Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:38

vroegahhhh waren chips en paspoorten niet verplicht
de paardennamen werden verzonnen bij aanschaf en kregen een naam die makkelijk uit te spreken was.. daarnaast werd er veel meer simpel bloed op simpelbloed gezet, waardoor je eenvoudige, geen zeer goede, maar ook geen heel slechte ponies en paarden kreeg.. ene buur had een merrie, twee buren verder had een hengst, maten kwamen aardig overeen, beiden geen echte gebreken.. Kees klom op Marie en zo werd klaasje het veulen geboren.

als de dieren al een stamboeknaam hadden, werd die meestal niet gebruikt en kregen ze gewoon een roepnaam.

tegenwoordig gaat men veel meer prat op bloedlijnen en fokkersnamen.

vroeger:
ik heb een zwarte pony die heet mientje, ze is super lief en we doen wedstrijden.. ik rijd al L2.. mientje heeft nu een veulen, maar we hebben nog geen naam, wie weet wat leuks.. het is een hengstje, wel lief maar heel ondeugend > rakker

nu:
dit is mijn pony: ze is x jaar oud, haar ouders zijn, ze heeft deze en deze premies, dit is haar veulen vanzelfsprekend moet het in het stamboek dus ik zoek een naam met een a/b/c/d/e/ afhankelijk van het jaar.. natuurlijk mag het niet te simpel zijn, het moet aan deze en deze eisen voldoen > Huppeldepup van hieperdepiep tot hatsekidee

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:40

Ik vind het luxe klinken, vooral bij wedstrijden. En gewoon mooi natuurlijk :)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:41

Valt Giverny D onder ingewikkeld? :')

Zo ja, het verhaal er achter is best logisch :j
Onze merrie Prada heeft 2 veulens gegeven. De eerste werd een merrie veulen en kreeg de naam Belize van de toenmalige eigenaresse van Prada.
Belize is een land vlakbij Mexico. Omdat wij en de vorige eigenaresse van Prada nog heel erg goed contact hebben en zij Belize nogsteeds heeft wilde ik dat er een link te leggen was tussen Belize en het volgende veulen (of eigenlijk tussen al Prada haar veulens). Een volgend veulen zou dus ook een naam krijgen van een stad of land. Dus in 2011 is Prada bevallen van opnieuw een merrie veulen. Haar heb ik de naam Giverny gegeven (stad in Frankrijk). En omdat dit ons eerste zelf gefokte veulen was en ik haar zou houden heeft mijn moeder en als verrassing een D (van Danielle) achter laten zetten.
Dus zo is Giverny D ontstaan :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:43

Yentaah schreef:
Ik vind het luxe klinken, vooral bij wedstrijden. En gewoon mooi natuurlijk :)

In de lichte tour eventueel ja. Voor een 15-jarige in de B die nooit verder dan dat gaat komen is het toch een heel ander verhaal? Of vind je het dan ook luxe en mooi?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:44

Koper schreef:
Je komt steeds vaker van die superingewikkelde namen tegen, die eigenlijk meer volzinnen dan namen zijn, met afkortingen en merkwaardige spellingen.

Kun je me een voorbeeld geven? Want behalve de Quarters die ik ken met 3 of 4 namen weet ik eigenlijk niet wat je bedoeld.

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:48

uit eigen ervaring vindt ik lange/moeilijke namen juist mooi en bijzonder. ik vindt het zelf wat speciaals geven en iets sierlijks hebben :o
of van die buitenaamse namen met een mooie betekenis :j
zoiets als; Rayon de Soleil - betekend zonnestraal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:49

Jessix schreef:
Koper schreef:
Je komt steeds vaker van die superingewikkelde namen tegen, die eigenlijk meer volzinnen dan namen zijn, met afkortingen en merkwaardige spellingen.

Kun je me een voorbeeld geven? Want behalve de Quarters die ik ken met 3 of 4 namen weet ik eigenlijk niet wat je bedoeld.

Ik stuur je een PB. Want dit topic is natuurlijk het gevolg van een ander topic en stel je toch eens voor dat je een bokker verdriet doet door de zo zorgvuldig uitgekozen naam hier te grabbel te gooien.

Horsefriend9: maar waaróm dan? Waarom vind je dat?

