit. En ja, ik moet toegeven. Ik heb heus vaker een paard zonder na te denken een tik gegeven. Maar na een tijdje besefde ik dat het helemaal niet hielp. Nu geef ik waarschuwend een vinger omhoog en maak ik zo'n 'Eee!' geluid, schrikt het paard al genoeg van.

Laten we het dan anders stellen.
Een paard bijt of schopt jou. Jij gaat eerst goed uitzoeken of het paard wat heeft.
Je haalt een dierenarts, fysio, osteo, hoefsmid etc etc er bij.
Aangezien niet iedereen op dezelfde dag kan zit hier wat tijd tussen.
Ondertussen blijft het paard bijten of schoppen.
Jij blijft die negeren want je weet nog niet of het paard pijn of ongemak heeft.
Dan komt de conclusie... je paard heeft geen ongemak.
Ondertussen zit je met een onopgevoed dier van tussen de 400 a 600 kilo die geleerd heeft dat het gewoon van zich af mag bijten of schoppen want dat gedrag wordt toch genegeerd?
Wat doe je dan?

Mijn paard accepteerde het ook niet dat een paard naar hem beet omdat hij pijn had. Als paarden dit onderling niet accepteren, waarom moet ik dit dan wel doen?
Mijn paard schopte gewoon van zich af en hard ook. Mijn tik of schop komt nooit zo hard aan als dat ze dat onderling doen, maar het geeft wel het juiste signaal aan: ongewenst gedrag wordt niet getolereerd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:29

Accoord- er zijn idd dieren die nul signalen afgeven.

Maar een mens die rimpels bij de neus, wit rond ogen en zelfs platte oren negeert, vertoont zelf ongewenst gedrag.

(Ooit deed ik wel een kwartier over het opzadelen bij mijn schimmeltje- maar dat werd allengs korter en de "zadel dwang" verdween compleet.)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:35

Janneke2 schreef:
Accoord- er zijn idd dieren die nul signalen afgeven.

Maar een mens die rimpels bij de neus, wit rond ogen en zelfs platte oren negeert, vertoont zelf ongewenst gedrag.

(Ooit deed ik wel een kwartier over het opzadelen bij mijn schimmeltje- maar dat werd allengs korter en de "zadel dwang" verdween compleet.)

Mee eens. Die vertoont zelf ongewenst gedrag.

Daarom is het ook belangrijk dat iedereen die signalen leert te herkennen.

Maar dan nog... Bijten is en blijft ongewenst gedrag. Dus zelfs al zou je signalen gemist hebben, eerst die tik en daarna pas bij jezelf denken dat je misschien wat extra lessen paardentaal nodig hebt :+.

Want, mijn paard accepteerd ook niet dat een ander paard hem bijt. Ook al mist hij de signalen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:41

Hm, het lijkt mij inderdaad onverstandig om het te negeren, dat kan levensgevaarlijk worden.
Nu zou je het wel kunnen merken als je paard ergens last van heeft, op welk gebied dan ook, dus misschien dat TS al die signalen heeft gemist (of iemand anders) omdat ze het paard niet goed kent?
En hoe heftig is het, vraag ik me af.