BOEM! - Hoe dealen jullie met vuurwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:04

Hier idem, als ze binnen gehoorafstand staan te knallen vraag ik vaak of ze even willen stoppen, de meeste jongeren zijn dan echt de beroerdste niet en stoppen dan netjes met schieten.
En ja, ik zie soms wel eens iemand niet die mij niet had gezien en dan gaat het vlakbij achter de struiken boem... tot nu toe altijd goed gegaan.

En ja, er zijn natuurlijk van die eikels die het expres doen, vuurwerk naar je gooien, maar dat zijn er hier gelukkig, klopt af, in al die jaren nog nul geweest.

In oktober heb ik 1x de politie gebeld, maar dat was ook wel idioot vroeg voor vuurwerk, ik had mazzel reed op pad waar verder geen verkeer komt en was mijn beugel op maat aan het maken gingen ze op het naastgelegen voetbal veld net vuurwerk afsteken... oeps.. paard schrok wel, maar gelukkig soort van op de plaats en ik zat nog. Van dit paard (jongste) wist ik nog niet wat die buiten rijdend op vuurwerk deed.
Toen ik op vereniging was (ligt daar ook) politie gebeld aangezien ze met tussen pozen nog steeds aan het schieten waren en er ondertussen op het verenigingsterrein iemand aan het vliegeren was met haar paard vanwege het schieten.

1 x met zwarte gehad dat ik net de srv wagen voorbij stapte en het huis erachter zo'n wondertol afstak en paar klappers.. Die hadden mij niet gezien en ik wist niet dat ze wat gingen afsteken, dit was overigens net voor oud en nieuw zeg maar met geopende verkoop. Zijn verder mensen die dat nooit expres zouden doen, toen zat ik wel in de haag... ahum... aangezien paar toch wel paar passen opzij ging, daar bleef het gelukkig bij en dat ie verder wel heel erg getriggerd was de rest van de weg naar huis.

En tja, december is vuurwerk maand... moet zeggen er zijn ergere dingen.. Laatst verloor auto zijn uitlaat net voordat ik de weg op reed met hoop herrie en die reed in 1e instantie nog door ook met uitlaat over straat slepend onder de auto, of ook apart de fietser die zo'n reiskoffer met kleine harde plastic wieltjes meesleepte... Dus naast vuurwerk bestaat er nog heel veel ander aparts.. waar ik nooit voor heb getraind.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:12

Hier een paard met een meniscus blessure, vanwege vuurwerk.Gelukkig niet mijn paard, maar ik zou behoorlijk balen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:31

Ik zou het zeker ook melden bij de politie. Het is verboden om nu al vuurwerk af te steken!

Verder zou ik het gevaar deze maand niet opzoeken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:49

RoyceMack schreef:
Jij denkt dat politie die aan de telefoon hangt geen indruk maakt? Ik neem aan dat het geen doorgewinterde draaideurcriminelen van 20+ waren? maar Jochies die elkaar en vooral zichzelf errug stoer vonden door een vuurwerkje af te steken?
Dan is zoiets best heftig lijkt mij.

En toch ben ik voor betere straffen. Tuurlijk zou ik ook ter plekke de politie bellen in zo'n situatie. Maar politie icm boete is imo nog beter dan alleen politie.

Cheminee

Re: BOEM! - Hoe dealen jullie met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 06:14

Precies de reden waarom ik in december alleen nog maar in de bak rij! Bah akelige mensen op deze wereld. Hoe durven ze vuurwerk naar een paard te gooien

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:10

Om weer een beetje leven in het topic te brengen, volgt iemand toevallig de 078 facebook pagina? Gisteren is de pony van een meisje bij ons op stal tijdens het longeren zodanig geschrokken van vuurwerk, dat hij door de metalen paal die de bak afsluit is gesprongen (en nu 90 graden gebogen is), is de 60 km weg overgevlucht, en wilde de A16 op. Godzijdank hebben auto's het beest klemgereden en kon een jongen hem pakken.
Afbeelding

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:13

Wij hebben hier nog geen knallen gehoord, maar ik zoek het ook niet op :( Dan maar naar het bos.

