Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GWR

Re: Bang om geen klik te hebben met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:51

Ik had hetzelfde verhaal, wilde ook graag weer een nieuwe uitdaging en de sport in en heb na 2 jaar twijfelen de stap genomen om mijn paard te verkopen en een nieuwe te kopen. Dit is allemaal (morgen) 2 weken geleden pas, maar ben nu al ontzettend gek met mn nieuwe jonkie. En natuurlijk denk ik nog aan mijn vorige paard, ik had haar 7 jaar en was ook echt ontzettend gek met haar vandaar dat het ook zo lang duurde voor ik de stap echt gemaakt heb, maar ik probeer er niet achteraan te vragen hoe het gaat etc. want denk dat je het zo het beste los kunt laten.
Als je maar meteen een goed gevoel bij de nieuwe hebt (ik was meteen helemaal weg van mijn nieuwe) dan komt die band vanzelf, dat moet je toch weer opbouwen, maar merk wel dat het bij zo'n jong dier best snel gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:40

Ik denk dat je doel en droomkarakter ook niet per se hetzelfde hoeven te zijn.
De pony waar ik altijd mee trainde had écht mijn droomkarakter: heel fel, energiek, lenig en intelligent en een echte uitslover, echt een bommetje. Maar daar deed ik alleen grondwerk mee, ik zou niet echt ontspannen op hem kunnen rijden, daar was hij te rennerig voor.
[***] heb ik juist echt gekocht als rijpaard (waar ik vervolgens niet op kon rijden :') ) en toen ik op zoek ging naar en rijpaard was ik op zoek naar een paard dat zelfverzekerder was, wat kalmer en verstandiger. Ik had namelijk geen zin in vliegles. Dat is [***] dus allemaal en voor mij perfect onder het zadel, maar daardoor met grondwerk ook rustiger, heeft minder zin om zich uit te sloven, vindt één rondje draf ook wel genoeg en doet het allemaal wat kalmer aan. Ook prima, maar bij het grondwerken mis ik wel eens wat de pony allemaal uit zichzelf aanbiedt.

Dus er is ook niet 1 'band', ik denk echt dat je van elk mens/dier op een andere manier houdt, gewoon omdat iedereen een ander karakter heeft en dat sluit op andere manieren aan op het jouwe. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:45

Mijn eerste paard zag ik en ik was gelijk verliefd. Dat gevoel is veranderd in een heel diep houden van.
We kochten een merrie voor hem en ik had precies dezelfde angst als jij. Ik vond het namelijk een schattige beestje en grappig maar meer gevoel had ik er niet bij, toen ik haar zo zag staan in de kudde. Inmiddels zijn we 7 jaar verder. Ook van dit paard houd ik inmiddels heel veel. Het is een langzaam groeiend gevoel geweest. Ik heb me jaren schuldig gevoeld dat ze zo ijverig was altijd, zo werkwillig waar ik van genoot, maar dat ik niet het gevoel voor haar had als voor de eerste. Totdat ze ziek werd en dan ook echt ziek. Toen voelde ik dat ook zij inmiddels een echt plekje heeft in mijn hart.
Dus ik denk ook dat dit wel goed komt. En al die jaren dat ik zo van haar genoot met rijden, zonder die speciale band, waren ook hele leuke jaren. Dus je kunt toch heel erg genieten van een paard zonder dat speciale gevoel.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:49

Zeker doen! De klik komt wel :-) Jullie moeten elkaar gewoon leren kennen.

Waarom staat je huidige paard in bruikleen?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:55

Herkenbaar TS. Vorig jaar september heb ik het besluit genomen mijn merrie te verkopen en een jonge ruin aan te kopen. Heb me heel schuldig gevoeld, omdat de merrie net herstelt was van een blessure en de verkoop gedeeltelijk ingegeven was door mijn eigen ambitie qua rijden.