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:54

Mijn springpaard heeft een erg lange naam op zijn paspoort staan. :D Zijn volledige naam is; Valzer di San Patrignano. Hij komt ook van een buitenlandse springstal waar ze internationaal rijden. Alle springpaarden daar worden vernoemd naar de stal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:56

Valdesh schreef:
Mijn springpaard heeft een erg lange naam op zijn paspoort staan. :D Zijn volledige naam is; Valzer di San Patrignano. Hij komt ook van een buitenlandse springstal waar ze internationaal rijden. Alle springpaarden daar worden vernoemd naar de stal.

Dat is gewoon de stalnaam, dat vind ik wat anders.

Het gaat mij om het stuk Pietelientje's Fruttiputtipeu Chevalac Golden Wonder BQH vóór de stalnaam.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:57

Valdesh schreef:

maar hoe kennen de mensen hem?
Neem aan dat je dat niet staat te roepen in de wei of zelfs maar aan zijn staldeur hebt hangen..

TS heeft het over eenvoudige namen van vroeger.. maar dat waren ook allemaal roepnamen en/of staldeur namen.. wie weet wat voor naam ze op hun paspoort hadden :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:00

Ik bedoel eigenlijk meer de ingewikkelde namen van nu. Die je doordat ze zo ingewikkeld zijn niet goed kunt onthouden. Als je al weet hoe je ze om te beginnen moet uitspreken.

elenaMM77

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:04

denk dat dat te maken heeft met dat mensen meer lopen te pronken en vaak beter willen overkomen dan anderen Koper.

vroegah had je net zo goed van die ingewikkelde namen, maar er werd niet over gepeinsd om ze zo ook te roepen lol

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:06

Oh oeps, sorry dan heb ik het topic niet goed doorgelezen. :')
Ik heb hem ook nog nooit bij zijn volledige naam genoemd. Is ook niet te doen haha. :') Wij hebben hem Valdesh genoemd. Dat was een makkelijker naam haha. Maar jullie hebben wel gelijk, tegenwoordig verzint men wel hele ingewikkelde stalnamen.
Laatst bijgewerkt door Valdesh op 04-12-16 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:07

Ik ben ook niet van de lange namen. Vorig jaar het veulen Kasper genoemd. Mijn ouders vonden het verschrikkelijk, ik makkelijk!! Dit jaar Lindsey en Lanchester. Afgekort linny en lenny.... hihi, lekker simpel

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:28

jenn0dv schreef:
Er was er laatst een hier op bokt, en die naam vond ik echt cool. Maar ik ben het nu wel vergeten...
:Y)

Edit: Qui Que Bou heet ie. Dat vind ik wel goed gevonden!

Haha hilarische vonst. _O-

Over het algemeen denk ik vaak bij die ingewikkelde namen:" heb je iets te compenseren ofzo?"

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:38

Ik heb PB gehad en was me er niet van bewust dat je ook paardennamen hebt die gewoonweg niet uit te spreken zijn. :') Geen idee waarom mensen daarvoor kiezen. Ja, het is zeker apart, maar het lijkt me niet lekker in de mond liggen als je je paard staat te roepen. En als stalnaam lijkt het me al helemaal niet handig. Je wilt toch juist dat mensen je herinneren? Mond op mond reclame gaat niet zo handig als niemand het uit kan spreken. :D

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:38

De vorige eigenaar van mijn pony heeft het makkelijk gehouden. Gewoon lekker simpel; Vrouwke! :+
Ook op de startlijsten staat gewoon altijd Vrouwke, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, haha. Y)(^)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:45

Qui que bou vind ik een geweldige vondst _/-\o_ Zo kan het toch ook? En als je een exclusieve wildkleursplashweetikwatvos hebt is Roodmeo toch ook uniek? Én makkelijk te onthouden.

Waarom nou iets in zestien boekdelen en waar een bijsluiter bij moet voor de uitspraak? Als het een welsh is en je zit in die wereld dan raak je er vast aan gewend maar voor (bijna) elk ander ras moet het toch kunnen om een naam te geven die en zo uniek is als je wil en die je ook nog kunt onthouden?