Wat schrikken als je paard los komt op de weg! Gelukkig is alles goed gaan!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:37

Mijn paarden kijken er niet meer van op of om. Heb zelf zo'n jochie thuis die samen met zijn vrienden stiekem al wat knalt hier en daar.

Voordeel is wel dat hij weet dat dieren kunnen schrikken en dat hij en zijn vrienden daar dan ook rekening mee houden. Ander voordeel is dat mijn dieren (paarden, honden, katten) er niet meer van onder de indruk zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:52

Ik ben echt niet te spreken over zo'n gedrag.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:29

paard is gelukkig redelijk bom proof, mits ruiter ook niet bang is. Ik zoek het niet op maar blijf er nog niet voor binnen, kijk het de laatste dagen even aan, als het heel erg is blijf ik binnen. Voor carbit schieten rij ik wel wat om, want daar is hij wel wat bang van, maar gelukkig gaat dat prima zolang het niet te dichtbij komt.
Voor echt vervelende mensen, die vuurwerk naar mens of dier gooien bel ik de politie wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:35

petraaken schreef:

Nou, inderdaad...
Je beseft dat het strafbaar is, maikeltje?
Zou daar niet om lachen als moeder zijnde :n

En laat het hem lekker thuis doen dan in plaats van er andere mensen en dieren mee lastig te vallen -O-

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:45

Ah joh, niets mis met wat rotjes, die gewoon netjes worden afgestoken in de berm ofzo, daar schrikken paarden echt niet zodanig van. Ik denk dat je als ouder beter kan zorgen dat je je kind 'begeleid' in het 'met normen en waarden gebruik maken van vuurwerk' dan het helemaal verbieden, want iedereen weet wat kinderen dan doen, JUIST stiekem aan de gang en dan heb je er helemaal geen invloed op.
Het zou vanuit de regering verboden moeten worden zodat die kinderen er ook helemaal niet meer aan kunnen komen, maar ja, zolang dat niet gebeurd....

mijn pony's kijken niet echt op of om van vuurwerk. Kyano stond voorheen ook naast een skatepark midden in een woonwijk, dus die heeft zoveel vuurwerk gezien van dicht bij, doet hem niet zoveel meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:47

Tot ze de rotjes van zich afgooien jouw wei in...

Ben nu al zover dat ik mijn voorste weitjes amper durf te gebruiken door toedoen van dit soort gastjes -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:59

Ik ben een echte NSB'er wat vuurwerk afsteken betreft. Zie ik iemand op een gevaarlijke manier vuurwerk afsteken dan meld ik dat bij de politie.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:02

Shirley schreef:
petraaken schreef:

Nou, inderdaad...
Je beseft dat het strafbaar is, maikeltje?
Zou daar niet om lachen als moeder zijnde :n

En laat het hem lekker thuis doen dan in plaats van er andere mensen en dieren mee lastig te vallen -O-

Dat doet ie toch ook?? Ruimte genoeg. Waar lees jij dat hij er andere mensen of dieren mee lastig valt? Ik woon in het buitengebied, niemand die er om maalt.
Toydoll schreef:
Ah joh, niets mis met wat rotjes, die gewoon netjes worden afgestoken in de berm ofzo, daar schrikken paarden echt niet zodanig van. Ik denk dat je als ouder beter kan zorgen dat je je kind 'begeleid' in het 'met normen en waarden gebruik maken van vuurwerk' dan het helemaal verbieden, want iedereen weet wat kinderen dan doen, JUIST stiekem aan de gang en dan heb je er helemaal geen invloed op.
Het zou vanuit de regering verboden moeten worden zodat die kinderen er ook helemaal niet meer aan kunnen komen, maar ja, zolang dat niet gebeurd....

mijn pony's kijken niet echt op of om van vuurwerk. Kyano stond voorheen ook naast een skatepark midden in een woonwijk, dus die heeft zoveel vuurwerk gezien van dicht bij, doet hem niet zoveel meer.