Het heeft bij mij bijna driekwart jaar geduurd voordat Boy echt een plekje in mijn hart kreeg. Heb ook geregeld gedacht: had ik dit maar nooit gedaan. Nu (14 maanden later) is hij echt mn grote vriend en heeft mijn merrie het supergoed bij een baasje die helemaal gek met haar is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 14:04

Al deze fijne verhalen geven me toch enigszins hoop dat het wel allemaal zal goed komen!

Riel schreef:
Zeker doen! De klik komt wel :-) Jullie moeten elkaar gewoon leren kennen.

Waarom staat je huidige paard in bruikleen?

Omdat ik verkopen niet over mijn hart kreeg. Uiteindelijk was hem wegdoen de enige oplossing als ik verder wou gaan in de sport, aangezien die van de kwaliteiten niet heeft om door te breken, maar ben er maanden ziek van geweest. Toen kwam een vriendin van mijn moeder kijken, ik dacht dat ze hem wou kopen, maar ze wou hem liever in bruikleen hebben. Win-win voor beiden, alhoewel ik ook wel bereid was om hem aan haar te verkopen als ze hem echt gewild had.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:23

Gewoon doen.
Ik heb mijn huidige paard gekocht op een filmpje en een foto :') (puur geluk mee gehad en zou ik nooit meer doen ooit )
Maar is echt een super beest kan er alles mee doen de band met je paard komt van zelf wel :j

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:27

Mijn ervaring is dat het eerste gevoel moet kloppen, de klik zeg maar. Later bouw je de band op. Hoe vaak hoor je niet dat mensen een paard zoeken met een heel lijstje van wensen. Ruin, ouder en betrouwbaar enz.. en uiteindelijk thuis komen met een jonge hengst omdat ze direct die klik hadden. Ze zijn verliefd geworden. Uit jou verhaal lees ik dat het paard aan al jou wensen voldoet, maar toch voel je twijfel. Werd je wel verliefd op dit paard of heb je enkel met je ratio een besluit genomen? Wat was je eerste gevoel? Misschien kun je beter jezelf nog wat tijd geven en nog even verder kijken? Succes met je besluit!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:04

Ik geloof niet zo in verliefd worden. Zeker niet als je al zo'n band hebt met n paard wat je al jaren hebt.

Ik denk meer rationeel hierin. Voldoet t paard qua talent en temperament bij jou en je wensen. Een band is voor mij meer als houden van. Een verliefdheid kan tijdelijk zijn

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:16

al ben ik vrij nuchter zorg dat je paard bij je past pas als alles klopt heb je de klik anders niet ben ik bang, tenminste zo heb ik het ervaren. mijn voorlaatste paard was echt alles wat ik zocht, de laatste huidige pony dus niet en ik ben dol op haar maar die klik als toen heb ik nu echt niet ook niet na 3 jaar... al is onze band wel gegroeid :o .

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:35

Ik had een heel erge klik met een paardje wat ik bij moest rijden zodat hij de manegelessen in kon, voordat ik een eigen paard kocht. De klik was er echt vanaf het eerste moment, maar dit paard paste verder absoluut niet bij mij. Een heethoofd, sloeg om de meest gekke dingen erg gevaarlijk op hol, regelmatig bij de Eerste hulp gezeten, sleurde me met wandelen over het hele terrein heen etc, ik ben niet zo'n held en uiteindelijk durfde ik echt niets meer. Paardje was totaal niet te vertrouwen en liet me eigenlijk altijd alleen maar erg in de steek. En toch was die klik er.

Uiteindelijk is het paardje naar iemand met een stuk land gegaan om even lekker het koppie leeg te maken. Ik was het zat en heb toen een eigen paard gekocht, een vreselijk lief dier, een goedzak, zal nooit een vlieg kwaad doen en ik ben er in de 5 jaar dat we hem hebben nog nooit vanaf gevallen. Had ik vanaf begin af aan gelijk dezelfde klik als met eerder genoemd paardje? Nee. Maar we passen wel ontzettend goed bij elkaar, ik kan de wereld aan met hem en hij doet het allemaal voor me. We hebben een ontzettende goede band en ik vertrouw blind op hem, iets wat ik met eerder genoemd paardje nooit had gekund.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben van mening dat een klik vanaf het begin niet het belangrijkste is. Als jullie goed bij elkaar passen, hij aan je wensen voldoet, dan komt het echt wel goed.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:57