Afgelopen jaar hoorde ik een verhaal over iemand die een veulentje een unieke en onuitspreekbare naam had gegeven en die al uitkeek naar hoe het omgeroepen zou worden op wedstrijd. Wáárom?? -O-

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:49

Bij ons op de manege krijgen ze allemaal een automerk naam. Zitten best veel leuke tussen (Infiniti, Galaxy, Duster, Bugatti.. 2 broertjes Alfa en Romeo). Ik wacht nogsteeds op Ford :-)

Verder hoeven die lange ingewikkelde namen voor mij ook niet :p

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:51

Thea_Ste schreef:
Ik heb zonder het goed te beseffen mijn veulen blijkbaar een moeilijke naam gegeven :Y)

[...]
Het werd Quantando, een naam die ikzelf erg mooi vind, en ook al complimenten over heb gehad, maar voor velen blijkbaar nogal moeilijk is en ingewikkeld om te onthouden (samen met moeders naam) :+

Oh oh... Ik las eerst een paar keer Guantánamo... }:0 Inderdaad, moeilijk (voor mij dan he? :D ).

Ik heb het zelf ook niet handig gedaan, mijn paard heet De Kolonel. Geen fatsoenlijke roepnaam van te maken. Wel makkelijk uit te spreken, dat dan weer wel. :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:57

Bij de Amerikanen zie je het vaak, idd. (Bij verschillende rassen)
Zal wel iets Amerikaans zijn. :+
Maar deze paarden krijgen ook vaak een eenvoudige stalnaam. Al dan niet afgekort van hun stamboeknaam.

Bij renpaarden (Thoroughbreds) zie je ook vaak van die gekke namen voorbij komen. Levert vaak ook leuke commentaren op bij zo'n race :')
Ik moest meteen aan deze denken:

Verder houd ik juist niet van die clichénamen zoals 'Starlight', 'Midnight', 'Moonlight', 'Shadow', 'Misty'... allemaal van die namen die je naar mijn idee tegenkomt in kinderseries over paarden.

Een naam moet een beetje passen bij een pony of paard.
Een Fries/Shetlander/Fjord of een ander soortige koddige pony met een hele chique dubbele Engelse naam vind ik bijvoorbeeld niks. Maar bij bijv. een Engels Volbloed zou dat mij dan weer niet storen.
Laatst bijgewerkt door mairead op 04-12-16 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:59

De mijne heet Magnifique, niet heel moeilijk en zijn naam doet hem eer aan. We noemen hem overigens allemaal Magne.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:02

Mijn paard heeft ook een heel lange naam, of nouja, samengesteld dan. Haar stamboeknaam is een ouderwetse stamnaam die ik niet zo vond passen bij een chique merrie, dus heb ik iets anders bedacht met de letter die bij haar leeftijd hoort (KWPN, G, 2011) en op wedstrijd heeft ze eerst haar roepnaam en vervolgens haar stamboeknaam. Als ik alleen de stamboeknaam zou gebruiken, zou niemand mijn paard herkennen en ik vind het wel netjes naar de fokker toe om ook de stamboeknaam te gebruiken. *Tromgeroffel* Genève Garienke P. :')
Ik heb de droom om te gaan fokken en dan in de plaatsnamen te blijven en ook een eerbetoon aan mijn pony (Prisca) in de namen van de veulens te stoppen, dus dat worden ook geen hele simpele, doorsnee namen, denk ik..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:08

Ik vind die lange namen altijd een beetje... euhm... lachwekkend. Ik heb op een stal gestaan waar ze westernlessen gaven (totaal mijn ding niet) en dan liep er een beneden gemiddelde manege pony in de bak met een dekje wat 8 maten te groot is omdat de naam er niet op past anders. Sir's Redneck McHoofs Spotted Arse Wonderfully Stardust's Ginny's Aunt's Daugther Bella. _O- Dan kan ik het al niet meer serieus nemen. En als je die knol dan Bella zou noemen dan breekt de derde wereldoorlog uit omdat het een stamboek quarter is. _O- Dan kan je mij oprapen.

Als bij wedstrijd paarden de stalnaam en/of sponsor in de naam verwerkt is vind ik dat een ander verhaal maar dan niet in de B maar vanaf de subtop.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:13

Mijn shetlander heet Frerik, maar dat is me veel te kakkig voor een bolletje pretvet. Z'n roepnaam is Nick :o
Onze nrps heet Rublin. Die naam vind ik wel passend, vooral als hij straks goed in z'n bespiering zit. Hier gelukkig geen last van lange moeilijke namen :+

Edit: jeetje wat een naam @Tazzey _O-