Inderdaad.
Hij doet het niet stiekem, ik weet er van, hij is zich wel bewust van de gevaren en hij gaat er verstandig mee om. Je kunt jongens van die leeftijd er niet van weerhouden, de aantrekkingskracht is te groot.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 12-12-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:04

+:)+

Als je schrijft "hier en daar" denk ik: hier is bij jou en daar is bij mij ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:05

Nee, afhankelijk van waar mijn paarden staan n de bak of aan de overkant van de weg in mijn weide.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:07

Dan is het een ander verhaal :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:21

Neemt niet weg dat ik er niet blij mee ben hoor. Want je kunt tegenwoordig via allerlei kanalen aan vuurwerk komen. Vroeger was het alleen de dag voor oudejaarsdag meen ik. En ze hebben tegenwoordig ook heel ander vuurwerk dan wij vroeger. Toen had je nog geen cobra's, Shells en weet ik veel wat voor rommel nog meer.

Dus liever zou ik hebben dat vuurwerk compleet uitgebannen zou worden vanwege de risico's die het met zich meebrengt. Die jongens vinden het prachtig maar ik maak me er wel druk om. Daarom wil ik precies weten wat hij koopt en waar het vandaan komt. Maar van vriendjes kun je niet alles controleren. Gisteren hebben we dat programma van Alberto Stegeman samen zitten kijken, je zult maar net een slecht stuk vuurwerk treffen waardoor je hele hand eraf geknald wordt. :7

Tegenhouden werkt niet, ze weten er altijd wel aan te komen. Dus dan maar proberen zoveel mogelijk gecontroleerd toe staan en er het beste van hopen. Maar dat is weer een hele andere discussie :D

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:23

Twee weken geleden stond mijn geblesseerde paard,welke net daarvoor was behandeld Door de chiropractor, in de paddock. Op klaarlichte dag werd er tussen de middag een honderd klapper op de weg afgestoken. Paard was volledig in paniek en brak bijna uit. Helaas was de blessure hierdoor weer terug. We zijn al maanden aan het revalideren en Door die rotjong weer terug bij af. Morgen weer naar de DA.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:31

Shirley schreef:
Tot ze de rotjes van zich afgooien jouw wei in...

Dan is er nog niet veel aan de hand hoor. Pony's voed ik wel zodanig op dat ze wel wat gewend zijn :j Ze zullen net als jij en ik even kort schrikken en dan waarschijnlijk denken 'poedersuiker vuurwerk'.

Het is banketstaaf als vuurwerk werkelijk tegen ze aan gegooid word, dan wordt het dierenmishandeling.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:38

Wat de ellende hier is, Toydoll, dat er in het het voorste weitje alleen maar een hek tussen de berm en onze oprit staat en het voorste deel van de oprit toegankelijk moest blijven voor groot verkeer, dus onze poort staat een aantal meter terug...

Zo is een gezellig hoekje ontstaan waar mensen graag stoppen om de paardjes eens (uiteraard niet op mijn verzoek ;) ) wat toe te stoppen, dus komen er fietsers aan die wat in de wei gooien, zien ze niet 1,2,3 of het een stukje brood of een stukje vuurwerk is ;)

Kun je opvoeden wat je wilt, maar het enige dat werkt, is ze een wei verderop zetten, buiten bereik van het fietspad :j

Van alleen de knallen schrikken ze ook niet :n

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 07:50

Hier begint het ook al,ik vind het niet zo erg maar hier hebben de jongeren ook wel het fatsoen om even te stoppen.

Mijn merries staan gewoon zoals jaren op de wei,die geven echt niks om geknal.
Blijven gewoon rustig grazen.

De veulens maken het voor het eerst mee en mijn vriend gaat wel vuurwerk afsteken voor het huis/stallen.

Veulens blijven gewoon op stal staan met een flinke pluk hooi en ik ga af en toe ff kijken.

Denk dat de veulens misschien eerst wel schrikken maar ze raken er wel aan gewend.