Snollygoster schreef:
Omdat ik verkopen niet over mijn hart kreeg. Uiteindelijk was hem wegdoen de enige oplossing als ik verder wou gaan in de sport, aangezien die van de kwaliteiten niet heeft om door te breken, maar ben er maanden ziek van geweest. Toen kwam een vriendin van mijn moeder kijken, ik dacht dat ze hem wou kopen, maar ze wou hem liever in bruikleen hebben. Win-win voor beiden, alhoewel ik ook wel bereid was om hem aan haar te verkopen als ze hem echt gewild had.

Inderdaad, een mooie oplossing. Heel veel success met met je toekomstige maatje. De klik is er in ieder geval niet na dag 1. Je moet naar elkaar toegroeien. Elke relatie met een paard is verschillend maar dat is ook het leuke. Elk paard is op zijn eigen mooie manier bijzonder. Indien het paard bij je doelstellingen past, je er leuk mee kunt wegrijden dan zou ik het zeker doen. Indien de klik echt niet komt, dan kan je hem nog altijd verkopen en een nieuw paard zoeken. Dit twijfelgevoel ga je volgens mij bij elk paardje hebben.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:41

Ik zou niet zoveel nadenken. Bij ons in Groningen zeggen ze: Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd.

Koop dat paard en bouw die band op.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:11

Toen ik mijn huidige paard kocht ging ik eigenlijk voor een ander kijken maar de fokker haalde me over om "die andere ook even te bekijken want we waren er nu toch". Op de foto vond ik haar helemaal niets maar inderdaad we waren er nu toch.

Trekt hij ineens een bloedmooi beest van stal :') en bij het aandraven voelde ik een kriebel in mijn buik. Dat was voor mij "de klik".

Overigens meerdere malen de wanhoop nabij geweest. Paard is een heerlijke knuffel maar met het rijden een kleine draak. Ik kon haar niet "handelen", tijdje heb ik gewoon niet durven rijden.

Inmiddels, vele jaren verder :P , heb ik haar nog steeds. Haar fratsen zijn nog niet helemaal verdwenen maar eindelijk kan ik haar "lezen" onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 04-12-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:23

Zo, we zijn gisteren voor de derde keer langs geweest, en de beslissing is voor mij al gemaakt. Mijn ouders willen toch dat ik er nog over nadenk, dus mag hem nog de hele week gaan rijden, maar mijn keuze ligt vast. Mijn moeder ziet het niet zitten omdat hij gewoon erg groot is, maar ik heb dan weer erg lange benen en een paardje van 1.60 is gewoon te klein voor mij. Ik ben gisteren ook met de eigenaar erbij buiten gaan rijden, eigenaar gaf aan dat hij al een tijdje niet meer buiten was geweest, maar hij heeft geen kik gegeven. Ook voor hem op de trailer te zetten was hij enorm braaf, alsof hij nooit anders gekend heeft. Dit paard heeft alle kwaliteiten die ik zoek én heeft een top mentaliteit.
Als ik mijn ouders ermee geruststel kan ik nog wel een weekje wachten. Die klik zal dan wel komen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:32

Ik heb het idee dat die klik er lang is hoor tussen jou en het paard. Alleen de rest moet dan nog groeien, het vertrouwen, de band , het elkaar door en door kennen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:58

Helaas zal het verder zoeken worden voor mij.. Paard blijkt al beginnende artrose te hebben :n
Ik ben er echt kapot van, heb hem een week op proef gehad en begon me er al aan te hechten. Het was ook te mooi om waar te zijn, het eerste paard waar we naar gaan kijken, voldoet aan al mijn eisen én is ook nog eens niet belachelijk duur. Het moest ergens mislopen.
Achja, ik zal er wel overheen komen.